Hjälp!! Oljetråget -> gängpajj!!!
Det är så mycket kvar att fixa så man får ÅNGEST,
och så händer detta!
Skulle byta olja igår kväll,
men så fick jag gängpajj i avtappningshålet på oljetråget. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... zipped.gif[/img]
Jag drog inte speciellt hårt heller.
Finns det något sätt att fixa detta UTAN att ta loss oljetråget?
H J Ä L P !!!
och så händer detta!
Skulle byta olja igår kväll,
men så fick jag gängpajj i avtappningshålet på oljetråget. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... zipped.gif[/img]
Jag drog inte speciellt hårt heller.
Finns det något sätt att fixa detta UTAN att ta loss oljetråget?
H J Ä L P !!!
Mvh Benci_Hovanyi
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Nopp!
Inte utan att riskera spån rester....
Ring mig så löser vi detta.
Inte utan att riskera spån rester....
Ring mig så löser vi detta.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 37 times
- Kontakt:
Jodå, finns en utmärkt lösning tills vidare. När jag bytte motor till Andno, så hade han också gängpaj på avtappningsbulten. Vi köpte en universal oljeplugg i gummi som fungerar kalas. Kan köpas hos speedshops för jänkare för en 100kr.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Kära Benci har lyckats rensa helt på gängor, bulten snurrar bara runt....
Jag är övertygad om att det kan ha kommit skit i oljetråget eller att det kan om man trycker i något i hålet.
Jag skulle inte göra på erat sätt....men,men det är jag! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Jag är övertygad om att det kan ha kommit skit i oljetråget eller att det kan om man trycker i något i hålet.
Jag skulle inte göra på erat sätt....men,men det är jag! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
<!--QuoteBegin-Richard+22 Apr 2005, 10:10:34--><div class='quotetop'>QUOTE(Richard 4 22 Apr 2005, 10:10:34)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Kära Benci har lyckats rensa helt på gängor, bulten snurrar bara runt....
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=130864"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Om du är så bra på att spå, kanske du kan ta anställning på SMHI!
Du har en säker framtid som "väderflicka". [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=130864"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Om du är så bra på att spå, kanske du kan ta anställning på SMHI!
Du har en säker framtid som "väderflicka". [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img]
Mvh Benci_Hovanyi
Jag satte en räddningsplugg på min bil. Funkar perfekt och jag rekommenderar den starkt! Jag har bytt olja på bilen flera gånger och det är lika torrt fortfarande.
65109 Avtappninsplugg för oljetråg vid defekta gängor, invändigt mothåll och gängadstång med tätning, passar håll mellan 1/2" - 3/4", 12,50 - 19,00mm OBS tråget behöver ej demonteras !! 205:- st
<a href="http://www.mmr.se/" target="_blank">http://www.mmr.se/</a>
65109 Avtappninsplugg för oljetråg vid defekta gängor, invändigt mothåll och gängadstång med tätning, passar håll mellan 1/2" - 3/4", 12,50 - 19,00mm OBS tråget behöver ej demonteras !! 205:- st
<a href="http://www.mmr.se/" target="_blank">http://www.mmr.se/</a>
Senast redigerad av andno den 22 april 2005, 17:12, redigerad totalt 1 gånger.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Såld:
-
tode
- Bil: Honda Civic 2.2 i-CDTi 2008
- Namn: Tobias Brandt
Har lite problem jag med!!!! Dock så är det oljepluggen som har gängpaj..
Problemet är att det är lördag em och bilen står i dalarna och jag behöver den i sthlm måndag morgon!! <!--emo&:ranting:-->
<!--endemo-->
Någon som vet hur man gör för att få tag i en oljeplugg till en Honda Civic -91 1,5 GL eller nåt liknande som passar i hålet en lördag eller söndag????
Börjar att fundera på kemisk metall eller svets eller...... <!--emo&:wallbash:-->
<!--endemo-->
Problemet är att det är lördag em och bilen står i dalarna och jag behöver den i sthlm måndag morgon!! <!--emo&:ranting:-->
Någon som vet hur man gör för att få tag i en oljeplugg till en Honda Civic -91 1,5 GL eller nåt liknande som passar i hålet en lördag eller söndag????
Börjar att fundera på kemisk metall eller svets eller...... <!--emo&:wallbash:-->
Tobias Brandt
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
jag har kört typ 150 mil med svetsad plugg nu, funkar perfekt!!
nästa oljebyte blir dock lite knepigare.. <!--emo&:P-->
<!--endemo-->
jag tog pluggen, la packningsmassa i gängerna, skruvade i pluggen.
la en plåtremsa över bulten (typ 10*1cm), och slipade bort färg på tråget där ändarna av pluggen va, la ett par lopper på pluggen så plåten satt där, och några loppor mot tråget i ändarna av plåtremsan, så den inte kan gänga ur sig.
detta gjordes typ dan innan gälleråsen för mig <!--emo&:P-->
<!--endemo--> akutlösning som håller klockrent!
nästa oljebyte blir dock lite knepigare.. <!--emo&:P-->
jag tog pluggen, la packningsmassa i gängerna, skruvade i pluggen.
la en plåtremsa över bulten (typ 10*1cm), och slipade bort färg på tråget där ändarna av pluggen va, la ett par lopper på pluggen så plåten satt där, och några loppor mot tråget i ändarna av plåtremsan, så den inte kan gänga ur sig.
detta gjordes typ dan innan gälleråsen för mig <!--emo&:P-->
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Suzuki Swift Sport -14
-
TriXiE77
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
fixxe.. de där är ju som att lära små barn hur man petar näsan... va f-n! <!--emo&:D-->
<!--endemo--> åk till närmaste skrot å hämta en plugg.. typ samma på alla hondor vad jag vet.. <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
- Bil: Honda Civic 2.2 i-CDTi 2008
- Namn: Tobias Brandt
Åka till en skrot och hämta en var självklart en tanke som dök upp, men det är inte många som har söndagsöppet härikring.
Jag åkte ner till den lokala OKQ8 macken och dom hade faktiskt ett litet antal oljepluggar, ingen passade. Förutom en begagnad med rundsliten skalle som någon lämnat i GDS hallen!! Bättre hela gängor och trasigt huvud än tvärt om! <!--emo&:thumbup:-->
<!--endemo-->
Man ska tydligen dra åt pluggen med 45 Nm, jag drog åt så hårt jag kunde med en polygrip.. det verkar fungera!
Dimensionen verkar vara M14x1,5 på oljepluggen.
Jag åkte ner till den lokala OKQ8 macken och dom hade faktiskt ett litet antal oljepluggar, ingen passade. Förutom en begagnad med rundsliten skalle som någon lämnat i GDS hallen!! Bättre hela gängor och trasigt huvud än tvärt om! <!--emo&:thumbup:-->
Man ska tydligen dra åt pluggen med 45 Nm, jag drog åt så hårt jag kunde med en polygrip.. det verkar fungera!
Dimensionen verkar vara M14x1,5 på oljepluggen.
Tobias Brandt
- Fixxe

<!--QuoteBegin-TriXiE77+9 Sep 2006, 20:08:46--><div class='quotetop'>QUOTE(TriXiE77 4 9 Sep 2006, 20:08:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->fixxe.. de där är ju som att lära små barn hur man petar näsan... va f-n! <!--emo&:D-->
<!--endemo--> åk till närmaste skrot å hämta en plugg.. typ samma på alla hondor vad jag vet.. <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
[right][snapback]326085[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
men om det är så att pluggen är ok, men det är gängpaj i tråget <!--emo&:P-->
<!--endemo--> då spelar det ingen roll hur jävla fräsh pluggen än e <!--emo&;)-->
<!--endemo-->
[right][snapback]326085[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
men om det är så att pluggen är ok, men det är gängpaj i tråget <!--emo&:P-->
Suzuki Swift Sport -14
Suzuki Swift Sport -14
Fan, oljetråg kostar inte mycke på skroten
eller under säljes..........
köp nY plugg hos Krister
Bit i ett surt äpple å spöa närmaste tall <!--emo&;)-->
<!--endemo-->
"Fulmek" är kortsiktigt.
MvH
eller under säljes..........
köp nY plugg hos Krister
Bit i ett surt äpple å spöa närmaste tall <!--emo&;)-->
"Fulmek" är kortsiktigt.
MvH
Senast redigerad av oscii den 10 september 2006, 06:51, redigerad totalt 1 gånger.
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
- Fixxe

om det är mig du tänker på så ja, nytt tråg är självklart!
men missa gälleråsen för gängpaj? Aldrig i livet.
men missa gälleråsen för gängpaj? Aldrig i livet.
Suzuki Swift Sport -14
Suzuki Swift Sport -14
En "räddningsplugg" tycker inte jag är fulmeck! Fungerar utmärkt och försämrar inget vad jag förstår (?).
När jag och Scotte byte min motor och tänkt använda den så upptäcker jag på monteringsanvisningen att det står "får ej användas på Honda". Av alla bilmärke så måste just Honda stå som "icke" på lappen!
Vi resonerade kring det och kom fram till att det förmodligen berodde på att någon stämt dem i USA, varifrån pluggen även kom. Körde med den i två år och byte olja flera gånger utan att läckage uppstod.
När det börjar läcka så är det bara att sätta dit en ny plugg! Som ni ser på bilden så är sumpen helt torr och detta är mer än ett år efter montage och flera oljebyte senare. Det var lika torrt ytterligare ett år senare när jag sålde bilen!
När jag och Scotte byte min motor och tänkt använda den så upptäcker jag på monteringsanvisningen att det står "får ej användas på Honda". Av alla bilmärke så måste just Honda stå som "icke" på lappen!
Vi resonerade kring det och kom fram till att det förmodligen berodde på att någon stämt dem i USA, varifrån pluggen även kom. Körde med den i två år och byte olja flera gånger utan att läckage uppstod.
När det börjar läcka så är det bara att sätta dit en ny plugg! Som ni ser på bilden så är sumpen helt torr och detta är mer än ett år efter montage och flera oljebyte senare. Det var lika torrt ytterligare ett år senare när jag sålde bilen!
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
Såld:
Såld:
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 37 times
- Kontakt:
Den pluggen var en riktigt fiffig lösning som fungerade klockrent!
Kan helt klart rekommenderas till alla som har tråg med kassa gängor.
Kan helt klart rekommenderas till alla som har tråg med kassa gängor.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92