LED eller vanlig
Någon säger att LED är lika kasst som vanligt neon..men jag tror inte på det..va säger ni som har bättre erfarenheT?
Skulle vara tacksam för någon bra styling sida! T
Tack [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
Skulle vara tacksam för någon bra styling sida! T
Tack [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
-
Krolleg
- Bil: Civic type R -05
- Namn: Kristoffer Gustafsson
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Beror helt på styrkan på diodrarna. Ljus styrka i en lysdiod mäts i mcd. "vanliga" lysdiodrar finns i allt från 4-3000mcd vad jag sett.
De LED rör jag sett har lyst mycket starkt. Även fast de satt i en upplyst afär.
Vad jag hört så brukar LED rör vara starkare än neon rör.
Stora fördelen med LED rör är att de flässta kan byta färger men i stort sett alla kan reglera styrkan på ljuset. Det brukar även få den att lysa i takt till musik o.s.v. Det kan man inte med vanligt neon det är bara på/av.
De LED rör jag sett har lyst mycket starkt. Även fast de satt i en upplyst afär.
Vad jag hört så brukar LED rör vara starkare än neon rör.
Stora fördelen med LED rör är att de flässta kan byta färger men i stort sett alla kan reglera styrkan på ljuset. Det brukar även få den att lysa i takt till musik o.s.v. Det kan man inte med vanligt neon det är bara på/av.
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
HPC member #1262
Civic Type R -05
Hur reglerar man styrkan på LED? Man kan endast mata dem med konstant spänning. Isf måsta man stänga av varannan diod för att på så sätt minska ljusstyrkan över hela röret.
<a href='index.php?showtopic=40314'><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->4-hjuling, bandpasslåda, styrväxel, AC, GSM-larm SÄLJES<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
-
Krolleg
- Kontakt:
LED behöver man inte mata med konstant spänning. De funkar typ som en glödlampa. Ju mer spänning ju starkare lyser dom.
Alla LED rör jag sett levereras med en kontroll box som sköter det.
Alla LED rör jag sett levereras med en kontroll box som sköter det.
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
HPC member #1262
Civic Type R -05
??? Dioder matas med konstant spänning! Därför måste man löda fast rätt motstånd om man bygger själv. Annars brinner dioden...
<a href='index.php?showtopic=40314'><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->4-hjuling, bandpasslåda, styrväxel, AC, GSM-larm SÄLJES<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
-
Krolleg
- Kontakt:
Jasså? Vad jag lärt mig när jag hållt på med LED's är att de funkar fin fint så länge de inte får fög hög spänning.
De flessta LED's är gjorda för 1-4V.
När man bygger till bil måste man löda rätt motstånd för att få från 12V till det LED'en är anpassad för. Men har man en LED för 4V å går ner till 2V kommer den lysa svagare.
Ett tag sen jag höll på med detta. Men Spänning = Volt å Ström = Amp, bara så vi snackar om samma sak [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
De flessta LED's är gjorda för 1-4V.
När man bygger till bil måste man löda rätt motstånd för att få från 12V till det LED'en är anpassad för. Men har man en LED för 4V å går ner till 2V kommer den lysa svagare.
Ett tag sen jag höll på med detta. Men Spänning = Volt å Ström = Amp, bara så vi snackar om samma sak [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
HPC member #1262
Civic Type R -05