Vad händer med Honda i F1 ?

ENBART för motorrelaterade topics
Tommie Blomqvist

Banan såg inte riktigt lika ut då som nu, så han dog där.
Chikanen fanns inte då bland annat.

Fast på filmen omkommer han inte i parabolica?!?!

Nu känner jag mig lite dum, han parkera inte ens bilen i kurvan.
Hmmmmm....
Ber att få återkomma i ämnet, men Parabolica ligger närmast, den börjar precis efter olycksområdet.
Senast redigerad av Tommie Blomqvist den 12 september 2007, 10:55, redigerad totalt 1 gånger.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
G4il1
Namn: Nicklas Lövebrant

Då tycker jag du skall kolla in filmen och sedan titta på denna länken:
<a href="http://www.silhouet.com/motorsport/tracks/monza.html" target="_blank">http://www.silhouet.com/motorsport/tracks/monza.html</a>

och sedan säga säga att det är i parabolica fortfarande för jag tror inte på dig ;)

Starten var lite längre bak på rakan efter parabolica och första chikanen är spegelvänd mot dagens men det är fortfarande på start och målrakan som det händer.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Tommie Blomqvist

Som vanligt i mina utläggningar smög det in sig faktafel, ber om ursäkt för detta!
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
G4il1
Namn: Nicklas Lövebrant

Lungt. :) Du gör bra rapporter
Jag blev lite förvånad bara då jag själv var väldigt säker på att det var i starten. Satt och titta på det på TV när det hände och det har satt sig som en ganska stark minnesbild och den stämde inte överens med din bild därav jag ville kolla om jag mindes fel eller inte.
Senast redigerad av G4il1 den 12 september 2007, 11:12, redigerad totalt 1 gånger.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Krister

Sen gjorde de också om två chikaner 2000 på Monza för att göra de säkrare och även få ned hastigheten något.

Så banan har inte sett ut som den gör just nu särskilt länge.

"In 2000 the chicane on the main straight was altered, changing from a double left-right chicane to a single right-left chicane, in an attempt to reduce the frequent accidents at the starts due to the conformation of the braking area. The second chicane was also reprofiled. In the Formula 1 Grand Prix of the same year, the first to use these new chicanes, a marshal was killed by flying debris after a big pileup in the second chicane."

<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Autodromo_Nazionale_Monza" target="_blank">http://en.wikipedia.org/wiki/Autodromo_ ... e_Monza</a>
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Krister

Och som en liten sidofakta... igår var det 29 år sedan Ronnie gick bort. RIP
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Tommie Blomqvist

Det är en ganska sliten anläggning Autodromo Moza.
Deras gamla ovalbana är något som får mig att bli rädd, har aldrig i hela mitt liv sett något liknande, lutning som får mig att tänka på Gröna lunds attraktioner och sen plocka bort alla säkerhetsbäten/bågar mm.
Den lutar något förskräckligt och har minemala räcken som kan förhindra en avåkning ut i fria luften, och de är varken kul att tilla nedåt eller åka över kanten uppåt.
Dom var nog lite galnare förr.
[b] Cybertuner[/b]

Användarvisningsbild
Patte
HPC Medlem
Bil: Honda NSX
Namn: Patrik Skold
Has thanked: 21 times
Been thanked: 9 times

Tack för fina analyser av Italiens GP på Monzabanan Tommie. Ser fram emot kommentarer/analyser efter SPA Francorchamps :thumbup: Känns som Button & Barrichello är på G lite nu :)
Patrik Sköld
zozo

tack tommie, men kan någon vara snäll och säga till mig varför ferrari EJ gick för 2 stopp i stället ? eller ej på de senaste loppen heller(alltså ett stop mer än de andra). jag e säker på om de hade gjort det hade nog kimi vunnit de senaste loppen. ferrari som brukar vara bra på depå stopp suger detta år, och det verkar vara att det var ross brawn som var grym på detta och ej ferrari.
:crybaby: :crybaby: vad jag lider med kimi :crybaby: :crybaby: när faaan ska han vinna den förbannade vm ?
han förtjänar det mer än någon annan :ranting: :ranting:
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Antonio
Kontakt:

Ferrari gjorde ett stopp för att ha en chans att vinna. På samma strategi var McLaren snabbare. Ferrari hade inget att sätta emot McSpy.

Nu är det 4 lopp kvar. För Ferraris del är det bara Kimi som har en microchans att vinna VM. DÅ krävs dubbelseger för Ferrari i alla återstående loppen minimum.
Dock så förväntar sig Ferrari att vara starkare under de 4 sista loppen.
Banor med extremt hög downforce och extremt lite downforce har inte varit Ferraris melodi i år.
De har helt klart sämre mekaniskt grepp än McLaren.

Imorgon får vi se vad spionaffären tar vägen. Mycket rykten o skit. Tror personligen att de kan sluta med att man låter McSpy vara för man vågar inte straffa dem som vanligt, så guldgossen Hamilton får sin titel & sen ger man konstruktörstiteln till Ferrari & tar alla konstruktörspoäng från McL.
Detta skulle även drabba McL lite ekonomiskt, samt gynna Ferrari ekonomiskt.
Senast redigerad av Antonio den 12 september 2007, 18:02, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
Tommie Blomqvist

Ferrari vinner inte VM i år, inte en chans att Mclaeren går poänglösa i resterande tävlingar.
Spionaffären, låter lite som en Pr grej från bådas hålls som gör att uppstickare som BMW inte får en sekund i media. Ta bara Renault, dom har väl knappt nämts detta år av press annat än i sammanhang, hur dåliga dom är utan Alonso.
Det är inte någon dum ide att skapa en affär mellan det två toppstallen.

Om vi nu ska tala om konspirationsteorier.

Beträffande Kimmi, jag vet inte om jag tror grabben har rätta kvaliteérna att kunna ta hem en VM seger, han har mycket egna ideér och hatar media uppbådet kring honom.
Vill verkligen Ferrari sätta honom i den bästa bilen och ta honom ( om nu Massa är lika bra ) till VM mästaren?!?
Massa är en utåtriktad kille som har medias charm, han är glad pratar går in på olika detalier och vill göra PM för märket och sitt eget varumärke som han faktiskt är.

Hamilton kan gå till historien om han tar hem detta, och skapa ett hausse runt sitt varumärke och bekräfta för motorsporten att han inte är någon dagslända. För att inte glömma, Mclaeren är tillbaka, starkare bättre och med 2 toppförare. Alonso kan mycket väl vinna, men då skulle Hamiton bara blir näst bäst, och hans enorma prestation skulle falla lite i skymundan.
Jag tror att även Mclaeren ser Hamilton som deras favvo VM mästare.
Det skulle bevisa hur duktiga dom är på att hitta rätt kille och ställa in bilen efter honom till 100%. Något man aldrig lyckades med när Kimmi satt i den stolen.

Man får inte glömma att i denna sport ( jag det är faktiskt en sport ) är pengar, allt!
Vem som sitter i sätet är mindre viktigt, det är bara en roll av många i teamet.
Killen som har gjort aerodynamiken är ju minst lika viktig eller grabbarns som sitter i deras vindtunnlar. Och priset på respektive huvud är lite olika när det kommer till löne utbetalningen.
Och man skär i alla kostnader för att kunna få ihop ett paket som är möjligt att bli vinnande, ingen är oersättlig. Det vet samtliga om i denna lilla skara av proffs, man byter stall från år till år.

Ser man tillbaka lite i tiden så har man samma personer som under många år jobbat i nästa alla stall. Skaran är lite inbördes beundran och vissa år har vissa stall sina glansdagar, det skiftar en hel del även om vi kanske tycker att det bara finns 2st nu.

Åter till Honda, kan dom bevisa på SPA att man kan sluta mellan 6-10plats, då har man hittat tillbaka i år. Säsongen är slut snart men, kunskapen finns i teamet att rätta till problem, något man har med säg in i 2008 då reglementet dras åt ett steg till.
Jag hoppas verkligen att man har rätta setupen på SPA.

Även om jag sitter och primärt håller på Räkan ;)

Go´natt.
[b] Cybertuner[/b]

Antonio
Kontakt:

Vem har snackat om att McL måste bli poänglösa?
Jag skrev att Ferrari måste ta dubbelsegrar i 4 lopp, räknar givetvis med att McL blir sämst 3:a.
Vinner Kimi & Hamilton blir 3:a så tar han in 4 poäng per lopp, vilket ger 16 pinnar. Han är 18 pinnar efter. Så han måste vinna plus att Alonso måste spöa Hamilton i nåt eller ett par lopp minst.
Ganska minimal chans. Fast o andra sidan räcker det med en dnf för McL. Nån gång måste det ju ske.

Spionaffären en PR grej? Tänker inte ens kommentera det...
Senast redigerad av Antonio den 12 september 2007, 22:19, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
Tommie Blomqvist

Aja dom är inte så lätt beräknade F1 stallen.
Men som sagt det är en konspirationsteori, inget annat.
Det lyser onekligen en massa röda varningslampor, men vem vet vad dom igentligen håller på med. Varken du eller jag eller FIA.

Här kan en fd VM vinnare få kraftiga problem: Britain's The Times claims that the new evidence runs to 166 pages in total, including not only the emails between Pedro de la Rosa and Fernando Alonso, but how they match up with phone and text message traffic between Nigel Stepney and Mike Coughlan.
[b] Cybertuner[/b]

Antonio
Kontakt:

Jo, varken du eller jag vet vad som händer. Men en PR grej avfärdar jag eftersom det är uppe i domstol. De är väldigt allvarliga grejer.
Folk riskerar fängelse.
Imorgon får vi se vad dessa nya bevis är. Detta har det spekulerats väldigt mycket om. At det är 166 sidor med bevis vet vi stämmer, men innehållet som man läst om är bara spekulationer. Men bara det att FIA återigen tar upp det tyder på att bevisen mot McLaren är ganska starka.

Jag hoppas att detta med Alonso är sant. Alonso och Hamilton skall komma "lindrigt undan" om de hjälper FIA & talar om vad de vet. Detta har FIA sagt. Rykten säger att det bara är Alonso som "sjungit ut"...
Antonio Pozzi
Aerodynamic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

Att mclaren inte kunde få till setupen med Kimi är väll inte helt rätt, hade bilen hålt ihop 2005 så hade Kimi vunnit mästerskapet utan problem. Han körde ju skiten ur allt de tävlingarna bilen höll.
Att dom hade bra inställningar på bilen bevisades av hans höga tempo och att han alltid hade bra med däck kvar i slutet av loppen då dom inte fick byta däck under loppets gång.
2004 var han ganska snabb då med.
2006 var det väll värre men han var klart snabbare än sina stallkamrater och det bevisar väll oxå att han är ruskigt snabb.
GO Kimi GO
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Antonio
Kontakt:

The evidence to be presented at Thursday's World Motor Sport Council could crown the 2007 world champion.

Italian newspaper La Gazzetta dello Sport described the alleged proof as 'crushing', claiming that McLaren not only knew Ferrari's secrets but actually experimented with implementing some of its rival's technology.

Britain's The Times claims that the new evidence runs to 166 pages in total, including not only the emails between Pedro de la Rosa and Fernando Alonso, but how they match up with phone and text message traffic between Nigel Stepney and Mike Coughlan.

Diario As, meanwhile, reported that Lewis Hamilton could be in strife following Max Mosley's warning last Friday that McLaren drivers face the loss of their Super Licences if they do not cooperate with the FIA inquiry.

The Spanish newspaper claims that the rookie championship leader is cited in the new evidence, but unlike de la Rosa and Alonso did not respond to Mosley's letter.

Details of the evidence has probably leaked into the public domain because, last Friday, all 26 members of the World Motor Sport Council received a copy of the dossier.

It is rumoured that the FIA might even make the 166-page dossier public after the World Council's decision is announced on Thursday.
Antonio Pozzi
Tommie Blomqvist

Typiskt att man har firmakonferens och sen fest på eftermiddagen.
Får smita iväg och kolla efter FIA's dom.
[b] Cybertuner[/b]

Tommie Blomqvist

Antonio du hade rätt, poängen stryks för Mclaeren och Alonso och Hamilton får behålla sina individuella. Sen vart det en liten bot på 670miljoner eller 100miljoner.
[b] Cybertuner[/b]

Användarvisningsbild
Karlhakan
HPC Guld Medlem
Bil: S2000 AP1 2008
Namn: Håkan Nilsson
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Breaking News!!!!

Det ryktas att Honda är på väg tillbaka och ska sätta en maskin i nästa års McLaren.

Motorreglementet ändras och jag mistänker små små V6or med överladdning (turbo?).

Honda och McLaren är ju historiskt sett en fantastisk kombo som även dagens F1 förare avundas se detta klipp

Ser verkligen fram emot detta :D
/Håkan
Håkan Nilsson, Hisingen Göteborg 0709-749475
Honda S2000 AP1 -08 för skoj skull
Honda S800 Cabriolet 1967 under renovering
Honda S800 Kupé 1967 ska renoveras när den andra är klar
Honda Jazz Si brukis (en hjälte)
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Been thanked: 1 time

Underbart!!! (om det stämmer)

Jag har hört rykten om mycket mycket mindre motorer... någon som kan ev bekräfta?
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
pasen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 156 times

K20 f1. Oh yes 8-)
Användarvisningsbild
Dala_racing
Bil: crx ed9 -88
Namn: johan melin

Och turbo kommer tillbaka. :) :)
Banbil crx ed9 -88 (K20 med K-PRO)
073-1582788
Hellre pipor och portat än pippad och portad.
anno
Namn: Andreas Norberg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Skriv svar