Skulle vara bra om någon hittatde en guide på dom olika värdena och eventuella orsaker. Jag slänger in lite förvirrade tankar från mig här så länge.
Jag förutsätter att motorn går rent utan misständningar.
Lamda (under 0.97 för fett trasig lamda, över 1.03 för snålt eller hål i avgasröret)
CO (?trasig katt?)
CO2 (?lågt om inte katten funkar?)
HC (?olja i förbränningen / trasig katt?)
NOx (för snål blandning)
Så här borde det vara
============================
-Hög lamda men ingen NOx (hål i avgasrör)
-Hög lamda och NOx (för snål blandning)
-Hög CO, NOx, HC och normal lamda (trasig katt/olja i förbränningen)
-Hög CO och HC låg lamda (för fet blandning trasig lamda)
-Hög HC och normal lamda (olja i förbränningen)
============================
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->1990 CO- and HC-at idle checking method with very strict limits introduced for cars with catalysts <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Så trasig katt borde påverka CO och HC då
Så här gör en katt (den minskar altså alla värden)
CO + NO -> N2 + CO2
NO + HC -> N2 + CO2 + H2O
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Assuming a well-running engine with no misfires, HC and CO will drop together as the fuel mixture is leaned out (more air, less fuel). But as the mixture leans out, the combustion temperature goes up and consequently NOX increases. To counteract this tendency, manufacturers for years have<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Avgasvärden HC, NOx, CO, CO2, Lamda
- Jonas Åhgren
- Namn: Jonas Åhgren
- Kontakt:
Senast redigerad av Jonas Åhgren den 7 september 2004, 16:39, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
-
Anonymous
diagnosticera detta:
min vinterpulka har hög HC 150-250 och lambda på 1.2-1.3, hittade två 10cm långa sprickor på gjutjärnsgrenröret innan lambdasonden. tippar på att det är sprickan som gör det eller?
p.s Ryker ej blått eller svart vid fullgas
co OK
co2500 OK
<a href="http://www.roxa.nu/hondaklubben/images/NeMoo~13.jpg" target="_blank">__bild på spricka__</a>
min vinterpulka har hög HC 150-250 och lambda på 1.2-1.3, hittade två 10cm långa sprickor på gjutjärnsgrenröret innan lambdasonden. tippar på att det är sprickan som gör det eller?
p.s Ryker ej blått eller svart vid fullgas
co OK
co2500 OK
<a href="http://www.roxa.nu/hondaklubben/images/NeMoo~13.jpg" target="_blank">__bild på spricka__</a>
Senast redigerad av Anonymous den 8 september 2004, 00:54, redigerad totalt 1 gånger.
NeMoo:
Sprickan lurar lambdan att blandningen är snål (fick jag höra vid bes.).
Kan sänka katalysatorn om man kör så för länge (för fett alltså).
Sprickan lurar lambdan att blandningen är snål (fick jag höra vid bes.).
Kan sänka katalysatorn om man kör så för länge (för fett alltså).
David Magnusson
Accord 2.4 Exec-S -04 *SÅLD*
BMW 550i x-drive M-Sport 2012 *SÅLD*
BMW 440i x-drive Gran Coupé M-Sport/M-Performance 2018
Accord 2.4 Exec-S -04 *SÅLD*
BMW 550i x-drive M-Sport 2012 *SÅLD*
BMW 440i x-drive Gran Coupé M-Sport/M-Performance 2018
Jag hade Lamba 0.73 och skyhöga CO och HC-värden. det berodde på en trasig packning mellan insug och topp!
Det var på min Accord då......=)
Drog ca 1.35l/milen , efter ny packning så drar den ganska exakt 1l/milen och värdena på besiktningen var perfekta!
Det var på min Accord då......=)
Drog ca 1.35l/milen , efter ny packning så drar den ganska exakt 1l/milen och värdena på besiktningen var perfekta!
Andreas Palmblad
Nyköping
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Honda CRX-89 VT<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Pallbocksräser-
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->Honda Accord Aerodeck 2.2i-92Blå<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Familjebil 1- rullar
<!--coloro:#00FF00--><span style="color:#00FF00"><!--/coloro-->Honda Accord Aerodeck 2.2i-92 Grön<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Familjebil 2- I väntan på rostlagning
<!--coloro:#00FF00--><span style="color:#00FF00"><!--/coloro-->Honda Civic Coupé 1.5 lsi-95 Grön<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Familjebil 3 -rullar
Nyköping
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Honda CRX-89 VT<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Pallbocksräser-
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->Honda Accord Aerodeck 2.2i-92Blå<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Familjebil 1- rullar
<!--coloro:#00FF00--><span style="color:#00FF00"><!--/coloro-->Honda Accord Aerodeck 2.2i-92 Grön<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Familjebil 2- I väntan på rostlagning
<!--coloro:#00FF00--><span style="color:#00FF00"><!--/coloro-->Honda Civic Coupé 1.5 lsi-95 Grön<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Familjebil 3 -rullar
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
vad kan detta bero på ?
*CO-halt förhöjd tomgång, för hög
*Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt
*CO-halt tomgång, för hög
*HC-halt tomgång, för hög
(Honda Civic 1500 -90)
(Honda Civic 1500 -90)
<!--QuoteBegin-malkolm666+29 Sep 2004, 22:03:06--><div class='quotetop'>QUOTE(malkolm666 4 29 Sep 2004, 22:03:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->vad kan detta bero på ?
(Honda Civic 1500 -90)<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
iomed att du har alla fel man kan ha så misstänker jag trasig eller ingen katalysator.. eventuellt i kombination med trasig lambdasond.
iomed att du har alla fel man kan ha så misstänker jag trasig eller ingen katalysator.. eventuellt i kombination med trasig lambdasond.
Kristian, Hondalös.
<!--QuoteBegin-malkolm666+29 Sep 2004, 22:03:06--><div class='quotetop'>QUOTE(malkolm666 4 29 Sep 2004, 22:03:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->vad kan detta bero på ?
Du kan ju börja med att kolla om lambdasonden fungerar!
Vad säger din ECU?
Du kan ju börja med att kolla om lambdasonden fungerar!
Vad säger din ECU?
Senast redigerad av andno den 29 september 2004, 22:17, redigerad totalt 1 gånger.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
inte min bil, såg det i en annons, funderade bara vad som skulle kunna va felet....men eftersom tomgången är för hög så ligger kanske problemet på bränslesidan (ev. lambda också..)...
<!--QuoteBegin-malkolm666+29 Sep 2004, 21:43:45--><div class='quotetop'>QUOTE(malkolm666 4 29 Sep 2004, 21:43:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->inte min bil, såg det i en annons, funderade bara vad som skulle kunna va felet....men eftersom tomgången är för hög så ligger kanske problemet på bränslesidan (ev. lambda också..)...<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
öh? Man mäter på något som heter "förhöjd tomgång" dvs 2500rpm har jag för mig att det är.
Har inte läst annonsen, men det behöver alltså inte innebära att tomgången är för hög. Är tomgången för hög så kan det vara så enkelt som att tändningen står fel.
Ett tråkigt återkommande moment vid sådana fel är att lambdan har gått sönder och sedan har den skickat "skit" genom så att katten har gått sönder.
Så byter folk katten, så får de ok värden i en dag, sedan är den nya katten oxo kass eftersom grundfelet är lambdan och katten bara ett "symptom" på felet..
öh? Man mäter på något som heter "förhöjd tomgång" dvs 2500rpm har jag för mig att det är.
Har inte läst annonsen, men det behöver alltså inte innebära att tomgången är för hög. Är tomgången för hög så kan det vara så enkelt som att tändningen står fel.
Ett tråkigt återkommande moment vid sådana fel är att lambdan har gått sönder och sedan har den skickat "skit" genom så att katten har gått sönder.
Så byter folk katten, så får de ok värden i en dag, sedan är den nya katten oxo kass eftersom grundfelet är lambdan och katten bara ett "symptom" på felet..
Cookie
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98
alla mina värden va bra på besiktningen förutom hc 172.
den har dratt ca 0,6 liter olja på 300 mil.
den drar 1 liter soppa o de mesta är kallstart och stadskörning så de kan ja förstå.
hade ombesikting för 2 veckor sen så ja provade med k sprit och körde bilen riktigt varm. men inte de hjälpte heller. så nu börjar ja misstänka lambda eller katt.
nån som har nått av dessa sakerna hemma som funkar som vill sälja ja måste prova vad det är. för bilen går annars skitbra inga symptom nånstans.
bilen i fråga är en civic vti 92.
den har dratt ca 0,6 liter olja på 300 mil.
den drar 1 liter soppa o de mesta är kallstart och stadskörning så de kan ja förstå.
hade ombesikting för 2 veckor sen så ja provade med k sprit och körde bilen riktigt varm. men inte de hjälpte heller. så nu börjar ja misstänka lambda eller katt.
nån som har nått av dessa sakerna hemma som funkar som vill sälja ja måste prova vad det är. för bilen går annars skitbra inga symptom nånstans.
bilen i fråga är en civic vti 92.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Jag fick rätt på den bilen(HC 300) jag fixade efter ett långt tag. Luftfiltert såg nytt ut men hade på något vis satt igen sig av bensin, olja eller likn. Först när jag hade testat att köra avgasmätning utan luftfilter blev resultaten helt klockrena.
Slutsumma:
Har ni på tok för hög HC, testa att ta bort luftfiltert och kör avgastest igen.
Slutsumma:
Har ni på tok för hög HC, testa att ta bort luftfiltert och kör avgastest igen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
martin ja tänkte oxå samma sak första gången, ja hade smutsigt org filter. så ja köpte ett nytt cai men de hjälpte inte de heller. bytat stift oxå. men de har ja inte kollat värdet efter ja bytte stift men tror inte de ska gör anån skillnad.
tänkte hälla in motorrengöring och byta olja filter igen o se om de hjälper lite. kanske ska ta lite tjockare olja denna gången. ja blir helt snurrig av o tänka =)
tänkte hälla in motorrengöring och byta olja filter igen o se om de hjälper lite. kanske ska ta lite tjockare olja denna gången. ja blir helt snurrig av o tänka =)
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Kolla även så du inte har ett väldigt högt tryck i vevhusventen, ta av den och testa avgasmätning med dem rakt ut i luften.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
japp de prova ja i 30 sekunder utan att bes mannen såg de.. men han sa bara vad är de som luktar så smög han fram o såg att ja tagit av den.. ja försökte inte smyga elelr så utan bara se om den skulle gå ner.. men den gick inte ner på 30 sek. så lite längre hade kanske hjälp.
ja kollar upp de imorgon på jobb o hoppas de kan hjälpa för man får väl körförbud efter flera samma upprepade fel vid ombesiktning?
har regbesiktigat/besiktigat och en ombesiktning. så ja hoppas ja hinner lösa felet.
martin har du nån aning om varför de blir för högt tryck i vevhuset?
ja kollar upp de imorgon på jobb o hoppas de kan hjälpa för man får väl körförbud efter flera samma upprepade fel vid ombesiktning?
har regbesiktigat/besiktigat och en ombesiktning. så ja hoppas ja hinner lösa felet.
martin har du nån aning om varför de blir för högt tryck i vevhuset?
så nu har ja mätt avgasvärden igen för femte gången tror jag, provade ta av slangen till vevhusventilationen och de hjälpte inget,
ny lamda går på ca.1500 kanske borde köpa en sån fast lamda värdet låg bra till.. och en ny katalysator.. helvette
race katt.. renar dom lika bra?
ny lamda går på ca.1500 kanske borde köpa en sån fast lamda värdet låg bra till.. och en ny katalysator.. helvette
så nu har ja mätt avgasvärden igen för femte gången tror jag, provade ta av slangen till vevhusventilationen och de hjälpte inget,