Honda Civic 1,5 Vtec-e -96 5d,rycker ibland
Motorn går ibland ryckigt när man håller jämn gas runt 80-90, och ibland så känns den väldigt motorsvag.
Har bytt alla tänddelar, kan det tänkas vara bränslefiltret, eller nån ljuddämpare som är tätt ( avgassystemet läker lite här och där) + att den verkar dra mer soppa än förut.
Motorlampan lyser ej så borde det väl ej finnas några felkoder? Vart sitter förresten ecun på min modell? <!--emo&:hmm:-->
<!--endemo-->
Har bytt alla tänddelar, kan det tänkas vara bränslefiltret, eller nån ljuddämpare som är tätt ( avgassystemet läker lite här och där) + att den verkar dra mer soppa än förut.
Motorlampan lyser ej så borde det väl ej finnas några felkoder? Vart sitter förresten ecun på min modell? <!--emo&:hmm:-->
Niklas Johansson
Mr Nasty - Har du hittat ditt problem på Civicen?
Jag har en bekant med exakt samma problem på en Civic -98 5drr 1.5i med 114hk motorn. Precis som du säger så kan man vid jämn körning känna att bilen plötsligt rycker till och börja sakta in och ibland tvärtom öka hastigheten trots att man inte ändrat gasen. Har provkört bilen och den känns dessutom otroligt slö för att ha 114hk, spelar ingen roll om man varvar ordentligt eller om man försöker köra på högre växlar. Bilen har varit Honda servad och gått ca 13000 mil.
Tar tacksamt emot tips på vad det kan vara för fel. Kan tändkablar/luftfilter vara orsaken?
Jag har en bekant med exakt samma problem på en Civic -98 5drr 1.5i med 114hk motorn. Precis som du säger så kan man vid jämn körning känna att bilen plötsligt rycker till och börja sakta in och ibland tvärtom öka hastigheten trots att man inte ändrat gasen. Har provkört bilen och den känns dessutom otroligt slö för att ha 114hk, spelar ingen roll om man varvar ordentligt eller om man försöker köra på högre växlar. Bilen har varit Honda servad och gått ca 13000 mil.
Tar tacksamt emot tips på vad det kan vara för fel. Kan tändkablar/luftfilter vara orsaken?
Har kvar ryckningarna, trots att jag bytt bränslefilter, t-kablar, t-stift, rotor & fördelare + slagit i en flaska injectioncleaner. Ska kolla över avgassystemet till helgen och testa att koppla ur farthållaren för den kanske drar tjuvluft nånstans.
Om man växlar ner och gasar så svarar den, men när man sedan håller jämn gas så rycker den ibland. Så tyvärr Linus så har jag inget svar än iaf.
Om man växlar ner och gasar så svarar den, men när man sedan håller jämn gas så rycker den ibland. Så tyvärr Linus så har jag inget svar än iaf.
Niklas Johansson
Okej, tack för svaret.
Jag har suttit några timmar här och försökt hitta fler med samma problem och det verkar faktiskt finnas några till med samma problem. Dock ingen som haft en lösning på problemet.
Det finns dom som säger att det kan vara EGR ventil eller lambdasonden som spökar. Man ska kunna dra ur en kontakt ur lamdasonden och prova att köra, om den fungerar utan ryck så kan det vara den som är trasig.
Någon hade pratat med en hondaverkstad som påstod att det ska vara så på just den modellen även om jag har svårt att tro det.
Bra kvalitet på olja och rätt oljenivå är vara ett måste för att själva VTEC systemet ska fungera.
Återkommer om jag hittar en lösning, hoppas du gör detsamma om du kommer på vad det kan vara.
Jag har suttit några timmar här och försökt hitta fler med samma problem och det verkar faktiskt finnas några till med samma problem. Dock ingen som haft en lösning på problemet.
Det finns dom som säger att det kan vara EGR ventil eller lambdasonden som spökar. Man ska kunna dra ur en kontakt ur lamdasonden och prova att köra, om den fungerar utan ryck så kan det vara den som är trasig.
Någon hade pratat med en hondaverkstad som påstod att det ska vara så på just den modellen även om jag har svårt att tro det.
Bra kvalitet på olja och rätt oljenivå är vara ett måste för att själva VTEC systemet ska fungera.
Återkommer om jag hittar en lösning, hoppas du gör detsamma om du kommer på vad det kan vara.
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Har samma problem med samma motor, återkommer med om jag hittar problemet. Men själv tror jag mer på någon elektrisk givare som det kanske är fel på eller att någon kontakt har ärjat!
Mvh, Per
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Jag hade samma fenomen på min EK3a. Det där med att den ökar/minskar i hastighet ibland har väl dock med att VTECen går in och uratt göra. Kommer ihåg att det var runt 110 på motorvägen som detta skedde mest.
Henrik Mårdh #248
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
- Hattori Honda

- Bil: Civic 40th anniv. ed., 2012
- Namn: Andreas Engstrom
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
<!--QuoteBegin-Mibbe+21 Nov 2006, 08:35:08--><div class='quotetop'>QUOTE(Mibbe 4 21 Nov 2006, 08:35:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag hade samma fenomen på min EK3a. Det där med att den ökar/minskar i hastighet ibland har väl dock med att VTECen går in och uratt göra. Kommer ihåg att det var runt 110 på motorvägen som detta skedde mest.
[right][snapback]350360[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Hade precis samma på min också och fick höra att det skulle va så.
Linus: Om 114hk snurran känns slö så byt grenrör och skaffa katersättare. Tyckte jag gjorde en hel del skillnad.
Hade precis samma på min också och fick höra att det skulle va så.
Linus: Om 114hk snurran känns slö så byt grenrör och skaffa katersättare. Tyckte jag gjorde en hel del skillnad.
Stocktown, Farsta
Civic 40th anniv. ed., 2012
Pflanzgarten stole my virginity
Du borde cykla mer!
Civic 40th anniv. ed., 2012
Pflanzgarten stole my virginity
Du borde cykla mer!
-
Aerodynamic
Kan aldrig tänka mig att det ska vara så, låter hel konstigt?
<!--QuoteBegin-Mibbe+21 Nov 2006, 08:35:08--><div class='quotetop'>QUOTE(Mibbe @ 21 Nov 2006, 08:35:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag hade samma fenomen på min EK3a. Det där med att den ökar/minskar i hastighet ibland har väl dock med att VTECen går in och uratt göra. Kommer ihåg att det var runt 110 på motorvägen som detta skedde mest.
Precis så är det, snål-VTEC'en (VTEC-E) går i och ur när den ibland inte kan bestämma sej för vilket vilket läge den vara i. Vid jämn gas kan driftförhållandena variera väldigt lite (mot-/medlut, vind etc) men det kan göra att elektroniken får svårt att bestämma sej.
Är det mer påtagliga småryck ni upplever (typ flera per sekund) är det något som är tokigt.
Precis så är det, snål-VTEC'en (VTEC-E) går i och ur när den ibland inte kan bestämma sej för vilket vilket läge den vara i. Vid jämn gas kan driftförhållandena variera väldigt lite (mot-/medlut, vind etc) men det kan göra att elektroniken får svårt att bestämma sej.
Är det mer påtagliga småryck ni upplever (typ flera per sekund) är det något som är tokigt.
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
<!--QuoteBegin-Mibbe+21 Nov 2006, 08:35:08--><div class='quotetop'>QUOTE(Mibbe @ 21 Nov 2006, 08:35:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag hade samma fenomen på min EK3a. Det där med att den ökar/minskar i hastighet ibland har väl dock med att VTECen går in och uratt göra. Kommer ihåg att det var runt 110 på motorvägen som detta skedde mest.
Japp upplevde samma sak med morsan och farsans förrförra bil som var en Civic. Däremot känner jag inget på min nuvarande Civic, som har snål Vtec. (Vtec-E)
Japp upplevde samma sak med morsan och farsans förrförra bil som var en Civic. Däremot känner jag inget på min nuvarande Civic, som har snål Vtec. (Vtec-E)
-
Aerodynamic
Men en snål vtec fungerar väll så typ att den går på 3 ventiler/cylinder på låga varv å 4 på höga varv över 3700.
å när man kör jämn fart i 100 så har man ju under 3000 varv, så det borde inte påverka vtecen?!
,Per
å när man kör jämn fart i 100 så har man ju under 3000 varv, så det borde inte påverka vtecen?!
,Per
<!--QuoteBegin-Yetin+21 Nov 2006, 13:17:12--><div class='quotetop'>QUOTE(Yetin @ 21 Nov 2006, 13:17:12)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hans G har absolut rätt.
Det ena rycket som man kan känna är just när bilen går från vtec till utan vtec.
Sedan kan man på dom modellerna också känna när AC:n kopplar in.
Det finns inget man kan göra åt det. Det är så bilen fungerar.
[right][snapback]350430[/snapback][/right]
Ja, det stämmer... AC:n känner jag av när jag har den på. Samt att jag vet att det kommer ett kick ibland kring 90- 110. Men det verkar ju som att Niklas och Linus har något annat problem...
Det ena rycket som man kan känna är just när bilen går från vtec till utan vtec.
Sedan kan man på dom modellerna också känna när AC:n kopplar in.
Det finns inget man kan göra åt det. Det är så bilen fungerar.
[right][snapback]350430[/snapback][/right]
Ja, det stämmer... AC:n känner jag av när jag har den på. Samt att jag vet att det kommer ett kick ibland kring 90- 110. Men det verkar ju som att Niklas och Linus har något annat problem...
Senast redigerad av Wikmaldo den 21 november 2006, 15:01, redigerad totalt 1 gånger.
-
CalleLundin
Jag har 114hk å det ryckande ni pratar om är helt naturligt och kallas på fint honda språk för Vtec.. <!--emo&
-->
<!--endemo-->
så ni kan ta det coolt, de e inget som e på väg å paja!
så ni kan ta det coolt, de e inget som e på väg å paja!
Calle Lundin
Skillinge/Österlen
Skillinge/Österlen
-
pena

- Bil: Honda Delsol
- Namn: Pentti Lauronen
Har haft små ryckningar i båda mina 1,5 vtec -98. Lite störigt, men det kompenseras med låg soppaförbrukning! <!--emo&:wohow:-->
<!--endemo-->
Björkvik, Katrineholm
Kör: Honda Ridgeline -06
Glider i: Honda Delsol Vti -92
Projekt: 3st Gen1 Civic 1200 -76,-78,79
Övningskör: Honda z50 -76
F.d: Civic 1200 -78, Civic Ek3 -98, Civic Mb6 -98, Accord Aerodeck -97, Civic Aerodeck -98
Kör: Honda Ridgeline -06
Glider i: Honda Delsol Vti -92
Projekt: 3st Gen1 Civic 1200 -76,-78,79
Övningskör: Honda z50 -76
F.d: Civic 1200 -78, Civic Ek3 -98, Civic Mb6 -98, Accord Aerodeck -97, Civic Aerodeck -98
Ryckningarna är inte alls stora men upplevs tydliga när man inte är van vid det. Det kan kanske vara så då att det är själva VTEC funktionen som ligger o kopplar i och ur men det känns som att det inträffar när man håller gaspedalen helt still och rullar varken i uppför eller nedförslutning, motorvarvtalet kan även vara vädigt olika vid dessa tillfällen. Säkert något man kan leva med om det nu ska vara så.
Återstår kanske att göra ett komp.prov för att testa hälsan på motorn för den känns klart långsammare än en Mazda 323 1.6i 90hk -90:a och det trodde jag inte att denna bil skulle göra.
Återstår kanske att göra ett komp.prov för att testa hälsan på motorn för den känns klart långsammare än en Mazda 323 1.6i 90hk -90:a och det trodde jag inte att denna bil skulle göra.
Har inte hittat nån lösning ännu, utan den "dör av" och har ingen ork alls i motorn runt 1900-2500rpm ca. Känns som om det vore nån elpryl som stryper ner tändning/bränslet. Nån som har nått tips/ide för det finns ju en massa div elprylar/givare som styr motorn.
Niklas Johansson
min honda civic 91a dock inte vtec gör exakt likadant 2000 varv på 5 ungefär 70 gör den en del ryckningar..och har tillcoh med dött helt å varit svår startad som tusan me..nån som kanske vart me om samma eller vet va de kan va..har bytt fördelare och rotor. men hjälper fn inte.
-
Gisson
- Bil: Honda Accord Aerodeck 2.2 ES 1997
- Namn: Göran Johansson
På min va det kamremmen som hade hoppat nån kugg........ Och ventilerna klarade sig
Göran Johansson
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315