Cylinder sensor spökar

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Batchkov

Efter ett lambdasonds byte gick den lysande check engine lampan bort. Men ungefär 30 mil senare kom den tillbaka och då som felkod 9. "CID Sensor (Number 1 Cylinder position) defective circuit or unplugged / defective sensor".

Jag antar att kamremmen hoppat nån kugge. Men i och med att jag bara tror så vore det nice om nån kunnig person kunde bekräfta det.

Var sitter denna cylinder sensor?

Hur mycket kan en Honda verkstad ta för ett kamremsbyte på ett ungefär? 2, 3, 4k?

Om man vill byta kamremmen själv, krävs det då specialverktyg? Något viktigt att tänka på? Ska man lyfta ur motorn för kamremsbytet eller kan man göra själva kamremsbytet med motorn på plats?

Kan tillägga att check engine lampan inte lyser konstant. Utan ena gången kan den lysa direkt efter start och andra gången lysa efter 3 mils körning.
Ahmed "Batchkov"
Kristian

när man får den felkoden brukar det vara fördelaren som är på gång att ge upp... lyft av fördelarlocket och kolla om det är ett brunt pulver där under, då är det lagret som har rostat och börjat malas ner.
Kristian, Hondalös.
Batchkov

OK. Thx för tipset.
Ahmed "Batchkov"
Batchkov

Kristian, du är en ängel. Det är mycket troligt att fördelaren är kass. Var en massa brunt pulver blandat med järnflisor på och vid fördelarlocket.

Passar en fördelare från en d15b1 på en d15z1?

[attachment=28272:DSC00270.JPG]
Senast redigerad av Batchkov den 11 september 2007, 09:41, redigerad totalt 1 gånger.
Ahmed "Batchkov"
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Detta har varit uppe tidigare, du måste ha en VEI fördelare inget annat passar.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Batchkov

Har du helt rätt i adio. Kom på nämligen att rotorn t ex ser helt annorlunda ut och säkert mer därtill.
Ahmed "Batchkov"
Dalejon

Det ÄR fördelar-lagret som e kasst..
Hör med trixie, han fick nämligen en extra fördelare med när han köpte min bil.. ingen tändmodul men det e ju bara att swappa från din..
Daniel Jonsson

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->[b]Flygtekniker på SAS Technical Services[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
NilsG
Bil: Saab x5, Berlingo
Namn: Nils-Gunnar Johansson

esi fördelare ska passa också
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Den gör inte det tyvärr, det är bara en person som säger att han har gjort det. Jag hjälpte en annan kille med en VEI och skaffade fram en VEI fördelare för han hade testat med ESI´n men det funkade inte. Testa gärna igen om du har möjlighet för det skulle ju vara bra om det funkade.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Batchkov

Nu är i princip allt löst. Bara att sätta dit den nya fördelaren som kommer om ett par dagar och en fin justering av tändningen så är allt frid och fröjd igen.

Jag tackar och bugar för hjälpen. :D
Ahmed "Batchkov"
Dalejon

Jag var den killen som försökte med en esi-fördelare till en vei-motor o det gick garanterat inte.. Fel passform på hålen.. skiljde ca 3 mm.. men har du fixat vei-fördelare så här snabbt så e d bara attt gratulera för dom är jävligt ovanliga.. O tack igen Adio för din hjälp med fördelare förut :thumbup:
Daniel Jonsson

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->[b]Flygtekniker på SAS Technical Services[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Batchkov

Daleljon: Jaså? Kanske är så. Men när jag tittade igår på Bildesbasen hittade jag en bunte VEi fördelare. Men det fanns t ex betydligt fler LSi fördelare kan jag säga.
Ahmed "Batchkov"
Dalejon

Batchkov skrev:Daleljon: Jaså? Kanske är så. Men när jag tittade igår på Bildesbasen hittade jag en bunte VEi fördelare. Men det fanns t ex betydligt fler LSi fördelare kan jag säga.

Fan vad konstigt.. När jag behövde en så hittade jag en i helsingborg men när jag skulle beställa den hade den precis blivit såld :wallbash: enda som fanns.. men om du hittar en mängd så är det bara att gratulera :thumbup:
Mitt tips.. beställ snabbt =)
Daniel Jonsson

Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen Gold
Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
Namn: Oskar Johansson
Has thanked: 143 times
Been thanked: 53 times

finns flera fördelare på skroten om man söker.
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*

Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Skriv svar