Datordelar

För Topics som ej är motorrelaterade
Uruslingen

Av vem köper du dina datordelar? Nåt bra ställe på nätet att rekomendera?

Har nämligen tänkt att bygga en dator. Eftersom det är första gången jag ska bygga en dator seriös så vore tips inte heller helt fel. =) Tacksam för svar.
Ahmed "Batchkov"
Användarvisningsbild
Chrille79
HPC Medlem
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Gammal räv...
esset
Namn: Johan Strömqvist
Kontakt:

// Johan Strömqvist
ÖSK/Linköping
Clabbe
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Skulle rekomendera att snacka med nån polare som är RIKTIGT insatt i datorer..
Förklara vad du vill ha, lägg upp en budget, så kan han handplocka ihop de delar som funkar bäst och till bäst pris..
Благодаря мутра!
Uruslingen

Varför det, Clabbe?
Ahmed "Batchkov"
Clabbe
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Nu vet inte jag hur haj du är på datorer...
Sen skrev du att det är första gången du bygger en dator och du vill ha tips...

Lätt att köpa fel prylar som inte lirar ihop då..
Благодаря мутра!
esset
Namn: Johan Strömqvist
Kontakt:

Tror det Clabbe menar är att om man inte är så "insatt" kanske man bara köper de dyraste komponenterna för man tror dem är bäst.

I själva verket kanske man istället vill ha "harmoni" i burken och ska då välja komponenter som passar med varandra. ASUS moderkort -> ASUS grafikkort osv..
// Johan Strömqvist
ÖSK/Linköping
Uruslingen

Hehe ok. Har byggt datorer innan så lite kan man. Men då har det typ varit 800Mhz - 1 ghz med i spelet mest för att leka. Men nu skrev jag ett seriöst bygge, så jag vill helst inte göra något misstag då jag vill att delarna helst ska passa varandra fint.

Men det är ett bra tips, Clabbe. Ska snacka med en polare för marknaden på datorer har ändrats en hel del sen sist jag byggde min "antika" dator har jag märkt.
Ahmed "Batchkov"
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

http://www.datorbutiken.se , komplett.se m.fl

Vad ska du använda din dator till?

I dagens läge rek. jag en AMD64 med ett Nforce3 moderkaka med den nya chipet som heter 250gb. Minnen av kingston (inte twinmos för dom spelar inte bra ihop med amd64). Sen ett bra grafikkort. Sata hårddisk ifrån WD som heter Raptor som har en RPM på 10k spelar också fint med datorn [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Skippa DDR2 och PCI Express för dom är inte snabbare än dagens produkter än.
Stefan Karlsson
Uruslingen

Den ska användas till det mesta, spel, modda lite bilder, musik och så vidare. Dock till ingen ultra avancerad användning.

Har tittat på dessa sidor, verkar ha sjysta priser.
Ahmed "Batchkov"
pat

nu råkar ju mitt andra jobb att vara just att bygga datorer(svart jobb vid sidan av mitt vanliga).
senast i dag så printade jag ihopp över 60 sidor a4 blad med olika delar och företag tex datorbutiken,jme,komplett.
det vissade de säg att i detta fallet var kommplett.se billigast.
komplet burk med 3200 64 bitars cpu och ati x800pro och corsair 400mhz cas2 minne.
allt gick löst på 9500kr och ngt.
kommer att bli en riktig dräppare om dom köper den.
önskar att jag själv hade haft råd med den men bilen kommer först ju.
Senast redigerad av pat den 29 augusti 2004, 23:35, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Johnson.
ACCORD så klart!!!
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Köp det jag skrev. AMD64 är bäst i spel och ligger jämnt i de andra sakerna.
Prisvärt grafikkort är Geforce6800gt eller X800Pro, vill du vara på topp är det X800XT eller Geforce6800ultra som gäller. Ultran är bättre på OpenGl och XT är lite snabbare på de andra sakerna. Men dom är ungefär likasnabba.
Stefan Karlsson
pat

<!--QuoteBegin-stiivN+29 Aug 2004, 22:01:34--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN @ 29 Aug 2004, 22:01:34)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->www.datorbutiken.se , komplett.se m.fl

Vad ska du använda din dator till?

I dagens läge rek. jag en AMD64 med ett Nforce3 moderkaka med den nya chipet som heter 250gb. Minnen av kingston (inte twinmos för dom spelar inte bra ihop med amd64). Sen ett bra grafikkort. Sata hårddisk ifrån WD som heter Raptor som har en RPM på 10k spelar också fint med datorn [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Skippa DDR2 och PCI Express för dom är inte snabbare än dagens produkter än.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
twinmos spelar då fan inte bra ihopp med ngt över huvudet taget.
twinmos=suger
jag har 2 raptor raidat0
Senast redigerad av pat den 29 augusti 2004, 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Johnson.
ACCORD så klart!!!
Bagarn

Det enda jag rekommenderar är att inte köpa av internetföretag.

Ok, du tjänar en del kronor, men om du skulle få problem med grejjerna är det många gånger lättare att ha att göra med personer du kan gå till och prata med öga-mot-öga. Har själv råkat ut för datorbutiken.com och det tog ett bra tag och mycket irritation innan det ens var i närheten av att ordna sig.

Har du sen problem med den tekniska mumbojumbon som följer med datorer så är det bara att läsa <a href="http://www.clankfp.org/files/titslapper ... odemet.jpg" target="_blank">detta</a>.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
pat

<!--QuoteBegin-Bagarn+29 Aug 2004, 23:49:06--><div class='quotetop'>QUOTE(Bagarn @ 29 Aug 2004, 23:49:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det enda jag rekommenderar är att inte köpa av internetföretag.

Ok, du tjänar en del kronor, men om du skulle få problem med grejjerna är det många gånger lättare att ha att göra med personer du kan gå till och prata med öga-mot-öga. Har själv råkat ut för datorbutiken.com och det tog ett bra tag och mycket irritation innan det ens var i närheten av att ordna sig.

Har du sen problem med den tekniska mumbojumbon som följer med datorer så är det bara att läsa <a href="http://www.clankfp.org/files/titslapper ... odemet.jpg" target="_blank">detta</a>.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
har aldrig haft ngra prob med komplett.se.
kan bara beröma dom.
bra service.
Patrik Johnson.
ACCORD så klart!!!
Skriv svar