Problem.. kopplingen
kopplingen slirar fortfarande.. tog ut den för nån vecka sedan å titta lite, lamellerna såg bra ut, men den va lite "fettig" så jag torka av den me t-röd å rugga den lite me slippapper, sen satte ja tillbaka allt å trodde allt skulle va toppen, men så blev det inte.. den bettede sig precis som förr, koppla sent å slira.. ju kallare desto värre.. vad är fel?? [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img] [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... rybaby.gif[/img]
Staffan Sandin
Civic 1.6 -88
Civic 1.6 -88
fattar inte en sak,, när man väl har nere med lådan så byter man väl ändå till nya saker.
Varför gjorde du inte det?
Och angående att det slira,, det kan bero på att din tryckplatta är slut.
Varför gjorde du inte det?
Och angående att det slira,, det kan bero på att din tryckplatta är slut.
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
den e ganska ny.. bytte i april 03... jag fick höra att anledningen till att den slira va att den va lite fettig och anledningen till att den va fettig kunde va att jag använde för mycket fett när jag monterade urtrampningslagret... men de funkade finfint fram till vintern förra året.. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /wacko.gif[/img]
Staffan Sandin
Civic 1.6 -88
Civic 1.6 -88
-
<Emil r0kkar
- Kontakt:
fan vad jobbigt , men var har du köpt koplingen, är det honda orginal?
[b][i]Emil Ahlgren //Ängelholm
"[/i][/b]Efter Regn kommer sol"
"[/i][/b]Efter Regn kommer sol"
Så som jag ser har du inte många val, ta ner lådan igen, rengör, och eventullet byt koppling,, tråkigt med sånt men vem har sagt att det inte är jobbit att äga en gammal bil..
Lycka till.
Lycka till.
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
ska ta å riva ner skiten nu.. det e mekonomen [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... lleyes.gif[/img]
Staffan Sandin
Civic 1.6 -88
Civic 1.6 -88
-
Gisson
- Bil: Honda Accord Aerodeck 2.2 ES 1997
- Namn: Göran Johansson
Köp Honda original istället!! Visst det är dyrare men det är bättre kvalite på Honda org. Vad jag hört så är inte mekonomens koppl något vidare bra
Göran Johansson
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
Hur såg svänghjulet ut, var det delvis eller helt blåanlöpt/svart?
Klen tryckplatta (som ngn sa tidigare), men jag antar att du bytte både lamell o platta när du bytte .....
Om du har fått fett mellan lamell o svänghjul så kan det vara så illa att du
behöver slipa svänghjulet för att få bort härdningen och få tillbaka greppet och sätta in en ny lamell
Det som händer är att eftersom det är lite halkigt mellan lamell o tryckplatt så slirar kopplingen. Vidare, när kopplingen slirar utvecklas en väldigt hög temperatur, det kan i sin tur orsaka att svänghjulet "tar härdning". Det är en självförstörande process och börjar med att man först får små öar som har härdat, de hjälper inte till att hålla i, de öarna blir störreoch fler så till sist så har man ett härdat svänghjul som inte gör ngn nytta [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]
Lamellen bör du byta om eftersom det troligen finns fett kvar i porerna på den som kan komma att ställa till det för dig framöver.
Eller så har du för mycket motor och för lite koppling, vet ju inte om du har skrämt maskin eller inte
En annan "sanning" när det gäller koppling är att har det börjat slira så .... slutar det inte förrän man har bytt ...
Klen tryckplatta (som ngn sa tidigare), men jag antar att du bytte både lamell o platta när du bytte .....
Om du har fått fett mellan lamell o svänghjul så kan det vara så illa att du
behöver slipa svänghjulet för att få bort härdningen och få tillbaka greppet och sätta in en ny lamell
Det som händer är att eftersom det är lite halkigt mellan lamell o tryckplatt så slirar kopplingen. Vidare, när kopplingen slirar utvecklas en väldigt hög temperatur, det kan i sin tur orsaka att svänghjulet "tar härdning". Det är en självförstörande process och börjar med att man först får små öar som har härdat, de hjälper inte till att hålla i, de öarna blir störreoch fler så till sist så har man ett härdat svänghjul som inte gör ngn nytta [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]
Lamellen bör du byta om eftersom det troligen finns fett kvar i porerna på den som kan komma att ställa till det för dig framöver.
Eller så har du för mycket motor och för lite koppling, vet ju inte om du har skrämt maskin eller inte
En annan "sanning" när det gäller koppling är att har det börjat slira så .... slutar det inte förrän man har bytt ...
Nebojsa Vacev
Accord 2.3 SRi -94
Accord 2.3 SRi -94
<!--QuoteBegin-Gisson+17 Sep 2004, 11:51:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Gisson @ 17 Sep 2004, 11:51:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Köp Honda original istället!! Visst det är dyrare men det är bättre kvalite på Honda org. Vad jag hört så är inte mekonomens koppl något vidare bra<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Visserligen kan det kännas tryggare att köra med orginalprylar men de gånger som jag har bytt koppling så har den oftast kommit från Meko och mig vetterligen så håller de än, fastän det var ett gäng år sen jag gjorde jobben.
Det som är absolut viktigast när man håller på med kopplingen är att se till att det är absolut rent, att packboxar är hela och inte läcker olja och att man inte använder för mycket fett i stödlager o urtrampningslager, det är värt pengarna att köpa en flaska Bräkleen eller ngta annat rengötngsmedel för att göra rent svänghjul o tryckplatta alldeles innan montering.
F.ö så se upp med rotorn på 2.3:an, de kan tydligen gå sönder, oavsett om det är orginal eller inte (fick lära mig det den "hårda" vägen)
Visserligen kan det kännas tryggare att köra med orginalprylar men de gånger som jag har bytt koppling så har den oftast kommit från Meko och mig vetterligen så håller de än, fastän det var ett gäng år sen jag gjorde jobben.
Det som är absolut viktigast när man håller på med kopplingen är att se till att det är absolut rent, att packboxar är hela och inte läcker olja och att man inte använder för mycket fett i stödlager o urtrampningslager, det är värt pengarna att köpa en flaska Bräkleen eller ngta annat rengötngsmedel för att göra rent svänghjul o tryckplatta alldeles innan montering.
F.ö så se upp med rotorn på 2.3:an, de kan tydligen gå sönder, oavsett om det är orginal eller inte (fick lära mig det den "hårda" vägen)
Nebojsa Vacev
Accord 2.3 SRi -94
Accord 2.3 SRi -94
ok, köper nog en ny då.. men är det någon som har en förklaring på varför det tar en stund efter att man kopplat ur och sedan släppt pedalen tills den kopplar igen? ju kallare desto värre.. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /wacko.gif[/img]
Staffan Sandin
Civic 1.6 -88
Civic 1.6 -88
Har du kollat att vajern är rätt justerad?
Jag köpte precis en Accord -88 när jag körde med den kall märkte jag att den slirade vid växlingar.
Justerade vajern och blev av med problemet, man ska ha nån cm spel på kopplingsspedalen... Tryck med handen och känn efter när det börjar gå tungt.
Jag köpte precis en Accord -88 när jag körde med den kall märkte jag att den slirade vid växlingar.
Justerade vajern och blev av med problemet, man ska ha nån cm spel på kopplingsspedalen... Tryck med handen och känn efter när det börjar gå tungt.
Jan Östman, Citroen C5 Kombi -05, Acura Legend Coupe LS -92, Tidigare Hondor: Honda Accord 2,0-16v ALB -88, Honda Accord 2,0 -89
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
tänkte oxå på vajern när du sa de där med kallt o varmet..
men i övrigt så har jag oxå hört en del dåliga rykten om mekonomens kopplingar. o inte bara till honda utan även till fler modeler.
skulle jag varit i dina klädder så skulle jag köpt en ny orginal koppling o hängt i så hade problemet varit löst o inte klyddat mer under bilens livslängd....
M Linus
ps: prova o justera vajern först [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
men i övrigt så har jag oxå hört en del dåliga rykten om mekonomens kopplingar. o inte bara till honda utan även till fler modeler.
skulle jag varit i dina klädder så skulle jag köpt en ny orginal koppling o hängt i så hade problemet varit löst o inte klyddat mer under bilens livslängd....
M Linus
ps: prova o justera vajern först [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Gisson skrev:Köp Honda original istället!! Visst det är dyrare men det är bättre kvalite på Honda org. Vad jag hört så är inte mekonomens koppl något vidare bra
funkar kanon (luk)
funkar även till 250 turbo hästar..
så inge fel på kopplingen från mekonomen..
mekonomen har original delar..
Jimmie thungren