Värt att byta fälgar för totalt 6kg lägre ofjädrad vikt?

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Tjenare,
Funderar lite på mina fälgar... har ju en uppsättning Rota Subzero 17x7,5 som jag har gatdäcken på. Sedan har jag Honda CTR OEM fälgarna som jag kör med R888 däcken på för bana.

Hondafälgarna väger 1,5kg mer än Rotafälgarna, 9kg respektive 7,5kg.

Märker jag någon skillnad prestandamässigt om jag skiftar om och kör R888 däcken mina Rotafälgar när jag kör bana? 6kg ofjädrad vikt är väl inte helt att fnysa åt eller?

En annan fördel är att jag kan gå upp till 225 däck med Subzerofälgarna, för med 7" är väl inte bredare än 215 praktiskt möjligt va?
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag har lurat på detsamma.
Jag har mina Lenzo (Tenzo R) fälgar på gatan. De är lätta och fina och väger 6,8kg om jag inte minns fel.
Mina banfälgar väger 10,2 vilket är väldigt tungt.
Men å andra sidan är mina Compomotive fälgar rena racingfälgar som används flitigt åtminstonde i rally och rallycross-sammanhang där det ställs stora krav på hållbarhet och att de ska funka bra där underlaget är ojämnt tex.

Lite ofjädrad vikt är bra och gör bilen gott ut ur böjar och på gropiga underlag. Men ändå används alltså Compomotive flitigt av förare som kör EM i rallycross. Det måste alltså finnas fördelar som uppväger vikten. Troligen spelar vridstyvheten in.

Jag upplever det som att accelerationen på ettan är märkbart sämre med mina tunga banfälgar, men å andra sidan så spinner det mest med mina gatfälgar. Därför resonerar jag som så att jag låter experterna bestämma och jag fortsätter därför med mina tunga fälgar på banan.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
David Lundin

Men svarar du inte lite på din egen fråga där? Anledningen till att de används flitigt i rally och rallycross är ju att där ställs väldigt stora krav på hållfastheten, men vi som håller oss på asfalt eller ev. dunsar ut i gräs, lekakulor eller löst grus om vi klantar oss behöver ju inte den typen av hållfasthet.
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 8 times
Been thanked: 58 times

Jag tvivlar starkt på att du kommer märka någon skillnad faktiskt, annat än i huvet då kanske :)
Men om/när du ändå kört slut på en uppsättning däck så kan det ju vara värt att passa på och skifta fälgarna.
Även om det kanske inte går nåt fortare så känns det säkert bättre.
Användarvisningsbild
David Lundin

Allt prat om "1kg ofjädrad vikt = 8kg fjädrad vikt" då? Tomt prat?

Men sen i mitt fall har vi möjligheten till 225 däck som jag också funderat på...
Användarvisningsbild
fonzeka

Visst gör det skillnad, var mer inne på om man märker det eller inte.
Men är man en riktigt duktig förare och van med sin bil så är det säkert mycket möjligt att man kommer märka av det.
Inget illa menat mot dig nu David, jag utgår mer från mig själv nu :)
Som en jämförelse så väger mina banfälgar med däck ca 4kg mindre per hjul än original, de är en tum lägre och har även lite mindre rullomkrets.
Där tycker jag det blir lite skillnad när jag byter, men det är inte speciellt mycket och det är rätt svårt att säga hur mycket som beror på däcken också.
Senast redigerad av fonzeka den 2 oktober 2008, 18:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
David Lundin

Hehe, vi bortser från mig, jag blir förhoppningsvis bättre och bättre ju mer jag kör. Men självklart vill jag att bilen är så optimal som möjligt så att det är jag som sätter gränserna i största möjliga mån!

Men det får nog bli ett skifte, jag har ju alla prylarna redan så det kostar ju inte något i material iaf, och att skifta handlar ju inte om många kronor!

EDIT: Om jag får det gjort skall jag återkomma med mina intryck efter skiftet!
Senast redigerad av David Lundin den 2 oktober 2008, 18:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Hammerin
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Man jagar alltid ofjädrad vikt då den gör väldig skillnad, men detta 'är svårt och brukar efter en tid bli dyrt.

1kg ofjädrad vikt är som att lätta bilen 3-4 kg, + de fördelar som inte går att jämföra på schassit ( kommer tyvärr inte ihåg dessa )

Bilen kommer att axxa snabbare detta är tydligt. Men för en banidiot så är inte detta optimalt.

Då är det stabila fälgar som gäller, då de andra flexar... Detta skrevs det om i näst senaste nummret av track and racecars, där man gjorde en jätte test.

/ Richard
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
David Lundin

Går inte att få tag på den artikeln nånstans antar jag?
Användarvisningsbild
fonzeka

Här finns en annan artikel inom samma ämne.
<a href="index.php?showtopic=45411" target="_blank">index.php?showtopic=45411</a>
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Ofjädrad vikt är något att sträva efter, men på en bil gör det inte lika stor skillnad som på en hoj där gyroeffekten gör att tunga fälgar ställer till stora bekymmer om man ska kasta runt hojen snabbt i höga farter

På en bil handlar lätta fälgar mer om acceleration och förmåga att snabbt ta upp ojämnheter i vägen och låta fjädringen göra sitt :)

Vridstyvhet och stabilitet som Rickard nämnde är väldigt viktigt och jag tror att det kan vara en av orsakerna till att rallycrossförare ofta kör med mina banfälgar trots att de väger en hel del. Rallycross går ju också på asfalt.

Det vore kul att få ta del av den artikeln där detta togs upp!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
David Lundin

Användarvisningsbild
Pirro
Bil: S2000 Turbo
Namn: Pierre S
Kontakt:

Bild
Remember, friends don't let friends roll on ROTA´s.
Amuse S2000 Turbo
Repsol CBR 600RR
Flygare
Kontakt:

Hahaha.
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Skriv svar