Civic Esi -94 STARTAR EJ! LÖST! Nu funkar den igen
Jag har problem med min Civic HB -94 Esi, 125hk, vtec
Jag startade bilen och körde iväg, kort därefter hissade jag ner rutorna (elhissar) och direkt efter öppnade jag eltackluckan.
5 sekunder senare dog bilen medans jag körde (ca 25 km/h).
Jag provade att starta bilen igen men den vill inte tända alls.
Startmotorn drar runt, Batteriet är fulladdat.
All elektrisk utrustning verkar fungera, ingen säkring är trasig vad jag kan se,
Men motorn vill inte tända alls.
Min första tanke var att ingen soppa kommer fram OCH/ELLER något problem med tändningen.
Jag kan inte hitta någon säkring till bensinpumpen (finns säkert ingen).
Kan det vara något relä till bränslepumpen som pajjat?
Bilen dog ju tvärt och det borde kanske tyda på något liknande eller???
BEHÖVER HJÄLP SNÄLLA!!!!!!!
Jag startade bilen och körde iväg, kort därefter hissade jag ner rutorna (elhissar) och direkt efter öppnade jag eltackluckan.
5 sekunder senare dog bilen medans jag körde (ca 25 km/h).
Jag provade att starta bilen igen men den vill inte tända alls.
Startmotorn drar runt, Batteriet är fulladdat.
All elektrisk utrustning verkar fungera, ingen säkring är trasig vad jag kan se,
Men motorn vill inte tända alls.
Min första tanke var att ingen soppa kommer fram OCH/ELLER något problem med tändningen.
Jag kan inte hitta någon säkring till bensinpumpen (finns säkert ingen).
Kan det vara något relä till bränslepumpen som pajjat?
Bilen dog ju tvärt och det borde kanske tyda på något liknande eller???
BEHÖVER HJÄLP SNÄLLA!!!!!!!
Senast redigerad av Olle den 3 augusti 2006, 17:10, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Lindberg
<!--QuoteBegin-stiivN+30 Jul 2006, 20:06:23--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN @ 30 Jul 2006, 20:06:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Låter mer som huvudreläet.
[right][snapback]312552[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ok, men var sitter det och är det lätt att byta själv? Dyrt?
Huvudrelä är det samma som bränslepumpsrelät?
[right][snapback]312552[/snapback][/right]
Ok, men var sitter det och är det lätt att byta själv? Dyrt?
Huvudrelä är det samma som bränslepumpsrelät?
Olle Lindberg
-
Mattias I
- Bil: Civic
- Namn: Mattias Ingvarsson
Kolla rotorn till fördelaren som Thomas sa. Har faktiskt hänt mig tidigare.
Main relät kan vara kasst men jag vågar inte svara på om bilen ska stanna för de. Det va kasst på min del sol jag hade innan med en likadan motor som du har. Den va svår startad när det va varmt ute, dock stannade den aldrig!
Relät är lätt att hitta. Kommer inte ihåg vad det står på det men de ska sitta till vänster under ratten (gjorde iaf det på del solen). Har för mig att det är brunt. Testa och sök så finner du säkert exakt vad som står på det och vart de finns.
Testa att löda om det. Det kan hjälpa
Main relät kan vara kasst men jag vågar inte svara på om bilen ska stanna för de. Det va kasst på min del sol jag hade innan med en likadan motor som du har. Den va svår startad när det va varmt ute, dock stannade den aldrig!
Relät är lätt att hitta. Kommer inte ihåg vad det står på det men de ska sitta till vänster under ratten (gjorde iaf det på del solen). Har för mig att det är brunt. Testa och sök så finner du säkert exakt vad som står på det och vart de finns.
Mattias Ingvarsson, Kalmar
Passat -16
Civic Ek
Tidigare Hondor:
Accord diesel -06
Aquatrax F12X -06
Aquatrax R12X -06
CBR1000RR -06
Civic EK3 -00
CBR 1000RR -04
CBR 929rr -00
Crx VT -91 [b]SS - 1,25,66[/b]
Del Sol Esi -93
Passat -16
Civic Ek
Tidigare Hondor:
Accord diesel -06
Aquatrax F12X -06
Aquatrax R12X -06
CBR1000RR -06
Civic EK3 -00
CBR 1000RR -04
CBR 929rr -00
Del Sol Esi -93
<!--QuoteBegin-wain3+30 Jul 2006, 21:22:39--><div class='quotetop'>QUOTE(wain3 @ 30 Jul 2006, 21:22:39)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Kolla rotorn till fördelaren som Thomas sa. Har faktiskt hänt mig tidigare.
[right][snapback]312563[/snapback][/right]
Tack för ditt svar,
Jag hade en Accord 2,2 -92 för några år sedan som relät spökade på.
Bilen kunde helt plötsligt bara lägga av när man var ute och körde.
Ska kolla relät, men hur felsöker jag egentligen?
Vad styr huvudrelät egentligen? Styr den bensinpumpen och tändningen eller bara bensinpumpen?
Mer hjälp önskas i vilka steg och hur jag felsöker vidare.
Vad kostar ett nytt relä? Flera verkar hålla på och löda om sina relän, vilket kan tyda på att de kostar en del....
[right][snapback]312563[/snapback][/right]
Tack för ditt svar,
Jag hade en Accord 2,2 -92 för några år sedan som relät spökade på.
Bilen kunde helt plötsligt bara lägga av när man var ute och körde.
Ska kolla relät, men hur felsöker jag egentligen?
Vad styr huvudrelät egentligen? Styr den bensinpumpen och tändningen eller bara bensinpumpen?
Mer hjälp önskas i vilka steg och hur jag felsöker vidare.
Vad kostar ett nytt relä? Flera verkar hålla på och löda om sina relän, vilket kan tyda på att de kostar en del....
Olle Lindberg
ska vi starta klubb? min esi vill inte heller starta, har bytt tändspole, rotor, fördelarlock, tändmodul, ecu. Testat bytt fördelare och. och den står.
Har kollat Main relay:et oxå.
Har kollat Main relay:et oxå.
[b]<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto-->--->Tomas Hultman
--->Örnsköldsvik<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b]
--->Örnsköldsvik<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b]
-
TriXiE77
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
tjompen... de räcker inte att "kolla" main relay.. du ser inte att lödningarna är dåliga.. du får löda om dom.. eller testa att knacka på de för de ska hända nått...
Olle.. nytt relä är onödigt att köpa.. ta loss de och lödd om de bara.. om du vrider om tändningen så hör du soppapumpen surra.. gör den inte de -> main relay.. börja där som sagt...
Olle.. nytt relä är onödigt att köpa.. ta loss de och lödd om de bara.. om du vrider om tändningen så hör du soppapumpen surra.. gör den inte de -> main relay.. börja där som sagt...
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
<!--QuoteBegin-TriXiE77+31 Jul 2006, 17:20:46--><div class='quotetop'>QUOTE(TriXiE77 @ 31 Jul 2006, 17:20:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->tjompen... de räcker inte att "kolla" main relay.. du ser inte att lödningarna är dåliga.. du får löda om dom.. eller testa att knacka på de för de ska hända nått...
[right][snapback]312762[/snapback][/right]
Tjena, när jag vrider om tändningen så hör jag ett surrande som försvinner efter ca. 2-3 sekunder. Jag antar att det är soppapumpen och att då Mainrelät funkar?? Eller??
VAR sitter relät annars. Jag har förstått att det sitter vid huvöppnaren ungefär, men där sitter ju en massa säkringar och flera reläer, vilken är Mainrelät??
Om nu inte det är Mainrelät, vad kan det då vara??
HJÄLP MIG!!!!! PLIIIIS <!--emo&;)-->
<!--endemo-->
[right][snapback]312762[/snapback][/right]
Tjena, när jag vrider om tändningen så hör jag ett surrande som försvinner efter ca. 2-3 sekunder. Jag antar att det är soppapumpen och att då Mainrelät funkar?? Eller??
VAR sitter relät annars. Jag har förstått att det sitter vid huvöppnaren ungefär, men där sitter ju en massa säkringar och flera reläer, vilken är Mainrelät??
Om nu inte det är Mainrelät, vad kan det då vara??
HJÄLP MIG!!!!! PLIIIIS <!--emo&;)-->
Olle Lindberg
-
Mattias I
- Bil: Civic
- Namn: Mattias Ingvarsson
Det ska stå Mitsuba main relay på det. Bara ner och krypa och ta bort det. Tror det sitter med en 10a också. Sök på forumet efter "Main Relay". Du kommer hitta massor med trådar.
Mattias Ingvarsson, Kalmar
Passat -16
Civic Ek
Tidigare Hondor:
Accord diesel -06
Aquatrax F12X -06
Aquatrax R12X -06
CBR1000RR -06
Civic EK3 -00
CBR 1000RR -04
CBR 929rr -00
Del Sol Esi -93
Passat -16
Civic Ek
Tidigare Hondor:
Accord diesel -06
Aquatrax F12X -06
Aquatrax R12X -06
CBR1000RR -06
Civic EK3 -00
CBR 1000RR -04
CBR 929rr -00
Del Sol Esi -93
<!--QuoteBegin-wain3+1 Aug 2006, 07:24:30--><div class='quotetop'>QUOTE(wain3 @ 1 Aug 2006, 07:24:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det ska stå Mitsuba main relay på det. Bara ner och krypa och ta bort det. Tror det sitter med en 10a också. Sök på forumet efter "Main Relay". Du kommer hitta massor med trådar.
[right][snapback]312869[/snapback][/right]
Det står Mitsuba på alla relä och så i bilen <!--emo&:P-->
<!--endemo-->
Reläet finns under längst in i hörnan under ratten vid förarsätet. Du får krypa under där med en ficklampa.
[right][snapback]312869[/snapback][/right]
Det står Mitsuba på alla relä och så i bilen <!--emo&:P-->
Reläet finns under längst in i hörnan under ratten vid förarsätet. Du får krypa under där med en ficklampa.
Stefan Karlsson
-
krollan
- Bil: del sol vti-t
- Namn: Kristofer Andersson
Det är med största sannolikhet fördelaren som gett upp för det surrandet e soppa pumpen som matar.
lättast e att plocka av fördelaren och skruva loss plastkåpan så märker du om det är något galet,är till 99% rotorn som kastat in handuken.
om det e dyrt japp en ny fördelare utan tändmodulen dvs rotor och hus etc går på runt 5000-5500:- och det är inte svårt att byta.
lättast e att plocka av fördelaren och skruva loss plastkåpan så märker du om det är något galet,är till 99% rotorn som kastat in handuken.
om det e dyrt japp en ny fördelare utan tändmodulen dvs rotor och hus etc går på runt 5000-5500:- och det är inte svårt att byta.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557
Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
medlemnr. 557
Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
<!--QuoteBegin-krollan+1 Aug 2006, 08:16:26--><div class='quotetop'>QUOTE(krollan @ 1 Aug 2006, 08:16:26)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det är med största sannolikhet fördelaren som gett upp för det surrandet e soppa pumpen som matar.
[right][snapback]312893[/snapback][/right]
Menar du att mitt problem är fördelaren? Jag säger inte emot dig, men borde jag inte haft problem innan då med t.ex. ojämn gång och annat.
Bilen dog bara när jag körde (läs ovan) och nu är den stendöd.
Om det nu är fördelaren, kommer jag att ha någon gnista alls på stiften då (vilket jag ännu inte har kollat -ska göra det).
Någon har nämnt ignitern i andra trådar. Kan det möjligtvis vara den? Alltså mot bakgrund hur min bil betedde sig (dog tvärt)?
[right][snapback]312893[/snapback][/right]
Menar du att mitt problem är fördelaren? Jag säger inte emot dig, men borde jag inte haft problem innan då med t.ex. ojämn gång och annat.
Bilen dog bara när jag körde (läs ovan) och nu är den stendöd.
Om det nu är fördelaren, kommer jag att ha någon gnista alls på stiften då (vilket jag ännu inte har kollat -ska göra det).
Någon har nämnt ignitern i andra trådar. Kan det möjligtvis vara den? Alltså mot bakgrund hur min bil betedde sig (dog tvärt)?
Olle Lindberg
Jag plockade bort fördelarlocket. Vad jag kunde se direkt var att de fyra "stiften" i fördelarlocket hade lite grå oxid på själva kontaktytorna. Denna oxid gick mycket lätt att skrap bort. Man kan likna oxiden som en tunn tunn tunn "kaka".
Jag skrapade lite försiktigt på själva rotorn oxå. Rotorn var lite lite brunaktig på själva kontaktytan.
I övrigt såg själva innandömmet helt och rent och fräscht ut vad jag kunde se. Jag vet däremot inte hur det "ska" se ut, men men.
Därefter monterade jag tillbaka fördelarlocket och provad att starta.
Jag fick först direkt ytterst ytterst lite lite tändning, men typ 1-2 sek. senare så hade jag nada tändning och den är precis som förut.
Frågan är nu om det ÄR något med fördelaren eller om det bara var en tillfällighet att jag fick den där lilla lilla lilla tändningen.
Tyvärr har jag för tillfället ingen tändstiftsnyckel (jag vet att man borde kolla gnistan på stiften"
Kan det vara så att fördelarlocket och/eller rotorn är slut och behöver bytas.
Jag säger det återigen. Bilen dog bara tvärt och sedan helt UTAN tändning.
JAG BEHÖVER MER TIPS!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag skrapade lite försiktigt på själva rotorn oxå. Rotorn var lite lite brunaktig på själva kontaktytan.
I övrigt såg själva innandömmet helt och rent och fräscht ut vad jag kunde se. Jag vet däremot inte hur det "ska" se ut, men men.
Därefter monterade jag tillbaka fördelarlocket och provad att starta.
Jag fick först direkt ytterst ytterst lite lite tändning, men typ 1-2 sek. senare så hade jag nada tändning och den är precis som förut.
Frågan är nu om det ÄR något med fördelaren eller om det bara var en tillfällighet att jag fick den där lilla lilla lilla tändningen.
Tyvärr har jag för tillfället ingen tändstiftsnyckel (jag vet att man borde kolla gnistan på stiften"
Kan det vara så att fördelarlocket och/eller rotorn är slut och behöver bytas.
Jag säger det återigen. Bilen dog bara tvärt och sedan helt UTAN tändning.
JAG BEHÖVER MER TIPS!!!!!!!!!!!!!!!!
Olle Lindberg
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Löst!!! <!--emo&:D-->
<!--endemo--> <!--emo&:D-->
<!--endemo--> <!--emo&:D-->
<!--endemo--> </span>
Det var ignitern som hade gått.
Nu är den bytt och bilen startar och går som vanligt igen, d.v.s. som en räser <!--emo&;)-->
<!--endemo-->
Det var ignitern som hade gått.
Nu är den bytt och bilen startar och går som vanligt igen, d.v.s. som en räser <!--emo&;)-->
Olle Lindberg