har bytt till Energy Suspension motorkuddar
Har just hämtat min bil från att ha bytt till Energy Suspension motorkuddar och jäklar vilken skillnad det vart! mkt bättre!
Antingen så har min bil skakat hela tiden eller så vart det inga förändringar för ja känner knappt nå skakningar:)
endast lite på tomgången!
Antingen så har min bil skakat hela tiden eller så vart det inga förändringar för ja känner knappt nå skakningar:)
endast lite på tomgången!
Daniel Lindblom
tänkte höra lite här nu när jag köpt mig nya energy suspension motorbussningar... :prop:
Vet att det vart uppe förr :rolleyes: men återigen.. (nån som har eller har haft får gärna svara)
Är det värt att byta både fram och bak? eller räcker det bak?
Blir det kännbar skillnad om man har bytt bak, och sedan byter fram? eller känns det ungefär samma?
Sen tänkte jag också höra ungefär hur lång tid det tar att byta, funderar på att lämna bort det till Honda här i Luelå, men en ungefärlig tid för bak / fram?!
Många frågor så jag hoppas på många svar nu också!
Vet att det vart uppe förr :rolleyes: men återigen.. (nån som har eller har haft får gärna svara)
Är det värt att byta både fram och bak? eller räcker det bak?
Blir det kännbar skillnad om man har bytt bak, och sedan byter fram? eller känns det ungefär samma?
Sen tänkte jag också höra ungefär hur lång tid det tar att byta, funderar på att lämna bort det till Honda här i Luelå, men en ungefärlig tid för bak / fram?!
Många frågor så jag hoppas på många svar nu också!
Garaget.org/Jojjovich
Det bakre fästet skall inte ta så mycket längre än 30-45minuter att byta, men det främre är en aning mer bökigare, för min del så var det det.... Lite lätt dåligt med utrymme där 
Åland
<a href="http://www.garaget.org/?car=57554" target="_blank"><!--sizeo:14--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]<!--coloro:grey--><span style="color:grey"><!--/coloro-->Honda Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec--></a>
<!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto--><!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mugen Sportsuspension, Energy Suspension, OMP Fjäderbenstag, JDM krängare, Password JDM Valkuk med mera<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
<a href="http://www.garaget.org/?car=57554" target="_blank"><!--sizeo:14--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]<!--coloro:grey--><span style="color:grey"><!--/coloro-->Honda Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec--></a>
<!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto--><!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mugen Sportsuspension, Energy Suspension, OMP Fjäderbenstag, JDM krängare, Password JDM Valkuk med mera<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
PeGe skrev:Det bakre fästet skall inte ta så mycket längre än 30-45minuter att byta, men det främre är en aning mer bökigare, för min del så var det det.... Lite lätt dåligt med utrymme där
okej.. tack så mycket!
Nån mer som kan fylla på med svar på dom andra frågorna? :hypocrite:
Garaget.org/Jojjovich
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Bakre fästet gör underverk. Hur det är att byta båda i jämförelse vet jag inte eftersom endast det bakre är bytt på min.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Steffo skrev:Bakre fästet gör underverk. Hur det är att byta båda i jämförelse vet jag inte eftersom endast det bakre är bytt på min.
ok ok... låter ju bra med det bakre bara...
men alltså, ska man våga sig på att montera det själv?!?
Har en brygga att köra upp bilen på, så man kan stå under den... sen har jag (läs pappa) HUR mkt verktyg som helst.. så allting finns men frågan är ju hur svårt det är... :hmm:
Garaget.org/Jojjovich
- Steffo

Det bakre fixar du själv utan större problem. Jag latade mig och lät verkstaden sätta dit det när bilen var nästan ny, men idag skulle jag gjort det på OK.
Stockholm
Steffo skrev:Det bakre fixar du själv utan större problem. Jag latade mig och lät verkstaden sätta dit det när bilen var nästan ny, men idag skulle jag gjort det på OK.
tack så mkt för svaren.. får se när jag får tid så får man ta sig en titt på det där.,. :thumbup:
Garaget.org/Jojjovich
Båda bytta och LSD gör underverk på studsbilen CTR.
Only M Matters
- Steffo

Då får jag testa att byta främre också för min genererar feta hjulhopp trots ES-motorbussning fram, LSD och R-däck
!
Men den var iofs ännu mycket värre original...
Men den var iofs ännu mycket värre original...
Stockholm
- Steffo

Ja, det blir klart bättre, men om man trimmar motorn så får man mer vrid och vips så har man en massa hjulhopp ändå
.
Stockholm
lånar tråden lite, har inte märkt att min skakar, men är det något man först märker att den gjort, när man bytt?Steffo skrev:Ja, det blir klart bättre, men om man trimmar motorn så får man mer vrid och vips så har man en massa hjulhopp ändå.
kan någon förklara lite om hur detta fungerar?
- StockholmsJOCKE
- Bil: ITR DC2
- Namn: Jocke
- Been thanked: 3 times
förstår inte riktigt vad du menar element....
Men ett tips när man bytt motorkuddar är att ställa upp tomgången lite i sin K-PRO.
Själv kör jag på 950 och känner inget alls.
/J
Men ett tips när man bytt motorkuddar är att ställa upp tomgången lite i sin K-PRO.
/J
okej, ne de va min nyfikenhet som fick mej att ställa frågan, min egen är helt orginal, och när ni pratar om att bilarna skakar började jag fundera om min gjorde det :hmm: men detta gäller bilar med K-PRO som jag förstår det?GTBM skrev:förstår inte riktigt vad du menar element....
/J
ursäka för min okunnighet
men har börjat leta förbättringar till min ctr,
då jag börjat tycka den är lite småtråkig i orginalutförande. :whistling:
tycker bilen blivit lite för mkt komfort sen jag ställde den orginal efter haft den sänkt,
sorry för OT
okej, ne de va min nyfikenhet som fick mej att ställa frågan, min egen är helt orginal, och när ni pratar om att bilarna skakar började jag fundera om min gjorde det :hmm: men detta gäller bilar med K-PRO som jag förstår det?element skrev:<!--quoteo(post=509986:date=15 Oct 2008, 18:17:22:name=GTBM)--><div class='quotetop'>QUOTE(GTBM 4 15 Oct 2008, 18:17:22) <a href="index.php?act=findpost&pid=509986"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->förstår inte riktigt vad du menar element....
/J
ursäka för min okunnighet
tycker bilen blivit lite för mkt komfort sen jag ställde den orginal efter haft den sänkt,
sorry för OT
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
vet inte själv., men det sägs att bilen kan skaka vid tomgång om man byter både främre och bakre motorbussningen... därför många rekommmenderar att börja med att byta bakre...
sen kan man ställa upp tomgången lite för att det ska sluta vibrera...
Garaget.org/Jojjovich
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Tror du missuppfattat lite Element 
Vad man gör är att man byter till hårdare motorbussningar, dessa dämpar vibrationer från motorn mindre men är samtidigt mycket stadigare och håller motorn i ett bättre grepp vilket har flera trevliga fördelar.
På en original CTR skall du inte känna dessa "skakningar" alls, det är först när man satt på hårdare kuddar som vibrationer från motorn leds ut i bilen bättre. Precis som FoXxie skriver har inte jag märkt något av detta alls förutom vid just tomgång då saker ibland kommer i resonans med motorn och rasslar lite, inget som känns direkt men man kan höra det. Stör inte mig alls faktiskt, speciellt inte eftersom jag vet fördelarna
Om man kör en original hårt så känner man hur massan från motorn rör på sig på ett helt annat sätt än med t ex ES bussningar. Jag kanske inbillar mig men jag tycker det kändes som motorn svarade rappare vid växlingar på min än på en original där det känns som lite energi försvinner när motorn "skakar till".
Vad man gör är att man byter till hårdare motorbussningar, dessa dämpar vibrationer från motorn mindre men är samtidigt mycket stadigare och håller motorn i ett bättre grepp vilket har flera trevliga fördelar.
På en original CTR skall du inte känna dessa "skakningar" alls, det är först när man satt på hårdare kuddar som vibrationer från motorn leds ut i bilen bättre. Precis som FoXxie skriver har inte jag märkt något av detta alls förutom vid just tomgång då saker ibland kommer i resonans med motorn och rasslar lite, inget som känns direkt men man kan höra det. Stör inte mig alls faktiskt, speciellt inte eftersom jag vet fördelarna
Om man kör en original hårt så känner man hur massan från motorn rör på sig på ett helt annat sätt än med t ex ES bussningar. Jag kanske inbillar mig men jag tycker det kändes som motorn svarade rappare vid växlingar på min än på en original där det känns som lite energi försvinner när motorn "skakar till".
-
Bonny
- Bil: JRSC CTR 2005
- Namn: Johan Blomqvist
När du byter till ES motorkuddar så "rör sig" motorn mindre och bilen känns styvare. Vibrationer uppstår istället i bilens chassi och därför kan det upplevas som om bilen skakar på tomgång. Dessa vibrationer går dock att åtgärda genom att ställa upp tomgången något (då behövs t.ex. K-pro).element skrev:okej, ne de va min nyfikenhet som fick mej att ställa frågan, min egen är helt orginal, och när ni pratar om att bilarna skakar började jag fundera om min gjorde det :hmm: men detta gäller bilar med K-PRO som jag förstår det?
ursäka för min okunnighet![]()
sorry för OT
Själv har jag monterat ES motorkuddar bak och tycker inte alls att vibrationerna är farliga. ES motorkuddar medför mycket glädje för lite pengar.
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
nu förstår jag :thumbup: tack så hemskt mycket för det, :thumbup: nu fattar jag.David Lundin skrev:Tror du missuppfattat lite Element
men då är jag inte på fel spår
ja det ska jag göra, tack för det.jojjovich skrev:köpte mina av Welen här på HPC för 440 kr inkl. fraktkostnaden...
hör med han..
tänkte om man byter både fram och bak, hur mkt skakningar blir det på tomgång?
jag kan absolut leva med att det skakar endel, är ju bara grymt :boxing: sportbils känsla ju
vill ju som sagt ha mer mer hardcore,
eller blir det förjävligt? bilen skakar iväg av sej själv :omfg: och inredningen faller av?
- Steffo

Ingen fara. Det vibrerar lite i ratten på tomgång och det kan skallra lite i någon panel, men det är ju inte så att man skakar tänder direkt
.
Stockholm
jojjovich skrev:<!--quoteo(post=510018:date=15 Oct 2008, 20:39:00:name=FoXxIe)--><div class='quotetop'>QUOTE(FoXxIe 4 15 Oct 2008, 20:39:00) <a href="index.php?act=findpost&pid=510018"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->det är ju en sportbil så det ska skakas lite å:)
hörrudu foxxie, vet inte om jag har dålig koll eller..
ja var nog lite otydlig i mitt första inlägg där ja skrev att ja bara bytt men inte om ja bytt bägge eller inte men ja har bytt bägge, lämnade iväg det:) och ja tycker det vart en jäkla skillnad!
Daniel Lindblom
FoXxIe skrev:<!--quoteo(post=510249:date=17 Oct 2008, 07:22:17:name=jojjovich)--><div class='quotetop'>QUOTE(jojjovich 4 17 Oct 2008, 07:22:17) <a href="index.php?act=findpost&pid=510249"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=510018:date=15 Oct 2008, 20:39:00:name=FoXxIe)--><div class='quotetop'>QUOTE(FoXxIe 4 15 Oct 2008, 20:39:00) <a href="index.php?act=findpost&pid=510018"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->det är ju en sportbil så det ska skakas lite å:)
hörrudu foxxie, vet inte om jag har dålig koll eller..
ja var nog lite otydlig i mitt första inlägg där ja skrev att ja bara bytt men inte om ja bytt bägge eller inte men ja har bytt bägge, lämnade iväg det:) och ja tycker det vart en jäkla skillnad!
okej, kommer du ihåg hur mkt du fick betala? och hur länge det tog för dom?
Garaget.org/Jojjovich
för en seriös mekaniker så tar den nog inte mer än 1-2 timmar kanske? han ja lämna in hos är duktig men kan vara väldigt seg och för honom tog det nog en 3 timmar kanske? eller 2? ja minns fasen inte. hehe. och ja fick inte betala så där blodigt mkt heller! kommer inte ihåg precis men mellan tummen och pekfingret mellan 500-1000 kr.
ja tänkte byta själv men hörde att det främre är rätt krångligt så då tänkte ja att ja lämnar iväg det så slipper ja svära över det en massa!
ja tänkte byta själv men hörde att det främre är rätt krångligt så då tänkte ja att ja lämnar iväg det så slipper ja svära över det en massa!
Senast redigerad av FoXxIe den 17 oktober 2008, 16:27, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel Lindblom
Så här ser de ut?
<a href="http://passwordjdm.com/PasswordJDM-Fron ... 4C184.aspx" target="_blank">http://passwordjdm.com/PasswordJDM-Fron ... 84.aspx</a>
Jag är lite förvånad att inte fler testat dem.. De borde göra underverk.
[/quote]
jag får inte länken att fungera? någon annan som får det?
annars är det nog bara min dator,
<a href="http://passwordjdm.com/PasswordJDM-Fron ... 4C184.aspx" target="_blank">http://passwordjdm.com/PasswordJDM-Fron ... 84.aspx</a>
Jag är lite förvånad att inte fler testat dem.. De borde göra underverk.
[/quote]
jag får inte länken att fungera? någon annan som får det?
annars är det nog bara min dator,
Länken funkar inte pga att welen bara kopierade den text som visades, långa länkar "kortas ihop" av forumet så att man ska slippa se långa länkar som man ändå inte kommer att läsa eftersom dom är klickbara...
här är hela länken
<a href="http://passwordjdm.com/PasswordJDM-Fron ... 4C326.aspx" target="_blank">http://passwordjdm.com/PasswordJDM-Fron ... 26.aspx</a>
här är hela länken
<a href="http://passwordjdm.com/PasswordJDM-Fron ... 4C326.aspx" target="_blank">http://passwordjdm.com/PasswordJDM-Fron ... 26.aspx</a>
Senast redigerad av Kristian den 17 oktober 2008, 22:37, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
okej, tack så mkt,Kristian skrev:Länken funkar inte pga att welen bara kopierade den text som visades, långa länkar "kortas ihop" av forumet så att man ska slippa se långa länkar som man ändå inte kommer att läsa eftersom dom är klickbara...
här är hela länken
lånar tråden lite med en fråga som rör detta. säg att jag köper energy suspension hyperflex bussningskit till min ctr, och även ES motor bussningar, fram o bak, kommer bilen då bli mera stötig, hårdare, mer stabil? alltså mer harcore? :hmm:
vill ha bilen hårdare utan att lägga drösvis med pengar på dämpare och sånt,
ska jag eventuellt göra senare, men inte just nu.