Legend (Euro version)

ENBART för motorrelaterade topics
8500rpm

Synd att man inte är Audi älskare, de lyckas få A6:an att gå 0-100 på 6.9sek med 255hk och Honda ( de som gör bra motorer ? ) lyckas få Legenden att göra 0-100 på 7.3sek med 295hk !!!! Whatta F**k...? ...och vridemomenten är dåligt, det var en dålig överraskning... snart har Honda bara (inte klass ledare ) klass förlorare i varje klass...

Nya CTR, långsammaste GTI troligen nästa år, Accord långsammaste familje sedan, Legend långsammaste chefs-mobil, usch vill inte fortsätta listan...

...men de skall ju bara producera 400st Legend:er iaf, så vi Europeer behöver ju inte se så dålig ingejörskonst allt för ofta på vägarna <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->

<a href='http://www.channel4.com/4car/road-tests ... jsp?id=742' target='_blank'>http://www.channel4.com/4car/road-tests ... ?id=742</a>
[b]Profile to be deleted[/b]
Clabbe
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Gnäll Gnäll Gnäll..
Благодаря мутра!
8500rpm

Precis Clabbe <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo--> Hur länge skall man behöva göra det, 1-2år till eller är Hondas tid i Europa förbi ? Troligen om de inte gör något, på Honda märkesklubbar pratar man 5-10år gamla bilar, varför ? joo, för Honda har inte nya bilar, och de som finns så vill inte entusiaster köra <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
ziggy

Ja det är ju ingen som pratar om CTR eller S2000 här...

Och på vad grundar du att nästa CTR kommer vara den långsammaste GTIn? Och jag håller inte med dig om att Accord skulle vara långsam. Legenden har jag inte kört så där vet jag inte. Accorden tycker jag är en grymt trevlig bil i "familje" segmentet.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Clabbe
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

<!--QuoteBegin-8500rpm+2 Jul 2006, 22:46:23--><div class='quotetop'>QUOTE(8500rpm 4 2 Jul 2006, 22:46:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Precis Clabbe <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo--> Hur länge skall man behöva göra det, 1-2år till eller är Hondas tid i Europa förbi ? Troligen om de inte gör något, på Honda märkesklubbar pratar man 5-10år gamla bilar, varför ? joo, för Honda har inte nya bilar, och de som finns så vill inte entusiaster köra <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
[right][snapback]303850[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Nya Civicen har slagit alla försäljningsrekord i Sverige bl.a
men det är du inte minsta intresserad av då det inte anses som en "prestanda"! bil av dig..

Eller e det för tråkigt att hänga på Autopower?
Благодаря мутра!
8500rpm

Precis... inte har 8500rpm skrivit alltför mycket där inte... (alltså på autopower) <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
AndersL

Hur definerar du klass-förlorare?
Den modell/märke som tjänar mest pengar i segmentet?
Modellen/märke med störst motor?
Modellen/märke med bäst säkerhet?
Modellen/märke snabbast 0-100?
Modellen/märke som är billigast?
etc, etc

Har en svag känsla att de flesta nybilskunder inte har 0-100 som högsta prioritet.
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
Ejan
Bil: Ford Fiesta 2010
Namn: Erik Leander

vem bryr sig allvarligt om 0-100 i en sån bil ?? det är ju en långfärdsvagn med komfort

och jag tror då inte att nya CTR blir långsammaste GTi,,då en GTi ska ha sugmotor ! och bland sugmotorer är Honda kung <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
------------------------------------------
1999 Honda Integra Type R - 208bhp - SÅLD
------------------------------------------
Kör numera Ford Fiesta ST´05
8500rpm

AndersL:

Klassförlorare definierar jag de bilar som är minst sportiga inom sin klass <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> heheh, nej, skämt o sido...

Men låt oss säga såhär, skicka mig en URL eller PDF i mejl till en test var Honda Accorden spankar mellanklass register bilar ( A4, 320, V50 mm...) och så sedan en URL till var CTR:n spankar BMW 130, A3:an mm...

Seriöst, jag tror att man har skygglappar för ögonen om man inte har lagt märke till att Honda bilar dyker upp allt färre gånger i "shootouts" i internationell såsom svensk bilpress. Personligen tror jag det beror på att Honda bara har "tråkiga basmodeller". Jag har skrivit mina åsikter här tidigare men är fast besluten om att en STOR kundkrets män 28-40 väljer en bil som kan utrustas lite "sportigt" och har "knuff" ( = motor med 200hk+), och Honda saknar snart bilar i alla segment där...

Låt oss istället ta kvinnor som exempel. En köpkgrupp som blir allt starkare är 30-40åriga kvinnor med bra jobb, detta har biltillverkare lagt märke till. Vad vill dessa kvinnor ha ? Joo, en lite "cool" bil med "knuff" och lite "sportig" så att grabbarna på kontoret lägger märke till.

Vad skall denna 35:åriga kvinna då välja ? En "sport" utrustad Golf eller Audi, eller en Honda Accord eller Civic med en "150hk+" pensionärsmotor <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> ? Jag tänker inte vara övertydlig men valet för dessa kvinnor är ganska självklart.

Nu är jag ju inte en kvinna ( hahah ) och vill ha något ännu "vassare", och gissa vilken biltillverkare inte erbjuder något idag <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Ps. Jaa, jag har semester och tid att slå ihjäl <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av 8500rpm den 3 juli 2006, 12:02, redigerad totalt 1 gånger.
AndersL

Sitter på jobbet och har inte tid att slå ihjäl. Mitt svar är kort.

Du utgår bara från dig själv och din egna lilla målgrupp när du gör dina påståenden och du har rätt, den lilla målgruppen av män du beskriver gör oftast bilvalet med "potens" (status, kraft, utrstålning, etc.) som prio 1.

Toyota är set största märket i Norden med rätt stor marginal. nu vet jag inte hur mkt Toyota tjänar med av allt att dömma mest i världen. Gissa vem jag inte anställt om jag var VD för ett bilmärke.

Det är stor skillnad vad man vill ha och faktiskt köper.

Samma sak gäller kvinnor (i dubbel bemärkelse).
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

Jag väntar spänt på en Type2 <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->

de lyckades få Gen2 upp till 100 på 6,3 sekunder med 230 hästar @ 1600 kg. vet inte vad de har för vikt nu, men man tycker ju de borde hänga med de gamla iaf? det är iof liiiite mer lullull i den nya <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> nå det är ingen prestandavagn.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
mre

även om jag tycker honda göra dom bäst bilarna så måste jag vell endå känna att det stämmer lite det där med att dom gjorde bättre bilar för och att dom nya inte är några riktigt wow bilar <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Eminovic Idriz (Ido)
ludeR 92(H23A2)
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Håller med, satt innan i tankarna att man skulle varit i denna åldern när VTi bilarna introducerades <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Tycker dagens bilar inte väcker ett ha begär likamycket som oldies.

Jo, S2000 men den ligger fortfarande i för högt pris <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Integran kan man glömma med sina drömpriser, CTRn kommer nog eller förhoppningsvis gå ner när nya kommer men snygg är den inte.
Stefan Karlsson
civic vtec

vti:n 92var väl ingen wow bil när den kom heller men folk får upp ögonen 10-13år senare.
men ok jag tycker att legend kommer 3år för sent.
och den nya accord e en kanon bil.en sån blir d nog nästa för mig o inte helt omöjligt med diesel.o den e ju japanbyggd <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
civic tycker jag inte e någon höjdare, skrammelburk ritad av NASA med anstängt motorljud vid gaspådrag.
.men visst det räcker ju med utseendet för vissa,men frågan hur länge.
jazzen e faktiskt en trevlig bil den me,dock inte snygg.
cr-v e en fin bil den med men e ny modell e väntad,gärna me v6

nä det e dax med en ny prelude med runt 280hk och sh-awp i topp-modellen.
och en vassare accord med rikligt med utrustning

ps. nu e detta vad jag tycker!!
Senast redigerad av civic vtec den 4 juli 2006, 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Ask
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

mjo eg tror jag vi alla kan enas om att honda har ett bra modell program... bara att för "klena" motorval för top-edge modellerna.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
ToLo
Kontakt:

<!--QuoteBegin-civic vtec+4 Jul 2006, 22:09:49--><div class='quotetop'>QUOTE(civic vtec @ 4 Jul 2006, 22:09:49)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->nä det e dax med en ny prelude med runt 280hk och sh-awp i topp-modellen.
[right][snapback]304606[/snapback][/right]

En ny prelude skulle passa mig som handen i handsken. Tyvärr ser det väl lite mörkt ut på den fronten, men en ny accord coupé ryktas det ju vilt om! Den lär i sådana fall komma tillsammans med nästa generation av accord som baseras på konceptet Sports4 som visades för ett tag sedan.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
8500rpm

Verkar som kanadensarna tycker samma som jag <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> Utan ordenliga motorer så är intresset ganska svalt... Acura gör sig av med RSX:n...

<a href='http://www.canada.com/montrealgazette/n ... 4259567815' target='_blank'>http://www.canada.com/montrealgazette/n ... 9567815</a>
AndersL

<!--QuoteBegin-8500rpm+7 Jul 2006, 09:08:56--><div class='quotetop'>QUOTE(8500rpm 4 7 Jul 2006, 09:08:56)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Verkar som kanadensarna tycker samma som jag <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> Utan ordenliga motorer så är intresset ganska svalt... Acura gör sig av med RSX:n...

<a href='http://www.canada.com/montrealgazette/n ... 4259567815' target='_blank'>http://www.canada.com/montrealgazette/n ... 9567815</a>
[right][snapback]305446[/snapback][/right]

Japp du har rätt, det är helt uselt att Honda inte byggde en LS430 "kopia" den modellen säljer ju trots allt helt jävla otroligt fantastiskt i EU.

Att göra en ny Prelude/Integra verkar ju också som en bra ide när segmentet snart är noll. Trots allt gick det ju bra sist? Eller inte. Konkurrenterna verkar ju inte heller lyckas med denna dinosaurie till biltyp.

Vad i ovan artikel är relevant för Svenska marknaden?

Om du nu ska hålla på med ditt gnäll så underbygg den med relevant marknadsfakta och inte en massa personliga sagovärlds-baserade åsikter. Jag vill att den ska ha 5000hk, massa lull-lull, säkerhet, komfort etc. och kosta 2 spänn.

Personligen önskade jag att Honda gjorde en Ariel Atom baserad bil med 1000hk men jag påstår fan inte att ovan bil skulle vara nyckeln till framgång i EU för Honda.
ToLo
Kontakt:

Ja, håller med om att segmentet för Prelude nog är rätt svalt. Definitivt ingen cashcow. Men det vore roligt om Honda kunde få fram något som kan konkurrera med de halvlyxiga GT-cruisers under 400k som ändå finns där ute nu. Alfa Brera/GT, 350Z, Peugeot 407 Coupé kanske? Ett svårdefinierat segment, men det jag menar är en coupé med hyffsad motor, bra med utrustning och lite småsportiga egenskaper som inte kompromissar alltför mycket med komforten.

Jag tror att den sista preludens största brist var den svårsmälta designen av fronten/lysena som gjorde att de flesta inte klarade av utseendet. Personligen tycker jag den är toknajs, men nästan alla "svensson" man pratar med brukar vara av motsatt uppfattning. En annan orsak till att Prelude lades ner var väl troligtvis att Acura RSX och Accord Coupé lockade liknande köpare.

Blev lite offtopic, men vafan.. <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
8500rpm

AndersL: Jag referrerade till "From a brand that likes to talk the talk with the likes of Audi, BMW, Infiniti and Lexus, Acura has left driving enthusiasts with a lineup of sedans and sport-utility vehicles that simply don't walk the walk. Nice, reliable vehicles, for sure. But they're lacking the passion that's supposed to be part of the value equation of any premium brand. It's what you're paying extra for, right?"

Alltså, jag syftar då på "Acura (Honda) har lämnat kör entusiaster med en produktlinje av sedans och suvs som helt enkelt inte lever upp till förväntningarna"...

Nu vet jag att jag är ensam om dessa åsikter här, för de flesta är nog ganska imponerade av Hondas sportiga mellanklass segment <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> hahaha

Absolut AndersL, jag skulle också gärna ha en Ariel Atom, eller igentligen en Lotus Elise med CTR motor, men men... tyvärr har jag inte råd till en så opraktisk bil <!--emo&:(-->Bild<!--endemo-->
Charly

Anders, visst går honda bra, men acura går _inte_ bra och det måste ændå betyda något?
Det skrevs en artikel om hur acura klarat sig, før de var ændå færst bland japanska mærken att profilera ett nytt statusmærke. Honda/Acura ær idag pinsamt frånsprungna av både Infiniti samt Lexus. Varfør? de vægrar tydligen ta till sig en del fakta såsom att bilarna bør vara "flæskiga" med V8 etc... lika bra honda lægger ner den delen om de inte vill køra enligt reglerna, fær de kan inte "læra" konsumenterna att køpa rætt.

Men jag hoppas att Acura fær mer budget samt mer att sæga till om sjælv, det går rykten om att honda och acura ska delas upp mer finansiellt i framtiden. hoppas.
Medlem 427
AndersL

Till er båda: Var i köpsprocessen blir mycket effekt och V8 avgörande för tex en E-segments kund i Sverige (eller EU)?

Om vi skall diskutera europa Legenden så håll nord amerika och Acura utanför.
8500rpm

AndersL: Nej du har rätt, om vi pratar att maximera resultatet kommande 3-5år så är nog säkert det helt rätt att se till att inte ha några dyra/sport/lyx/etc bilar för de kostar oftast bolaget mer pengar än vad de ger avkastning. MEN, på lång sikt utan sådana bilar så förlorar märket sin "prestige".

När jag bodde i USA 1988-1991 så var Acura Integra och Acura Legend två riktigt "coola" bilar som stod för prestanda och körbarhet. ( Klart att V8 jänkare var snabbare rakt fram men iaf ).

Idag har Acura snart tappat sin "prestige" pga att om man tänker tillbaka 5-10år i tiden så är inte Acura = "snabb japansk körmaskin".

På samma sätt tror jag ( men jag är bara jag och jobbar inte på Honda ) att det är helt rätt att maximera vinsten kommande 3-5år genom att inte investera i bilar som S2000 som endast häjer profilen för företaget, inte maximerar intäkterna, MEN också, om det fortsätter såhär så tror jag att när man tänker på "japanska biltillverkare med bra snabba roliga bilar" så tänker man troligen Toyota, Nissan och Mazda ( jag räknar Subba & Mitsu till nisch tillverkare <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> )...

men men... onödigt att "bråka" om detta, jag som sagt håller totalt med dig AndersL att detta är hel rätt business-mässigt att kunna leverera bra resultat på wall-street för HMC ticker symbolen... men tror att det kommer att svida långsiktigt. Nu skall vi komma ihåg att alla mid-management uppåt blir inte i år och inte kommande 3år heller belönande på om Honda är ett "drivers car status symbol" om 10år, det enda som är viktigt för dem är att marginalerna är höga.

over&out, Markus
MagnusL
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

<!--QuoteBegin-8500rpm+9 Jul 2006, 16:48:51--><div class='quotetop'>QUOTE(8500rpm @ 9 Jul 2006, 16:48:51)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Nu skall vi komma ihåg att alla mid-management uppåt blir inte i år och inte kommande 3år heller belönande på om Honda är ett "drivers car status symbol" om 10år, det enda som är viktigt för dem är att marginalerna är höga.
[right][snapback]306114[/snapback][/right]

Jag vet inte hur Hondas incentiveprogram för middle management ser ut, jag vet inte alls hur bilbranschen fungerar. Men, du har helt klart en poäng där. Frågan är om marginalen verkligen är deras enda mätpunkt?
2008 wrx sti
stegen

Varför vara så "dumsnåla"? Honda är världens största motortillverkare och bör väl kunna tänka ut att nu när bilarna är tyngre (och säkrare) så måste de även anpassa motoreffekten efter detta. Många andra bilföretag är då absolut inte rädda för att bygga udda och motorstarka bilar... Har man så otroligt dålig ekonomi så kanske man modellmässigt kan samköra mera med USA och därigenom få en högre vinst per såld bil?
ps min ena bil har ca 36 hästar och är ändå kul att köra så hästar är inte allt... men nog är det roligt att kunna få uppleva acceleration utan att behöva uppsöka en brant nerförsbacke.

Hoppas på att Honda törs satsa lite och inte bromsar sig själva till döds... hoppas att det glada 84 till 91-talet kommer tillbaka <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Sture Teglund
AndersL

<!--QuoteBegin-8500rpm+9 Jul 2006, 16:48:51--><div class='quotetop'>QUOTE(8500rpm 4 9 Jul 2006, 16:48:51)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->AndersL: Nej du har rätt, om vi pratar att maximera resultatet kommande 3-5år så är nog säkert det helt rätt att se till att inte ha några dyra/sport/lyx/etc bilar för de kostar oftast bolaget mer pengar än vad de ger avkastning. MEN, på lång sikt utan sådana bilar så förlorar märket sin "prestige".

När jag bodde i USA 1988-1991 så var Acura Integra och Acura Legend två riktigt "coola" bilar som stod för prestanda och körbarhet. ( Klart att V8 jänkare var snabbare rakt fram men iaf ).

Idag har Acura snart tappat sin "prestige" pga att om man tänker tillbaka 5-10år i tiden så är inte Acura = "snabb japansk körmaskin".

På samma sätt tror jag ( men jag är bara jag och jobbar inte på Honda ) att det är helt rätt att maximera vinsten kommande 3-5år genom att inte investera i bilar som S2000 som endast häjer profilen för företaget, inte maximerar intäkterna, MEN också, om det fortsätter såhär så tror jag att när man tänker på "japanska biltillverkare med bra snabba roliga bilar" så tänker man troligen Toyota, Nissan och Mazda ( jag räknar Subba & Mitsu till nisch tillverkare <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> )...

men men... onödigt att "bråka" om detta, jag som sagt håller totalt med dig AndersL att detta är hel rätt business-mässigt att kunna leverera bra resultat på wall-street för HMC ticker symbolen... men tror att det kommer att svida långsiktigt. Nu skall vi komma ihåg att alla mid-management uppåt blir inte i år och inte kommande 3år heller belönande på om Honda är ett "drivers car status symbol" om 10år, det enda som är viktigt för dem är att marginalerna är höga.

over&out, Markus
[right][snapback]306114[/snapback][/right]

Jag är ledsen men jag fattar fortfarande inte vad vi diskuterar. Jag kanske tolkar dig helt fel men du påstår att Honda borde erbjuda bilar med större motorer (bättre 0-100) som ett recept på bättre business. Jag tycker mig också kunna utröna att du anser att ett bilmärkes varumärke skapas uteslutande av produktens egenskaper där du anser 0-100 är prio nummer ett.

I ditt senaste inlägg verkar det även som företagsstrukturen också är en faktor i företages framgång.

Jag håller med dig i det du säger. Varumärket skapas utifrån produktens egenskaper men absolut inte enbart. Ett varumärke är en personlig uppfattning om företages egenskaper som i sin tur skapas av alla de intryck personen i fråga har erhållit av detta företag/märke under sin livstid.

Varumärket är en extremt viktig faktor i köpsprocessen och för 62% av svenska bilkunder helt och hållet avgörande.

Köpprocessen (väldigt kort):
1. Insikt om ett behov
2. Kännedom om produkter (vad man "vet" om bilar/märken)
3. köplistan (dom flesta nybilskunder har 2-3 bilmärken på köplistan innan utvärdering)
4. Utvärdering (ÅF, press, media, bekanta etc). Vad ger mest för pengarna?
5. Köpbeslut

Nu råkar det vara så pass illa att om man frågar den svenska befolkningen vad Honda är så bland dom som kan svara så svarar ca 90% motorcyklar dvs. bilar + Honda är inte det första man tänker på. När man frågar vad man tycker om Honda-bilar så svarar de flesta: liten, rostig osäker, dvs. de intrycket dom fått av media och förmodligen alla de rostiga Civics som vägrar dö och fortfarande rullar runt i trafiken.

Detta betyder att redan i punkt 2 i köpprocessen utesluts Honda som bil förutom hos dom ca 1% av marknaden som faktiskt köper Honda. Hondas problem är alltså att dom inte hamnar på köplistan.

Varför hamnar Honda inte på köplistan? Varumärket!

Hur ändrar/stärker man varumärket? Detta kan man göra på "oändligt" många sätt men några självklara är PR, reklam, ÅF-standard, produkten, men först måste man bestämma sig för vilket varumärke man vill ha.

Ett exempel: BMW vill ha ett varumärke som man skulle kunna beskriva väldigt enkelt som "premium drivers car". Dom vet att allt dom gör måste uppfattas som "premium drivers car" dvs all reklam, alla produkter, all PR, alla ÅF etc.

BMW är för övrigt väldigt duktiga på detta enligt mig.

Tyvärr är det inte så enkelt att alla kunder vill ha eller har råd med en "premium drivers car" (den kostar ju trots allt mer att tillverka än något utan körglädje). Finns tex en stor kundgrupp som vill ha "good quality transportation" (obs jag hittar på dessa varumärken). Denna kundgrupp försöker bland andra Toyota nå med sin kommunikation och produktstrategi.

Nu finns det ju ingen vetenskap som kan utgöra vilket det absolut bästa varumärket utifrån ett total lönsamhets perspektiv men självklart är ju att man måste välja och bygga ett varumärke som tilltalar en bred kundgrupp eller en smalare som är villig att betala mer (lägre volym + högre förtjänst per bil = kanske samma lönsamhet jämfört med vice versa).

Väl sagt detta, vad är Hondas varumärke/identitet? Vilken kundgrupp försöker Honda nå genom produkternas egenskaper, åf-standard, pris positionering, val av media/reklam mm i Europa? Fundera på det men uppenbart är ju att det skiljer rejält mellan de olika produkterna där tex CR-V attackerar Rav4 och Legenden attackerar A6 Sedan 3.2 Quattro (utifrån ett produkt perspektiv). Hur är det med PR, reklam och ÅF-standrad? Fundera på det.

Jag hävdar att produkter med mer effekt och bättre 0-100 inte är en primär prioritet för Honda, med nuvarande svaga varumärke, på europeiska marknaden. Min personliga åsikt är att de mest effektiva förbättringar, ur ett långsiktligt lönsamhets perspektiv, är förbättringar inom kommunikation (produkten och företaget). Honda utvecklar trots allt massor av tekonologi som dom inte kan ta betalt för pga av för dålig kommunikation (VTEC, SH-AWD, CMBS, dubbla triangellänkar, i-DSI, etc). Innan Honda kan vinna i det pris-segmentet dom ligger i idag så måste dom kunna förklara varför dom (= PR, reklam, ÅF etc) är bättre än konkurrenterna. Det kan dom onekligen inte idag.
Senast redigerad av AndersL den 10 juli 2006, 14:14, redigerad totalt 1 gånger.
8500rpm

Amen!

Detdär var så väl formulerat och skrivet att jag tror vi avslutar diskussionen där.

Kan inlägget belönas som "Post of the Month" ? <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Håller med till 100% med " Jag hävdar att produkter med mer effekt och bättre 0-100 inte är en primär prioritet för Honda, med nuvarande svaga varumärke, på europeiska marknaden ".

Kort och gott kan jag konstatera att jag önskar att Honda vore där, men I know I know... så är det inte.

Anyway... cu i en 4Sports någon dag <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Charly

Jag vill även lägga en "mjuk" värdering i hur honda hanteras idag, det må vara en vinstmaskin internationellt men saknar mer och mer "Power to dream" vilket jag anser vara att man står ut lite och vågar satsa på sportiga modeller som faktiskt är sportiga.

Varför inte ha en rivig Jazz, cr-v, accord etc... låt det kosta, det är iaf vad jag tror hondas grundare hade sagt.

Ta t.ex acura (igen) de saknar nu dessutom NSX, de har inte ens kvar modellen som var den första att introducera acura tillsammans med integra och legend.
Fram med en supersportbil, det kanske inte är lönsamt men det genererar faktiskt en hel del image.

I det stora loppet riskerar honda att bli en japansk opel istället för en japansk bmw som det ibland tolkas, och vi vet alla hur skarp och fin image opel har, trots försök att rycka upp märket igen och igen och igen.
Medlem 427
AndersL

<!--QuoteBegin-Charly+10 Jul 2006, 16:17:42--><div class='quotetop'>QUOTE(Charly @ 10 Jul 2006, 16:17:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag vill även lägga en "mjuk" värdering i hur honda hanteras idag, det må vara en vinstmaskin internationellt men saknar mer och mer "Power to dream" vilket jag anser vara att man står ut lite och vågar satsa på sportiga modeller som faktiskt är sportiga.

Varför inte ha en rivig Jazz, cr-v, accord etc... låt det kosta, det är iaf vad jag tror hondas grundare hade sagt.

Ta t.ex acura (igen) de saknar nu dessutom NSX, de har inte ens kvar modellen som var den första att introducera acura tillsammans med integra och legend.
Fram med en supersportbil, det kanske inte är lönsamt men det genererar faktiskt en hel del image.

I det stora loppet riskerar honda att bli en japansk opel istället för en japansk bmw som det ibland tolkas, och vi vet alla hur skarp och fin image opel har, trots försök att rycka upp märket igen och igen och igen.
[right][snapback]306416[/snapback][/right]

Jag håller med dig men vidhåller fortafarande att Honda först och främst genom kommunikation (diverse marknadsföring) höja värdet i den nuvarande produkten och märket (varumärket). Innan man löser det problemet spelar det ingen roll hur sportig bilarna är rent tekniskt. Honda kommer ändå förlora i alla de olika stegen i köpprocessen mot konkurrenterna och nybilskunderna kommer inte komma in i hallarna (ÅF), och dom som mot förmodan kommer in i hallarna kommer mötas av säljare som inte kan motivera varför kunden skall välja Honda framför konkurrenterna. Fundera gärna på vad problemet är med S2000? Produkten? Eller varför inte Mazda6 vs Avensis vs Accord? Är produkten problemet?

Jag utgår från Europeiska markanden och inte nordamerika. Det är möjligt att "flaskhalsen" inte ligger inom PR, marknad eller försäljningsorgansationen utan hos produkten (i nordamerika) men jag har väldigt svårt att tro det. Dock håller jag fullständigt med om att amerikanerna har ett oerhört starkt förhållande med V8a. För att lyckas i E-segment tror jag precis som många andra att V8 krävs för att kvala in hos den typen av kund (i nordamerika). Nu tror jag dock inte att legenden är byggd för den typen av kund. Det är bara något man säger för att försäljningsorganisation inte ska förlora förtroende i produkten (försäljare har en förmåga att bara se hämmande sidor hos produkten och inte möjligheterna).

Men nu när vi ändå pratar om Acura så tycker jag personligen att det är helt rätt att flytta över den typen av kund (RSX) till Honda (Civic Coupé). Det är något som höjer Acuras varumärke på sikt hos dom kunderna som väljer RL/TL och inte vill förknippas med pojkracers (ursäkta uttrycket). Beträffande NSX har Fukui bekräftat en V10 försedd supersportbil inom kort.

Som sagt jag tror att Honda måste satsa mkt mer på att skaffa sig en stark identitet (varumärke) som genomsyrar allt dom gör. Produkten tror jag personligen är ett av de minsta problemen.
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

AMEN! <!--emo&:notworthy:-->Bild<!--endemo--> <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
Skriv svar