CTR 2007 - omdömen, recensioner
<!--QuoteBegin-mAbZ+12 Feb 2007, 12:08:30--><div class='quotetop'>QUOTE(mAbZ 4 12 Feb 2007, 12:08:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Top Gear har provkört nya CTR:en på sin bana. Resultaten publiceras i senaste nummret av tidningen Top Gear.
Här fullständig hot-hatch lista:
Mk5 Golf R32 = 1:30.4
Megane R26 = 1:31.3
Astra VXR = 1.32.1
Mazda 3 MPS = 1:32.1
Ford Focus RS = 1:32.2
Megane 225 Cup = 1:32.5
Golf Edition 30 = 1:32.6
EP3 Civic Type R = 1:32.8
Old Style Leon Cupra R = 1:32.9
Mk4 Golf R32 = 1:33.3
New Style Leon Cupra = 1:33.5
Focus ST = 1:33.5
Clio Cup 182 = 1:33.8
Megane 225 (non Cup)= 1:34.0
Mini Cooper S Works = 1:34.2
FN2 Civic Type R = 1:34.4
Golf Gti = 1:35.1
[right][snapback]374618[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Precis som ja sa/misstänkte...
Den gammla e snabbare på bana...
MVH
Här fullständig hot-hatch lista:
Mk5 Golf R32 = 1:30.4
Megane R26 = 1:31.3
Astra VXR = 1.32.1
Mazda 3 MPS = 1:32.1
Ford Focus RS = 1:32.2
Megane 225 Cup = 1:32.5
Golf Edition 30 = 1:32.6
EP3 Civic Type R = 1:32.8
Old Style Leon Cupra R = 1:32.9
Mk4 Golf R32 = 1:33.3
New Style Leon Cupra = 1:33.5
Focus ST = 1:33.5
Clio Cup 182 = 1:33.8
Megane 225 (non Cup)= 1:34.0
Mini Cooper S Works = 1:34.2
FN2 Civic Type R = 1:34.4
Golf Gti = 1:35.1
[right][snapback]374618[/snapback][/right]
Precis som ja sa/misstänkte...
Den gammla e snabbare på bana...
MVH
http://www.fotoi.se
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Bara att beställa en Golf R32 nu då, eftersom den är snabbast.
<!--QuoteBegin-Joakim Olsson+12 Feb 2007, 13:54:02--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson @ 12 Feb 2007, 13:54:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Bara att beställa en Golf R32 nu då, eftersom den är snabbast.
[right][snapback]374678[/snapback][/right]
Eller en 5 sekunders dragster och en F1a
[right][snapback]374678[/snapback][/right]
Eller en 5 sekunders dragster och en F1a
Senast redigerad av AndersL den 12 februari 2007, 14:04, redigerad totalt 1 gånger.
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
<!--QuoteBegin-AndersL+12 Feb 2007, 13:51:52--><div class='quotetop'>QUOTE(AndersL @ 12 Feb 2007, 13:51:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Skulle vara intressant och se vad "lightweight" modellen hade presterat. Skulle inte förvåna om modellen ovan är den med extra allt inklusive Navi.
[right][snapback]374677[/snapback][/right]
Jo, det tror jag med. Är ju trots allt de med extra allt man brukar ge till pressen.
[right][snapback]374677[/snapback][/right]
Jo, det tror jag med. Är ju trots allt de med extra allt man brukar ge till pressen.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Ja, men ärligt talat, vem fan vill ha en 07a utan AC, utan Stereo, utan högtalare
å all den skiten.
De körde säkert GT versionen, den som typ nästan alla kommer köpa..
Man får ärligt talat nästan va lite dum om man köper en bil för nästan 250tusen,
en helt ny, och inte har AC, stereo och sånt.
Framför allt så lär ju inte en kåtte vilja köpa den begagnad sen..
Och om man ska vara sån, så lär ju de andra bilarna de prövat också va
nästan maxutrustade..
MVH
å all den skiten.
De körde säkert GT versionen, den som typ nästan alla kommer köpa..
Man får ärligt talat nästan va lite dum om man köper en bil för nästan 250tusen,
en helt ny, och inte har AC, stereo och sånt.
Framför allt så lär ju inte en kåtte vilja köpa den begagnad sen..
Och om man ska vara sån, så lär ju de andra bilarna de prövat också va
nästan maxutrustade..
MVH
Som sagt, Honda har tappat fokus.
Nya Type-Ren är en fin tantbil. <!--emo&:annoyed:-->
<!--endemo-->
Nya Type-Ren är en fin tantbil. <!--emo&:annoyed:-->
Ingemar Olsson
Mazda RX-8 -05
Nissan Micra 1,2 -04
Tidigare bilar:
Civic Type-R -04
Traktor S40N 2.4i -04
Traktor S60 2.4T -02
Alfa Romeo 75 2.0TS -89
Traktor S80 2.4i -00
Mazda RX-8 -05
Nissan Micra 1,2 -04
Tidigare bilar:
Civic Type-R -04
Traktor S40N 2.4i -04
Traktor S60 2.4T -02
Alfa Romeo 75 2.0TS -89
Traktor S80 2.4i -00
Med rätt förare bakom ratten kommer den nog ändå prestera tillräckligt bra för att få vissa EP3förare att svettas. <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Vet att jag körde jämnt med EP3 när jag körde min CRX Vtec t.ex. och siffrorna skiljer sig väl mer där emellan... (nej, säger inte att jag är en grym förare)
Vet att jag körde jämnt med EP3 när jag körde min CRX Vtec t.ex. och siffrorna skiljer sig väl mer där emellan... (nej, säger inte att jag är en grym förare)
Kör:
Kör:
<!--QuoteBegin-Krister+12 Feb 2007, 16:15:04--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 12 Feb 2007, 16:15:04)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Med rätt förare bakom ratten kommer den nog ändå prestera tillräckligt bra för att få vissa EP3förare att svettas. <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
[right][snapback]374703[/snapback][/right]
Så kan man alltid resonera, men fakta kvarstår att ger man de resp bilarna till samma förare så kör han snabbare med en EP3.
[right][snapback]374703[/snapback][/right]
Så kan man alltid resonera, men fakta kvarstår att ger man de resp bilarna till samma förare så kör han snabbare med en EP3.
James Oliver Könsberg - Malmö
CTROliver: Självklart är det så... tycker bara det blivit sån hysteri med att skriva ned denna bil på grund av hundradelar... är trots allt inte många i klubben som kör sina bilar på gränsen.
Kör:
Kör:
En fråga jag ställer mig är vad honda baserat denna bilen på för utvärdering, alltså hur de tänkt att marknaden ser ut och vilka som kommer köpa den?
De kanske har gjort riktigt bra designbeslut, det får tiden utvisa.
De sålde grymt många bilar av förra modellen i alla fall, och det känns som de på fullt allvar tänkt tjäna pengar på den här modellen (till skillnad från förra?).
Problemet anser jag är om honda varit beredda på att låta Type-R-varumärket ta stryk för att tjäna lite pengar? Det känns nästan så.
De kanske har gjort riktigt bra designbeslut, det får tiden utvisa.
De sålde grymt många bilar av förra modellen i alla fall, och det känns som de på fullt allvar tänkt tjäna pengar på den här modellen (till skillnad från förra?).
Problemet anser jag är om honda varit beredda på att låta Type-R-varumärket ta stryk för att tjäna lite pengar? Det känns nästan så.
Medlem 427
Visst man skall inte dömma förens bilen är här och provkörd också vidare men neggokänslan är redan här. Var är Type-R egenskaperna? Med ATR, ITR, S2000 och CTR tyckte jag Honda gjorde väldigt fina bilar som verkligen utstrålade - Without racing there is no Honda.
Jag har personligen inget emot att nya CTR kommer i en mer GT-betonad version men det som gör mig ledsen är att jag ser ingenting som i bilen som går att peka på och säga det där gör bara Honda. K20A2 var mkt bra för 5 å sedan nu är den bara "bra".
S2000 har gått samma jävla öde till mötes. Svältdöden. Visst lite nya färger och annan inredning osv but all in all very minor stuff. Det hade inte behövts enorma summor med Hondas mått för att göra en rejälfacelift för ett par år sedan. Ingen ny dyr bottenplatta eller ny dyr drivlina från grunden. En effekthöjning bortåt 280-300hk tillsammans med en lättare uppdatering av resten av bilen och S2000 hade varit fit for fight med klassens bästa fram tills 2010 eller så.
Istället kommer modellen att läggas ner om ett eller kanske två år. En modell som likt NSX kanske såldes i för många år.
Nää jag är inte bitter....
Jag har personligen inget emot att nya CTR kommer i en mer GT-betonad version men det som gör mig ledsen är att jag ser ingenting som i bilen som går att peka på och säga det där gör bara Honda. K20A2 var mkt bra för 5 å sedan nu är den bara "bra".
S2000 har gått samma jävla öde till mötes. Svältdöden. Visst lite nya färger och annan inredning osv but all in all very minor stuff. Det hade inte behövts enorma summor med Hondas mått för att göra en rejälfacelift för ett par år sedan. Ingen ny dyr bottenplatta eller ny dyr drivlina från grunden. En effekthöjning bortåt 280-300hk tillsammans med en lättare uppdatering av resten av bilen och S2000 hade varit fit for fight med klassens bästa fram tills 2010 eller så.
Istället kommer modellen att läggas ner om ett eller kanske två år. En modell som likt NSX kanske såldes i för många år.
Nää jag är inte bitter....
Senast redigerad av Beck den 12 februari 2007, 16:39, redigerad totalt 1 gånger.
Christopher Sjöstedt
[b]<span style='color:red'>Ingen Honda för stunden</span>[/b]
[b]<span style='color:red'>Ingen Honda för stunden</span>[/b]
<!--QuoteBegin-Krister+12 Feb 2007, 17:25:16--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 12 Feb 2007, 17:25:16)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->CTROliver: Självklart är det så... tycker bara det blivit sån hysteri med att skriva ned denna bil på grund av hundradelar... är trots allt inte många i klubben som kör sina bilar på gränsen.
[right][snapback]374722[/snapback][/right]
Nej givetvis är nya Type-Ren fullt tillräcklig prestandamässigt men jag och de flesta människor strävar ju alltid frammåt.
När jag köper bil ska den helst vara snabbare, bättre, värre väghållning än min förra.
Nu känns det som de har (förvisso snyggt) stylat till den gamla modellen och tyngt ner den med tjafs som inte hör en Type-R till.
jag hoppas verkligen att jag har fel för jag har ingen aning om vad för bil jag ska köpa härnäst om nya CTRen är en flopp prestandamässigt.
Nej givetvis är nya Type-Ren fullt tillräcklig prestandamässigt men jag och de flesta människor strävar ju alltid frammåt.
När jag köper bil ska den helst vara snabbare, bättre, värre väghållning än min förra.
Nu känns det som de har (förvisso snyggt) stylat till den gamla modellen och tyngt ner den med tjafs som inte hör en Type-R till.
jag hoppas verkligen att jag har fel för jag har ingen aning om vad för bil jag ska köpa härnäst om nya CTRen är en flopp prestandamässigt.
Ingemar Olsson
Mazda RX-8 -05
Nissan Micra 1,2 -04
Tidigare bilar:
Civic Type-R -04
Traktor S40N 2.4i -04
Traktor S60 2.4T -02
Alfa Romeo 75 2.0TS -89
Traktor S80 2.4i -00
Mazda RX-8 -05
Nissan Micra 1,2 -04
Tidigare bilar:
Civic Type-R -04
Traktor S40N 2.4i -04
Traktor S60 2.4T -02
Alfa Romeo 75 2.0TS -89
Traktor S80 2.4i -00
<!--QuoteBegin-Krister+12 Feb 2007, 16:25:16--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 12 Feb 2007, 16:25:16)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->CTROliver: Självklart är det så... tycker bara det blivit sån hysteri med att skriva ned denna bil på grund av hundradelar... är trots allt inte många i klubben som kör sina bilar på gränsen.
Hundradelar? Va ju som du själv sa 1,6s på den banan, och det är MKT på en bana!
Om jag får gissa, så kommer det skilja minst lika mkt i Superstage, tror inte den
nya kommer att komma under 1.32 standard..
Och som sagt, det är mkt på en bana, nästan 2s!
Sen håller jag med azathot, man strävar ju oftast frammåt, vill ha nåt som är lite
värre helst, framför allt vill man inte att det ska vara sämmre.
Alltså nu snackar jag endast om väghållning/prestanda.
(och oftast så gör ju tillverkarna också detta, därför jag är besviken på honda,
kolla bara på de nya GTi bilarna, alla är ju bättre än deras föregångare..)
Den är säkert mkt bättre om man bara kör den, bekvämare, mer utrustning osv.
Men många av oss är banbitna, och vill gärna ha en snabb bil i sin klass.
Som någon sa innan, det är nog därav många köpt EP3an, för att den var klass
ledare, piskade ju i stort sett allt..
Denna nya kan man ju typ bara kalla medelmåttig i sin klass. Tyvärr..
Hundradelar? Va ju som du själv sa 1,6s på den banan, och det är MKT på en bana!
Om jag får gissa, så kommer det skilja minst lika mkt i Superstage, tror inte den
nya kommer att komma under 1.32 standard..
Och som sagt, det är mkt på en bana, nästan 2s!
Sen håller jag med azathot, man strävar ju oftast frammåt, vill ha nåt som är lite
värre helst, framför allt vill man inte att det ska vara sämmre.
Alltså nu snackar jag endast om väghållning/prestanda.
(och oftast så gör ju tillverkarna också detta, därför jag är besviken på honda,
kolla bara på de nya GTi bilarna, alla är ju bättre än deras föregångare..)
Den är säkert mkt bättre om man bara kör den, bekvämare, mer utrustning osv.
Men många av oss är banbitna, och vill gärna ha en snabb bil i sin klass.
Som någon sa innan, det är nog därav många köpt EP3an, för att den var klass
ledare, piskade ju i stort sett allt..
Denna nya kan man ju typ bara kalla medelmåttig i sin klass. Tyvärr..
Senast redigerad av Istvan den 12 februari 2007, 17:05, redigerad totalt 1 gånger.
Nya ctr känns perfekt för mina behov. Lagom snabb, trevlig utrustning med GT-paketet. Futuristisk design och förmodligen ett överkomligt pris.
Hade någon sagt att det var en VTI hade jag dock inte blivit det minsta förvånad...
Hade någon sagt att det var en VTI hade jag dock inte blivit det minsta förvånad...
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
-
civic vtec
<!--QuoteBegin-M Scotte+29 Jan 2007, 22:27:18--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 29 Jan 2007, 22:27:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Alla medlemmar i HPC har riktig tur, för ni kommer få provköra och klämma först av alla i Sverige på denna modell.
[right][snapback]370394[/snapback][/right]
det e redan gjort <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
[right][snapback]370394[/snapback][/right]
det e redan gjort <!--emo&:)-->
Mattias Ask
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 37 times
- Kontakt:
Menar av privatpersoner Mattias.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
civic vtec
bara skoja lite ju, den e fin. men det blir en accord diesel för mig nästa gång me chip
Mattias Ask
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 37 times
- Kontakt:
Glömde smilieys.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Hur mycket tyngre är lättviktsversionen av nya CTRn än EP3 type-R?
Är det inte bara 20 kilo?
Ihop med lite mer effekt än EP3 och bättre väghållning kanske det kan bli rätt så farlig ändå?!
Mvh, Per
Ihop med lite mer effekt än EP3 och bättre väghållning kanske det kan bli rätt så farlig ändå?!
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
<!--QuoteBegin-Aerodynamic+12 Feb 2007, 21:11:05--><div class='quotetop'>QUOTE(Aerodynamic 4 12 Feb 2007, 21:11:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hur mycket tyngre är lättviktsversionen av nya CTRn än EP3 type-R?
Mvh, Per
[right][snapback]374809[/snapback][/right]
Har du ens läst hela tråden? <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Sen är det som jag sa till Robin tidigare ikväll. Sätter jag mig i en FN2 GT så är det som en light weight. Detta då jag väger in på dryga 56 - 60kg och snittet ligger på 80kg. Så har redan sparat 20kg.
Vad som Hade varit roligt att se är en EP3 med en motorkonfig exakt som i den nya CTRen. För att se vad den hade fått för siffror etc <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Mvh, Per
[right][snapback]374809[/snapback][/right]
Har du ens läst hela tråden? <!--emo&:)-->
Sen är det som jag sa till Robin tidigare ikväll. Sätter jag mig i en FN2 GT så är det som en light weight. Detta då jag väger in på dryga 56 - 60kg och snittet ligger på 80kg. Så har redan sparat 20kg.
Vad som Hade varit roligt att se är en EP3 med en motorkonfig exakt som i den nya CTRen. För att se vad den hade fått för siffror etc <!--emo&:)-->
Det är bara att ta en EP3 med Hondata och testa <!--emo&;)-->
<!--endemo-->
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
<!--QuoteBegin-mAbZ+12 Feb 2007, 21:22:54--><div class='quotetop'>QUOTE(mAbZ 4 12 Feb 2007, 21:22:54)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det är bara att ta en EP3 med Hondata och testa <!--emo&;)-->
<!--endemo-->
[right][snapback]374814[/snapback][/right]
Är det den Enda skillnaden? "Mappningen" dvs?
[right][snapback]374814[/snapback][/right]
Är det den Enda skillnaden? "Mappningen" dvs?
Honda verkar påstå det. Finns dock skvaller på nätet som säger att FN2 har K20Z4.
Nån som vet?
Nån som vet?
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Insuget är ju iallafall inte samma som på K20A2. Men om man tittar på siffrårna så ser det ut som en K-pro-mappad K20A2 med möjligen lite mer på toppen. Troligen så är insuget lite kortare och bättre vilket kan förklara de extra hästarna på höga varv.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Har ni sett klippet när Jenson Button kör nya CTRen på http://www.redh.co.uk ?
Ingemar Olsson
Mazda RX-8 -05
Nissan Micra 1,2 -04
Tidigare bilar:
Civic Type-R -04
Traktor S40N 2.4i -04
Traktor S60 2.4T -02
Alfa Romeo 75 2.0TS -89
Traktor S80 2.4i -00
Mazda RX-8 -05
Nissan Micra 1,2 -04
Tidigare bilar:
Civic Type-R -04
Traktor S40N 2.4i -04
Traktor S60 2.4T -02
Alfa Romeo 75 2.0TS -89
Traktor S80 2.4i -00
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Hade inte nya CTR en balans axel med? Det har väll inte den gammla?
,Per
,Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.