Prelude 88 2,0i som första bil?

ENBART för motorrelaterade topics
Exekile

Hejsan,
Då jag ska köpa mig en första bil så har jag börjat kolla på Preluden.
Jag hade tänkt mig en 88 ungefär med 2,0i motorn, någon som har erfarenhet med det?
Problemet är att jag bara kan lägga högst 14 000 ungefär, får man någon bra för det? Har kollat annonserna på blocket, men vet inte riktigt om man ska vänta så man kan köpa en för 20 000 eller ifall man ska sattsa på någon av dom för 8 - 14 000 kr.
Är det en bra bil att börja med? Eller har ni några andra tips på bilar i samma prisklass (Vill helst ha någon lite sportigare, två dörrars. Ingen Civic eller liknande.)

Mvh,
Niklas
Niklas Parberg
pat

gissar att du är runt 17-19år.
har du då verkligen råd att försäkra en sån då med tanke på ev din ålder.
inget elakt menat men tänk på det.
Patrik Johnson.
ACCORD så klart!!!
Exekile

<!--QuoteBegin-pat+24 May 2005, 23:03:55--><div class='quotetop'>QUOTE(pat 4 24 May 2005, 23:03:55)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->gissar att du är runt 17-19år.
har du då verkligen råd att försäkra en sån då med tanke på ev din ålder.
inget elakt menat men tänk på det.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=144797"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Tar inte illa upp, det är bara bra att du upplyser med sådant som folk kanske inte tänkt på. Jag har dock kollat upp försäkring, och om vi säger såhär så är ett av mina skäl att köpa en prelude att den är "Billig" att försäkra (I jämförelse med andra lite "Sportigare" bilar som jag hade funderat på). Då jag jämförde med kompisens 740 så var det inte alls stor skillnad på försäkringsprisen, och prelude är billigare att skatta. Men för att svara, jag borde ha råd, eftersom jag jobbar lite då och då. Bättre fråga är om jag kommer ha råd med bensin [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Vet dock inte varför jag inte vill betala mer för den när jag köper den, men det är väl för att jag vill ha en så fort som möjligt och att jag inte orkar spara.

Mvh,
Niklas
Niklas Parberg
Charly

urgh... du menade prelude...
Senast redigerad av Charly den 25 maj 2005, 14:14, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem 427
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Preluden är ingen bil att gasa med. Det är enbart vrid i den motorn, den gillar inte att varvas. Köp hellre en CRX eller Civic fastän du skriver att du inte vill ha den för en sådan går mkt bättre och väger mindre än en Prelude.

Jag har haft en sådan Prelude fast -91 och visst, den är SVINSKÖN att åka i, helt otrolig, men att gasa och så....njaeee...det är en glidarbil.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Patrik_S

motorkaraktären skiljer sig från den allmänna uppfattningen att hondor "ska" vara högvarviga, men en långslagig motor är inte enbart av ondo.
gott om vrid som dani sa, även ett bra utgångsläge för överladd om man nu har den läggningen, snälla kammar och lågt komp original.

väghållningen tycker jag är mycket bra, dubbla triangellänkar och skivor runt om, 4ws som tillval.
I usa är bilen poppis att köra autocross med, en form av konbane-racing.
Fanns även en japansk ( tror bara den såldes där?) version kallad Si-TCV med tractioncontrol och LSD monterat i från fabrik och massa skoj.

De flesta som haft en prelude tycker att den är skön och köra.
Original-stolarna är mycket skönare än i en crx exempelvis men å andra sidan väger de mer.

klart du ska köpa ett luder!
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Spec

Hej hej

Kör själv en prelude från 89 och är grymt nöjd med den. Tycker motorn är kanon, å så slö är den inte. Har klockat min 0-100 på 8.18sek med gtech.
Och man åker grymt skönt, körde min 30mil till mantorp å sen hem igen, vart inte ett dugg stel i ryggen av det.

[attachment=8178:attachment]
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->[b]Martin Leander - official Bärjon of HPC
Toyota MR2 -93
Borlänge[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
moggesthlm
Been thanked: 6 times

Funtade på en som andra bil men blev avrådd av en som e kunnig på modellen.
Det finns typ inga piratdelar utan allt blir orginal och vissa grejor e rätt saftiga.
Tex om det är 4ws och spindlarna går så är det ca 10k för alla 4
//Morgan Blom, Stockholm

Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Exekile

<!--QuoteBegin-moggesthlm+25 May 2005, 21:30:26--><div class='quotetop'>QUOTE(moggesthlm 4 25 May 2005, 21:30:26)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Funtade på en som andra bil men blev avrådd av en som e kunnig på modellen.
Det finns typ inga piratdelar utan allt blir orginal och vissa grejor e rätt saftiga.
Tex om det är 4ws och spindlarna går så är det ca 10k för alla 4
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=145189"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ajdå, det var ju inte direkt billigt. Är det någon annan som kan verifiera att det faktiskt kostar så mycket? Visste inte om att honda Prelude reservdelar var så satans dyra...
Men kan inte någon rekommendera någon annan sportig bil i samma prisklass som är "bättre" som första bil?

Det är jobbigt att välja bil [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]

Edit: Hört att Mazda 323F är roliga? Bra förstabil? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
Senast redigerad av Exekile den 25 maj 2005, 23:08, redigerad totalt 1 gånger.
Niklas Parberg
Patrik_S

tycker inte delarna är så dyra, de vanliga slitsakerna verkar ligga på samma priser som andra hondor, sotsatser, filter och och sånt köper iaf jag original i vilket fall som helst.

sen är 4ws mekanisk på gen3 och jag har inte hört talas om nån som den pajat för.
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
darkjak

Funderar ocksa pa en san bil...
Nan som har interiorbilder?
Jakob Brunow
sk8micke
Bil: prelude bb6
Namn: Micke svensson
Been thanked: 2 times

ja har bilder =) har en sånn ev till salu håller på å bygger på den just nu kola under säljes [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img] sen sååå slö e den inte från 70-120 tycker ja det går fort iallafall! å 0-100 km/h tar det inte så lång tid heller runt 8-9 sek! å försäkring e inte dyrare på den än på min civic ja hade innan!

den e underbar å köra tar ett litet tag sen vänjer man sig vid 4ws å då vill man inte va utan d!underbart å fickparkera med! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img] stolarna e sådär tycker ja. ja tycker att crxens e skönare + att dom e grymt fula(preludens då;) )

har öppet filter å sportavgas på min å den låter gött tyvärr så dricker den ju lite mer då oxå [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/whip.gif[/img] inte lika lätt å hålla igen på gasen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img] min e oxå sänkt så den blir lite snyggare oxå [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Kör: Prelude bb6 stance/track/vip style

www.garaget.org/sk8micke

kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
Skriv svar