Vilken dist ska man köra? Är rätt så ovan med linux. Tänkte ta med mig en bärbar till thailand på semester. Dels för att kunna backa upp foton, dels för musik och så. Tänkte köra linux eftersom det är mycket mer strömsnålt.
Vilken ska jag välja + gärna en länk.
Tack! <!--emo&:)--><!--endemo-->
Senast redigerad av MagnusL den 5 januari 2007, 13:14, redigerad totalt 1 gånger.
<!--QuoteBegin-Tobbera+4 Jan 2007, 19:49:30--><div class='quotetop'>QUOTE(Tobbera @ 4 Jan 2007, 19:49:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ubuntu är väldigt enkel och funktionell. Men på vad sätt är Linux mer strömsnålt?
[right][snapback]362169[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det swappar mycket, MYCKET mindre. Sen jobbar inte CPU:n lika hårt. Till sist är det lättare att fimpa olika enheter som också drar ström.
För ett par år sen körde jag debian på min gamla Compaq M300, fick väl ungefär en timme extra med det jämfört med om jag bootade Windows.
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Ps. Ibland får jag känslan att du frågar mest för att det kliar i dina argumentationsfingrar..</span>
Senast redigerad av MagnusL den 4 januari 2007, 20:54, redigerad totalt 1 gånger.
Jag kör dualboot med Windows och Fedora Core 6 på min lappis, och jag har inte märkt att jag skulle ha bättre batteritid med FC6, mne då har jag ju som sagt alla funktioner igång... FYI. Lycka till!
<a href="http://www.motorportalen.net/?car=18" target="_blank">Want to slide into something warm and japanese?</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
helt klart, finns ingen linuxdist som fungerat så klanderfritt för mig utan att ens fråga efter ljudkort eller grafik etc...
Installation av nya applikationer osv fungerar sjukt bra också, de kommer givetvis upp i "startmenyn" efter installation också.
De kommer även leverera en version med propietära mjukvaror nu också såsom ATI och NVIDIAS egna drivrutiner osv.
Herregud vilken simpel install på Ubuntu! <!--emo&:thumbup:--><!--endemo--> Allt bara funkar! <!--emo&:)--><!--endemo--> Kul att man kan köra OS:et och surfa m.m. medans installationen pågår.
Senast redigerad av MagnusL den 5 januari 2007, 13:09, redigerad totalt 1 gånger.
<!--QuoteBegin-MagnusL+4 Jan 2007, 21:38:26--><div class='quotetop'>QUOTE(MagnusL @ 4 Jan 2007, 21:38:26)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Tobbera+4 Jan 2007, 19:49:30--><div class='quotetop'>QUOTE(Tobbera @ 4 Jan 2007, 19:49:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ubuntu är väldigt enkel och funktionell. Men på vad sätt är Linux mer strömsnålt?
[right][snapback]362169[/snapback][/right]
Det swappar mycket, MYCKET mindre. Sen jobbar inte CPU:n lika hårt. Till sist är det lättare att fimpa olika enheter som också drar ström.
För ett par år sen körde jag debian på min gamla Compaq M300, fick väl ungefär en timme extra med det jämfört med om jag bootade Windows.
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Ps. Ibland får jag känslan att du frågar mest för att det kliar i dina argumentationsfingrar..</span>
[right][snapback]362189[/snapback][/right]
Misstänkte att det hade med det att göra, men frågar man inte får man inget veta.
slackware är simpelt med sin plugnplay installation <!--emo&:)--><!--endemo-->
kört debian med, tyckte det var ett 'säkert' kort när man valde dist.
dock så kör jag gentoo på ena datorn, tar en hel del tid att ställa in, finns såå sjukt mkt inställningsmöjligheter, du kan praktiskt taget välja att installera eller inte installera vad du vill, moduler för skumma enheter, verkligen för den som vill ta bort allt som inte kommer användas och optimera till fullo.
Senast redigerad av dedj den 9 januari 2007, 01:07, redigerad totalt 1 gånger.
Dejan Vasiljevic
[b]CREW <span style='color:red'>Red</span>rum Performance[/b]
Södra Förstadsgatan 96
21420 Malmö
040-926658
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><a href="http://www.redrumperformance.se" target="_blank">www.<span style='color:red'>red</span>rumperformance.se</a></span>
<span style='font-size:12pt;line-height:100%'>Titta under [b]Företagsforum[/b] för erbjudande !</span>
Det kan du ju på vilken dist som .. det första man gör är ändå att uppdaterar kärnan för att få en aktuell och tar bort allt trams som ligger som moduler och hårdkört i kärnan
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)