Små dragracingdäck.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Troberg

Vad kör ni med för dragracingdäck på strippen, sett att en del kör med BF Dragradials vart köper man dom & finns det länk på nätet.

Letar runt lite efter bra däck men eftersom hjulhusen är små på min bil så får inte allt för stora däck plats men fälgarna måste minst mäta 15" pga bromsarnas storlek.

Mickey Thompsons minsta går nog inte då de är 235/60-15
Hoosier har 225/50-15 & dessa funkar.
M/H 215/65-15 är nok skeptiskt att de går pga den stora profilen.

Tack på förhand.

Edit: Såg att jag kanske skulle ha skrivit detta i teknikforumet......... <!--emo&:wallbash:-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av Troberg den 2 januari 2007, 17:34, redigerad totalt 1 gånger.
/Danne T
Honda Civic Type R -04
Honda Civic VT -92
http://www.garaget.org/DOHC
JG
Kontakt:

jag kör MH racemaster 8*22*13 i slicks
och MH 245/65R14 i dot däck
med min utväxling så toppar bilen 205km/h vid 9000rpm på femmans växel med dom stora däcken
och 185km/h vid 9000rpm med dom små.
nu har jag ingen egen bromsad effektkurva på min motor och bilen har inte provats på strippen ännu, därför har jag fått räkna på vad andra likvärdiga motorer och bilar har presterat, och slutfarterna brukar ligga på runt 190km/h så om det inte blir helt exakt uträknat det spelar inte mig nån roll, men nånstans där ungefär.

beror på hur mycket effekt, chassi, diff, vikt på bil, vilka regler du kommer tävla i osv?

stora däck ger hög utväxling, och således sämre acceleration, om du inte laborerar med utväxlingen i lådan tillsammans med effektkurvor så bör du hålla dig till lika små eller gärna mindre däck än original.

BF goodrich är ett bra alternativ för dom som inte siktar mot stjärnorna.
dom är små, lämpar sig för bilar med lite mer effekt än vanliga bilar och greppar hyfsat, där är folk som har åkt 1,9sek 60 fötter i sverige med dom.
i regel brukar jag säga att låga 2sek 60fötter är vanligt på en fwd honda med hyfsat original chassi och runt 140hk på hjulen.
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
JG
Kontakt:

jag såg nu att du kör mazda 323
tyvärr så är det jävligt tajt i hjulhusen på dom.
du får inte in speciellt stora hjul.
men tävlar du outlaw, dvs obes utan regler så kan du satsa på fälgar som breddar lite utåt och på så vis få plats med lite större däck, men då går det inte att svänga så mycket.

är det brossans fd. 323 du har eller?
bfg är i klenaste laget för den bilen i så fall
där är ganska mycket bottedrag och vridet kommer tidigt.
den behöver stora däck men samtidigt så lider mazda av klena växellådor som inte gillar bra grepp och mycket effekt.
där finns ju alltid quaife, en synkad 5vxl rakskuren drevsats ligger på ca: 25k
då kan du även välja utväxling.
det är bra grejjer och det står pall för mycket vrid
Johan Grönberg

Användarvisningsbild
hamedius

minsta diagonaldäcket höjdmässigt e mh 235/60-15, passar inte d finns d flera dragradialer å välja på i just 225/50-15, tex bfg, hoosier, nitto.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Troberg

<!--QuoteBegin-hamedius+2 Jan 2007, 19:50:05--><div class='quotetop'>QUOTE(hamedius @ 2 Jan 2007, 19:50:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->minsta diagonaldäcket höjdmässigt e mh 235/60-15, passar inte d finns d flera dragradialer å välja på i just 225/50-15, tex bfg, hoosier, nitto.
[right][snapback]361638[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Satt just & kollade på MH men tror tyvärr inte att det går, vart köper man BFG & NITTO i Sverige??
/Danne T
Honda Civic Type R -04
Honda Civic VT -92
Användarvisningsbild
hamedius

mh 235/60-15 e d enda som går in i hjulhuset på crx, borde funka på din med.

krmotor.se kan fixa både nitto och bfg.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
JG
Kontakt:

mh har 14" oxo dot märkta.
jag tror du klarar dih med minst 14" över dina bromsar?
Johan Grönberg

Troberg

<!--QuoteBegin-JG+2 Jan 2007, 18:25:38--><div class='quotetop'>QUOTE(JG @ 2 Jan 2007, 18:25:38)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->jag såg nu att du kör mazda 323
tyvärr så är det jävligt tajt i hjulhusen på dom.
du får inte in speciellt stora hjul.
men tävlar du outlaw, dvs obes utan regler så kan du satsa på fälgar som breddar lite utåt och på så vis få plats med lite större däck, men då går det inte att svänga så mycket.

är det brossans fd. 323 du har eller?
bfg är i klenaste laget för den bilen i så fall
där är ganska mycket bottedrag och vridet kommer tidigt.
den behöver stora däck men samtidigt så lider mazda av klena växellådor som inte gillar bra grepp och mycket effekt.
där finns ju alltid quaife, en synkad 5vxl rakskuren drevsats ligger på ca: 25k
då kan du även välja utväxling.
det är bra grejjer och det står pall för mycket vrid
[right][snapback]361610[/snapback][/right]

Jag hade tänkt köra på En dag på strippen osv bara samt lite rejsevents runt om i Sverige.
Det är inte Mickes gamla 323 DOHC/R jag kör utan denna <a href='http://www.garaget.org/?car=38306' target='_blank'>http://www.garaget.org/?car=38306</a>

Jo jag är mycket medveten om att lådorna är klena som fan men jag skaffar ett par i reserv <!--emo&:D-->Bild<!--endemo--> kommer ev prova Phantom Grip till att börja med men i framtiden kanske en Quaife ser aktuell ut hehe

Nja bottendraget med standardturbon IHI RHF6CB VJ23 är väl sådär men efter 4,000 rpm så händer det lite grejjer <!--emo&;)-->Bild<!--endemo--> iofs med en Apexi AVC-R med mycket duty så hjälper det en del, men men men vilken växellådsmördare för stackars 323:an då hahaha

Micke körde på 1,5 bar som mest tror jag, jag kommer köra på 1,8 bar ungefär med Megasquirtsprut & minst 550 cc spridare m.m. så jag vet att BFG kanske blir lite klena men hittar jag inget annat som går in så får jag nog testa dom till att börja med.

Tack så mycket för de bra & snabba svaren hittills.
/Danne T
Honda Civic Type R -04
Honda Civic VT -92
Troberg

<!--QuoteBegin-JG+2 Jan 2007, 20:01:13--><div class='quotetop'>QUOTE(JG @ 2 Jan 2007, 20:01:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->mh har 14" oxo dot märkta.
jag tror du klarar dih med minst 14" över dina bromsar?
[right][snapback]361647[/snapback][/right]

Tyvärr så funkar inte 14" då bromsarna på 323 GTR är mycket större än på 323 DOHC:en, bromsskivorna mäter 280 mm samt att oken är ganska stor.
/Danne T
Honda Civic Type R -04
Honda Civic VT -92
Fege
Bil: civic -91 k20
Namn: Fredrik Gehammar
Been thanked: 10 times

Jaså Danne? Du har återgått till mazda träsket igen <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Jag tror inte 14" går över GT-Rens bromsar. Jag kmr inte ihåg hur stora dem var, men 15" tror jag är minimum.

Ett däck som fungerar mkt bra när det inte är klistrat och är billiga är AGI gullabo Akropolis. Jag körde dessa på Hondan och jag tyckte faktiskt att det var bättre fäste i dem än 205/50 BFGs (så länge det inte är klistrat iaf).

Akropolis är DOT märkta och finns bara i 185/60-15. Men de är betydligt bredare än 185. Mina är nog mer likvärdiga mot 205or om man mäter.

De finns på <a href='http://www.gullabodackfynd.se/' target='_blank'>http://www.gullabodackfynd.se/</a> om någon är intresserad.
Fredrik Gehammar

Kör: Civic -91 k20
Superstage: 1.20.90
Vinnare av TimeAttackNu Club Challenge 2019 🏆
M-G

mh däcken i 15" kommer aldrig gå in, om det inte skiljer mycket på fjäderbenen mellan dohc och gtr?
synd att du ej får på 14" för då kanske du hade kunnat få på mh däck men mest icke troligt ändån.

jag körde med 14" bfg dragradialer o dom fick plats fint, men större hjul hade ej funkat, e vell kanske däcken som conny kör på men dom verkar inte va mycket bättre än bfg så spelar nog ingen roll.

på min bil när jag körde va det just fästet som sabba, hade jag kunnat få på större däck hade det blivit fina tider.

hann bara testa min på 1,5 bar som högst, körde på gata med 1,7-1,8 som mest o det sköt på bra,dock hade det nog vart dags för större turbo där=)

Din låda kommer dock inte hänga me länge tror jag, min höll inte jätte länge, men gav man 700kr för dom så skit samma skoj va det iallafall så länge det vara hehe.

men ngt bra tips om däck i 15" som går in i dina hjulhus e det värre med, däcken som går in på en honda går verkligen inte in på en mazda iallafall=(
Michael Grönberg
Helsingborg

R32 Gtr -94 2011 ska det gå fort
skylift r32 gtr -90 10,97 212km/h 2008
Troberg

Fege: Hehe jo jag brukar ju hamna i Mazdaträsket hela tiden <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

M-G: Fjäderbenen skiljer men dock så är GTR benen grövre så ännu mindre plats haha. Får inhandla mig ett par coilovers då blir det mer plats men fan vad mkt man vill ha & det kostar sååå mkt pengar också <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->

Som du säger så rasar ju säkert lådan ganska fort men bara jag hinner med lite körningar så är jag nöjd & sen så blir det bara dit med en annan billig låda så det blir inte så farligt dyrt i längden med tanke på vad man får ge för en beggad 4WD GTR låda = 25,000 kr.

225/50-15 vet jag iaf ska gå in så det blir nog Hoosier.

Hamedius: Tack för länken där fick jag mycket bra info, Bfg fanns i 205/50 & 225/50 så dessa är ett alternativ också.

Tack alla för snabba & bra svar så ses vi på strippen till sommaren <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
/Danne T
Honda Civic Type R -04
Honda Civic VT -92
Skriv svar