CR-V vs Accord
Ja, så är vi där igen.... nu börjar det bli aktuellt att ordna en deal och byta bil.
Som ni sett i vissa trådar så har vi "bestämt" oss för en CR-V 07:a och då blir det att lägga ca 100k emellan så får vi en Elegance.
Jag har även sneglat lite på accord type s (tourer såklart) och vet att det blir antingen ungefär samma pengar för en sproilans men även att det går bra med en beggad och då kommer vi undan med mindre pengar emellan, vilket alltid är nice.
Så då undrar jag när senaste facelift/uppdateringen var på nuvarande accorden? (kommer ju ny facelift i sommar vet jag)
Vad tycker ni annars, är enbart intresserad av konstruktiva argument... så håll trollfasonerna borta.
/Krister - velarnas konung
Som ni sett i vissa trådar så har vi "bestämt" oss för en CR-V 07:a och då blir det att lägga ca 100k emellan så får vi en Elegance.
Jag har även sneglat lite på accord type s (tourer såklart) och vet att det blir antingen ungefär samma pengar för en sproilans men även att det går bra med en beggad och då kommer vi undan med mindre pengar emellan, vilket alltid är nice.
Så då undrar jag när senaste facelift/uppdateringen var på nuvarande accorden? (kommer ju ny facelift i sommar vet jag)
Vad tycker ni annars, är enbart intresserad av konstruktiva argument... så håll trollfasonerna borta.
/Krister - velarnas konung
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Såg att du blev lite fundersam i andra tråden.
Jag kan hjälpa dig lite på traven.
Om du är praktisk, så är faktiskt Accord Tourern ganska trång i baksätet. Tyckte tom CTR:en var klart rymligare.
En CRV erbjuder oceaner av utrymmen i jämförelse.
Accord Type S är säkerligen väldgt underhållande att ratta (för att vara familjebil)
Jag har faktiskt riktigt kul bakom ratten i min diesel Tourer vilket jag inte trodde jag skulle ha.
Gör som så att du tar damen & åker & provsitter bilarna i fråga.
Är den gamla Accorden fortfarande på tapeten så tror jag den är väldigt vettig då den säljs väldigt billigt.
ATS sedan säljs ju nya för runt 220 har jag sett. Såg en 07:a helt ny för 209 i vintras!
Det är grymt prisvärt med tanke på att det är en ny bil & med den utrustningen/prestandan.
Jag kan hjälpa dig lite på traven.
Om du är praktisk, så är faktiskt Accord Tourern ganska trång i baksätet. Tyckte tom CTR:en var klart rymligare.
En CRV erbjuder oceaner av utrymmen i jämförelse.
Accord Type S är säkerligen väldgt underhållande att ratta (för att vara familjebil)
Jag har faktiskt riktigt kul bakom ratten i min diesel Tourer vilket jag inte trodde jag skulle ha.
Gör som så att du tar damen & åker & provsitter bilarna i fråga.
Är den gamla Accorden fortfarande på tapeten så tror jag den är väldigt vettig då den säljs väldigt billigt.
ATS sedan säljs ju nya för runt 220 har jag sett. Såg en 07:a helt ny för 209 i vintras!
Det är grymt prisvärt med tanke på att det är en ny bil & med den utrustningen/prestandan.
Antonio Pozzi
Mmm, det är ju det som gjort mig fundersam.
Att den är trång i baksätet är ju ett minus, men frågan är hur trång.
Frugan älskar större bilar men hon är rätt så ekonomisk av sig så om vi sparar in några tusenlappar på att välja accord så tror jag valet är enkelt för henne. Sen är ju inte CR-V´n tillräckligt stor om man frågar henne... hon vill helst ha en RAM 1500. (Hon har bott 1½år i Texas)
Funderar på att smita över till Autopunkten och diskutera lite pris redan nu i eftermiddag och se vad Peter har att komma med... egentligen räcker det med att jag säger till frugan att den här är riktigt trevlig och att den skall vi ha så är det klart. Men självklart kommer jag ta henne till någon ATS så hon får prova också.
Det som talar för ATS tourer är att den lastar 30 liter (VDA) mer än CRV och då blir det på längden vilket gör att man förmodligen bara kan köra in vagnen i den medans det kan bli trångt på längden i en CR-V och den måste in på tvären.
Sen prestandan är inget jag kan bortse ifrån, den är trots allt 2sek snabbare på 0-100 än CR-V´n.
Sen att den kommer med Bluetooth och motordriven baklucka gör inte saken sämre... ja, jag gillar gadgets!
CR-V´n har höjden till sin fördel (och nackdel vid lastande). Den känns större och den har bättre ekonomi när det kommer till bensinslukande.
Att den är trång i baksätet är ju ett minus, men frågan är hur trång.
Frugan älskar större bilar men hon är rätt så ekonomisk av sig så om vi sparar in några tusenlappar på att välja accord så tror jag valet är enkelt för henne. Sen är ju inte CR-V´n tillräckligt stor om man frågar henne... hon vill helst ha en RAM 1500. (Hon har bott 1½år i Texas)
Funderar på att smita över till Autopunkten och diskutera lite pris redan nu i eftermiddag och se vad Peter har att komma med... egentligen räcker det med att jag säger till frugan att den här är riktigt trevlig och att den skall vi ha så är det klart. Men självklart kommer jag ta henne till någon ATS så hon får prova också.
Det som talar för ATS tourer är att den lastar 30 liter (VDA) mer än CRV och då blir det på längden vilket gör att man förmodligen bara kan köra in vagnen i den medans det kan bli trångt på längden i en CR-V och den måste in på tvären.
Sen prestandan är inget jag kan bortse ifrån, den är trots allt 2sek snabbare på 0-100 än CR-V´n.
Sen att den kommer med Bluetooth och motordriven baklucka gör inte saken sämre... ja, jag gillar gadgets!
CR-V´n har höjden till sin fördel (och nackdel vid lastande). Den känns större och den har bättre ekonomi när det kommer till bensinslukande.
Kör:
Kör:
Innan du åker till Autopunkten kan du ju ha med dig lite priser i bakhuvudet.
Jag ser på bytbil.com att den finns kvar.
Finns en sedan för 209900 ATS hos Magnussons Bil.
De har även en splitt ny tourer för 224.900!!!!
Jag ser på bytbil.com att den finns kvar.
Finns en sedan för 209900 ATS hos Magnussons Bil.
De har även en splitt ny tourer för 224.900!!!!
Antonio Pozzi
Ser att Magnusson har två stycken...
Svart
<a href="http://www.blocket.se/vi/13825472.htm?ca=11_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/13825472.htm?ca=11_s</a>
gråmetallic
<a href="http://www.blocket.se/vi/14502209.htm?ca=11_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/14502209.htm?ca=11_s</a>
Båda för 224.900:-
Och det skulle kosta mig 900:- att hämta hem en därifrån och det är då flygbuss, flyg, flygbuss och bensin hem.
Svart
<a href="http://www.blocket.se/vi/13825472.htm?ca=11_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/13825472.htm?ca=11_s</a>
gråmetallic
<a href="http://www.blocket.se/vi/14502209.htm?ca=11_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/14502209.htm?ca=11_s</a>
Och det skulle kosta mig 900:- att hämta hem en därifrån och det är då flygbuss, flyg, flygbuss och bensin hem.
Kör:
Kör:
Glöm inte att jämföra inbytet bara också (om du inte vill sälja privat). Det är ju mellanskillnaden som är intressant.
Nåt säger mig att en flygtur kan vara ganska lönande.
Nåt säger mig att en flygtur kan vara ganska lönande.
Antonio Pozzi
Jo, jag vet, det är som du säger inbytespriset som är intressant.
Flygturen räknar jag som näst intill gratis då jag flyger på ID-biljetter... 180:- enkel resa inom sverige med flynordic.
Härligt med en fruga som är flygvärdinna.
Flygturen räknar jag som näst intill gratis då jag flyger på ID-biljetter... 180:- enkel resa inom sverige med flynordic.
Härligt med en fruga som är flygvärdinna.
Kör:
Kör:
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
För min del är valet solklart. Jag gillar snygga bilar med bra prestanda som man kan ha roligt med. Om de dessutom måste vara praktiska så är en Accord Tourer en bra kompromiss.
Ett förvuxet mjölkpaket på styltor med sämre prestanda platsar inte någonstans i min värld
Ett förvuxet mjölkpaket på styltor med sämre prestanda platsar inte någonstans i min värld
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Så nästa fråga nu då då, hur är det med vinterdäcken, är det samma fälgar till Accord som till CTR 05?
Kör:
Kör:
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
ja
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Så då behövs det inga vinterdäck med andra ord då jag har det på CTR´n idag och inte kommer jag lämna med de i affären.
Kanon, tackar.
Kanon, tackar.
Kör:
Kör:
Fälgarna borde som sagt fungera, men däcken på CTR har mindre rullomkrets än accord (ca 3%)... Har du lite för stora vinterdäck i dagsläget kan det dock funka bra.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
-
SAUD
- Bil: CTR-2016
- Namn: Saud Omerovic
Självklart Krister att du ska satsa på en ATS Tourer,det är förarens val! Som Antonio säger du får ett helt ny bil för rätt så små pengar?!
Så lycka till med nybils köpet!
MVH Saud
Så lycka till med nybils köpet!
MVH Saud
Saud Omerovic
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
- smacke
- Bil: NSX
- Namn: MarcusMaehlum
- Kontakt:
"Metallic tillkommer med 4.900:-" står de oxså så du inte missar det..Krister skrev:Ser att Magnusson har två stycken...
lite falsk marknadsföring om du frågar mig att inte inkludera det i totalpriset.... :annoyed:
SMacke #364
Jag och tjejen slog till på en ny ATS Tourer för några månader sedan. Är riktigt förvånad över hur rolig den är att köra för att vara en så pass stor bil. dessutom är ju priserna helrätta nu.
Nicklas Carlsson
Accord Type S Tourer -07
Accord Type S Tourer -07
Och när jag var och kollade CR-V och Accord idag så måste jag ju säga att bagaget på Accorden är klart större... för oftast är det djupet man är ute efter och inte höjden. Skilde flera decimeter på djupet till bakstolarna mellan de två, och det är ju faktiskt där vagnen skall in.
Just nu lutar det mer åt en Accord Type S faktiskt.
Allt handlar om vad det blir för mellanskillnad... vi har tänkt oss en gräns på 100k emellan.
Just nu lutar det mer åt en Accord Type S faktiskt.
Allt handlar om vad det blir för mellanskillnad... vi har tänkt oss en gräns på 100k emellan.
Kör:
Kör:
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Om du har lite is i magen kanske du kan få ett bättre pris, med tanke på att en ny Accord snart är på G... 
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
vi var på exakt samma runda som er med både crv o ats...
ats e sjukt mkt mer praktisk lastmässigt!
crvn e sjukt mkt snyggare...svårt ändå...!
i ditt (mitt) fall hade ja valt ATS!
kör på
ats e sjukt mkt mer praktisk lastmässigt!
crvn e sjukt mkt snyggare...svårt ändå...!
i ditt (mitt) fall hade ja valt ATS!
kör på
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
- smacke
- Kontakt:
ja måste säga att ja e lite sugen på att byta upp mig till en Accord istället... + för att de e snygga... - för att de e slöare än nuvarnde blöjwagnen....
dock e ju en CRV slöare än båda så de gör ju iof inte så mycket... ( ja har oxså fluktat lite på CRV ju.. )
dock e ju en CRV slöare än båda så de gör ju iof inte så mycket... ( ja har oxså fluktat lite på CRV ju.. )
SMacke #364
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
En 2.4 Type S är kvickare än blöjvagnen Smacke.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Kullen
- Bil: Civic FN2
- Namn: Martin Kullström
Bilmetro i Gävle sålde ut ATS tourer -07 för 199500kr, fast dom var borta nu...borde kanske gå att pruta lite till på Magnussons bil??
Krister, då var det du som var på Autopunkten samtidigt som jag, vart lite osäker.
Krister, då var det du som var på Autopunkten samtidigt som jag, vart lite osäker.
Senast redigerad av Kullen den 16 februari 2008, 12:44, redigerad totalt 1 gånger.
Brum Brum!
Mmm, tyckte det var du Kullen men vart också osäker. Sen var jag stressad också så jag körde mitt och drog.
Kör:
Kör:
- smacke
- Kontakt:
hmm.. killen ja köpte min av köpte en Accord kombi me 190 hästar ( de e väll TypeS? ) och han tyckte iaf att den var slöare än "min"....M Scotte skrev:En 2.4 Type S är kvickare än blöjvagnen Smacke.
SMacke #364
- Jonny

- Namn: Jonny Lakemountain
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
nja, de va väl en executive(stava?) han köpte.
är väl lite skillnad... tror jag
när jag ändå är här å kladdar i tråden så lär jag ju lägga min "röst" på Accorden, då den säkerligen är bra mycke roligare å köra..
och ser såå mycke bättre ut.
är väl lite skillnad... tror jag
när jag ändå är här å kladdar i tråden så lär jag ju lägga min "röst" på Accorden, då den säkerligen är bra mycke roligare å köra..
och ser såå mycke bättre ut.
Senast redigerad av Jonny den 16 februari 2008, 20:17, redigerad totalt 1 gånger.
Honda Civic Type R -15
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
motormässigt (tror jag) e väl ingen skillnad på en typeS o exe. men chassi o broms med mer e väl fläskigt på Sen?!
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
- smacke
- Kontakt:
Patte: Executive har 170 tror jag, men jag har starkt för mig att Håkan som ja köpte den av sa att den nya han köpte hade mer hästar än "min" som har 169... Men jag har minne som en guldfisk så de kan vara fel.. 
EDIT:
2.0 verkar ha 155 hästar
2.4 verkar ha 170 hästar
2.4S verkar ha 190 hästar...
iaf om man läser på blocket.....
EDIT:
2.0 verkar ha 155 hästar
2.4 verkar ha 170 hästar
2.4S verkar ha 190 hästar...
iaf om man läser på blocket.....
Senast redigerad av smacke den 16 februari 2008, 20:36, redigerad totalt 1 gånger.
SMacke #364
- Jonny

- Namn: Jonny Lakemountain
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
enligt nån så va det andra kammar i type s´en.. men jag har inte en aning..
executive har 190hk å de 2 andra har 150hk (sport å va nu den andra heter)
executive har 190hk å de 2 andra har 150hk (sport å va nu den andra heter)
Honda Civic Type R -15
Rätt säker på att 2,4:an alltid haft 190 hk.
Antonio Pozzi
Alla Accord 2.4 har 190hk! 
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se