Fått besked av förs-bolaget ang inbrottet i garaget.
-
NeMoo
- Bil: Civic ek3
- Namn: Robert Rodinsson
Följandebrev fick jag hemskicat igår från mitt försäkringsbolag...
gällande inbrottet i tråden
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=35617" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=35617</a>
Detta ärende gäller sakerna i garaget och INTE bilen som var försäkrad hos ett annat bolag.
"Vi har fått din skadeanmälan ngående inbrott i garage.
Enligt reglerna Villahemförsäkring stöldbegärlig egendom (vin, sprit) som lämnats i källare, vind, garage eller uthus och blir stulen ersätts inte från hemförsäkringen.
Hemförsäkringen gäller din saker - lösöre som tillhör dig och är avsedda för privat bruk.
Sakerna som är bil tillbehör ersätts inte från hemförsäkringen. Du kan vända dig till den försäkringsbolag var du har bilen försäkrad.
Övrigt lämnas ersättning med 2217kr
Din hemförsäkring gäller med självrisk 1500kr
Efter avdragen självrisk ersätter vi med 717kr.
Ersättningsbelopp dig tillhanda om några dagar.
Skickar polisanmälan, samt kvitto, försakerna som tillhör bilen.
Med vänlig hälsning
Göteborg och bohuslän
skadeavdelningen
XXXXX XXXXXXX"
Jag undrar lite hur saker som förvaras i ett garage kan klassas som tillhörande bilen.....
+ att de inte heller lämnat någon specifikation över vad det ersatt och inte ersätter.
Detta är ett av de större bolagen...
Behöer jag tillägga att jag detta upplevs som ett gravt pungslag ? :ranting: :wallbash:
gällande inbrottet i tråden
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=35617" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=35617</a>
Detta ärende gäller sakerna i garaget och INTE bilen som var försäkrad hos ett annat bolag.
"Vi har fått din skadeanmälan ngående inbrott i garage.
Enligt reglerna Villahemförsäkring stöldbegärlig egendom (vin, sprit) som lämnats i källare, vind, garage eller uthus och blir stulen ersätts inte från hemförsäkringen.
Hemförsäkringen gäller din saker - lösöre som tillhör dig och är avsedda för privat bruk.
Sakerna som är bil tillbehör ersätts inte från hemförsäkringen. Du kan vända dig till den försäkringsbolag var du har bilen försäkrad.
Övrigt lämnas ersättning med 2217kr
Din hemförsäkring gäller med självrisk 1500kr
Efter avdragen självrisk ersätter vi med 717kr.
Ersättningsbelopp dig tillhanda om några dagar.
Skickar polisanmälan, samt kvitto, försakerna som tillhör bilen.
Med vänlig hälsning
Göteborg och bohuslän
skadeavdelningen
XXXXX XXXXXXX"
Jag undrar lite hur saker som förvaras i ett garage kan klassas som tillhörande bilen.....
+ att de inte heller lämnat någon specifikation över vad det ersatt och inte ersätter.
Detta är ett av de större bolagen...
Behöer jag tillägga att jag detta upplevs som ett gravt pungslag ? :ranting: :wallbash:
Senast redigerad av NeMoo den 9 mars 2007, 16:32, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
-
Jay-c
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
sitter grejorna på bilen eller typ vinterdäck är tillbehör, om dom snor ett turboaggregat som ligger på bänken så är ju aggregatet inredning/konst som en tavla typ
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Hur fan kan en hemförsäkring INTE täcka saker som tillhör bilen och som förvaras i garaget (typ däck, motorolja, fluffiga vinterstolsunderlägg etc)? De ligger ju knappast i bilen och borde således inte täckas av bilens försäkring eller gör de det?
Man upphör aldrig att förvånas över dessa bolags småaktigheter. Är det överhuvudtaget någon mening med att försäkra?
jag och ett par killar diskuterade detta för ett par veckor sedan. Många yngre killar åker tydligen sporthojar helt utan försäkring och med avställda hojar eftersom de inte har en chans i världen att betala premierna. Om de kvaddar hojen så kostar det sällan mer än en årspremie att laga. Om de kvaddar sig själva så är det värre, men den risker tar de. Om de kvaddar någon annan person så är det riktigt illa, men den risken är inte så stor på en hoj.
Trist att det har blivit såhär.
Man upphör aldrig att förvånas över dessa bolags småaktigheter. Är det överhuvudtaget någon mening med att försäkra?
jag och ett par killar diskuterade detta för ett par veckor sedan. Många yngre killar åker tydligen sporthojar helt utan försäkring och med avställda hojar eftersom de inte har en chans i världen att betala premierna. Om de kvaddar hojen så kostar det sällan mer än en årspremie att laga. Om de kvaddar sig själva så är det värre, men den risker tar de. Om de kvaddar någon annan person så är det riktigt illa, men den risken är inte så stor på en hoj.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
1. dags att du kikar lite på din egen hemförsäkring ?Steffo skrev:Hur fan kan en hemförsäkring INTE täcka saker som tillhör bilen och som förvaras i garaget (typ däck, motorolja, fluffiga vinterstolsunderlägg etc)? De ligger ju knappast i bilen och borde således inte täckas av bilens försäkring eller gör de det?
2. Du har väl en ordentlig bilförsäkring? För du har väl inte bara valt den billigaste tänkbara du kunde hitta? Isåfall är det ju inga problem.
BILdäck hör som namnet antyder, till bilen. Därmed är det Bilförsäkringen.
Ett liknande exempel kan tas med ifall du har något ifrån hemmet med dig i din bil och är på resande fot, något geni får för sig att göra inbrott i din bil och stjäler sakerna som tillhör ditt Hem, dvs Inte bilstereon etc.
Då täcker din HEM-försäkring de sakerna som blev stulna som tillhör hemmet, Trots att de befann sig i din bil.
James Oliver Könsberg - Malmö
(Gawd på Odenses Dator)
Ja skall jag ta det med bilens försäkringsbolag så är det ju ok om det går igenom....
Jag väntar dock med spänning på en specifierad lista över vad de ersatte... så skall jag posta den så folk här kan se vad de kommer få pengar för när tjuven hittar deras grejjer,,,,,
Sveland var jättesnabba att godkänna reparationerna och ok:a bilen för lack så det lilla sveland känns fan bättre än stora ************.
Jag skall nog flytta alla mina försäkringar till sveland om detta går igenom hos dem.
Ja skall jag ta det med bilens försäkringsbolag så är det ju ok om det går igenom....
Jag väntar dock med spänning på en specifierad lista över vad de ersatte... så skall jag posta den så folk här kan se vad de kommer få pengar för när tjuven hittar deras grejjer,,,,,
Sveland var jättesnabba att godkänna reparationerna och ok:a bilen för lack så det lilla sveland känns fan bättre än stora ************.
Jag skall nog flytta alla mina försäkringar till sveland om detta går igenom hos dem.
[i]<span style='color:red'>Michael Nissen</span>[/i]
Helt riktigt agerat av din hemförsäkring. Sen borde de ju så klart specificerat vad de har ersatt så att du inte kräver dubbel ersättning för något.
Här visar det även det smarta i att ha samma f-bolag på sina fordon och hem. Detta eftersom man då endast behöver betala en självrisk om flera olika typer av försäkringar behöver användas. Detta är vanligt när man är på resa med ett fordon och råkar ut för t.ex ett inbrott och fordonet blir skadat samt att packning blir stulet. Har man olika f-bolag så får man betala självrisk på var och en försäkring man utnyttjar vilket då blir ganska så kostsamt.
Lycka till då det är ett helvete i sig att bli utsatt för ett brott!
Här visar det även det smarta i att ha samma f-bolag på sina fordon och hem. Detta eftersom man då endast behöver betala en självrisk om flera olika typer av försäkringar behöver användas. Detta är vanligt när man är på resa med ett fordon och råkar ut för t.ex ett inbrott och fordonet blir skadat samt att packning blir stulet. Har man olika f-bolag så får man betala självrisk på var och en försäkring man utnyttjar vilket då blir ganska så kostsamt.
Lycka till då det är ett helvete i sig att bli utsatt för ett brott!
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)