Var och kollade på en Honda Nsx igår. Bilen har efter många turer med en polsk mellanhand som inte gjorde det han ombads, blivit hemtagen till Sverige av ett företag. Det är en 91 som det står ca 5000mil på mätaren.
Jag visste redan sen innan att den var omlackad och att inredningen var ny i den, samt att den kom från Italien innan den togs till Polen, ringde väll ett par varningsklockor.
Nu till det tråkiga... Det var den inte...
Till att börja med så låter den inte som jag tycker en Japansk sexa ska, är nått litet rasslande ljud i den på tomgång, var ett tag sen jag lyssnade på en nsx, men jag vill inte minnas att den låter så.
Sen så sjunger spindellederna vänster bak och höger fram på sista versen.
Bromsarna tar konstigt, ena gången drar den åt höger, nästa åt vänster sen bromsar den som den ska. Mycket märkligt tycker jag.
En gul lampa som det står EBL eller ELB, kommer inte ihåg, lyser ibland, och då instuktionsbok saknas så vet jag inte vad det betyder.
Sen tvåsmå saker, den enan sidorutan har en trött motor, och antennen går inte upp.
De två stora punkterna är då att den har varit baksmäld, av lagningarna att dömma så har det inte varit jätte allvarligt , och alla linjer ser ut att stämma, men en balk undertill som det sitter ett motorfäste i har fått en taskig svetsnig.
Sen så finns det ingen historik på den, inte vad jag kan utläsa på papprena som finns på polska och italienska, håller på att kolla upp chassinummret med svensk honda och se om det kan hitta nått. Men med tanke på att motorn inte låter bra skulle jag gissa att den är skruvad.
Är det någon som vet vad de saker jag nämt kan kosta att byta/fixa, vad det kan vara för fel, eller bara allmäna råd om det är nått att ha är välkommna att skriva i tråden.
Som tur är så har jag inte förbundigt mig till nått köp eller ligger ute med några pengar för bilen. Priset de begär är inte jättedyrt om man gemför med andra nsx och då lacken och inredningen är ny så är den för övrigt jättefin.
MvH Rikard