Problem vid start

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
poppe

Hej har problem med min Civic 1.6i 91:a

Allt börjad med att jag tyckte att batteriet verkade dåligt. Men jag var ute och körde en extra lång runda för säkerhets skull.
Skulle bara stanna och tanka men när jag hoppade in i bilen och skulle starta då var den död.
Började putta på den men fick inte igång den när jag rullade den.
Hade inne den på verkstad och dom sa att generatorn laddade bra och att batteriet var kasst.
Sagt och gjort köpte jag ett nytt batteri och bilen gick som en klocka igen.
Men några dagar nu senare hände samma sak igen bilen dog för mig när jag var iväg.
Men hade tur att jag fick hjälp med start kablar så jag fick igång den igen men vad kan det vara för fel?

Kan det vara något som tjuvdrar ström?
[b][i]<span style='font-size:12pt;line-height:100%'>Jonas Fast</span>[/i][/b]

<span style='font-family:Arial'><span style='font-size:21pt;line-height:100%'><span style='color:red'>[u]Honda Civic 1.6i[/u]</span></span></span>
Användarvisningsbild
xzbatt

Kan det bero på problem med kontakt i batteripolerna? Problem med kontakt i Jordningarna? Fungerar startmotorn som den ska? När du försöker starta klickar det bara eller drar han runt starten tungt?
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Jay-c
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson

säkert något som drar tjuvström eller så laddar inte generatorn, kan det vara så att nånting ligger mellan batteripolerna eller på nåt sätt så att det inte laddas. kan även vara så att laddrelät är paj
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Kristian

Jay-c: vilket laddrelä? det heter laddningsregulator på en modern bil (från typ 85 oxh frammåt) och sitter inbyggt i generatorn.

Jag skulle tro att din generator inte laddar som den ska, skaffa en billig voltmätare och mät själv, (typ denna <a href="http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81483)" target="_blank">http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81483)</a>

om du då sätter röd på + och svart på - och ställer in den på DCV så ska den visa ca 13.8 när bilen är avslagen och ca 14.4 när bilen är igång visar den mindre än 14.4 så laddar den för lite.

laddar den bra så ska du testa om den drar tjyvström
lossa ena batteripolen och flytta över den svarta kabeln på multimetern till uttaget som det står 10A på. sen sätter du multimetern på 10ADC och mäter i serie, altså tar du ena sladden och sätter på batteripolen där du just lossade kabeln och andra kablen sätter du på kabeln du just lossade, (bilen avslagen och du får absolut inte starta bilen eller slåpå tändningen) du ska nu få ett värde under 0.3A helst ska det vara 0 men det finns alltid något som drar lite ström (radiominne och kolcka osv osv) se även till att ingen innerbelysning står på.

drar den mer änn 0.3A så är det dax att börja koppla ur saker, börja med stereon och eventuella "extrasaker" som kan vara anslutna, det är nämligen väldigt sällan fel på bilens original utrustning.

Lyckatill!
Kristian, Hondalös.
poppe

Det var den sabla generatorn som felade. Men det var inte lätt att komma på att det var den som krånglade för den ladda perfekt men efter 10 minuter la den av. ja ja men nu är det fixat iaf =) tack för alla svar.
[b][i]<span style='font-size:12pt;line-height:100%'>Jonas Fast</span>[/i][/b]

<span style='font-family:Arial'><span style='font-size:21pt;line-height:100%'><span style='color:red'>[u]Honda Civic 1.6i[/u]</span></span></span>
Skriv svar