HD-DVD vs Blu-Ray

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
Martin_M
Styrelsen Gold
Bil: del Sol K24
Namn: Martin Mogren
Has thanked: 63 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Förstår inte riktigt trenden som pågår i sverige just nu. Eller ja förklaringen skulle vara att företagen insett att HD-DVD är på väg att dö ut för lämna marknad inför Blu-Ray som är ett mycket bättre format och har mer lagringsutrymme.

I USA så säljs det 70% Blu-Ray spelare jämt emot HD-DVD. tror inte den siffran är samma i sverige, europa.

Rätta mig gärna om jag har fel men varför köper man HD-DVD ?

sen finns ju HD VMD som utmanare till både Blu-Ray och HD-DVD
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
Andreas79
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson

Undrar samma sak...
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Användarvisningsbild
wahlsten
Bil: FL5
Namn: Kalle Wahlsten
Been thanked: 1 time

det är väl så att vissa märken kör på blu-ray andra på hd-dvd

då sony ligger bakom blu-ray kommer dom att ta hem detta, tror jag iaf pga att dom har ett stort försprång då folk får en blu-ray spelare när dom köper ps3
Kalle Wahlsten

Honda Civic Type R FL5 -24

Tidigare Bilar:

Honda Civic Type R FK2 -15
Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Krister

Och det med siffrorna var det bra koll på... eller???
Med tanke på att det nu är fördel för HDDVD tack vare Wallmarts superförsäljning av Toshibas HDDVD för 99.

Och det med sony och att de tar hem detta tycker jag också bara talar för att Blueray i slutändan inte segrar med tanke på hur många format som Sony har fått igenom de senaste 30 åren... har för mig att det rör sig om noll!

Själv börjar jag få en känsla av att detta bara kommer vara ett mellanformat och att det kommer ett nytt format om 4-5år som kör över helt och hållet och där "båda lägren" står bakom ett och samma format.

Sen vad det gäller att det ena formatet är bättre än det andra så är det enbart teknikaliteter och absolut inget som är avgörande för vilket som vinner, t.ex. så var både Betamax och Video2000 (har jag för mig att den hette så) bättre än VHS.

Vore trevligt om denna diskussion kan hållas utan att man bara säger att "BD är bättre, punkt slut" eller vice versa utan hålla den på mer konstruktiv nivå.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
wahlsten
Bil: FL5
Namn: Kalle Wahlsten
Been thanked: 1 time

krister: menade du mig så har jag ingen koll alls på siffrorna och jag har heller inte sagt att blu-ray är bättre än hd-dvd.

försökte bara få fram att det fanns två läger, vissa märken kör blu-ray andra hd-dvd.
Kalle Wahlsten

Honda Civic Type R FL5 -24

Tidigare Bilar:

Honda Civic Type R FK2 -15
Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Krister

De flesta märken är formatsoberoende och släpper på båda... dock är Sony´s egna bolag såklart BD exklusiva.

Mina åsikter då då.

Blueray: Ett format som kom starkt på papperet men från spec till slutprodukt har det varit en väldigt lång och problemfylld resa och den är inte klar än. De har bäst specifikationer för bild och ljud men ändå bara marginellt mot HDDVD. De har dock regionskodning och dyra licenskostnader samt ett väldigt dyrt kopieringsskydd som redan är knäckt men som alla fortfarande måste betala licenser för och även använda. Att sony står som största initiativtagare ser jag som både bra och dåligt, det är dåligt då de hela tiden velat få fram ett eget format och kunna styra marknaden med det och det har aldrig lyckats, det som däremot är bra är att de är så pass stora att de defakto har resurser att göra något bra av det också. (tyvärr på konsumenternas bekostnad)

HDDVD: Har bra specifiktationer och visade väldigt tidigt att de kunde leverera också. Att de nu även fått igång produktion på 3-lagersskivor gör att BD inte längre har övertaget med utrymme på skivorna. De har microsoft i ryggen vilket även här är både bra och dåligt då MS har en tendens att vilja vara med och detaljstyra men de har även en väldigt stor kundbas.
HDDVD är inte regionskodat och de har inte satsat på lika dyra licenskostnader vilket jag anser är positivt då många, dyra som billiga, tillverkare kan vara med och leka.

De andra formaten (finns minst 2 till) är alldeles för dåliga med opålitlig teknik och kommer för sent för att jag ens vill se de på marknaden.

Kör:
ToLo
Kontakt:

Känns som om BlueRay tidigt varit "favorit" till att bli det nya formatet, men att HDDVD tagit stora marknadsandelar den sista tiden. Just nu skulle jag nästan säga att att HDDVD känns mest intressant. Sen har ju (som krister säger) även Sony ett tråkigt förflutet med flopparna Betamax och MiniDisc exempelvis.
Senast redigerad av ToLo den 27 december 2007, 15:53, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Krister

Och inte för att glömma deras förtjusning av spionprogramvara i sina releaser... visste ni t.ex. att de defakto inte slutat med det...?

Sen har de fler format bakom sig som inte slagit igenom... MemoryStick som skulle bli den stora standarden, Minidisk som skulle ta kål på CDn osv osv osv

Kör:
Charly

Mina åsikter är att bluray är bättre än HDDVD förutom på en punkt och det är dolby TRUE-HD... som finns på många HDDVD-filmer men inte bluray :(
Storleksmässigt däremot kommer HDDVD alltid ligga efter bluray då varje lager har mindre utrymme, 15Gig mot 25Gig.
dvs 30 mot 50 för dual layer... etc.

Har för mig att michael Bay inte direkt är nöjd med Paramounts val att enbart släppa Transformers på HDDVD då det krävdes 2 skivor för att få plats med extramaterial osv.
Medlem 427
Eisenhut
HPC Medlem
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Been thanked: 4 times

Det känns lite också som DVD + och - R. Jag tror att framtidens spelare klarar av att ta både Blu-ray och HD DVD.

Anledningen till att jag valde HD DVD var ju pga att själva spelaren är otroligt mycket billigare än en Blu-ray, om man inte köper PS3 förstås.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Chrille79
HPC Medlem
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Blu-ray är väl bättre rent tekniskt ? Skivorna har mer plats för material osv.

Men Hddvd vinner på priset. Billigare i dagsläget (spelare) samt tillverking av skivor.

Kör sj HDDVD pga av priset.
Senast redigerad av Chrille79 den 27 december 2007, 17:24, redigerad totalt 1 gånger.
Gammal räv...
Krister

Charly: Jovisst, de förlorar som sagt på specifikationerna men Blueray ligger efter ständigt på att få sitt format att fungera med nya ändringar där HDDVD bara funkar så snart de testat det... eller det är i alla fall så det verkar, men det kan vara för att BD kör med en enormt mycket större PR-maskin och vill boosta sitt "varumärke" mer.
Att sen True-HD finns på många filmer på HDDVD men inte på Blueray gör ju inte det formatet bättre, bara bättre för just den filmen... för mig veterligen har BD bättre specs vad gäller ljud också men de får ju aldrig tummen ur pga dyra licenskostnader.

Om Michael Bay inte är nöjd skulle han ha valt ett annat bolag än Paramount... det är trots allt det som allt handlar om, att påverka på rätt sätt. Det är enkelt att sitta och grina efteråt.

Chrille79: Japps, det är bättre rent tekniskt på specifikationerna... men inte i praktiken och det är mestadels pga stora ändringar i produktionen och sen även stora licenskostnader.
Senast redigerad av Krister den 27 december 2007, 20:41, redigerad totalt 1 gånger.

Kör:
Användarvisningsbild
Martin_M
Styrelsen Gold
Kontakt:

Intresant hur alla tycker.

Många stora bolag (senast Warner bros) som byter till Blu-Ray nu. finns en del starka avstickare som fortfarande kommer till HDDVD

Sen nämde någon PS3, såklart kommer spelkonsoller in i spelet och hjälper försäljningssiffrorna. PS3 har hjälp Blu-Ray fantastiskt mycket. Dels därför jag köpte PS3
Senast redigerad av Martin_M den 27 december 2007, 20:49, redigerad totalt 1 gånger.
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
ziggy

MartinP: Vart har du den infon om Warner Bros? Jag trodde att dom var neutrala.
Senast redigerad av ziggy den 27 december 2007, 22:22, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
Martin_M
Styrelsen Gold
Kontakt:

Hittar inte länken just nu, va på playstation-3.se i en diskussionstråd..

att de "joinar" kan ni läsa här iaf: <a href="http://www.news.com/Warner-joins-Blu-ra ... 05540.html" target="_blank">http://www.news.com/Warner-joins-Blu-ra ... 40.html</a>
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
ziggy

Hmm ok. Tvärt emot vad jag hört.
Som jag fattade det så hade Warner sagt att dom bara skulle stödja ett format och att dom skulle avslöja vilket på en mässa, eller liknande, i jan/feb.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Krister

MartinP: Du kommer med rykten och inte fakta...

Vad det gäller formatneutralitet och exklusivt så är de flesta neutrala och ett fåtal exkusiva i dagsläget.

Kör:
Charly

Krister skrev:Charly: Jovisst, de förlorar som sagt på specifikationerna men Blueray ligger efter ständigt på att få sitt format att fungera med nya ändringar där HDDVD bara funkar så snart de testat det... eller det är i alla fall så det verkar, men det kan vara för att BD kör med en enormt mycket större PR-maskin och vill boosta sitt "varumärke" mer.
Att sen True-HD finns på många filmer på HDDVD men inte på Blueray gör ju inte det formatet bättre, bara bättre för just den filmen... för mig veterligen har BD bättre specs vad gäller ljud också men de får ju aldrig tummen ur pga dyra licenskostnader.

Om Michael Bay inte är nöjd skulle han ha valt ett annat bolag än Paramount... det är trots allt det som allt handlar om, att påverka på rätt sätt. Det är enkelt att sitta och grina efteråt.

Chrille79: Japps, det är bättre rent tekniskt på specifikationerna... men inte i praktiken och det är mestadels pga stora ändringar i produktionen och sen även stora licenskostnader.
Nu blev jag nyfiken Christer, vad är det som de inte får att fungera med specifikationerna?
Och vad är det för licenskostnader?
Version 1.1 är klar och exv. PS3 stöder den i princip redan.

Säger inte att du har fel men jag har inte hört något om detta.

När det gäller Pr-maskin så hade nog HDDVD-lägret säkert kunnat bita ifrån bättre om MS var mer engagerad, det verkar mer som de vill ha ett krig utan vinnare så folk laddar ner film & musik från deras tjänst... (jag vet allt enligt Michael Bays konspirationsteori) men det låter inte helt orimligt.

Michael Bay såg nog Paramount "byta sida" efter att Transformers redan var klar, inte så att han kunde bryta några kontrakt och ge sig av med filmen direkt.
Medlem 427
Krister

Charly: Blueray kom med otroliga specifikationer från start men det tog de väldigt lång tid innan de hade en tillräcklig produktionslinje med godtycklig kvalité, t.ex. så hade de 20% godkända tryck när HDDVD redan började leverera (>80% godkända). Sen nu har de börjat påstå att de kommer kunna köra 3-lagers också (precis som HDDVD redan visat att de kan) men Blueray kan det enbart på papperet och inte i praktiken ännu och med tanke på vilket problem de hade att få till 2-lager så lär nog inte 3-lager vara så mycket lättare för de.

Att Michael Bay blir sur har ungefär samma nyhetsvärde som att Linda Rosing spelar in porrfilm... (dvs noll). För han har egentligen inte med det att göra men han har såklart hört att Spielberg lyckats få exklusiva avtal och då måste ju han också försöka för att visa att han inte är sämre.

Kör:
Charly

<a href="http://www.reuters.com/article/rbssCons ... 5420080104" target="_blank">http://www.reuters.com/article/rbssCons ... 0080104</a>

Warner är snart bluray-exklusiva.

angående 3 lager, det finns redan 4 i fungerande prototyp : <a href="http://www.blu-ray.com/news/?id=559" target="_blank">http://www.blu-ray.com/news/?id=559</a>
Medlem 427
Användarvisningsbild
Martin_M
Styrelsen Gold
Kontakt:

Courtesy of lordleif: <a href="http://www.macrumors.com/2008/01/04/hd- ... o-blu-ray/" target="_blank">http://www.macrumors.com/2008/01/04/hd- ... lu-ray/</a>

Flera filmuthyrare här i stan kommer från och med den 1a januari hyra ut Blu-Ray filmer och skippa HD-DVD. SF eller vilka som har hand om uthyrningen tror jag
Senast redigerad av Martin_M den 5 januari 2008, 19:42, redigerad totalt 1 gånger.
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
pr0ny
Namn: Ronny P

jag har hört att porrfilms branshen med valt mestandels bluray
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Dock har inte porrbranschen så mycket att säga till om mer pga av internet. Det va mer innan. Därav VHS som vann över Sonys format (fast att sonys format var bättre då också :P )
Stefan Karlsson
pr0ny

jo jag vet, men dom har fortfarande lite makt, det dom har kan ju få skålen att tippa över vid en eventuell jämn match, jag anser att bluray är teh shit så jag hoppas de bara kommer köras med sånt, mest för att jag hatar m ;)

0707396659
Användarvisningsbild
Chrille79
HPC Medlem

pr0ny skrev:jag har hört att porrfilms branshen med valt mestandels bluray
Jag har hört/läst tvärtom :)
Gammal räv...
pr0ny

jag kan ha hört fel, prata med en kille och han sa så, sen om det stämmer har jag ingen aning om, kan vara helt riktigt de du säger chrille

0707396659
Användarvisningsbild
Chrille79
HPC Medlem

Läste på minhembio.com att kriget är "avslutat", eller på väg att bli det iaf. Warner bros lämnar HD-DVD formatet

<a href="http://www.reuters.com/article/pressRel ... RN20080104" target="_blank">http://www.reuters.com/article/pressRel ... 0080104</a>
Senast redigerad av Chrille79 den 5 januari 2008, 21:41, redigerad totalt 1 gånger.
Gammal räv...
bonnläpp

jaohopp, jag som just skrotat min betamax och köpt en ultramodern vhs knallade in på "macken"(den heter faktiskt så).. .. å skulle ha mig en feslig p-rulle....
hitta bara ngt som hette dävädä... såg ut som om dom skulle få plats i ungarnas cädä...
så jag sa te föreståndar´n , -WTF? å han sa -its the njoooo deeel... men längst öpp på hyllan haru bluräy...
-skitbra!... va-ädä?(sa jag) det är ett nytt format som SF bestämt sig för( sa han)
-oki,ere nåbradå?
-kommer vel upp i 70 % av bildkvaliten på en 16 mm film... typ...
uhu... nåja... bara jag får välja så...
Stig Sundell
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

bonnläpp skrev:jaohopp, jag som just skrotat min betamax och köpt en ultramodern vhs knallade in på "macken"(den heter faktiskt så).. .. å skulle ha mig en feslig p-rulle....
hitta bara ngt som hette dävädä... såg ut som om dom skulle få plats i ungarnas cädä...
så jag sa te föreståndar´n , -WTF? å han sa -its the njoooo deeel... men längst öpp på hyllan haru bluräy...
-skitbra!... va-ädä?(sa jag) det är ett nytt format som SF bestämt sig för( sa han)
-oki,ere nåbradå?
-kommer vel upp i 70 % av bildkvaliten på en 16 mm film... typ...
uhu... nåja... bara jag får välja så...
Okej, lite förmycket i blodet? Eller jävligt usel på svenska :P
Stefan Karlsson
pr0ny

nej hahah! klockrent :D

0707396659
Skriv svar