taklucka till crx
-
firevortex
sitter och funderar på vad man skulle kunna göra med crx:en och då slog det mig att en genomskinlig taklucka hade varit trevligt att ha.
vet att de finns vanliga civics med glaslucka och klurar lite på om det kan passa rakt över är det någon som vet? gjort detta? mvh
vet att de finns vanliga civics med glaslucka och klurar lite på om det kan passa rakt över är det någon som vet? gjort detta? mvh
Senast redigerad av firevortex den 30 november 2005, 19:41, redigerad totalt 1 gånger.
robin andersson
-
firevortex
är du säker? det såg ut som om det skulle passa från civic:en inte en crx utan en vanliga civic
robin andersson
-
Jay-c
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
man kan ju alltid ta en glaslucka och modifiera lite så att måtten blir identiska med den som sitter på crx:en
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
-
firevortex
jo iofs, det kanske är sättet man måste gå till väga, men jag undrar om man inte kan få dit glasluckan från en civic iaf dom ser väldigt lika ut, det är ju mer än ett par likheter mellan dessa två modeller.
är det någon som har en civic med glaslucka eller känner någon som kan tänka sig mäta ut måtten på takluckan? hur den sitter fast, antal skruvar och liknande. mvh
är det någon som har en civic med glaslucka eller känner någon som kan tänka sig mäta ut måtten på takluckan? hur den sitter fast, antal skruvar och liknande. mvh
robin andersson
-
firevortex
varför är det någonting som tar i? olika mått? vänligen precisera [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
robin andersson
Olika mått...
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:Optima'>[b] <span style='color:blue'>
--- Martin Dalberg ---
------ Markaryd ------
</span> <span style='color:red'>
Nissan Skyline R33 GTS-25T</span><span style='color:black'>
CRX DOHC -89 (Såld!)
Volvo 740 GL -86 Vinterpulka
</span>[/b]
[b]<span style='font-size:10pt;line-height:100%'><span style='color:Red'></span><span style='color:Green'></span> <span style='color:Black'></span>[/b]</span></span>
[b]<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>
<a href='http://www.mozilla.org/products/firefox/' target='_blank'>Fuck Micro$oft IE. Take back the web with Firefox.</a>
<a href='http://www.garaget.org/mypage/?user=20748' target='_blank'>Garaget.org</a></span>
</span>[/b]
--- Martin Dalberg ---
------ Markaryd ------
CRX DOHC -89 (Såld!)
</span>[/b]
[b]<span style='font-size:10pt;line-height:100%'><span style='color:Red'></span><span style='color:Green'></span> <span style='color:Black'></span>[/b]</span></span>
<a href='http://www.mozilla.org/products/firefox/' target='_blank'>Fuck Micro$oft IE. Take back the web with Firefox.</a>
<a href='http://www.garaget.org/mypage/?user=20748' target='_blank'>Garaget.org</a></span>
</span>[/b]
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
olika mått ja.. och på tok för tung... hihi
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
Jay-c
takluckan på en civic är väl typ en decimeter längre än den pytteluckan som sitter på crx:erna
kör:
-
firevortex
jaha då så [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] tack för alla svaren, dom klargjorde problemen för mig.
det måste ju finnas någon lucka som är i rätt dimension eller något. glas plexi något genomskinligt och någolunda starkt material som yppar sig för detta ända mål. kanske någon kan ge mig lite råd om man skulle försöka göra detta själv eller tipsa om någon som vet hur man beter sog med sådana material:D
för det är väl mer än bara jag som har tänkt på att en genomskinlig lucka är lite mer stilfullt än en vanlig trist i plåt?
det måste ju finnas någon lucka som är i rätt dimension eller något. glas plexi något genomskinligt och någolunda starkt material som yppar sig för detta ända mål. kanske någon kan ge mig lite råd om man skulle försöka göra detta själv eller tipsa om någon som vet hur man beter sog med sådana material:D
för det är väl mer än bara jag som har tänkt på att en genomskinlig lucka är lite mer stilfullt än en vanlig trist i plåt?
robin andersson
-
maniac

- Bil: crx
- Namn: Peter Åstrand
- Has thanked: 2 times
tänk på att takluckan inte är rak utan den buktar åt båda hållen..dvs en rak flexiskiva med samma mått som orginal luckan skulle se kasst ut monterad.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Jag är i kontakt med en firma för att tillverka en lucka i plexi till mig. Det jobbiga är att hitta en mall eftersom jag helst undviker att montera av takluckan under vinterhalvåret. I värsta fall får jag använda den jag har på bilen.
Om allt går bra kan de säkert göra fler. Men jag är inte säker på i vilken prisklass det hamnar än.
Någon som vet hur mycket toning det är i en taklucka? Vill inte ha den helt genomskinlig.
Om allt går bra kan de säkert göra fler. Men jag är inte säker på i vilken prisklass det hamnar än.
Någon som vet hur mycket toning det är i en taklucka? Vill inte ha den helt genomskinlig.
Är nog ganska stor efterfrågan på en sån plexilucka om de lyckas göra en som passar fint, jag köper en iaf [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:Optima'>[b] <span style='color:blue'>
--- Martin Dalberg ---
------ Markaryd ------
CRX DOHC -89 (Såld!)
</span>[/b]
</span>[/b]
--- Martin Dalberg ---
------ Markaryd ------
CRX DOHC -89 (Såld!)
</span>[/b]
</span>[/b]
-
Jay-c
vore rätt sjysst å ha.. sen kanske man kan spara lite vikt på köpet?
kör:
-
firevortex
så bra freed:D skriv så fort du får besked om kostnad och hur man kontaktar denna firma.
om man gör en egen av plexi kanske man kan ta plåtluckan och värma den lite och sedan lägga plexiglaset ovanpå och forma den på så vis, nu snackar vi inte glödgning av plåtluckan utan varsamt värmande. då borde man få den rätta formen av takluckan eller? kan spraya på ett tunt lager matolja på plåtisen innan så att plexin inte fastnar om de skulle vara så att man är bekymrad över detta.
toningen av takluckan är nog en smaksak kan ju vara bra att få den utan och tona själv så att man ser va som passar.
beroende på priset så är jag intesserad av en plexilucka,
om man gör en egen av plexi kanske man kan ta plåtluckan och värma den lite och sedan lägga plexiglaset ovanpå och forma den på så vis, nu snackar vi inte glödgning av plåtluckan utan varsamt värmande. då borde man få den rätta formen av takluckan eller? kan spraya på ett tunt lager matolja på plåtisen innan så att plexin inte fastnar om de skulle vara så att man är bekymrad över detta.
toningen av takluckan är nog en smaksak kan ju vara bra att få den utan och tona själv så att man ser va som passar.
robin andersson
<!--QuoteBegin-firevortex+4 Dec 2005, 20:49:45--><div class='quotetop'>QUOTE(firevortex @ 4 Dec 2005, 20:49:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->så bra freed:D skriv så fort du får besked om kostnad och hur man kontaktar denna firma.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=217485"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag skulle inte göra taklucka i plexi.
Rullar bilen så går den sönder i sylvassa bitar, som du får i skallen. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... unsure.gif[/img]
Man bör ta makrolon = polycarbonat till detta.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=217485"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag skulle inte göra taklucka i plexi.
Rullar bilen så går den sönder i sylvassa bitar, som du får i skallen. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... unsure.gif[/img]
Man bör ta makrolon = polycarbonat till detta.
Senast redigerad av benci den 5 december 2005, 09:00, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi
Jag använder plexi ganska brett om alla sorters plaster, mest för att det är så välkänt.
Jag vill att de ska bygga med lexan (polykarbonat), om de inte vet något bättre material.
Det är inte bara viktigt med slagtåligheten utan även UV/väderbeständigheten.
Jag vill att de ska bygga med lexan (polykarbonat), om de inte vet något bättre material.
Det är inte bara viktigt med slagtåligheten utan även UV/väderbeständigheten.
-
firevortex
som freed använder jag mig av plexi till en mängd plaster då dom flesta förstår någolunda vad man talar om.
hört något från firman freed?
hört något från firman freed?
robin andersson
Var ut och träffade en av killarna på företaget idag och snackade lite. Det enda problemet vi kan se är tätningslisten.
När det gäller priser pratade vi bara lite löst om vad det skulle gå på.
Att göra en form kostar ca 4000:- (man behöver inte göra en form utan kan använda orginal luckan som mall om man vill)
Material till en lucka ca 500:-
Att göra en lucka med orginal luckan som mall ca 2000:-
Detta är priser utan fräsning för tätningslisten. Så just nu är jag på jakt efter en tätningslist som är lättare att montera. Han var inte säker på att man ens kan fräsa tillräckligt bra för att få orginal tätningslisten att sitta.
Så här bör tätningslisten se ut för att det ska bli enkelt (biligt) att tillverka en ny lucka
[attachment=13944:attachment] (har inte mätt alla mått än, lyckades glömma luckan och listen på jobbet)
Så just nu är jag på jakt efter en tätningslist som passar. Har man tur så finns det en "standard" list som fungerar rakt av.
När det gäller priser pratade vi bara lite löst om vad det skulle gå på.
Att göra en form kostar ca 4000:- (man behöver inte göra en form utan kan använda orginal luckan som mall om man vill)
Material till en lucka ca 500:-
Att göra en lucka med orginal luckan som mall ca 2000:-
Detta är priser utan fräsning för tätningslisten. Så just nu är jag på jakt efter en tätningslist som är lättare att montera. Han var inte säker på att man ens kan fräsa tillräckligt bra för att få orginal tätningslisten att sitta.
Så här bör tätningslisten se ut för att det ska bli enkelt (biligt) att tillverka en ny lucka
[attachment=13944:attachment] (har inte mätt alla mått än, lyckades glömma luckan och listen på jobbet)
Så just nu är jag på jakt efter en tätningslist som passar. Har man tur så finns det en "standard" list som fungerar rakt av.
-
firevortex
okej men hur har hondas gubbar gjort listspåret? är det orginallisten i sig som är problemet eller är det hur den skall sitta fast?
kul om det sprider sig, att trenden startade i sverige, har inte sett någon crx med genomskinlig lucka någon annanstans.
lite offtopic så kollade jag på den nyare mercan slk eller vad den nu heter, den använder sig av en assisterande luftbroms dvs att en lucka fälls upp i bakänden av bilen och genom ökat luftmotstånd bromsades upp dubbelt så snabbt än bilar utan detta system,.
det borde ju inte vara så svårt att få en taklucka att fungera likadant teoretisk eller? som sagt offtopic men intressant idé.
kul om det sprider sig, att trenden startade i sverige, har inte sett någon crx med genomskinlig lucka någon annanstans.
lite offtopic så kollade jag på den nyare mercan slk eller vad den nu heter, den använder sig av en assisterande luftbroms dvs att en lucka fälls upp i bakänden av bilen och genom ökat luftmotstånd bromsades upp dubbelt så snabbt än bilar utan detta system,.
det borde ju inte vara så svårt att få en taklucka att fungera likadant teoretisk eller? som sagt offtopic men intressant idé.
robin andersson
Har faktiskt kommit lite längre med planerna nu. Tror att det kommer att gå att använda orginallisten ändå.
Problemet är (var) hur man ska få den att sitta. Men det har nog löst sig nu. De ska bara få tänka lite på ideen först. Det hade blivit aldeles för dyrt och jobbigt att försöka hitta en ny list. (Honda tar 780:- för orginal listen)
På orginal luckan är plåtkanten uppböjd och det är på den som kanten som listen sitter fast. Kanten är ca 1-2 mm tjock och det hade varit svårt att få en lika tunn kant hållbar i plast.
Men om man fasar av kanten längst ut på luckan kan man få på orginal listen och sen får man klistra fast den med kontakt lim eller liknande så den sitter kvar.
Så här:
[attachment=13984:attachment]
Får se vad som händer
Problemet är (var) hur man ska få den att sitta. Men det har nog löst sig nu. De ska bara få tänka lite på ideen först. Det hade blivit aldeles för dyrt och jobbigt att försöka hitta en ny list. (Honda tar 780:- för orginal listen)
På orginal luckan är plåtkanten uppböjd och det är på den som kanten som listen sitter fast. Kanten är ca 1-2 mm tjock och det hade varit svårt att få en lika tunn kant hållbar i plast.
Men om man fasar av kanten längst ut på luckan kan man få på orginal listen och sen får man klistra fast den med kontakt lim eller liknande så den sitter kvar.
Så här:
[attachment=13984:attachment]
Får se vad som händer
Det där borde funka. Lägg en rand sikaflex eller annat montagelim i spåret på listen så lär den sitta där i alla väder [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
--- Martin Dalberg ---
------ Markaryd ------
CRX DOHC -89 (Såld!)
</span>[/b]
</span>[/b]
--- Martin Dalberg ---
------ Markaryd ------
CRX DOHC -89 (Såld!)
</span>[/b]
</span>[/b]
-
firevortex
så "problemet" är den kanten?
man kanske skulle ta en gammal lucka och skära ut så att du har kvar kanten som listen sitter i o ha en plåtram runt plasten? eller men det kanske blir jobbigt att få plasten att sitta fast i luckan då? lite trött nu så ja tänker i konstiga banor
man kanske skulle ta en gammal lucka och skära ut så att du har kvar kanten som listen sitter i o ha en plåtram runt plasten? eller men det kanske blir jobbigt att få plasten att sitta fast i luckan då? lite trött nu så ja tänker i konstiga banor
Senast redigerad av firevortex den 14 december 2005, 04:30, redigerad totalt 1 gånger.
robin andersson
Själv så la jag igen luckan helt den funka ändå inte som den skulle [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
.