Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Vilken (mellan)-ljuddämpare?
-
tonyt1g3r73
Hej killar och tjejer,
Jag och en kompis har byggt ett nytt avgassystem till min Honda Accord Coupe. Systemet är orginal fram till katalysatorn. Efter katalysatorn är det 3" rör som slutar med en Japs-dämpare med 4" utblås. Jag antar att jag inte behöver förklara hur det låter, men det låter föröverjävligt gott, men... öronen pallar nog inte mer än ett par minuter i taget. Därför tänkte jag sätta in en mellandämpare också precis innan slutdämparen. Med detta hoppas jag på att ha ett fortfarande gott ljud, men som jag kan dämpa ganska bra med adaptern till slutdämparen (2"?) så man kan använda bilen till långresor också.
Min fråga är om någon kan rekommendera någon mellandämpare som ändå inte hindrar flödet för mycket. Med det nya avgassystemet känner jag nämligen en betydlig skillnad accelerations-svaret.
Jag och en kompis har byggt ett nytt avgassystem till min Honda Accord Coupe. Systemet är orginal fram till katalysatorn. Efter katalysatorn är det 3" rör som slutar med en Japs-dämpare med 4" utblås. Jag antar att jag inte behöver förklara hur det låter, men det låter föröverjävligt gott, men... öronen pallar nog inte mer än ett par minuter i taget. Därför tänkte jag sätta in en mellandämpare också precis innan slutdämparen. Med detta hoppas jag på att ha ett fortfarande gott ljud, men som jag kan dämpa ganska bra med adaptern till slutdämparen (2"?) så man kan använda bilen till långresor också.
Min fråga är om någon kan rekommendera någon mellandämpare som ändå inte hindrar flödet för mycket. Med det nya avgassystemet känner jag nämligen en betydlig skillnad accelerations-svaret.
Tony Heimdahl, Göteborg-Stenungsund-Tjörn
Honda Accord Coupé -95
Skillnaden mellan teori och praktik är att i teorin är det ingen skillnad men i praktiken så är det.
Honda Accord Coupé -95
Skillnaden mellan teori och praktik är att i teorin är det ingen skillnad men i praktiken så är det.
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
förmodligen lär du känna ännu bättre med en midi dämpare i slutet av systemet, då du måste ha lite mer mottryck än nu?! (iofs katten kanske ger en del tryck)
testa en simons midi kanske...
testa en simons midi kanske...
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Håll dig borta ifrån Simons ljudämpare är mitt tips då insattsen inte håller så länge.
Skaffa en fullflödes ljuddämpare ifrån JT och skarva in den i mellanröret.
http://www.jt-tuning.se
Skaffa en fullflödes ljuddämpare ifrån JT och skarva in den i mellanröret.
http://www.jt-tuning.se
Only M Matters
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
<!--QuoteBegin-PatrikGBG+18 Dec 2005, 21:24:37--><div class='quotetop'>QUOTE(PatrikGBG 4 18 Dec 2005, 21:24:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->förmodligen lär du känna ännu bättre med en midi dämpare i slutet av systemet, då du måste ha lite mer mottryck än nu?! (iofs katten kanske ger en del tryck)
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=221995"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
snälla, när ska detta med att folk tror att man ska ha mottryck i avgaset dö?
du vill inte ha något mottryck alls. däremot vill du ha höggashastighet.. det får man inte om man har för grova rör. har du för tunna rör, så kommer du få mottryck och bilen blir slöare.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=221995"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
snälla, när ska detta med att folk tror att man ska ha mottryck i avgaset dö?
du vill inte ha något mottryck alls. däremot vill du ha höggashastighet.. det får man inte om man har för grova rör. har du för tunna rör, så kommer du få mottryck och bilen blir slöare.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
PatrikGBG
fixxe okej säger du så så...
så det är inte så att turbobilar vill ha fritt fram o sugmotorer inte...det säger de flesta motorbyggarna jag känner, men visst, det råder alltid delade meningar, men vem är du o säga att alla andra har fel
varför kör du inte utan system alls på strippen då?det måste ju vara bäst
så det är inte så att turbobilar vill ha fritt fram o sugmotorer inte...det säger de flesta motorbyggarna jag känner, men visst, det råder alltid delade meningar, men vem är du o säga att alla andra har fel
varför kör du inte utan system alls på strippen då?det måste ju vara bäst
Senast redigerad av PatrikGBG den 18 december 2005, 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
Mattias
- Bil: Optima
- Namn: M Silverglantz
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-PatrikGBG+18 Dec 2005, 21:33:54--><div class='quotetop'>QUOTE(PatrikGBG 4 18 Dec 2005, 21:33:54)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->varför kör du inte utan system alls på strippen då?det måste ju vara bäst
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=222029"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Dem gör ju det...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=222029"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Dem gör ju det...
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
-
PatrikGBG
okej...när då?top fuel ja
ps jag säger inte att jag har rätt, men jag LITAR mer på folk som har som yrke o bygga snabba motorer än en som pillar i hemmagaraget (vilket INTE säger att fixxe inte kan för han e duktig de vet jag)
ps jag säger inte att jag har rätt, men jag LITAR mer på folk som har som yrke o bygga snabba motorer än en som pillar i hemmagaraget (vilket INTE säger att fixxe inte kan för han e duktig de vet jag)
Senast redigerad av PatrikGBG den 18 december 2005, 21:41, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
Mattias
- Kontakt:
Pastorn för att ta det första exemplet jag kommer på när det gäller "gatbilar elr EDPS-liknande bilar...
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 37 times
- Kontakt:
Mottryck är alltid en styggelse, den motorbyggare som säger at tmanska ha mottryck hade jag tagit för en gammal man utan uppdatering. Bästa på en NA-bil är en halv meter rör efter kollektorn i samma storlek som kollektorn, sedan inget mer, då har man max effekt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
Mattias
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-PatrikGBG+18 Dec 2005, 21:42:17--><div class='quotetop'>QUOTE(PatrikGBG 4 18 Dec 2005, 21:42:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->borås maffian har snabbast sugtiderna, de har inte systemlöst...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=222039"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kan väl mkt bero på att de kör sina bilar fram och tillbaka, däremot har dem kört med najs kompromiss, sidepipe för minsta möjliga system.
Lär vara knepigt att bessa in på EDPS utan avgas om man inte vill köra i Maxstreet...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=222039"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kan väl mkt bero på att de kör sina bilar fram och tillbaka, däremot har dem kört med najs kompromiss, sidepipe för minsta möjliga system.
Lär vara knepigt att bessa in på EDPS utan avgas om man inte vill köra i Maxstreet...
-
PatrikGBG
sant...men okej martin...som sagt jag lyssnar gärna på många, men då får man ha nåt på fötterna för o visa det...
jag vet INGEN med sugmotor som kört snabbare utan system...
men men jag kan omvändas!
jag vet INGEN med sugmotor som kört snabbare utan system...
men men jag kan omvändas!
Senast redigerad av PatrikGBG den 18 december 2005, 21:50, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
Borde inte mellandämparen placeras typ på mitten för att minska resonansen som är det jobbigaste ljudet???
Mottryck vill man ju inte ha, men inte turbulens heller.
Mottryck vill man ju inte ha, men inte turbulens heller.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
------------------------
-
M Scotte
- Kontakt:
anledningen att ingen kört snabbare utan är att man kan inte köra utan på EDPS, samt att de flesta tävlingar jag varit, har där aldrig varit någon snabb icke reggad sugmotorbil. an kan ju inte köra runt på gatan utan avgas.
Lambdan är avstängd på fullgas så det kvittar.
Lambdan är avstängd på fullgas så det kvittar.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
PatrikGBG
förlorar ni inte körbarheten utan lite system?
en förbränningsmotor jobbar ju som bäst med lite mottryck enligt alla mina kunskaper, och vill man tjäna några ynka hästar och förlpra körbarheten så kan man loosa systemet men jag vet inte...jag e ju amatör
en förbränningsmotor jobbar ju som bäst med lite mottryck enligt alla mina kunskaper, och vill man tjäna några ynka hästar och förlpra körbarheten så kan man loosa systemet men jag vet inte...jag e ju amatör
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
PatrikGBG
det med lamdan editerade jag bort, tog med det först bara för vi pratade bruksbil, men nu har vi ju gått över på race
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
EcciBaka
- Kontakt:
patrik: Mottrycket ska väl finnas i motorn o inte i avgassystemet?? man vill ju evakuera gaserna efter förbränning så fort som möjligt... eller har jag fel?
------------------------
------------------------
------------------------
-
PatrikGBG
det är ju där det råder delade meningar...
mina gargekompisar som har byggt några av sveriges snabbaste bilar har alltid hävdat det jag säger, medans andra nu säger att det är fel, så jag vet ju bevisligen inte!
så jag lärt mig är att man förlorar all körbarhet om man ska köra utan system för då e de bara toppeffekt som vinns, och vem vill ha det så?
mina gargekompisar som har byggt några av sveriges snabbaste bilar har alltid hävdat det jag säger, medans andra nu säger att det är fel, så jag vet ju bevisligen inte!
så jag lärt mig är att man förlorar all körbarhet om man ska köra utan system för då e de bara toppeffekt som vinns, och vem vill ha det så?
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
M Scotte
- Kontakt:
Släpp nu detta med mottryck patrik i en 4-takt, funkar bara på 2-takt, där man har en expansionskammare för att evakuera avgaserna snabbare.
Gamla förpassade kunskaper hävdar fortfarande att man ska ha mottryck på en 4-takt, men dessa personer är förhoppningsvis inte verksamma länge till då de bör vara för gamla för att hittat internet eller ett modernt bibliotek, och troligtvis har en fot i graven. Jag har ockspå mött dem och ingen av dem kan ge en rimlig förklaring som håller för deras påståenden. De bara "vet" detta.
Gamla förpassade kunskaper hävdar fortfarande att man ska ha mottryck på en 4-takt, men dessa personer är förhoppningsvis inte verksamma länge till då de bör vara för gamla för att hittat internet eller ett modernt bibliotek, och troligtvis har en fot i graven. Jag har ockspå mött dem och ingen av dem kan ge en rimlig förklaring som håller för deras påståenden. De bara "vet" detta.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
M Scotte
- Kontakt:
Förkastar inte alla deras kunskaper, men i detta fall har de fel. De kan bygga snabba bilar för det.
Varför skulle man annars köra med en 3" kollektor på en hårt trimmad NA 2L Honda-snurra med tillhörande 3" system. Inte för att få ett visst mottryck i alla fall.
Varför skulle man annars köra med en 3" kollektor på en hårt trimmad NA 2L Honda-snurra med tillhörande 3" system. Inte för att få ett visst mottryck i alla fall.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
För att de bygger bra motorer??
Tänk då hur bra de skulle bli utan mottrycket? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Tänk då hur bra de skulle bli utan mottrycket? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Благодаря мутра!
-
PatrikGBG
men man bibehåller sin körbarhet????
vilket är relevant!
klart man kan plocka maxeffekt utan körbarhet men så är ju ick fallet nu!
denm ska ju köras genom hela registret...
menar du att det inte påverkas?
jag ska be limmet som enliigt "er" inte kan ett skit skriva vad han lärt mig, det kanske är bättre för jag är ju ärligt talat inget motorgeni...
men Limmet o Flaxis har ju iallafall byggt bilar som kört 402m minst 3 sekunder snabbare än våran snabbaste, de borde ju veta lite
vilket är relevant!
klart man kan plocka maxeffekt utan körbarhet men så är ju ick fallet nu!
denm ska ju köras genom hela registret...
menar du att det inte påverkas?
jag ska be limmet som enliigt "er" inte kan ett skit skriva vad han lärt mig, det kanske är bättre för jag är ju ärligt talat inget motorgeni...
men Limmet o Flaxis har ju iallafall byggt bilar som kört 402m minst 3 sekunder snabbare än våran snabbaste, de borde ju veta lite
Senast redigerad av PatrikGBG den 18 december 2005, 22:12, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
EcciBaka
- Kontakt:
patrik: Utan system kan det inte bli bra, grenröret ska ju va utformat så att pulserna skapar ett "sug" vid gasevakuering. med mottryck så får man ju inte ut gaserna hence mindre luft kommer in i motorn nästa varv. hence mindre explosion hence mindre effekt.
------------------------
------------------------
------------------------
-
PatrikGBG
mottryck kanske är fel ordval...men fritt flöde ut i naturen är inte rätt väg att gå enligt mina lärdomar...då tappar man mer än man vinner
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
EcciBaka
- Kontakt:
för flitt flöde dvs för stort skapar ju turbulens, det ska va fritt flöde men inte så att avgaserna får mer plats än vad de tar. grenröret ska va utformat för det... efter grenröret måste ju motorn trycka ut avgaserna en längre väg, så optimalt borde vara att evakuera avgaserna ur avgassystemet när de fyllt sin funktion att dra ut avgaserna ur cylindrarna. typ. jag kan ingenting jag men jag låtsas [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
------------------------
------------------------
------------------------
-
M Scotte
- Kontakt:
Det enda man behöver tänka på är att motorn ska ha ett så högt avgasflöde som möjligt med så lite motstånd som möjligt för maxeffekt.
Sedan om det innebär ett 7" system på vissa motorer eller 1" är av mindre betydelse.
Vad skulle ett mottryck gynna?
Sedan om det innebär ett 7" system på vissa motorer eller 1" är av mindre betydelse.
Vad skulle ett mottryck gynna?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
PatrikGBG
det är där min moturkunskap inte räcker till, därav måsta jag ta till hjälp av högre rådande makter...
men som jag skrev, mottryck kanske är ett felaktigt motval...
men du har inte svarat på den viktigaste frågan...har du en körbar motor utan ett avgassystem?
det var DET vi började diskussionen med, att avgas bara är onödigt...
den frågan behöver jag svar på...annars behöver vi ju inte diskutera....?!
alltså, tappar man körbarhet eller inte utan ett "mottryck" (avgassytem anpassat för just denna motor)
men som jag skrev, mottryck kanske är ett felaktigt motval...
men du har inte svarat på den viktigaste frågan...har du en körbar motor utan ett avgassystem?
det var DET vi började diskussionen med, att avgas bara är onödigt...
den frågan behöver jag svar på...annars behöver vi ju inte diskutera....?!
alltså, tappar man körbarhet eller inte utan ett "mottryck" (avgassytem anpassat för just denna motor)
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
Mattias
- Kontakt:
Nu har jag ju inte testat nån längre bit pga ljudnivån men att köra med enbart grenrör på en VT är inga problem, tomgång, lite gas, massa gas, fullgas, inga som helst problem.