spännande tråd. den har jag missat, så jag gräver upp den.
jag jobbar ju själv med försäljning mot konsumenter så jag tänkte jag skulle lägga in min syn på det hela..
i mitt fall går det till så att jag jobbar med telemarketing för att boka kundbesök och sedan på besöket handlar det om personlig försäljning.
telemarketing/sales är någonting som inte går att studera till. Grunderna kan man läsa sig till men när du lyfter luren första gången så spelar det ingen roll hur många böcker du läst.
inom yrket finns ingen gräns hur långt du kan nå och hur hög lön du kan få, det går alltid hand i hand med prestationen.
Dom allra flesta som provar ett sånt här jobb hoppar av inom första halvåret eftersom det är ett väldigt tufft jobb. den tuffa delen är enbart psykologisk, det är lätt att bli knäckt när man ringt 200 samtal på en dag och fått nej från samtliga + att 15st passade på att spy lite galla på en och berätta hur dålig man är.
vissa som man ringer till är riktigt otrevliga, och vissa ska hålla på och driva med en osv. detta var extremt jobbigt i början men numera rinner det av mig. jag brukar skratta lite och driva tillbaka lite. t.ex vara hyperseriös eller lägga till en kul dialekt eller likn.
men det som driver mig är att jag vet att jag kommer fortsätta göra affärer, och varje gång jag gör en affär så genererar jag flera timmars produktion i vår fabrik = arbetstillfällen. ytterligare en körning för fraktbolaget = arbetstillfällen. 2-5 dagars arbete för 2 av våra snickare = arbetstillfällen.
fabriksarbetarna/lastbilschaufförerna/snickarna är ju självklart glada över att det finns jobb att göra, men vissa av dem tycker säkert att det är kul att driva med telesäljare också
personligen så tror jag att vi kommer se mer och mer aktiv försäljning inom alla brancher i sverige, och jag tror att företag som bara sitter och väntar på beställningar kommer att få det tuffare och tuffare.
Mvh Kenny