Ny kung på 4-cyl ? BMW ?
Inte illa att plocka ut 170hk från en 2l 4-cyl i standard bil. (joo, vet att Honda gjort mycket mer), men alla vanliga familjebilar ligger väl runt 135-150hk för 4-cyl motorer utan turbo.
Måste säga att jag är imponerad över hur BMW hela tiden plockar ut mer och mer, och gör motorerna snålare.
Hoppas Honda snart följer efter
Måste säga att jag är imponerad över hur BMW hela tiden plockar ut mer och mer, och gör motorerna snålare.
Hoppas Honda snart följer efter
[b]Profile to be deleted[/b]
Öhh... ja vet inte, är lite småpåverkad, men va ja vet så har 320/520 haft 170hk i typ 5år nu, om inte mer...
MVH
MVH
http://www.fotoi.se
320si har iaf haft ca 173hk i senaste tappningen..
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
Flytta till Kom så skrattar vi?
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
Har alltid trott att 320 är 6-cylindrig.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
320 är 4-cyl, den gamla var 6-cyl...men så har det inte varit på 2år, så jag måste skratta åt er när ni inte hänger med, verkar som ni inte är bilintresserade när ni inte vet vad som händer inom bilindustrin
. Den gamla hade 170hk från en 6-cyl motor, men så har det inte varit på 2år
ToLo: 320Si är inte deras standardbil med vanliga motorn, utan en specialutgåva.
Vet inte med Hondas Accord men de tar inte ut 170hk från sin 2l Accord motor ( och nej, pratar inte CTR och S2K nu eller andra specialtillämpningar ). Samt, det var inte frågan om "Vem lyckas och kan", utan roligt att någon tillverkare konstant höjer effekten på sina motorer, OCH då menar jag familjebilarna.
Vad jag syftade på var att när Herr och Fru Svensson köper en billig familjebil med 2l 4-cyl motor så får de 170hk utan turbo nu, det är ju nice, det får de inte av Honda ? eller får de ?
Vet inte med Hondas Accord men de tar inte ut 170hk från sin 2l Accord motor ( och nej, pratar inte CTR och S2K nu eller andra specialtillämpningar ). Samt, det var inte frågan om "Vem lyckas och kan", utan roligt att någon tillverkare konstant höjer effekten på sina motorer, OCH då menar jag familjebilarna.
Vad jag syftade på var att när Herr och Fru Svensson köper en billig familjebil med 2l 4-cyl motor så får de 170hk utan turbo nu, det är ju nice, det får de inte av Honda ? eller får de ?
Senast redigerad av 8500rpm den 8 juli 2007, 11:14, redigerad totalt 1 gånger.
Precis LinusE, bra sagt, och då kan man tycka att det är kul att BMW prioriterar att ta fram 20hk extra till sin familjebilsmotor, och nej jag är inte hjärntvättat BMW fantast, men måste erkänna att jag tycker det låter bra. Precis lika som Nissan har gjort med sin 350Z, började på 280hk, ifjol upp på 300hk, i år 306 och nästa år ger den väl 313 eller är det i år redan
Super roligt att tillverkarna gör så 
bmw har ju plockat mycket mer effekt än så ur en 4a.
redan på mitten av 80talet hade dom ju m3 e30 me allt från 215-240hk i gatversioner om jag inte minns fel.
sen om man vill va riktigt brutal köper man en dtm m3a, men kanske inte så billigt o inte så bra som gatbil haha
redan på mitten av 80talet hade dom ju m3 e30 me allt från 215-240hk i gatversioner om jag inte minns fel.
sen om man vill va riktigt brutal köper man en dtm m3a, men kanske inte så billigt o inte så bra som gatbil haha
Michael Grönberg
Helsingborg
R32 Gtr -94 2011 ska det gå fort
skylift r32 gtr -90 10,97 212km/h 2008
Helsingborg
R32 Gtr -94 2011 ska det gå fort
skylift r32 gtr -90 10,97 212km/h 2008
- {BÅGEN}

- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
jag tycker att det är mer imponerande att den nya m3 motorn är en V8 och har fler hästar än den gamla 6an men väger mindre..
De e bra jobbat..
Men annars om man snackar hästar per liter så ligger väll s2000 inte så dumt till eller vad säger ni??
De e bra jobbat..
Men annars om man snackar hästar per liter så ligger väll s2000 inte så dumt till eller vad säger ni??
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
Många missar min poäng i inlägget totalt, det var inte fråga om "vem har klarat mest hk/l", eller specialbilar ... iaf var jag bor så är inte 50% av bilarna M3,CTR och liknande, utan familjebilar.
Det var inte heller fråga om att "har lyckats plocka ut"... utan ett konstaterande att "valt att uppgradera sin familjebilsmotor", precis som man kunde säga att Honda har valt att INTE uppgradera effekten på sina familjebilsmotorer senaste 3-4år. Alla vet vi ju att de kan, men 2.4L Accord är samma 190hk som för 4år sedan, samma är 2l Accord motorn, samma 150 eller 155hk som för 4år sedan. BMW har valt att ge sin motsvarande 4:a 20hk till.
Det var inte heller fråga om att "har lyckats plocka ut"... utan ett konstaterande att "valt att uppgradera sin familjebilsmotor", precis som man kunde säga att Honda har valt att INTE uppgradera effekten på sina familjebilsmotorer senaste 3-4år. Alla vet vi ju att de kan, men 2.4L Accord är samma 190hk som för 4år sedan, samma är 2l Accord motorn, samma 150 eller 155hk som för 4år sedan. BMW har valt att ge sin motsvarande 4:a 20hk till.
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Asså 99% av dina trådar handlar om BMW hit och BMW dit och hur grymma de är, trots att du enligt dig själv inte är en BWM fantast.
Resterande 1% handlar om att Honda suger som inte gör fler modeller med fler HK och fler bla bla bla.
Detta är ett Honda forum...säger det dig nånting ALLS?
Resterande 1% handlar om att Honda suger som inte gör fler modeller med fler HK och fler bla bla bla.
Detta är ett Honda forum...säger det dig nånting ALLS?
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Nu får vi ju inte glömma Toyotas 3S-GE-motor som utvecklade modiga 177kameler ur 2liter, utan fancy variabla tjofrästider :boxing:
Senast redigerad av henke den 8 juli 2007, 15:11, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->Henrik Larsson -> Skövde<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
410hk @ 11800rpm 4cyl 2,5 liter tidigt -90 tal
Mercedes 190E med både ABS och airbag
det är grejjer det, skulle kunna tänka mig att ha en sån för att köra fram o tebax till verkstan, som bruksbil helt enkelt :biglaugh2:
/trådförstörare :whistling:
Mercedes 190E med både ABS och airbag
det är grejjer det, skulle kunna tänka mig att ha en sån för att köra fram o tebax till verkstan, som bruksbil helt enkelt :biglaugh2:
/trådförstörare :whistling:
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Porsche Boxster S är desamma gällande hk och årsmodell, sånt är mkt bra jobbat och uppskattat anser jag oxå.
-00 252hk
-03 260hk
-05 280hk
-07 295hk
med samma motorvolym.
-00 252hk
-03 260hk
-05 280hk
-07 295hk
med samma motorvolym.
Fredrick G.
[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Piaggio Vespa Primavera -67.[/b]
[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Piaggio Vespa Primavera -67.[/b]
Det verkar nästan förbjudet att ifrågasätta Honda i detta forum. Hittills har ingen, vad jag kan se, givit ett vettigt svar på varför BMW höjer hk/Liter i sina standardmotorer för varje år medan Honda bara står och stampar.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Tobbera: Nu handlar det inte om att ifrågasätta Honda på ett bra sätt. Självklart har så gott som alla haft önskemål om saker man vill att Honda ska göra.
Det trådskaparen gör i detta fall är att framställa Honda på ett negativt sätt, oavsett om det var meningen eller inte. Det måste väl för f*n vara självklart då att man kommer få folk som är irriterade på en på ett Hondaforum!?
Kan även prioritering vara ett alternativ Tobbera till varför Honda inte gör det? Dom kanske satsar på andra saker. Om man följer Honda något så måste man ju ha märkt att en hel det tid, pengar och forskning går till alternativa bränslen. BMW anser att framtiden för dom är förbränningsmotorn, så självklart kommer dom lägga ner tid på att forska ikring den!
Det trådskaparen gör i detta fall är att framställa Honda på ett negativt sätt, oavsett om det var meningen eller inte. Det måste väl för f*n vara självklart då att man kommer få folk som är irriterade på en på ett Hondaforum!?
Kan även prioritering vara ett alternativ Tobbera till varför Honda inte gör det? Dom kanske satsar på andra saker. Om man följer Honda något så måste man ju ha märkt att en hel det tid, pengar och forskning går till alternativa bränslen. BMW anser att framtiden för dom är förbränningsmotorn, så självklart kommer dom lägga ner tid på att forska ikring den!
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Äntligen ett inlägg som rör trådens ämne. Tack!ziggy skrev:Kan även prioritering vara ett alternativ Tobbera till varför Honda inte gör det? Dom kanske satsar på andra saker. Om man följer Honda något så måste man ju ha märkt att en hel det tid, pengar och forskning går till alternativa bränslen. BMW anser att framtiden för dom är förbränningsmotorn, så självklart kommer dom lägga ner tid på att forska ikring den!
PS. Varför måste Honda-fantaster på ett Honda-forum bli irriterade när någon kritiserar Honda, istället för att bemöta kritiken med argument (som du gjorde ovan)? .DS
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Tobbera: Jag svarade på det också tycker jag! Så länge kritiken förs fram på ett bra sätt så är det ingen som blir irriterad. Men att klanka ner på något som vi älskar, Honda i detta fallet, så är det klart att folk blir irriterade. Framför allt när man påvisar saker som inte ens är självklart bättre än vad Honda kan. Då visar det snarare på att man hyllar ett annat märke på ett märkesberoende forum. Klart folk blir irriterade.
Senast redigerad av ziggy den 8 juli 2007, 19:01, redigerad totalt 1 gånger.
Hahah... originalinlägget var inte att "klanka ner", utan bara ett konstaterande. Men sanningen gör ont ibland. Som att säga, USA och England har mycket bra skolor. Så då kommer någon USA hatare att hoppa i taket och glömma allt vad Harvad,Standford, Caltech etc. heter och säga att man klankar ner på Svenska skolor, det gör man ju inte.
Så konstaterande gäller fortfarande. BMW höjer effekten och minskar förbrukningen ganska regelbundet varje 1-2år, vilket är skoj ! Det gör inte många biltillverkare.
Ziggy: Vad i det första inlägget var kritik ? Inte ett negativt ord enligt mig ?
Så konstaterande gäller fortfarande. BMW höjer effekten och minskar förbrukningen ganska regelbundet varje 1-2år, vilket är skoj ! Det gör inte många biltillverkare.
Ziggy: Vad i det första inlägget var kritik ? Inte ett negativt ord enligt mig ?
Senast redigerad av 8500rpm den 8 juli 2007, 21:13, redigerad totalt 1 gånger.
se upp för a-vtec 
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
a-vtec, med detta utseende: <a href="http://www.tommychang.net/uploaded_imag ... 784253.jpg" target="_blank">http://www.tommychang.net/uploaded_imag ... 253.jpg</a>
Jag tycker att den är ultra snygg, faktsigkt snyggaste familjebil jag känner till idag, hoppas den blir verklighet.
Accord med 240hk
Nu drömmer vi men vem vet...
(Usch, hoppas att ingen kallar detta att klaga, för den finns ju inte ännu och andra tillverkare har mer Hk idag i sina familjebilar)
Jag tycker att den är ultra snygg, faktsigkt snyggaste familjebil jag känner till idag, hoppas den blir verklighet.
Accord med 240hk
(Usch, hoppas att ingen kallar detta att klaga, för den finns ju inte ännu och andra tillverkare har mer Hk idag i sina familjebilar)
Lite svar på varför andra biltilverkare höjjer sin effekt, medans Honda "står kvar och stampar"..
Kan bero på att de redan för 15år sen plockade ut 100hk/liter. Om man nu ser till litereffekt som vi nu verkar göra.
Ska man ha en bra och fortfarande snål motor som håller länge och tål att varvas, så är det svårt och dyrt att göra mer effekt per liter.
Och motorerna utvecklas hos Honda med, men det är MKT motorer/typer som inte kommer till Sverige, jag tar nu igen som exempel Civic Type-R
Där har de 220hk, diffbroms och lite sånt, allt för en så billig slant också, ta en BMW med lika hög litereffekt och se vad den kostar..
Jag tycker inte alls det är imponerande med 2liter och 170hk ur en 4:a.. Det är trots allt 2007..
Ford Focus ST170 HGV är en familjebil, kombi och allt, de plocka ut 173hk på 2liter för många år sen.. inget märkvärdigt enligt mig.
Lite så jag tänker iaf..
MVH
István
Kan bero på att de redan för 15år sen plockade ut 100hk/liter. Om man nu ser till litereffekt som vi nu verkar göra.
Ska man ha en bra och fortfarande snål motor som håller länge och tål att varvas, så är det svårt och dyrt att göra mer effekt per liter.
Och motorerna utvecklas hos Honda med, men det är MKT motorer/typer som inte kommer till Sverige, jag tar nu igen som exempel Civic Type-R
Där har de 220hk, diffbroms och lite sånt, allt för en så billig slant också, ta en BMW med lika hög litereffekt och se vad den kostar..
Jag tycker inte alls det är imponerande med 2liter och 170hk ur en 4:a.. Det är trots allt 2007..
Ford Focus ST170 HGV är en familjebil, kombi och allt, de plocka ut 173hk på 2liter för många år sen.. inget märkvärdigt enligt mig.
Lite så jag tänker iaf..
MVH
István
Senast redigerad av Istvan den 8 juli 2007, 22:09, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.fotoi.se