Cross/Enduro köpes

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
xzbatt

Tjabba,

Jag går i lite planer att köpa en cross eller enduro igen, jag har inte kört på säkert 4år så man är väl ganska ringrostig. Jag är lite sugen på en 4-taktare och vill inte lägga över 30000kr och 250 4-takt tycker jag känns för litet, alternativet är ju en 250 2-takt då dom är lite ruppa i. Men vad ska man satsa på för 25-30k om man vill köra ganska mkt traktorvägar och enduroslingor samt lite bana? 2-takt vs 4-takt, och vilket märke är det givna i prisklassen??

Mvh/

Johan
Kan en bil någonsin bli perfekt?
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

honda är alltid det givna, de e de enda tipset som duger!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
xzbatt

Jag körde en crf 250 -05 och den var ju skön men slöare än min gamla cr 125 kändes det som, så det skulle vara crf 450 isåfall, men det kanske inte är något för en galen nybörjare kanske, risken är väl att det blir för mkt mellan benen?
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Jag hade valt 4-t alla gånger. 2-t är mek dagen lång enligt mina erfarenheter.
Husaberg eller KTM hade jag valt om inte Honda är ditt förstahandsval.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
xzbatt

Jag listar ju personligen yamahas 426 ganska högt när det gäller 4-taktarna. Precis som du säger Martin så är ju 2-taktarens nackdel att man får mecka hela tiden men jag gillar motorkaraktären på en 2-taktare och enkelheten, det gör allt till ett svårt val.

Hur är det med servicen på Husabergaren, tänkte på kam och ventiler?
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Namn: Jonny Lakemountain
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Jag hade en Yama 450 -05 kanonhoj, måste va bland de skottsäkrare 4-smackorna

Hondas dito är bra mycke lättare iaf. Men nu har jag ju inte testat den nya yaman med alu-ramen

Jag bytte efter ca:1 år till 2-takt (ktm 380) kom inte riktigt överens med körningen som en 4-takt erbjuder

Husaberg skulle jag personligen aldrig köpa, har en här i krokarna som fått 2 ras på sin( 450)
Ktm´s 4-taktare har jag ingen aning om, vet bara att ktm har de billigaste reservdelarna.

Men det med meckandet, om det händer någe med en 4-takt så blir det ju dyrt.
Händer det någe med en 2-takt så är det typ ny kolv å kör igen..
Honda Civic Type R -15
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

De verkar vara av fin kvalitet, enda jag gjorde under drygt en måndas körning i alperna var oljebyte och kontroll av ventilspel, dock var detta en hoj med mindre än 50 körtimmar. 2-takt är svinballt, speciellt draget på höga varv och öjudet, men soppaåtgången och mekandet tar slut på det roliga snabbt. Körde en KTM 300 2-t en säsong i Chamonix 98-99, och jag har aldrig mekat så mycket för så lite körning.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
BuuMi
Namn: David Boman

utan att läsa vad alla andra har skrivit nu så kan jag berätta åt dig att ska du satsa på 2-takt så är 250 den skönaste klassen om du ska sitta och elda på grusvägar..

kör själv en Yamaha YZ 250 och är kanonnöjd! :D
körde en Honda CRX 125 före och den funkade fint den också..

Alla hojar går i princip likadant (japsarna iaf) bara du sköter om dem så funkar allihopa utmärkt. vilket är ganska självklart iofs men du förstår ;)

Satsa på en japanare iaf. Sen är det nog upp till dig själv. jag kan iaf rekomendera YZ framför CR'n (hondas modell)
Men det är ju mina erfarenheter det..

Berätta sen vad det blev för något ;)
David Boman
Åland / Finland
+358407246444

Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
Henka

Hej.

Hbergarens kvalite är väll sådär.
om man säger så här (lite generelt) om europeerna testar varje del 5 gånger så testar japsarna den 10 ggr.
Men jag kan säga att jag har lyckats köra 2 timmar på en Hbergare 400f utan olja i motorn och den höll:-)
Jag skulle säga YZ 250F dels för driftsäkerheten dels för utbudet.
Men visst ska du bara köra grusväg så kanske det käns litet med 250F men ska du in i skogen och böka kan jag tycka att 450f är för tungt.

På fredag bär det iväg upp till Östersund för att kolla på Enduro VM. Har några kompisar som är med och tävlar, så det ska bli kul.
Nån mer som ska upp?
[b]<span style='color:red'>Henrik Reidemar</span>[/b]
<span style='color:red'>Uppland/Enköping
Medlems n.r 895
Civic ESI Sedan -94
[i]N/A trimmad 168hk[/i]
</span>
BuuMi
Namn: David Boman

Henka skrev:Hej.

Hbergarens kvalite är väll sådär.
om man säger så här (lite generelt) om europeerna testar varje del 5 gånger så testar japsarna den 10 ggr.
Men jag kan säga att jag har lyckats köra 2 timmar på en Hbergare 400f utan olja i motorn och den höll:-)
Jag skulle säga YZ 250F dels för driftsäkerheten dels för utbudet.
Men visst ska du bara köra grusväg så kanske det käns litet med 250F men ska du in i skogen och böka kan jag tycka att 450f är för tungt.

På fredag bär det iväg upp till Östersund för att kolla på Enduro VM. Har några kompisar som är med och tävlar, så det ska bli kul.
Nån mer som ska upp?
sorry för allt OT nu men..

henka:

är det enduro körning du håller på med eller ligger du och eldar på banorna ? :)
David Boman
Åland / Finland
+358407246444

Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
Henka

BuuMi: Kör knappt nåt alls längre då jobbet tar upp störe delen av min tid. När jag körde så var det både och.
Min far är personlig tränare inom enduro och motorcross.
För tillfället tränar han Mats Nilsson, Johan Carlsson, Fritz Andersson m.fl. samt några han har tränat är Mackan Norlen, Kenet Gundersen(Norge), Robert Carlsson m.fl.
Där av mitt intresse för sporten.
Du då vad kör du?
Tävlar du nått?
[b]<span style='color:red'>Henrik Reidemar</span>[/b]
<span style='color:red'>Uppland/Enköping
Medlems n.r 895
Civic ESI Sedan -94
[i]N/A trimmad 168hk[/i]
</span>
Skriv svar