Ne fy, visst vore det kul men jag föredrar bil alla dagar i veckan!
Jag VET att det kommer gå åt helvette för mig om jag tar mc kort därför skiter jag i det tills vidare [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img] ..
MC-olyckor
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Inte för att låta nedlåtande (även om det lätt kan uppfattas så på internet)[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img], men vad är det med många av er [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wacko.gif[/img] ? Om man "vet om att det kommer att gå åt helvete" ifall man skulle testa hoj, så borde man ju faktiskt ta det försiktigt och därigenom går profetian om intet! Jag klankar inte bara på er som skrivit här, för detta är något som är mer regel än undantag när man pratar motorcyklar med folk i allmänhet!
Frasen "Jag vågar inte skaffa hoj, för jag kommer garanterat att köra ihjäl mig" är väldigt vanligt förekommande när hoj kommer på tal i fikarummet på jobbet eller dylika situationer. Om man nu kör så vilt och är medveten om det, ska man ens köra bil då? Risken att köra ihjäl andra människor är ju mycket större om man kör bil menar jag. Eller är det så att man kör skapligt ansvarsfullt och lugnt i sin bil, men tror att man kommer att drabbas av "gasa mer-mer-MER-djävulen" om man sitter på en hoj? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
Ta inte illa upp nu, för jag menar inte att dissa er, men jag är väldigt nyfiken på varför det är en allmän uppfattning att det är rent livsfarligt att köra hoj? Det är ju faktiskt som att köra en tyngre och vassare moped, mer mystiskt och skrämmande än så är det inte!
Frasen "Jag vågar inte skaffa hoj, för jag kommer garanterat att köra ihjäl mig" är väldigt vanligt förekommande när hoj kommer på tal i fikarummet på jobbet eller dylika situationer. Om man nu kör så vilt och är medveten om det, ska man ens köra bil då? Risken att köra ihjäl andra människor är ju mycket större om man kör bil menar jag. Eller är det så att man kör skapligt ansvarsfullt och lugnt i sin bil, men tror att man kommer att drabbas av "gasa mer-mer-MER-djävulen" om man sitter på en hoj? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
Ta inte illa upp nu, för jag menar inte att dissa er, men jag är väldigt nyfiken på varför det är en allmän uppfattning att det är rent livsfarligt att köra hoj? Det är ju faktiskt som att köra en tyngre och vassare moped, mer mystiskt och skrämmande än så är det inte!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
jag är hela 31 år gammal och har kört mc sen jag var 16år.
och tro att eller ej jag lever än.
man kan inte gå och oroa sig över saker som kan hända eller inte hända.
isf så kan man lika gärna bosätta sig i en bunker.
händer det så händer det.
och tro att eller ej jag lever än.
man kan inte gå och oroa sig över saker som kan hända eller inte hända.
isf så kan man lika gärna bosätta sig i en bunker.
händer det så händer det.
Patrik Johnson.
ACCORD så klart!!!
ACCORD så klart!!!
<!--QuoteBegin-sethz+2 May 2006, 16:06:52--><div class='quotetop'>QUOTE(sethz 4 2 May 2006, 16:06:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ne fy, visst vore det kul men jag föredrar bil alla dagar i veckan!
Jag VET att det kommer gå åt helvette för mig om jag tar mc kort därför skiter jag i det tills vidare <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo--> ..
[right][snapback]278564[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Som mc-förare hör man det där ungefär 10 ggr om dagen. Alla tror att dom kommer sätta sig på en värstinghoj och våga ge fullt och _kunna_ ge fullt. I 9 fall av 10 är det bara bs.
Jag VET att det kommer gå åt helvette för mig om jag tar mc kort därför skiter jag i det tills vidare <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo--> ..
[right][snapback]278564[/snapback][/right]
Som mc-förare hör man det där ungefär 10 ggr om dagen. Alla tror att dom kommer sätta sig på en värstinghoj och våga ge fullt och _kunna_ ge fullt. I 9 fall av 10 är det bara bs.
Hannes Bjurek
Del sol
Del sol
Dilemmat med hoj lr inte är nog att många här som har kört bil har nog alla gjort nån dum idiot omkörning mm... som antagligen gick bra med bil och så börjar de tänka i banor som "tänk om jag gjort detta med en hoj och jag hade smällt i 140+!!" <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo--> Och många känner nog nån som dött i en Mc-Olycka. Så var det iaf för mig. Men jag har märkt att omdömmet är nog bättre när jag kör hoj då jag är mer medveten om riskerna med att man sitter så oskyddat. Man ska oxå tänka på att marginalerna på en hoj är bra mycket större dvs effekt, bromsar, storlek mm.. men överskrider du dom så känns det...
Gamla Mako-CTR
<!--QuoteBegin-Steffo+2 May 2006, 16:54:04--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo 4 2 May 2006, 16:54:04)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Frasen "Jag vågar inte skaffa hoj, för jag kommer garanterat att köra ihjäl mig" är väldigt vanligt förekommande när hoj kommer på tal i fikarummet på jobbet eller dylika situationer. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Håller med.
<!--QuoteBegin--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Om man nu kör så vilt och är medveten om det, ska man ens köra bil då? Risken att köra ihjäl andra människor är ju mycket större om man kör bil menar jag.
Bara om de står på en åker och är osynliga. I mitt fall då.
Eftersom det i mitt fall är en åker jag kommer att hamna på om det går åt skogen. Inte helt odramatiskt med bil (har jag hört) men inte kul alls med MC (har jag hört, ser vi ett mönster här? <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo--> )
<!--QuoteBegin--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Eller är det så att man kör skapligt ansvarsfullt och lugnt i sin bil, men tror att man kommer att drabbas av "gasa mer-mer-MER-djävulen" om man sitter på en hoj? <!--emo&:hmm:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/hmm.gif[/img]<!--endemo-->
Njeeah. Låt mig säga så -- det hände mer när jag senast drog rullen i botten på en sporthoj än vad som händer när jag stampar i bilen... Bilen lyfter exempelvis inte framhjulen och blir ostyrbar under full acceleration. Givetvis var det underbart skoj under färden, och jag är inte rädd för att åka hoj. Alla ska någon gång kila vidare och att smälla med motorcykel är nog garanterat skojjigare än långvården. Dessutom är det ju inte säkert att det smäller.
Tyvärr har jag dock gjort bedömningen att MC är en riskfaktior som på grund av vissa långsiktiga åtaganden för närvarande inte är acceptabel.
Och slutligen, för att hålla detta till tråden -- Det är inte en risk jag skulle vilja ta om (vilket jag uppfattar av trådskaparen att det handlar om) jag inte var väldigt sugen på att köra MC.
Håller med.
<!--QuoteBegin--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Om man nu kör så vilt och är medveten om det, ska man ens köra bil då? Risken att köra ihjäl andra människor är ju mycket större om man kör bil menar jag.
Bara om de står på en åker och är osynliga. I mitt fall då.
Eftersom det i mitt fall är en åker jag kommer att hamna på om det går åt skogen. Inte helt odramatiskt med bil (har jag hört) men inte kul alls med MC (har jag hört, ser vi ett mönster här? <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo--> )
<!--QuoteBegin--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Eller är det så att man kör skapligt ansvarsfullt och lugnt i sin bil, men tror att man kommer att drabbas av "gasa mer-mer-MER-djävulen" om man sitter på en hoj? <!--emo&:hmm:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/hmm.gif[/img]<!--endemo-->
Njeeah. Låt mig säga så -- det hände mer när jag senast drog rullen i botten på en sporthoj än vad som händer när jag stampar i bilen... Bilen lyfter exempelvis inte framhjulen och blir ostyrbar under full acceleration. Givetvis var det underbart skoj under färden, och jag är inte rädd för att åka hoj. Alla ska någon gång kila vidare och att smälla med motorcykel är nog garanterat skojjigare än långvården. Dessutom är det ju inte säkert att det smäller.
Tyvärr har jag dock gjort bedömningen att MC är en riskfaktior som på grund av vissa långsiktiga åtaganden för närvarande inte är acceptabel.
Och slutligen, för att hålla detta till tråden -- Det är inte en risk jag skulle vilja ta om (vilket jag uppfattar av trådskaparen att det handlar om) jag inte var väldigt sugen på att köra MC.
<span style='color:red'>Rickard Thorman</span>
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Visst är riskerna att drabbas av en livshotande olycka mycket högre/ resa på en hoj jämfört med en bil rent statistiskt. Men jag menar att man kan strunta i statistiken om man ser till att köra ansvarsfullt. Eftersom så många motorcyklister kör direkt hälsovådligt så är statistiken kraftigt vriden.
Om man kör med skallen så tror jag bestämt att risken att drabbas av olycka (med livshotande utgång) inte skiljer sig nämnvärt från den risk man tar när man kör bil. <!--emo&:hmm:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/hmm.gif[/img]<!--endemo-->
Men alla gör som de vill. Själv så har jag inte längre någon hoj eftersom jag inte har ett garage att förvara den i när jag inte kör med den. För risken att få den stulen eller repad är oerhört mycket större än med en bil <!--emo&:annoyed:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/annoyed.gif[/img]<!--endemo-->
Om man kör med skallen så tror jag bestämt att risken att drabbas av olycka (med livshotande utgång) inte skiljer sig nämnvärt från den risk man tar när man kör bil. <!--emo&:hmm:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/hmm.gif[/img]<!--endemo-->
Men alla gör som de vill. Själv så har jag inte längre någon hoj eftersom jag inte har ett garage att förvara den i när jag inte kör med den. För risken att få den stulen eller repad är oerhört mycket större än med en bil <!--emo&:annoyed:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/annoyed.gif[/img]<!--endemo-->
Stockholm