Ljudet uppkommer mellan 3300-3900 rpm, och alltid mellan samma gränser. När jag accelererar genom registret med full- eller halvgas hörs det ingenting. Men när jag släpper gasen och varvräknarnålen sjunker igenon registret börjar ljudet vid 3900 rpm för att sen försvinna vid 3300 rpm. Samma ljud hörs när accelererar med nästan ingen gas alls, det kommer vid 3300 och slutar vid 3900. Detta prövade jag säkert 20-30 gånger mellan Lund - Varberg. När jag kom till Varberg körde jag bilen till en parkeringsplats, lyfte motorhuven och gasade med tummen på gasvajern. Ingenting! Jag prövade att gasa fort, långsamt, lagom sakta, hålla kvar, accelerera och släppa. Ingenting! Inga vibrationer, motorn låter hur bra som helst! Vad är detta tänker jag..? Sätter mig i bilen och gasar med foten - nu hörs det! Prövar igen, samma ljud. Går ut och gasar med tummen igen - ingenting. In i bilen igen, gasar med foten. Gissa! Det låter igen!
Vad i h-vete är det? Blir inte klok! Är det ett lager i pedalstället som har någon egensvängningsfrekvens (resonans) vid de varvtalen? Sitter det i insuget? (tror inte det, för det hörs inget med tumgas).
Vore tacksam för svar! Alla svar/idéer är till hjälp!
Kanske är det någon i Lund som skulle vilja lyssna nån dag när den här förbannade snösörjan har smält bort och gråstararna kvittrar? Det är svårt att gasa samtidigt som man ska lyssna...
Har nog förkastat tanken på att det är något farligt fel, eftersom motorn går såpass bra. Men jag vill gärna fixa det.
Hör av er så blir jag glad!
//Fredrik