Oljefilter
-
darthv
- Namn: Christian T
- Been thanked: 7 times
Köpte nya original oljefilter, fick några som var ca 10 mm mindre i diameter än de originalfilter jag använt förut. Tänkte inte på det förrän jag bytte filter ikväll. Kan nån bekräfta att oljefilter har blivit mindre? Borde bli ett annat tryck över filtret? Inte använder alla modeller samma filtertyp??
Senast redigerad av darthv den 19 juli 2007, 23:30, redigerad totalt 1 gånger.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Till min 2.2a sitter det nåt gammalt junk, inte kollat 
Men på mina andra motorer så har filtrena blivit mindre, tror det är universal för de flesta modeller nu.
Men på mina andra motorer så har filtrena blivit mindre, tror det är universal för de flesta modeller nu.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Jag lånar denna tråden!
Jag har köpt 5W-40 olja på biltema och skulle köra till min hondaåterförsäljare så har dem bara öppet mån-fre, så hur viktigt är det med oljefiltret? Är det OK att köpa ett på mekonomen?
Jag har köpt 5W-40 olja på biltema och skulle köra till min hondaåterförsäljare så har dem bara öppet mån-fre, så hur viktigt är det med oljefiltret? Är det OK att köpa ett på mekonomen?
Michael Lennon
<a href="http://www.garaget.org/?car=41786" target="_blank">http://www.garaget.org/?car=41786</a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=41786" target="_blank">http://www.garaget.org/?car=41786</a>
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
bullshit !
har kört ton med bilar med andra märkes filter som rullar lika bra nu som då.
beror helt på vad bilen används till. men ska du ha kvar garantier och vill vra 100 säker om
du köra bilen hårt så kör på orginal saker (Y)
kör själv på nippon filter (hondas gamla filter)
sen kan vi ju även filka in med att dom nya "små" filterna som är fårn france verkligen
inte är någon hitt. flera filter som pajat och filtreringen är väll inte den bästa...
s2k filterna är kalas bra men se bara till och inte få fel där de står "made in france" på
för då kan du lika gärna köra på ett gammalt pappers filter....
har kört ton med bilar med andra märkes filter som rullar lika bra nu som då.
beror helt på vad bilen används till. men ska du ha kvar garantier och vill vra 100 säker om
du köra bilen hårt så kör på orginal saker (Y)
kör själv på nippon filter (hondas gamla filter)
sen kan vi ju även filka in med att dom nya "små" filterna som är fårn france verkligen
inte är någon hitt. flera filter som pajat och filtreringen är väll inte den bästa...
s2k filterna är kalas bra men se bara till och inte få fel där de står "made in france" på
för då kan du lika gärna köra på ett gammalt pappers filter....
Senast redigerad av LinusE den 5 april 2008, 12:21, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
-
civicrille
Många hävdar att en vtecmotor har högre flöde och behöver därmed ett original filter som klarar av detta. Har du inte en vtecmotor behöver du troligtvis inte heller något original filter, men det kan vara ett bra val ändå.
mvh
mvh
Rikard Bergenström
Jag har redan bytat.. köpte oljefilter från mekonomen, dvs man kan söka på sitt regnummer så ser man sakerna som passar. Så det är ju inget som inte skulle passa som är tvingat dit.
Michael Lennon
Det är ju bara inte att det ska passa, det ska vara anpassad för motorn också.
Tobbera: Scotte fick ras på sin motor pga av ett Borsch filter. Det säger väl en hel del, fast att borsch är en känt kvalitetsmärke?
Tobbera: Scotte fick ras på sin motor pga av ett Borsch filter. Det säger väl en hel del, fast att borsch är en känt kvalitetsmärke?
Stefan Karlsson
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Alltid org-filter! Aldrig något annat.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Förstår inte ens att detta diskuteras fortfarande.. Finns ju övertygande fall av ras där oljefiltret varit orsaken. Filtret finns med största säkerhet på lagret hos din ÅF, och kostar väl hysteriska 10kr mer än övriga filter? Varför ens chansa?
070 58 60 137
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
Ja det förstår jag inte heller.
För att det är samma diameter och passar är ingen garanti för att det funkar som det ska!
Hondas reservdelar är testade till max för att det ska kunna stå ut med allt en Honda utsätter sig för. Därför köper man ett original, garanti för att det är ett filter att lita på i ALLA LÄGEN!
En noname filter kan jag LOVA är aldrig testad till bilar som originaldelar är. Därför köper man original som är liiite dyrare.
Men självklart det är upp till var och en, men kom inte in här sen och klaga bara, för vi har varnat er som vill köra annat. Och ja, det kostar en tjuga mer eller något sådant.
För att det är samma diameter och passar är ingen garanti för att det funkar som det ska!
Hondas reservdelar är testade till max för att det ska kunna stå ut med allt en Honda utsätter sig för. Därför köper man ett original, garanti för att det är ett filter att lita på i ALLA LÄGEN!
En noname filter kan jag LOVA är aldrig testad till bilar som originaldelar är. Därför köper man original som är liiite dyrare.
Men självklart det är upp till var och en, men kom inte in här sen och klaga bara, för vi har varnat er som vill köra annat. Och ja, det kostar en tjuga mer eller något sådant.
Senast redigerad av stiivN den 5 april 2008, 18:14, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan Karlsson
- LinusE
honda s2000 filter är kanon men deras france filter för 1.6 o allt annat skit
funkar inge vidare. krister på rosenhåltz haft en del problem med dessa oxå.
så att bara säga "orginal filter" är rent skit snack !
så här såg mitt ut när jag fått fel:

funkar inge vidare. krister på rosenhåltz haft en del problem med dessa oxå.
så att bara säga "orginal filter" är rent skit snack !
så här såg mitt ut när jag fått fel:

Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
#828 Skåne/Löberöd
Jag kör själv alltid med s2000 filter för att jag inte vet om det verkligen är någon skillnad med då är jag på den säkra sidan.
Det jag inte förstår är hur det kan säljas andra filter än original om de är så mycket bättre, innan jag blev medlem här körde jag med biltema, mekonomen och liknande och det funkade men då var det också en Civic lsi.
Är det just vtecen som är så speciell eller varför skulle inte Honda klara att köras på andra filter än original när alla andra fabrikat klarar det.
Då kan vi istället vända på det, varför är Honda så dumma att de inte förenklar det så att annat kan användas och att det inte är så känsligt?
Som Tobbera frågar hur har ni bevisat att det är oljefiltrets fel och inte att det varit stopp i motorn så att skiten inte kommit till filtret?
Det jag inte förstår är hur det kan säljas andra filter än original om de är så mycket bättre, innan jag blev medlem här körde jag med biltema, mekonomen och liknande och det funkade men då var det också en Civic lsi.
Är det just vtecen som är så speciell eller varför skulle inte Honda klara att köras på andra filter än original när alla andra fabrikat klarar det.
Då kan vi istället vända på det, varför är Honda så dumma att de inte förenklar det så att annat kan användas och att det inte är så känsligt?
Som Tobbera frågar hur har ni bevisat att det är oljefiltrets fel och inte att det varit stopp i motorn så att skiten inte kommit till filtret?
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Att man står för motorbytet är ett erkännande i mina ögon. att motorn inte har fått tillräckligt med olja är ett annat.Tobbera skrev:Jag efterfrågade en pålitlig källa. Hur vet man att det var oljefiltrets fel i fallet där motorn rasade?
Kristian, Hondalös.
- LinusE
vet ett fal däe dom hittat lim fårn bosch filtret i en oljekanal i motorn som resluterat till motoras.
söker man på amrikanska och även talar med erfarna av motorbyggen mm finns de ånga andra filter som
går o köra med . men för enkelhetens skull väljer man s2k filtret (Y)
edit:
kristian': finns 1000 tlas saker som kan haverera en motor
även om det så är oem filter. så lite bättre underlag för o totalt
döma ut alla värdens andra filter vore ju inte fel
söker man på amrikanska och även talar med erfarna av motorbyggen mm finns de ånga andra filter som
går o köra med . men för enkelhetens skull väljer man s2k filtret (Y)
edit:
kristian': finns 1000 tlas saker som kan haverera en motor
även om det så är oem filter. så lite bättre underlag för o totalt
döma ut alla värdens andra filter vore ju inte fel
Senast redigerad av LinusE den 5 april 2008, 22:15, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
#828 Skåne/Löberöd
- LinusE
de kan jag absolut hålla med om...
frågar mäst av rent intresse hur man lyckas hitta vad som gick fel
dömer inte filtret i sig
frågar mäst av rent intresse hur man lyckas hitta vad som gick fel
dömer inte filtret i sig
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
#828 Skåne/Löberöd
-
M Scotte
- Kontakt:
Bildebevis talar sitt tydliga språk om man hittar rester från ett filter tex i oljekanaler etc.
Förstår inte ens varför man argumenterar om VARFÖR man ska köra org-filter, de kostar sällan mer än ett pirat, och skulle något hända är det betydligt enklare att få rättsida på problemet än om man använt ett icke-orgfilter. Ur ett garantisynsätt från Hondas sida så kvittar det hur gammal eller ny Hondamotor ni har, skulle ni får ras, oavsett om det är filterts fel eller inte så är all garanti utesluten om ett icke-orgfilter sitter monterat. Det är en punkt som ALDRIG ruckas på.
Det kan gå så långt så att även om motorskadeförs skulle täcka raset och försäkringsbolget vill ha ett utlåtande och det sitter ett icke.orgfilter på en Hondamotor så informeras alltid detta till försbolaget, och även då kan ersättning delvis eller helt utebli.
Detta är något att tänka på till er som köper nya motorer från Honda och tänker montera ett ickeorgfilter, er 1 åriga garanti är helt bortspolad om ett sådant förfarande upptäcks, bara ett tips.
Så fortsätta gärna att förespråka icke-orgdelar, men klaga aldrig om ni får ett ras och blir nekad garanti.
Hondas filter genomgår rigoriösa tester för att uppfylla serviceintervall och flöde/reningskrav, detta kan aldrig garanteras om man köper ett ickeorgfilter. Åter igen varför chansa när vi pratar om en dryg hundring för ett filter som byts minst en gång om året. Har man inte råd att lägga ut 30 öre per dag(120kr/365dagar) på att köpa i alla fall orgfilter ska man nog inte bruka bilen mer än till matbutiken.
Förstår inte ens varför man argumenterar om VARFÖR man ska köra org-filter, de kostar sällan mer än ett pirat, och skulle något hända är det betydligt enklare att få rättsida på problemet än om man använt ett icke-orgfilter. Ur ett garantisynsätt från Hondas sida så kvittar det hur gammal eller ny Hondamotor ni har, skulle ni får ras, oavsett om det är filterts fel eller inte så är all garanti utesluten om ett icke-orgfilter sitter monterat. Det är en punkt som ALDRIG ruckas på.
Det kan gå så långt så att även om motorskadeförs skulle täcka raset och försäkringsbolget vill ha ett utlåtande och det sitter ett icke.orgfilter på en Hondamotor så informeras alltid detta till försbolaget, och även då kan ersättning delvis eller helt utebli.
Detta är något att tänka på till er som köper nya motorer från Honda och tänker montera ett ickeorgfilter, er 1 åriga garanti är helt bortspolad om ett sådant förfarande upptäcks, bara ett tips.
Så fortsätta gärna att förespråka icke-orgdelar, men klaga aldrig om ni får ett ras och blir nekad garanti.
Hondas filter genomgår rigoriösa tester för att uppfylla serviceintervall och flöde/reningskrav, detta kan aldrig garanteras om man köper ett ickeorgfilter. Åter igen varför chansa när vi pratar om en dryg hundring för ett filter som byts minst en gång om året. Har man inte råd att lägga ut 30 öre per dag(120kr/365dagar) på att köpa i alla fall orgfilter ska man nog inte bruka bilen mer än till matbutiken.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
M Scotte
- Kontakt:
Ur ett garantiperspektiv går biltema utmärkt att hälla i motorn så länge det uppfyller klassningskraven.
I mitt fall med BOSCHfiltert så var det en strypning i filtert som gjorda att endast en tredjedel av oljemängden kunde passera.
I mitt fall med BOSCHfiltert så var det en strypning i filtert som gjorda att endast en tredjedel av oljemängden kunde passera.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
LinusE : länk till nippon filterna y00 !
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
ok (Y)
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Om Bosch nu tog på sig detta och ersatte motorn så måste ju detta fel vara åtgärdat och det är ok att köra med deras filter?M Scotte skrev:Ur ett garantiperspektiv går biltema utmärkt att hälla i motorn så länge det uppfyller klassningskraven.
Annars vore de ju dumma.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner