Någon som provat ScanGauge

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
HAHA

Vid mitt surfande på ställen där man pysslar med bränsleförbruknings-optimering har det framkommit att ScanGauge är ett oumbärligt hjälpmedel när man skall förbättra aerodynamiken och motorn. Instrumentet kopplas in på OBDII motordiagnosporten och visar en massa intressant information i såväl realtid som loggat, tex: fart, varv, kyltemp, distans, tid, bränsleflöde, insugs lufttemp, motorlast, insugstryck, TP, tändförställning, servicekoder etc. etc.

Detta borde kunna användas även till effekt-trimning och liknar mycket det som mäts vid mappning av en motor.
<a href="http://www.scangauge.com/features/" target="_blank">http://www.scangauge.com/features/</a>

Citat från FAQ på hemsidan:
The ScanGauge requires the vehicle to be either OBDII or EOBD compatible. In the US and Canada, cars and light trucks were required to be OBDII compatible starting in 1996. In Europe, EOBD was phased in between 2002 and 2004. Other parts of the world have required one of them starting in various years.

Many vehicles made and/or sold outside the US and Canada had one of the protocols before they were required in that country. This was to allow sales to other countries and because they knew they would eventually be required to meet the requirements and designed it in when they redesigned a particular model.

Så hur är det med våra svenska Hondabilar?
När blev de OBDII-kompatibla ?

Bild
Hans Hagberg
HAHA

Dyr vet jag inte... - Den kostar ju endast 170.

Eftersom man kan se bränsleflödet så sparar man in bensinpengar tack vare ökade möjligheter till ekonomikörning. Att dessutom få tillgång till motorns alla sensorvärden löpande under körning måste väl vara oumbärligt om man jagar prestanda av något slag.

Jag skaffar en på direkten om jag bara vet att den är kompatibel med bilen.
Hur kan man få reda på detta?

Någon av er som pysslat med mappning som vet vad som gäller för en Prelude - 93 ?
Har också en Civic - 98 som skulle kunna användas som försökskanin även om det hade varit mer kul i Preluden.
Hans Hagberg
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Den funkar inte i preluden, kan fungera på civicen, men då behöver jag ett chassinummer för att kunna ge helt besked.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
HAHA

Jag får kolla chassinummer på min laståsna när jag kommer hem.

Vad är det för komponenter som skulle krävas för att det skulle funka på Prelude gen 4 ?
Jag antar att det funkar på gen. 5 Prelude vilken har i princip samma motor (2.0).
Är det sensorerna, ECUn eller hela rubbet ?
Hans Hagberg
Skriv svar