Toyo R888 på gata
-
Mooseman
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
<!--QuoteBegin-Lynxen+8 Jun 2006, 16:01:48--><div class='quotetop'>QUOTE(Lynxen 4 8 Jun 2006, 16:01:48)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Man ska inte gå helt efter treadwear heller, treadwear är ett litet mysko begrepp. Tex Bridgestones mellanklass däck Turanza har 140 i treadwear vilket nästan är i R-däcksklass, men de slits inte onormalt fort. <!--emo&:hmm:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/hmm.gif[/img]<!--endemo-->
Nån som har nån definition på vad treadwear igentligen innebär?
[right][snapback]295540[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Treadwear Grade Number
The treadwear grade describes how long the tire manufacturer expects the tire to last. A Course Monitoring Tire (the standard tire that a test tire will be compared to) has a rating of "100". If a manufacturer assigns a treadwear rating of 200 to a new tire, they are indicating that they expect the new tire to have a useful lifespan that is 200% of the life of a Course Monitoring Tire.
[edit]
Limitations
The DOT does not test tires. It depends on manufacturers to test their own tires and report the results. Unfortunately, this system has made treadwear ratings far less useful than the DOT had originally intended because tire manufacturers are able to use the treadwear grade as a marketing tool.
It is legal and permissible for a manufacturer to give their tire a 240 rating when their competitor's equivalent tire has a 220 rating; thus creating the false impression that the 240 tire is a better purchase because it will last longer. This tendency to inflate treadwear numbers has become so common that some manufacturers may report that ALL their tires have above average treadwear grades. Some are taking normal tires and reporting a treadwear of 600 or more, or giving a 220 rating to maximum performance tires with a reputation for poor tire life (e.g. the Goodyear Eagle F1 Supercar EMT).
TreadWear Grade
Below 200=15% of Tires
201 - 300=25% of Tires
301 - 400=32% of Tires
401 - 500=20% of Tires
501 - 600=6% of Tires
above 600=2% of Tires
Nån som har nån definition på vad treadwear igentligen innebär?
[right][snapback]295540[/snapback][/right]
Treadwear Grade Number
The treadwear grade describes how long the tire manufacturer expects the tire to last. A Course Monitoring Tire (the standard tire that a test tire will be compared to) has a rating of "100". If a manufacturer assigns a treadwear rating of 200 to a new tire, they are indicating that they expect the new tire to have a useful lifespan that is 200% of the life of a Course Monitoring Tire.
[edit]
Limitations
The DOT does not test tires. It depends on manufacturers to test their own tires and report the results. Unfortunately, this system has made treadwear ratings far less useful than the DOT had originally intended because tire manufacturers are able to use the treadwear grade as a marketing tool.
It is legal and permissible for a manufacturer to give their tire a 240 rating when their competitor's equivalent tire has a 220 rating; thus creating the false impression that the 240 tire is a better purchase because it will last longer. This tendency to inflate treadwear numbers has become so common that some manufacturers may report that ALL their tires have above average treadwear grades. Some are taking normal tires and reporting a treadwear of 600 or more, or giving a 220 rating to maximum performance tires with a reputation for poor tire life (e.g. the Goodyear Eagle F1 Supercar EMT).
TreadWear Grade
Below 200=15% of Tires
201 - 300=25% of Tires
301 - 400=32% of Tires
401 - 500=20% of Tires
501 - 600=6% of Tires
above 600=2% of Tires
Team Kalmar
Precis denna tråd jag letade efter!
Till nästa säsong kommer jag köpa R-puckar till min CTR. Är oxå i valet att köpa nya bruks/racefälgar, Rota Torque i gunmetalfärg. Kommer att sko dem med 215/45/17 R888 som jag kommer att ha både som gat- och bandäck.
Det enda jag var orolig över var hur dom fungerar vid regn, men enligt tråden så verkar det fungera finfint! <!--emo&:thumbup:-->
<!--endemo-->
Till nästa säsong kommer jag köpa R-puckar till min CTR. Är oxå i valet att köpa nya bruks/racefälgar, Rota Torque i gunmetalfärg. Kommer att sko dem med 215/45/17 R888 som jag kommer att ha både som gat- och bandäck.
Det enda jag var orolig över var hur dom fungerar vid regn, men enligt tråden så verkar det fungera finfint! <!--emo&:thumbup:-->
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--QuoteBegin-Bergan+17 Jul 2006, 09:28:34--><div class='quotetop'>QUOTE(Bergan 4 17 Jul 2006, 09:28:34)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Precis denna tråd jag letade efter!
<!--endemo-->
[right][snapback]308267[/snapback][/right]
O frågan är var man köper dem för en bra peng:)
[right][snapback]308267[/snapback][/right]
O frågan är var man köper dem för en bra peng:)
Konrad Panasiuk
Malmö
Malmö
medlemar har grymt bra medlemspris... info om var och hur man får finns på medlemsforumet
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
Jag är också sugen på dessa faktiskt.
Morsan kör bilen ibland, men hon kör ju bara lugnt, hur är dom om man fiskör? I vått och torrt.
Vad får man räkna med att få ge mellan tummen och pekfingret för en uppsättning 215/45/17?
Morsan kör bilen ibland, men hon kör ju bara lugnt, hur är dom om man fiskör? I vått och torrt.
Vad får man räkna med att få ge mellan tummen och pekfingret för en uppsättning 215/45/17?
Mvh,
Mario Behnam
Mario Behnam
- Jonas Åhgren
- Namn: Jonas Åhgren
- Kontakt:
R-däcken har bättre fäste än vanliga däck, även på fuktigt väglag. Problemet jag har märkt är vattenplaning. Inte när det är är "blött" utan det ligger vatten på vägen. Vanliga däck klarar detta mycket bättre. Däckmönstret för helt enkelt bort vattnet bättre.
Vanliga däck slits mer på bana därför att dom blir överhettade väldigt lätt. När dom är överhettade så försvinner dom i rasande tempo gäller även R-däck.
På landsväg är det inte värmen som är ett problem utan det rena "slip" slitaget R-däck är mjukare och slits fortare.
Däck slits också fortare när dom inte kommit upp till sin arbetstemp. Vanliga däcks arbetstemp ligger på ca 20grader (alltid redo) R-däck runt 80grader.
Vanliga däck slits mer på bana därför att dom blir överhettade väldigt lätt. När dom är överhettade så försvinner dom i rasande tempo gäller även R-däck.
På landsväg är det inte värmen som är ett problem utan det rena "slip" slitaget R-däck är mjukare och slits fortare.
Däck slits också fortare när dom inte kommit upp till sin arbetstemp. Vanliga däcks arbetstemp ligger på ca 20grader (alltid redo) R-däck runt 80grader.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)