Lufta bromsarna?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Smagge75

Jag har plockat loss bromsoken bak och lossat på kolvarna (gjort rent, det var en del rost) men nu när jag har satt allting på plats o luftat två, tre gånger så tar forfarande pedalen väldigt långt ner! men står jag stilla så kan jag pumpa upp ett bra tryck. Hur många gånger skall man lufta igentligen?? Eller är det något annat??
<span style='color:blue'>Magnus Harjapää Gbg.
**Toyota Supra turbo -89**</span>
krollan
Bil: del sol vti-t
Namn: Kristofer Andersson

Hur försiktig var du när du luftade??? låter lite som att det kan vara att du har vänt packningarna i huvudbromscylindern,Men tror bara att det ligger kvar lite luft i systemet.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
Smagge75

Hade aldrig loss huvud broms systemet så det bör sitta i resten av systemet, Hur många gånger bör man lufta och vad menar du med försiktigt?
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Det räcker att lufta en gång, men då ska man ju göra det riktigt oxå.

Hur gör du när du luftar?
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Smagge75

En sitter o pumpar upp trycket i bilen o håller ner pedalen. Den andra pers Lossar på nippeln tills det slutar att pysa och fräsa o bara kommer olja. Jag vet inget annat sätt?
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

När jag inte gör det på jobbet (vi har specialverktyg där) så gör jag såhär med hjälp av en kompis.

1. Lossa nippeln
2. Be kompisen pumpa på bromsen
3. När det enbart kommer ut ren vätska utan luft så stänger jag nippeln, men jag gör det när kompisen trycker ner pedalen och inte när den är i botten eller när han lyfter foten från pedalen.

Det kanske funkar lika bra med ditt sätt oxå, men jag tänkte tipsa om hur jag gör. I värsta fall så kanske det är nåt annat. Hoppas det löser sig dock.
Honda CRV 2.2D 2014
Smagge75

Ok jag skall prova ditt tips jag har ju inget att förlora mer än några kronor bromsvätska [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... lleyes.gif[/img] Tack för tipset.
david-o

<!--QuoteBegin-Dani+2 Oct 2004, 19:30:54--><div class='quotetop'>QUOTE(Dani @ 2 Oct 2004, 19:30:54)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->När jag inte gör det på jobbet (vi har specialverktyg där) så gör jag såhär med hjälp av en kompis.

1. Lossa nippeln
2. Be kompisen pumpa på bromsen
3. När det enbart kommer ut ren vätska utan luft så stänger jag nippeln, men jag gör det när kompisen trycker ner pedalen och inte när den är i botten eller när han lyfter foten från pedalen.

Det kanske funkar lika bra med ditt sätt oxå, men jag tänkte tipsa om hur jag gör. I värsta fall så kanske det är nåt annat. Hoppas det löser sig dock.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=35629"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
man måste väl stänga nippeln innan man släpper upp bromspedalen igen, annars sugs det väl in ny luft i systemet?
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Jepp, bygg upp tryck och håll foten på pedalen. Öppna sen nippeln och låt det rinna ut litegrann och stäng sedan nippeln INNAN pedalen når botten. Upprepa tillräckligt många gånger tills ni är klara.
Honda CRV 2.2D 2014
david-o

<!--QuoteBegin-Dani+25 Jul 2005, 18:24:03--><div class='quotetop'>QUOTE(Dani @ 25 Jul 2005, 18:24:03)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jepp, bygg upp tryck och håll foten på pedalen. Öppna sen nippeln och låt det rinna ut litegrann och stäng sedan nippeln INNAN pedalen når botten. Upprepa tillräckligt många gånger tills ni är klara.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=168055"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Tänkte väl, blev lite fundersam när jag läste texten du skrev ovan för jag fattade det som att man bara skulle pumpa på med nippeln öppen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Kristian

angående huvudbroms cylindern

när ett broms system används som vanligt så går aldrig huvud cylindern fulla slag, oftast så vänder den på ungefär samma ställe och en vändkant bildas

när du luftar dina bromsar så kommer du trycka pedalen i botten och därmed åxå passera vändkanten i huvudbroms cylindern. detta kan göra att du liter sönder pckningarna i huvudbroms cylindern och får ett innre läckage som kan visa sej som svampig pedal eller att pedalen sjunker när du håller tryck på den
Kristian, Hondalös.
Krolleg
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Sätt en genomskinlig slangbit på nippeln. Nu kommer du se om det är bara olja eller även luft i det som kommer ut.
När det kommer 2-3dm med enbart olja borde det va ok. Detta gör även om du råkar fummla lite å kompisen släpper upp pedalen lite innan du hunnit stängt kommer den suga in ren olja alltså ingen luft. (så länge det inte är luft i slangen närmast nippeln.)

Nu kan du även låta överbliven olja rinna ner i en ren burk eller liknande å vips så sparar du några kronor å kan gå å köpa fika när ni är klara [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
andno

... och så är det inte olja. Det heter bromsvätska! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... n_book.gif[/img]
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Skriv svar