Justera ventiler och ryckig styrning

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Benny

Har haft tickande motor nu sedan jag bytte topplockspackningen och vill fixa det.
Förmodar att det bara är att justera ventilerna då ljudet uppkom efter bytet.

Nu är saken den att jag inte har kunskapen om hur man gör detta och har inte lyckats hitta någon bra förklaring hur det går till.
Så därför undrar jag hur det går till och om det finns några större riskmoment för en nybörjar att pajja nått.

Alternativt om någon runt Linköping/Motala/Ljungsbro har tid att hjälpa mig (mot en rimlig betalning isf) och även visa hur det går till. Skicka ett PM.

Och sedan har jag fått problem med att styrning "låser" sig ibland när man kör över en större grop, kant el. liknande. Den drar kraftigt och plötsligt åt ett håll under en kortare stund (en lätt inbromsning eller ett nytt hål/kant får det att sluta) och man får styra emot.
Detta började när jag satte på större alufälgar (från orginal 13" till 15").
Nån som tror sig veta vad som kan vara fel?
Benny Edström, Motala
Civic 1,5 HB -88
Svein

<!--QuoteBegin-Benny+26 Sep 2004, 19:13:53--><div class='quotetop'>QUOTE(Benny 4 26 Sep 2004, 19:13:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har haft tickande motor nu sedan jag bytte topplockspackningen och vill fixa det.
Förmodar att det bara är att justera ventilerna då ljudet uppkom efter bytet.

Nu är saken den att jag inte har kunskapen om hur man gör detta och har inte lyckats hitta någon bra förklaring hur det går till.
Så därför undrar jag hur det går till och om det finns några större riskmoment för en nybörjar att pajja nått.

Alternativt om någon runt Linköping/Motala/Ljungsbro har tid att hjälpa mig (mot en rimlig betalning isf) och även visa hur det går till. Skicka ett PM.

Och sedan har jag fått problem med att styrning "låser" sig ibland när man kör över en större grop, kant el. liknande. Den drar kraftigt och plötsligt åt ett håll under en kortare stund (en lätt inbromsning eller ett nytt hål/kant får det att sluta) och man får styra emot.
Detta började när jag satte på större alufälgar (från orginal 13" till 15").
Nån som tror sig veta vad som kan vara fel?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
[img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img] Ventiljustering,ja. Fant meget bra verkstedmanual til Prelude

på side 13 under TEKNIK.

Der har de bøker til mange modeller. Bare å laste ned.

Styringen???

Kansje en sikkerhetsventil som oppnas?
Kristian

ventil justering e enkelt...
först känner du på vippan så att den glappar lite (så att inte kamen trycker på vippan...

sen e de bara att se till att de går å få in blad måttet mellan vippan å ventilen...

du ska ha 0.20mm på insugs ventilerna å 0.25mm på avgas ventlierna...

dör själva justerings momentet behöver du en 10mm block nyckel å en spår skruv mejsel
Kristian, Hondalös.
Benny

Ingen som har någon teori om styrningsproblemet?

Skulle mycket gärna vilja komma kontakt med någon i Linköpings/Motala trakten som vill ta en kik på bilen (med en del kunskaper om 4G Civic då förstås) då det är en del småsaker jag undrar över.
Benny Edström, Motala
Civic 1,5 HB -88
Skriv svar