Min motor kokar
Jag har en d16y7 i en honda civic 97 sport coupe som idag började koka. När inte det kom någon värme ifrån ventilationen även då jag hade den på max tyckte jag de var konstigt och kollade på mätaren som visade MAX. Jag vek av och såg att vatten nivån i reservoaren var under min och att vattnet som var där kokade hejvilt. Jag fyllde på med vatten i reservoaren (fel av mig?) och kollade ifall fläten till kylaren var på men de var den inte även fast ätaren var på max.
Vad kan vara felet?
Vad kan vara felet?
Kenny Lundbeck
Honda Civic -97, Sport Coupe, Import (US)
Motor: D16Y7
- insigma
- Bil: FK2R 2016
- Namn: FredrikLidmark
Kan vara så att din termostat har gått sönder. hade samma problem på min tidigare. vattnet stannar eftersom termostaten sitter ivägen.. o bakom den så sitter ju termo switchen som gör att fläkten går igång, nu har den ju bara kallt vatten så den tror att allt är som vanligt.. så då är det ju inte konstigt att vattnet kokar.
alternativ två är att kolla jordpunkten mellan växellåda o chassi som sitter under fördelaren ungefär.
alternativ två är att kolla jordpunkten mellan växellåda o chassi som sitter under fördelaren ungefär.
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
hur mycket vatten du har i expantions kärlet är i princip helt ointressant, när bilen är kall så kan du öppna kylarlocket och kolla nivån där.
Termostater pajjar i princip aldrig i stängt läge så sannorlikheten att det har hänt är ytterst liten.
Kolla så att du inte har något kylarvätske läckage och att kylaren är fräch, det är väldigt varmt ute och har man inte fräch kylare då så kokar den väldigt lätt
Termostater pajjar i princip aldrig i stängt läge så sannorlikheten att det har hänt är ytterst liten.
Kolla så att du inte har något kylarvätske läckage och att kylaren är fräch, det är väldigt varmt ute och har man inte fräch kylare då så kokar den väldigt lätt
Kristian, Hondalös.
- NilsG
- Bil: Saab x5, Berlingo
- Namn: Nils-Gunnar Johansson
kristian: har hänt mig iaf. två ggr att termostaten hängt sig i stängt läge, senast nu på aerodecken
så testa att plocka bort termostaten först innan du river toppen
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg
Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
Team Gbg
Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
Ok tack för informationen. Ska testa termostaten.NilsG skrev:kristian: har hänt mig iaf. två ggr att termostaten hängt sig i stängt läge, senast nu på aerodecken
Denna kan kännas väldigt dumt men vad är den dära behållaren på sidan av kylaren till för? den med min/max värden? Om den är lite vatten i den ska man då fylla på i kylaren istället?
Kenny Lundbeck
Em...
Kan faktumet att jag fick i 3 liter vatten i kylaren ha haft någonting med mina problem att göra för nu håller den tempen fint
Försvinner det vatten med tiden från kylare i allmänhet?
Kenny Lundbeck
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Inte utan ett läckage.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Låna en provtryckare så att du kan provtrycka kylsystemet, eller lämna in den. Självklart slipper du det om du ser ett läckage ändå, men gör du inte det så antingen låna eller lämna in den för att kunna provtrycka och hitta ett läckage.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014