Var på väg hem från jobbet när bilen plötsligt dog. När jag försökte starta den igen så gick startmotorn runt men inget mer hände.
<!--emo&:ranting:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/ranting.gif[/img]<!--endemo-->
Efter lite felsökning märkte vi att jag inte hade någon gnista på tändstiften.
Följande delar är bytta:
Fördelarlock
Rotor
Tändmodul
Tändspole
Jag undrar om det kan vara så illa att fördelaren har lagt av eller om det möjligtvis kan vara något i tändningslåset som har gått sönder?
Någon som vet?
<!--emo&:hmm:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/hmm.gif[/img]<!--endemo-->
Ingen gnista
-
Fresa
- Namn: Fredrik Arvidsson
- Kontakt:
imobilzer? Larm? Går soppa-pumpen när du vrider om tändningen?
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Mät om du har matningsspänning fram till tändspolen och tändmodulen. Har du inte det så lär det vara fel i anknytning till tändlåset eller strulande startspärr som sagt (om sådan finns).
Finns spänning är det svårare. Då kan antingen spolen eller tändmodulen vara trasig, men eftersom de är bytta kan det vara så att det inte kommer någon tändpuls från styrenheten.
Detta kan bero på många olika saker, men en anledning skulle kunna vara att styrenheten inte får in någon signal från pulsgivaren, d.v.s. styrenheten märker inte att motorn snurrar och skickar därför inte ut någon tändpuls till tändmodulen. Nu vet jag inte var impulsgivaren sitter på Honda Civic, men oftast sitter den vid svänghjulet.
Finns spänning är det svårare. Då kan antingen spolen eller tändmodulen vara trasig, men eftersom de är bytta kan det vara så att det inte kommer någon tändpuls från styrenheten.
Detta kan bero på många olika saker, men en anledning skulle kunna vara att styrenheten inte får in någon signal från pulsgivaren, d.v.s. styrenheten märker inte att motorn snurrar och skickar därför inte ut någon tändpuls till tändmodulen. Nu vet jag inte var impulsgivaren sitter på Honda Civic, men oftast sitter den vid svänghjulet.
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Victor Bagge
Honda Legend '89 [i]Gubbracer edition[/i]</span>
hehe suck, jag har exakt samma problem, min startar och tvärdör efter ca 10 sek sen är den död, försöker man senare så händer samma sak. stift och fördelarlock är bytt på min. den har inte riktigt velat varva dom senaste dagarna.
jag har ingen typ av larm eller något sånt, tips på vart man ska börja?
jag har ingen typ av larm eller något sånt, tips på vart man ska börja?
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Har aldrig haft problem med att bilen startat och sen dör, utan den startar helt enkelt inte!
Larm har jag fast utan startspärr och ingen imobilizer, men tror inte det är där skon klämmer!
Har faktiskt ingen ström fram till tändspolen och funderar på om det är något med tändlåset som strular
Var sitter den här ignitern som alla pratar om och vad har den för uppgift?
Larm har jag fast utan startspärr och ingen imobilizer, men tror inte det är där skon klämmer!
Har faktiskt ingen ström fram till tändspolen och funderar på om det är något med tändlåset som strular
Var sitter den här ignitern som alla pratar om och vad har den för uppgift?
Fredrik Gustavsson
Funderar på en sak <!--emo&:blink:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/blink.gif[/img]<!--endemo-->
Kan det verkligen vara tändlåset som har gått sönder eftersom bilen dog när jag körde? Skall tändlåset ge ström hela tiden även under körning?
Kan det verkligen vara tändlåset som har gått sönder eftersom bilen dog när jag körde? Skall tändlåset ge ström hela tiden även under körning?
Fredrik Gustavsson
<!--QuoteBegin-Fredrik G+18 May 2006, 19:18:44--><div class='quotetop'>QUOTE(Fredrik G @ 18 May 2006, 19:18:44)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Funderar på en sak <!--emo&:blink:-->
<!--endemo-->
[right][snapback]285616[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ja, annars hade motorn inte gått. Det är ingen skillnad elektriskt sett att stå med tändningen på och motorn av och tändningen på och motorn igång. Vid start får även startmotorn ström när nyckeln är i det återfjädrande läget.
Så det är mycket möjligt att tändningslåset kan gå sönder "i farten".
<!--QuoteBegin-xzbatt+18 May 2006, 20:48:30--><div class='quotetop'>QUOTE(xzbatt @ 18 May 2006, 20:48:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->igniter=tändmodul, mät och se om du har ström fram till den, jag har ström in men inte ut.. du ska ha ström där såfort du vrider på tändningen, om du har ström dit så är det inte tändlåset.
[right][snapback]285670[/snapback][/right]
Man ska inte ha någon spänning ut från tändspolen till tändmodulen. Tändmodulens uppgift är att göra det som brytarspetsarna gjorde mekaniskt på gamla bilar, fast på elektronisk väg utan rörliga delar. Det den gör är att den bryter tändspolens minusanslutning varje gång man vill ha en gnista. Om detta fungerar kan man inte mäta med motorn avstängd (för då skickas det ju inga pulser till tändmodulen så då gör den inget).
Här är en bild från verkstadsmanualen till Honda Legend G1:

Anslutning A och C på tändspolen är samma (plus). Anslutning D och B är också samma (minus), förutom att anslutning B har ett störningsfilter.
Anslutning D är jordad genom tändmodulen tills det är dags för en gnista. Då kommer det en puls från styrenheten (kabeln märkt red/blu) och jordanslutningen bryts på elektronisk väg (som om man hade kopplat loss kabeln så den hänger i luften) och en gnista bildas (jag går inte in på varför, men det har med induktion att göra).
Det man kan mäta utan att motorn snurrar är alltså om man har spänning till tändspolen och tändmodulen. Dessutom kan man mäta om man har spänning på minusanslutningen till tändspolen. Har man det så är tändmodulen trasig eftersom vägen till jord då är öppen hela tiden.
[right][snapback]285616[/snapback][/right]
Ja, annars hade motorn inte gått. Det är ingen skillnad elektriskt sett att stå med tändningen på och motorn av och tändningen på och motorn igång. Vid start får även startmotorn ström när nyckeln är i det återfjädrande läget.
Så det är mycket möjligt att tändningslåset kan gå sönder "i farten".
<!--QuoteBegin-xzbatt+18 May 2006, 20:48:30--><div class='quotetop'>QUOTE(xzbatt @ 18 May 2006, 20:48:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->igniter=tändmodul, mät och se om du har ström fram till den, jag har ström in men inte ut.. du ska ha ström där såfort du vrider på tändningen, om du har ström dit så är det inte tändlåset.
[right][snapback]285670[/snapback][/right]
Man ska inte ha någon spänning ut från tändspolen till tändmodulen. Tändmodulens uppgift är att göra det som brytarspetsarna gjorde mekaniskt på gamla bilar, fast på elektronisk väg utan rörliga delar. Det den gör är att den bryter tändspolens minusanslutning varje gång man vill ha en gnista. Om detta fungerar kan man inte mäta med motorn avstängd (för då skickas det ju inga pulser till tändmodulen så då gör den inget).
Här är en bild från verkstadsmanualen till Honda Legend G1:

Anslutning A och C på tändspolen är samma (plus). Anslutning D och B är också samma (minus), förutom att anslutning B har ett störningsfilter.
Anslutning D är jordad genom tändmodulen tills det är dags för en gnista. Då kommer det en puls från styrenheten (kabeln märkt red/blu) och jordanslutningen bryts på elektronisk väg (som om man hade kopplat loss kabeln så den hänger i luften) och en gnista bildas (jag går inte in på varför, men det har med induktion att göra).
Det man kan mäta utan att motorn snurrar är alltså om man har spänning till tändspolen och tändmodulen. Dessutom kan man mäta om man har spänning på minusanslutningen till tändspolen. Har man det så är tändmodulen trasig eftersom vägen till jord då är öppen hela tiden.
Senast redigerad av Victor den 19 maj 2006, 16:02, redigerad totalt 1 gånger.
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Victor Bagge