Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Ska köpa bärbar dator
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Hej funderar på en bärbar dator men kan inte så mycket
jag funderar på en med en
AMD AMD® Turion™ 64 X2 Mobile Technology TL50 kanske en TL 52
med 256 MB ATI ® Radeon® Xpress 1150 HyperMemory
eller en
Intel® Core™ Duo Processor T2080 (1.73 GHz, 1 MB L2cache, 533 MHz FSB)
med Intel® Media Accelerator 950-grafik med upp till 256 MB delat grafikminne
:wallbash:
båda dessa varianter ska ha 2048mb ram
å de kostar lika mycket men vilken är bäst.
Tänkte köra en del 3d cad program samt lite spel.
Tackar för all hjälp
Mvh, Per
jag funderar på en med en
AMD AMD® Turion™ 64 X2 Mobile Technology TL50 kanske en TL 52
med 256 MB ATI ® Radeon® Xpress 1150 HyperMemory
eller en
Intel® Core™ Duo Processor T2080 (1.73 GHz, 1 MB L2cache, 533 MHz FSB)
med Intel® Media Accelerator 950-grafik med upp till 256 MB delat grafikminne
:wallbash:
båda dessa varianter ska ha 2048mb ram
å de kostar lika mycket men vilken är bäst.
Tänkte köra en del 3d cad program samt lite spel.
Tackar för all hjälp
Mvh, Per
Senast redigerad av Aerodynamic den 9 juni 2007, 18:57, redigerad totalt 1 gånger.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
Aerodynamic
Asså jag kan inget om datorer så den som vet lite om detta är välkommen att svara.
Mvh, Per
Mvh, Per
Om du nu ska ha någon uttav just dom så välj den första. Men ingen av dom har något vidare grafikkort så jag hade hellre letat efter en annan.
Den andra ska du inte välja i alla fall om du ska spela då det är ett inbyggt grafikkort som delar minne med datorn.
Den andra ska du inte välja i alla fall om du ska spela då det är ett inbyggt grafikkort som delar minne med datorn.
Stefan Karlsson
däremot är en core 2 duo processor betydligt vassare än amd 64..
Edit: har du möjligheten så välj gärna en processor med 4 mb cacheminne... det är guld värt!
Edit: har du möjligheten så välj gärna en processor med 4 mb cacheminne... det är guld värt!
Senast redigerad av luckan den 9 juni 2007, 15:35, redigerad totalt 1 gånger.
-
Aerodynamic
Fel av mig den Intel processorn var inte Duo 2 utan vanliga core.
Men vilken är bäst av denna processorn och AMD processorn?
Om man köper med internt grafik kort kan man köpa ett nytt separat och bättre senare och stoppa i?
Mvh, Per
Men vilken är bäst av denna processorn och AMD processorn?
Om man köper med internt grafik kort kan man köpa ett nytt separat och bättre senare och stoppa i?
Mvh, Per
Du kan tyvärr inte byta komponenter på samma sätt i en laptop som du kan i en vanlig dator. Köper du en laptop med Intel-kortet ska du inte satsa på att lira hårda 3-D spel på den. Egentligen måste du ha en ganska tung bärbar (eller snarare släpbar) för att få en dator med ordentliga spelprestanda.
Något som kanske många glömmer bort men i alla fall jag tycker är sanslöst viktigt på en bärbar är själva skärmen, är den inte tillräckligt skarp och ljusstark blir du inte nöjd, hur snabb datorn än är.
Vad är det för märken du satsar på?
De jag vet med riktigt goa skärmar är Vaio och Macbook, är enligt mig de absolut bästa på bärbara.
Något som kanske många glömmer bort men i alla fall jag tycker är sanslöst viktigt på en bärbar är själva skärmen, är den inte tillräckligt skarp och ljusstark blir du inte nöjd, hur snabb datorn än är.
De jag vet med riktigt goa skärmar är Vaio och Macbook, är enligt mig de absolut bästa på bärbara.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Magnus Bergström
Prelude -93 *Såld*
-
Aerodynamic
Tja sitter nu på en stationär dator som är 5 år med 1.4ghz och 384mb ram, så denna blir nog snabbare.
Vi har kollat på en dell dator, sen ska inte datorns kosta mer än 6300 med moms.
Någon som har tips på bästa datorn för pengarna så hojta.
Mvh, Per
Vi har kollat på en dell dator, sen ska inte datorns kosta mer än 6300 med moms.
Någon som har tips på bästa datorn för pengarna så hojta.
Mvh, Per
- Chrille79

- Bil: CH1
- Namn: Christian Roskjaer
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 24 times
Hur mycket ska det kosta?
denna köpte jag för en vecka sen <a href="http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf ... D=10-12-20" target="_blank">http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf ... 0-12-20</a>
Helt klar grym prestanda. Mycket nöjd
denna köpte jag för en vecka sen <a href="http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf ... D=10-12-20" target="_blank">http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf ... 0-12-20</a>
Helt klar grym prestanda. Mycket nöjd
Gammal räv...
ditt resonemang faller likt berlinmuren med tanke på att min lapp väger under 2 kg och med den kan ja lira allt och lite till, även ifall jag inte gör det... med en core 2 duo processor på 2ghz och ett grafikkort på 256 mb som e hyfsat vasst kommer det till o räcka ett bra tag innan det kommer ut nåt spel som kommer lagga för mig. Skärmen är hur klockren som helst (så länge du inte befinner dig i gassande sol) o batteritiden är inget direkt man kan klaga på, speciellt när man ser efter specen på andra datorer...Bagarn skrev:Du kan tyvärr inte byta komponenter på samma sätt i en laptop som du kan i en vanlig dator. Köper du en laptop med Intel-kortet ska du inte satsa på att lira hårda 3-D spel på den. Egentligen måste du ha en ganska tung bärbar (eller snarare släpbar) för att få en dator med ordentliga spelprestanda.
i mitt fall rör det sig om en dell xps m1210, riktigt skön lapp... men smakar det så kostar det :
för en vaio får du i regel betala en summa för datorn och en liten summa till för märket.. macbooksen har jag inte så värst megakoll på...
Slutsats: man behöver inte köpa till en rullväska för att man inte orkar bära datorn, det finns betydligt mindre o lättare datorer som klarar av precis samma sak...
-
Snuffan
- Bil: CTR EP3 -04
- Namn: Petra Tornelv
Ska du spela på den och använda tunga grafikprogam så kommer du behöva mycket mer än dom datorerna du listat. Dessutom behöver du lägga minst några tusingar till.
JME data har en vettig acer aspire
<a href="http://www.jmedata.se/product_info_prin ... emno=31278" target="_blank">http://www.jmedata.se/product_info_prin ... o=31278</a>
Detta är nog det bästa för under 10 000:-
Man får va man betalar för så vill du ha prestanda, och de kraven du har, så klarar du dig inte på 6300kr kan jag säga.
JME data har en vettig acer aspire
<a href="http://www.jmedata.se/product_info_prin ... emno=31278" target="_blank">http://www.jmedata.se/product_info_prin ... o=31278</a>
Detta är nog det bästa för under 10 000:-
Man får va man betalar för så vill du ha prestanda, och de kraven du har, så klarar du dig inte på 6300kr kan jag säga.
Petra Tornelv
Honda Civic Type R -04
----
Tidigare:
Civic Type R GT -16
Honda Civic Type R -04
Honda CRX Del Sol VTi-92
Honda CRX Del Sol VTi - 93
Honda Civic Type R - 04
Honda CRX Del Sol VTi - 92
Honda Civic Type R -04
----
Tidigare:
Civic Type R GT -16
Honda Civic Type R -04
Honda CRX Del Sol VTi-92
Honda Civic Type R - 04
Honda CRX Del Sol VTi - 92
Vet inte om det bara är jag iof, jag köpte ju en "spel" laptop, aka kostade grisen =) men typ 6månader senare och jag har i princip bara tittat på film och serier, och surfat, har inte blivit nått spelande överhuvudtaget typ, bara provat lite då och då.
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
Ok, kan ju erkänna att numera kan man trycka in mer godis i en mindre laptop.luckan skrev:ditt resonemang faller likt berlinmuren med tanke på att min lapp väger under 2 kg och med den kan ja lira allt och lite till, även ifall jag inte gör det... med en core 2 duo processor på 2ghz och ett grafikkort på 256 mb som e hyfsat vasst kommer det till o räcka ett bra tag innan det kommer ut nåt spel som kommer lagga för mig. Skärmen är hur klockren som helst (så länge du inte befinner dig i gassande sol) o batteritiden är inget direkt man kan klaga på, speciellt när man ser efter specen på andra datorer...
i mitt fall rör det sig om en dell xps m1210, riktigt skön lapp... men smakar det så kostar det :
för en vaio får du i regel betala en summa för datorn och en liten summa till för märket.. macbooksen har jag inte så värst megakoll på...
Slutsats: man behöver inte köpa till en rullväska för att man inte orkar bära datorn, det finns betydligt mindre o lättare datorer som klarar av precis samma sak...
dock vill jag påstå att en Dell inte nödvändigtvis är ett bättre köp än en Vaio. Om man vill ha nåot utöver de ganska skrala grundspecarna i en dell-dator lägger de på en jeffla maasa pengar, och för de skulle definivt hellre ha en vaio eller mac.
Dells truelife skärm ä för övrigt en omdöpt Sony xbright.. Så då skulle man kunna säga att Dell också har ok skärmar
dock förlorar den på ett sanslöst fult yttre tyvärr.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,
Magnus Bergström
Prelude -93 *Såld*
Magnus Bergström
Prelude -93 *Såld*
Min dell xps är den snyggaste laptoppen på markenaden tycker jag =)
Porrfiber fo teh win =)
Nu väger iof min m1710 lite ca 4kilo, men jag har rätt bra spelprestanda, geforce 7950gtx på 512ddr3 minnen, när jag köpte min så tittade jag runt på väldigt många företag, dell va det ända företaget som kunde leverera en laptop med ett bra grafikkort, bästa macbooken kostade lika mkt som min, fast halva prestandan typ.
Sorry för offtopic.
Porrfiber fo teh win =)
Nu väger iof min m1710 lite ca 4kilo, men jag har rätt bra spelprestanda, geforce 7950gtx på 512ddr3 minnen, när jag köpte min så tittade jag runt på väldigt många företag, dell va det ända företaget som kunde leverera en laptop med ett bra grafikkort, bästa macbooken kostade lika mkt som min, fast halva prestandan typ.
Sorry för offtopic.
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
Bagarn nu vill jag inte klaga. Men ska vi klaga på ett företag som lägger massa pengar på märket så kan vi ju höja Macarna på topp, i alla fall macpro
Nu ska vi återgå till trådskaparen.
För det priset kan du inte få en laptop som klarar dagens nya spel. Du kan antagligen spela ett par äldre spel, strategi m.m.
Vad är det för spel du är ute efter att få spela?
Jag hade X1600 256mb på min förra laptop, helt okej för vanliga inte så krävande spel. Klarade World of warcraft i hyffsat upplösning och lite lagg då och då.
Nu sitter jag på XPSen som är gryyyym. Jag hade nog inte valt Dell om det fanns andra företag som kunde mäta sig i grafikkortsutbudet samt kan sätta in en 7200rpm hårddisk. Men nu var marknaden väldigt kass på det så det blev XPSen. Den är även jävligt snygg, har nog de bästa högtalare jag har hört på en bärbar.
Men allt är en penga fråga och vad du ska göra med datorn. Men för den klena summan du uppger kan du nog glömma en dator att spela på och hålla på med lite 3d program. Det blir inget hit.
Nu ska vi återgå till trådskaparen.
För det priset kan du inte få en laptop som klarar dagens nya spel. Du kan antagligen spela ett par äldre spel, strategi m.m.
Vad är det för spel du är ute efter att få spela?
Jag hade X1600 256mb på min förra laptop, helt okej för vanliga inte så krävande spel. Klarade World of warcraft i hyffsat upplösning och lite lagg då och då.
Nu sitter jag på XPSen som är gryyyym. Jag hade nog inte valt Dell om det fanns andra företag som kunde mäta sig i grafikkortsutbudet samt kan sätta in en 7200rpm hårddisk. Men nu var marknaden väldigt kass på det så det blev XPSen. Den är även jävligt snygg, har nog de bästa högtalare jag har hört på en bärbar.
Men allt är en penga fråga och vad du ska göra med datorn. Men för den klena summan du uppger kan du nog glömma en dator att spela på och hålla på med lite 3d program. Det blir inget hit.
Stefan Karlsson
Bagarn, vadan dessa fördomar?? dells xps serie är som hondas vtec
alltså helt underbart... den e riktigt stylish, så kom inte o säg att xps är ful... sen vet jag inte vad patentverket tkr om att dell snott skärmar av sony, så jag ställer mig starkt tvivlandes till det påståendet...
sen är det så med allt, smakar det så kostar det...
<a href="http://www1.euro.dell.com/content/produ ... dhs&~ck=mn" target="_blank">
XPS M1210
</a>
<a href="http://www1.euro.dell.com/content/produ ... dhs&~ck=mn" target="_blank">
XPS M1710
</a>
XPS M2010
</a>
aaa, vid närmare eftertanke var de riktigt fula
sen är det så med allt, smakar det så kostar det...
XPS M1210
</a>
XPS M1710
</a>
XPS M2010
</a>
aaa, vid närmare eftertanke var de riktigt fula
Hehe, jag säger inte att de snott skärmar av Sony, snarare att de köpt in skärmarna med exakt samma teknik och döper om det. Dell har länge använt sig av Sony-skärmar till sina vanliga datorer, speciellt på gamla CRT-tiden.
Tror inte Sony klagar så hårt, de säljer ju skärmar
Tror inte Sony klagar så hårt, de säljer ju skärmar
Magnus Bergström
Prelude -93 *Såld*
Magnus Bergström
Prelude -93 *Såld*
Så är det med alla skärmar i hela världen juuu
Det finns väl bara 3-4st paneltillverkare i Världen. Så många sitter med samsung, sony osv paneler.
Så dom har inte snott och det är inte en sony skärm, utan det är en sony panel. Jag är sjukt nöjd med skärmen, så otroligt bra skärpa, upplösning samt att man slipper reflexerna som det är på många andra skärmar.
Det finns väl bara 3-4st paneltillverkare i Världen. Så många sitter med samsung, sony osv paneler.
Så dom har inte snott och det är inte en sony skärm, utan det är en sony panel. Jag är sjukt nöjd med skärmen, så otroligt bra skärpa, upplösning samt att man slipper reflexerna som det är på många andra skärmar.
Stefan Karlsson
-
Aerodynamic
Ok tackar för all hjälp.
Sen lite tankar, vikten är inte direkt av betydelse sålänge den väger under 20kilo, då jag inte tänker göra några löprundor.
Och att säga att denna datorn inte kommer klara av några spel när min gammla 1.4ghz med 384mb ram gör det ä som att säga att man måste ha 400 000kr för byta kammar i en B16a2.
Men visst den kommer inte klara det värsta spelen med högsta grafiken.
Tack ännu en gång.
Mvh, Per
Sen lite tankar, vikten är inte direkt av betydelse sålänge den väger under 20kilo, då jag inte tänker göra några löprundor.
Och att säga att denna datorn inte kommer klara av några spel när min gammla 1.4ghz med 384mb ram gör det ä som att säga att man måste ha 400 000kr för byta kammar i en B16a2.
Men visst den kommer inte klara det värsta spelen med högsta grafiken.
Tack ännu en gång.
Mvh, Per
Vilka spel är du ute efter att spela.?
Spel den inte kommer klara är moderna spel så som, World of warcraft, LOTRO, Oblivion, Halflife 2, QUake 4, Doom 3 osv.
Strategispel kommer den klara hyfsat med FPS och MMORPG kan du glömma om det är av nya kalibern.
Spel den inte kommer klara är moderna spel så som, World of warcraft, LOTRO, Oblivion, Halflife 2, QUake 4, Doom 3 osv.
Strategispel kommer den klara hyfsat med FPS och MMORPG kan du glömma om det är av nya kalibern.
Senast redigerad av stiivN den 14 juni 2007, 18:41, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan Karlsson
-
Aerodynamic
Live for speed skulle vara trevligt.
Går det över huvud taget att sätt i bättre grafik kort i en bärbar dator?
,Per
Går det över huvud taget att sätt i bättre grafik kort i en bärbar dator?
,Per
Det går om den du köper har ett seperat grafikkort. Dock är det dyyrt och svårt att få tag på ett nytt grafikkort för en laptop. Du tjänar på att köpa en ordentlig direkt.
Live for speed vet jag inte vad det är, men ingen av dom datorerna klarar Need for speed underground hyffsat.
Live for speed vet jag inte vad det är, men ingen av dom datorerna klarar Need for speed underground hyffsat.
Stefan Karlsson
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
NFSU behövs åtminståne P4 3000 mhz eller bättre, det bör ju inte va så svårt att finna. GF kort som är lika bra eller bättre än XFX Gforce 6600GT 128 mb och 1024 mb i ram. Då kan du köra NFSU på maxkvalitet utan problem. men det är precis på gränsen.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
kolla på http://www.inet.se köpte min där brukar ha dom billigaste priserna Amd x2 prossesorerna e rikigt vassa satsa på en sådan. kolla in acer dom brukar ha billiga datorer med hyffsad standard för dom pengarna
[b]Markus Nilsson[/b]
Kör:
Honda Civic Type-R
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->Invidia,CAI,ToyoR888,ATE,Temp/tryckmätare.<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->Tack till Streetpower för fina priser<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Kör:
Honda Civic Type-R
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->Invidia,CAI,ToyoR888,ATE,Temp/tryckmätare.<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->Tack till Streetpower för fina priser<!--colorc--></span><!--/colorc-->