Öppnar upp kuveret, ja tänkte mig runt 1400-1500kr i skatt.
Ser, 2075kr, tänkte, de måste va nåt fel, så kollar igenom noggrant, å det står en massa saker utsläppsvärde 212g/km.
Börjar läsa lite i broschyren man fick med, då ser man att min bil uppfyller kraven för miljöklass 2005.
Kollar ett exempel, å nu betalar jag nästan lika mkt i skatt som en 06a Saab 9-5 t, skiljer knappt en hundring.
För enligt saab så släpper den bara ut 218g/km.
Ringer till VV, å frågar lite varför det är såhär, tycker liksom, min bil väger 400kg mindre än en ny saab, har ingen turbo m.m.
Tycker min borde släppa ut mindre, å ha lägre skatt, då fick jag till mig att ring Honda, för det är de som bestämt dessa utsläpps uppgifter.
Aha okej, kollar upp en polares S2000, kollar upp flera s2000 av samma årsmodell som min CTR, en 02 alltså.
Inga av de bilarna fyllde miljökraven för 2005, så de har den vanliga skattningsmetoden. Fan va kasst måste jag bara säga..
Kasst system att nyare bilar, de ska betala mer i skatt, än va gammla skit bilar utan katalysator m.m. gör, å kasst att min bil hamnar under
den kategorin då den är 5år gammal nu, annars är det oftast bilar som är från 2005 eller nyare som hamnar med där..
Sen så frågade jag om det kanske gick att dela upp betalningen, har ju köpt så mkt "skit" till bilen det sista så 2100kr känns på en vanlig lön.
Men det gick inte för att de kunde bara göra det om skatten översteg 3600kr.
Jaja, va bara tvungen att skriva av mig lite, hade ingen aning om att den här skit regeln gällde på min bil, som ändå är rätt gammal
MVH
István