Mikroskopisk gnista på en Civic -92

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
RoffeN

Hej!

Behöver lite hjälp!

Håller på och grejar med grabbens Civic 1,5 Lsi -92. Den hade tidigare problem med start då det var fuktig väderlek. Det slog t.o.m gnistor runt fördelaren. Till slut vägrade den starta helt. Vi bytte då fördelarlock och rotor. Hjälpte inte. När vi kollade gnistan så finns det men den är mikroskopisk. Bränsle kommer och stiften blir blöta. Har nu efter att läst lite här på forumet gjort följande:

Bytt stift (NGK)
Motståndsmätt tändkablar
Kollat jordpunkter och satt extrajord.
Motståndsmätt tändspolen enligt <a href="http://media.honda.co.uk/car/owner/medi ... 23-a85.pdf" target="_blank">http://media.honda.co.uk/car/owner/medi ... a85.pdf</a> som jag hittade här på forumet
Kollat strömmen till tändmodulen (ICM) är det vad som här kallas igniter?

Nu är det slut på ideér och och på mig också :(

Ska jag byta tändmodulen (869 kr på Mekonomen) ? Eller finns det nått annat som vi kan testa innan.

En märklig iaktagelse är att när jag rör i rotoraxeln så slår något relä till och från ??? Vet inte vilket. Skumt...

Grabben behöver bilen nu då han fått jobb i STO och vi bor i Enköping. Det innebär att han snott (lånat) min :blink2:
Senast redigerad av RoffeN den 16 september 2008, 12:46, redigerad totalt 1 gånger.
Rolf Nilsson
Enköping
Far till en Hondaägare
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen Gold
Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
Namn: Oskar Johansson
Has thanked: 146 times
Been thanked: 54 times

Jag tror att du hittar en beggad fördelare billigare om det är ignitern.

Men det borde väl gå att få låna en fördelare av någon trevlig HPC:are och testa.

mvh
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*

Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
RoffeN

oskar skrev:Jag tror att du hittar en beggad fördelare billigare om det är ignitern.

Men det borde väl gå att få låna en fördelare av någon trevlig HPC:are och testa.

mvh
Har kollat lite på Bildelsbasen.se och där ligger de runt 1000-lappen och är förstås begangnade. Bästa alternativet hade ju varit att låna en men tyvärr så känner vi ingen att låna av...

Fler tips...?
Rolf Nilsson
Enköping
Far till en Hondaägare
Kristian

Både igniter och spole kan vara trasiga även om dom ger rätt värden när man mäter dom. Jag skulle nog testa att byta spolen först eftersom du har en gnista.
Kristian, Hondalös.
Tahiti

Jag ser att du kollat på Bildelsbasen.
Jag skulle vilja rekommendera handlarna på ebay.co.uk istället. Där kan man hitta alla begagnade delar mycket billigare än på bildelsbasen. Jag har handlat massor på ebay framförallt från England och det är aldrig några problem. Det skrotas oerhört mycket bilar i England pga de höga skatterna på bilägandet som ger otroligt låga andrahandsvärden. Det ger helt enkelt mer pengar för ägaren till en gammal bil att skruva isär den och sälja den i delar. Kruxet är att veta vad delen heter på engelska.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
RoffeN

Får bli en beggad fördelare då. Ska kolla på skroten här i stan och se vad dom har. Tack så länge, återkommer och berättar hur det gick.
Rolf Nilsson
Enköping
Far till en Hondaägare
TriXiE77
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt

om de slår gnistor om fördelaren låter de ju som överslag... låter kanske lite töntigt.. men testat att bara göra rent fördelaren? spraya ur den med wd40 eller 5-56.
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7

TriXiE77 skrev:om de slår gnistor om fördelaren låter de ju som överslag... låter kanske lite töntigt.. men testat att bara göra rent fördelaren? spraya ur den med wd40 eller 5-56.
Inte alls töntigt, men jag har gjort rent och annvänt contact-clenar och tryckluft utan resultat.
Har idag pratat med Hondaverkstan i Västerås och dom hade aldrig bytt en tändspole på någon japansk bil däremot ignitern så jag beställde en sån. Håller nu tummarna att det är den. Vet imorgon.

//Roffe
Rolf Nilsson
Enköping
Far till en Hondaägare
RoffeN

Det var Ignitern (tändmodulen) :thumbup: Köpte den på Mekonomen och bilen startade som en klocka. Den kan alltså vara paj och ändå ge en liten gnista! Kan vara bra att veta.

Tack för alla tips! Nu får jag väl tillbaka min bil...hoppas jag :rolleyes:

//Roffe
Senast redigerad av RoffeN den 16 september 2008, 12:56, redigerad totalt 1 gånger.
Rolf Nilsson
Enköping
Far till en Hondaägare
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Äh du kommer inte vilja ha tillbaka din hög om du glider i Hondan en sväng :D Skönt att felet är åtgärdat iaf.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
RoffeN

Dani skrev:Äh du kommer inte vilja ha tillbaka din hög om du glider i Hondan en sväng :D Skönt att felet är åtgärdat iaf.
:D Stor humor!
Skämt åsido så är Hondan en riktigt trevlig bil för att vara så gammal och rullat drygt 25 000mil. Pig är den också. Jag försår verkligen att HPC samlar många entusiastiska Hondaägare. Min son är det!

//Roffe
Rolf Nilsson
Enköping
Far till en Hondaägare
Skriv svar