Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Saab 9-5 kombi
Hej,
Jag ser att en del folk ställer frågor om andra bilmärken så jag gör detsamma.
Är nämligen i behov av en kombi. Efter många sökningar så har valet fallit på en 9-5a (mest pga priset). Tänkte kolla vilka erfarenheter ni har av dessa bilar. Förstår att Dani är mycket kunnig på Saab, så jag är tacksam för alla svar. Vilken motor ska man ha, 2.0t eller 2.3t? Vector eller linear pkt? Fel o brister? Hur stor är bränsleförburkning mellan dessa två motoralternativ? Hörde något om 8 års motorgaranti för alla modeller mellan -98-03, någon som vet något om detta? Vxllådan är äcklig, men man får stå ut med det.
Skulle lätt vilja ha en Accord men bullret i den är under all kritik. Dock är köregenskaperna mycket bättre än i Saaben, men det vet vi alla om. Vxllådan i Hondan är underbar.
tack på förhand
Är nämligen i behov av en kombi. Efter många sökningar så har valet fallit på en 9-5a (mest pga priset). Tänkte kolla vilka erfarenheter ni har av dessa bilar. Förstår att Dani är mycket kunnig på Saab, så jag är tacksam för alla svar. Vilken motor ska man ha, 2.0t eller 2.3t? Vector eller linear pkt? Fel o brister? Hur stor är bränsleförburkning mellan dessa två motoralternativ? Hörde något om 8 års motorgaranti för alla modeller mellan -98-03, någon som vet något om detta? Vxllådan är äcklig, men man får stå ut med det.
Skulle lätt vilja ha en Accord men bullret i den är under all kritik. Dock är köregenskaperna mycket bättre än i Saaben, men det vet vi alla om. Vxllådan i Hondan är underbar.
tack på förhand
Miran Hadzajlic
Växjö
Honda Civic MB3 -98
Tidigare bil:
<span style='color:red'>Civic 1.6 -88</span>
Växjö
Honda Civic MB3 -98
Tidigare bil:
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 53 times
Var ska man börja.
Kolla bussningar samt dämpare bak, bältena brukar bli skavda tydligen.
Infodisplayen brukar tappa pixlar.
Från 04 har dom åtgärdat vehusventen och tagit bort garantin på motorn.
Men har du saabförs har du 15.000 mil maskinskada.
Jag valde en vector 2,3t med lite godis och jag är supernöjd efter att dom fixat lite grejer på den.
det är ju ingen raket direkt men man åker gott och slipper tygklädsel.
Jag gav 155k för en min med 10k mil på mätaren.
Min drar ca 0,9L/mil och jag tycker inte det är farligt.
Ca 1L med släp på landsväg.
mvh
Kolla bussningar samt dämpare bak, bältena brukar bli skavda tydligen.
Infodisplayen brukar tappa pixlar.
Från 04 har dom åtgärdat vehusventen och tagit bort garantin på motorn.
Men har du saabförs har du 15.000 mil maskinskada.
Jag valde en vector 2,3t med lite godis och jag är supernöjd efter att dom fixat lite grejer på den.
det är ju ingen raket direkt men man åker gott och slipper tygklädsel.
Jag gav 155k för en min med 10k mil på mätaren.
Min drar ca 0,9L/mil och jag tycker inte det är farligt.
Ca 1L med släp på landsväg.
mvh
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
- NilsG
- Bil: Saab x5, Berlingo
- Namn: Nils-Gunnar Johansson
Tänk på att kolla att all service är gjord rätt, annars gäller inte den förlängda motorgarantin.
Du kan även kolla http://www.stcs.nu forum och söka om oilsludge m.m.
Själv tycker jag inte bullret i Accord är högt (iaf. inte i 06an).
Du kan även kolla http://www.stcs.nu forum och söka om oilsludge m.m.
Själv tycker jag inte bullret i Accord är högt (iaf. inte i 06an).
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg
Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
Team Gbg
Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Vilken motor du väljer kvittar, 2.0 är lika bra/dålig som 2.3 så där är det ingen direkt skillnad. 2.0 är ju mkt vanligare så att så sett kan man väl säga att 2.3an kanske är mindre felbenägen. Men i grund och botten har de samma problem med vevhusventilationen, kamkedjan osv.M.H. skrev:Hej,
tack på förhand
Bortser man från motorn så är följande fel vanligast på 95, jag listar alla de vanligaste men kom ihåg att vissa bilar kan va helt problemfria och vissa kanske bara har vissa, jag menar nu inte att alla 95 har samtliga fel som jag listar.
Förutom det med motorn jag skrivit om nyss så kolla även upp Turbon om det är oljeläckage runt/på den samt uppe vid spjällhuset.
På årsmodell 04-05 så har o-ringen till kylvätskeröret som går in till vattenpumpen bytts ut på kampanj, kolla så den inte läcker.
Tändkassett som pajar, på år 98-01 ska du ha en kassett som har serienummer som börjar på EXXX XXX, har du en med DXXX XXX så ska den bytas på kampanj.
Krängningshämmarstag VÄ + HÖ sida (De som går mellan kräng.hämmaren och stötdämparen dvs de som står lodrätt) glappar.
Oljud i bussningar som håller fast kräng.hämmaren.
SID.en tappar pigment som Oskar skrev.
Handbromsvajrar som fryser.
Bakre stötdämpare som läcker.
Bakvagnsbussningar.
Rostiga bromsar bak pga folk som bromsar för lite.
Bränslepumpshaveri är oxå vanligt men detta är svårt att kolla upp såvida du inte ställer dig och mäter flöde och tryck på plats
Detta är vad jag kommer på snabbt, undrar du mer eller vill veta lite mer utförligt ang något specifikt så hör av dig, du kan nå mig på 0704 - 96 04 52 om du vill.
I grund och botten så är 95 en stabil, robust och bra bil om man lyckas hitta rätt exemplar och det finns ju en del att välja på så köp inte första bästa såvida inte det ÄR en bra bil med utförda servisar, kampanjer osv.
Lycka Till mannen.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Tackar så mycket för alla svar :thumbup: . Det verkar inte vara ett lätt uppdrag, men ska försöka mitt bästa i att hitta någorlunda vettig 9-5a. Nu vet jag åtminstone vad man bör kolla extra noga.
Måste bara säga att det känns jävligt svårt att lämna Honda och dess tillförlittlighet.
Måste bara säga att det känns jävligt svårt att lämna Honda och dess tillförlittlighet.
Miran Hadzajlic
Växjö
Honda Civic MB3 -98
Tidigare bil:
Växjö
Honda Civic MB3 -98
Tidigare bil: