Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
PRB och andra termer med K-pro?
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Jag undrar lite över när ni nämner PRB och andra förkortningar i samband med k-pro. Är det olika versioner av k-pro för olika typer av bilar eller what is the deal?
Den k-pro som är för typ RSX, den fungerar för att det är samma motor eller?
Finns det nåt bra ställe man kan läsa typ en guide: "Kmanager for dummies" eller nåt så man har nåt att börja på?
Hittar ingenstans något som förklarar allt från grunden.. Kollar filmerna som finns på Hondata just nu dock. Manualen gick inte att läsa.
Den k-pro som är för typ RSX, den fungerar för att det är samma motor eller?
Finns det nåt bra ställe man kan läsa typ en guide: "Kmanager for dummies" eller nåt så man har nåt att börja på?
Hittar ingenstans något som förklarar allt från grunden.. Kollar filmerna som finns på Hondata just nu dock. Manualen gick inte att läsa.
Senast redigerad av Yobaman den 1 november 2008, 02:16, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
PRB heter ecu'n som sitter i RSX Type-S, den passar dock med några små modifikationer till våra bilar också.
Finns en lista på Hondatas sida över respektive ecu <a href="http://hondata.com/ecus.html" target="_blank">http://hondata.com/ecus.html</a>
Angående "Kmanager for dummies" så kan jag rekommendera denna sida <a href="http://pencomputing.com/rsx" target="_blank">http://pencomputing.com/rsx</a>
Finns en lista på Hondatas sida över respektive ecu <a href="http://hondata.com/ecus.html" target="_blank">http://hondata.com/ecus.html</a>
Angående "Kmanager for dummies" så kan jag rekommendera denna sida <a href="http://pencomputing.com/rsx" target="_blank">http://pencomputing.com/rsx</a>
- Yobaman
Måste man som köpare av k-pro göra de ändringarna då? Hur vet man vilka ändringar det är?
Synd att inte alla filmer på Hondata finns...
Synd att inte alla filmer på Hondata finns...
- fonzeka
Skaffar du en kpro ecu som är gjord för en annan bil så måste du göra vissa ändringar för att det ska funka ja.
Vad som krävs för att få en PRB att funka i våra bilar står att läsa på hondatas hemsida <a href="http://hondata.com/techk20-ctr-o2wiring.html" target="_blank">http://hondata.com/techk20-ctr-o2wiring.html</a>
Prova även att söka lite på detta forum så kommer du nog se att mycket av detta disskuterats innan.
Vad som krävs för att få en PRB att funka i våra bilar står att läsa på hondatas hemsida <a href="http://hondata.com/techk20-ctr-o2wiring.html" target="_blank">http://hondata.com/techk20-ctr-o2wiring.html</a>
Prova även att söka lite på detta forum så kommer du nog se att mycket av detta disskuterats innan.
- Yobaman
Det där med bredbandslambda då, hur ligger det till med det? Är det något man köper med en k-pro? Vad är skillnaden mot en vanlig lambda som sitter original?
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Använder du en ecu från Acura RSX (PRB) som har bredbandslambda original så kan du använda Hondas bredbandslambda.
Annars så får du köra med någon eftermarknads bredbandslambda om du nu vill ha det, tex Innovative.
Skillnaden är att en bredbandslambda mäter mer exakt så du kan använda den till att mappa bilen.
Annars så får du köra med någon eftermarknads bredbandslambda om du nu vill ha det, tex Innovative.
Skillnaden är att en bredbandslambda mäter mer exakt så du kan använda den till att mappa bilen.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Vad som missats att nämnas i den här tråden är att våra ECU heter PRA och att det finns sådana K-pro också. Inga som helst mods krävs för att använda dessa, men man kan heller inte använda bredbandslambda rakt in i ECU:n utan måste ha en extern sådan när man mappar.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Yobaman
Får se vad som sitter i min blivande då 
Finns det folk som kör k-pro utan bredbandslambda? Kan man inte ställa in A/F utan denna?
Finns det folk som kör k-pro utan bredbandslambda? Kan man inte ställa in A/F utan denna?
- Steffo

Jag kör med en Europeisk ECU (PRA som sitter original). När jag mappade på bromsbänk så fick vi använda deras (firmans) externa bredbandslambda.
Enda nackdelen med att köra en PRA-ECU som K-pro är att man inte själv kan kolla A/F-värden, så om jag trimmar vidare så kan jag inte själv kolla bränsle / luftmängd utan jag får låna en extern bredbandslambda av någon och ställa in soppan. Men så länge man håller sig till standardtrim så finns det som sagt riktigt hyggliga mappar man kan använda tills man får chansen att mappa i bänk.
Om jag skulle köpt en K-pro idag så kanske jag skulle köpt en PRB av den anledning att jag tycker att det är skönt att veta att jag kan själv ha koll på lambdavärdet. Men jag skulle inte ha mer effekt för det eftersom min bil är mappad i bänk idag.
Om jag skulle få för mig att byta kammat tex, så skulle jag få se till att låta tex Kraft använda sin bredbandslambda för att ställa in soppan.
Fördel med PRA: Inga modifikationer krävs. 100% bolt on.
Fördel med PRB: Bredbandslambda som gör att man själv kan ställa in soppan.
OBS. Bara för att man kan ställa in soppan så att bilen inte går snålt så kan man ändå inte mappa den till prefektion eftersom man måste justera in tändning och framförallt kamvinklarna för att få ut bästa möjliga, och det kan bara göras av en duktig person i bromsbänk ändå.
Enda nackdelen med att köra en PRA-ECU som K-pro är att man inte själv kan kolla A/F-värden, så om jag trimmar vidare så kan jag inte själv kolla bränsle / luftmängd utan jag får låna en extern bredbandslambda av någon och ställa in soppan. Men så länge man håller sig till standardtrim så finns det som sagt riktigt hyggliga mappar man kan använda tills man får chansen att mappa i bänk.
Om jag skulle köpt en K-pro idag så kanske jag skulle köpt en PRB av den anledning att jag tycker att det är skönt att veta att jag kan själv ha koll på lambdavärdet. Men jag skulle inte ha mer effekt för det eftersom min bil är mappad i bänk idag.
Om jag skulle få för mig att byta kammat tex, så skulle jag få se till att låta tex Kraft använda sin bredbandslambda för att ställa in soppan.
Fördel med PRA: Inga modifikationer krävs. 100% bolt on.
Fördel med PRB: Bredbandslambda som gör att man själv kan ställa in soppan.
OBS. Bara för att man kan ställa in soppan så att bilen inte går snålt så kan man ändå inte mappa den till prefektion eftersom man måste justera in tändning och framförallt kamvinklarna för att få ut bästa möjliga, och det kan bara göras av en duktig person i bromsbänk ändå.
Senast redigerad av Steffo den 1 november 2008, 13:12, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Det är trevligt med en PRB men då K20 kräver bänk för att göra allt annat än AF så hade jag hellre köpt den som man hittar till bäst pris och enklast. Om det blir en PRA eller PRB hade jag inte brytt mig så mycket om, dessutom så kan ju vilken användare som helst koppla in en PRA och vara körandes inom en timme, en PRB är lite mer jobb
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Steffo

Jag menade inte att den mapp jag har i bilen skulle vara perfekt ifall jag bytte kammar och sedan bara ställde in bränslet. Det var kanske lite otydligt uttryckt. Jag skulle definitivt mappa om i bänk efter en sådan operation, men för att kunna köra säkert ett tag innan jag fick upp bilen i en bänk så skulle jag behöva ställa in bränslet först och till det skulle jag behöva låna en bredbandslambda eller låta någon annan (Kraft) göra det åt mig.
Beträffande K20 och behovet av bromsbänk så är det väl ingen skillnad mot andra motorer. Vill man ha ut maximalt av sin setup så är det bromsbänk som gäller för alla motorer. Både K20 och andra motorer går ju att justera in godtyckligt med skapligt resultat på gata, men som sagt om man vill vara 100% säker på att allt står rätt till i motorn och dessutom få ut max effekt och vrid så är det ju bromsbänk som gäller.
Skillnaden med K20 och VTC är ju att det finns massor av vrid att hitta på mellanregistret om man får till det bra. Jag personligen tror att det är svårt för att inte säga omöjligt att få till kamvinklarna riktigt bra på gata även om man har en exeptionellt fin stjärtdyno
Men det är ju samma sak med tändningen förstås.
Beträffande K20 och behovet av bromsbänk så är det väl ingen skillnad mot andra motorer. Vill man ha ut maximalt av sin setup så är det bromsbänk som gäller för alla motorer. Både K20 och andra motorer går ju att justera in godtyckligt med skapligt resultat på gata, men som sagt om man vill vara 100% säker på att allt står rätt till i motorn och dessutom få ut max effekt och vrid så är det ju bromsbänk som gäller.
Skillnaden med K20 och VTC är ju att det finns massor av vrid att hitta på mellanregistret om man får till det bra. Jag personligen tror att det är svårt för att inte säga omöjligt att få till kamvinklarna riktigt bra på gata även om man har en exeptionellt fin stjärtdyno
Stockholm
- Yobaman
Det sitter en PRB i bilen och en bredbandslambda tror jag, han kan iaf se A/F. Jag testkörde bilen idag, gick väldigt fint. Växellådan var klockren, inget skrap eller konstigt bara hur smidig som helst
Den gick väldigt bra och lät gudomligt (Toda grenrör och Skunk2 catback med utbytt mittendämpare samt AEM CAI).
Den gjorde ett litet "bludder" mellan växlarna när man pressade den lite och det tyder på att den går lite fett vilket är utmärkt.
Den kommer bli min nya bil nu i början på veckan
Jag längtar...
Den gjorde ett litet "bludder" mellan växlarna när man pressade den lite och det tyder på att den går lite fett vilket är utmärkt.
Den kommer bli min nya bil nu i början på veckan
- Yobaman
Om motorn spikar så ska väl knacksensorn ändra tändninge för att justera för eventuellt lågoktanigt bränsle eller liknande, det stämmer väl även på dessa bilar?
- fonzeka
Original så gör den det men om du har kpro så justerar den inte ner tändningen nånting.
Däremot så kan man ställa in så motorlampan blinkar vid spikning (brukar vara inställt så från början på alla mappar).
Däremot så kan man ställa in så motorlampan blinkar vid spikning (brukar vara inställt så från början på alla mappar).
Grejjen är att det finns inget sätt att hitta på gatan rätt tändläge.. Hittar man inte rätt får man mindre effekt men viktigast av allt risk för skador.. I bänk kan man se att man ligger säkert det kan man inte på gatan.. Inte heller om man tankar ner mappar som andra gjort.. MAn har ingen koll med dem och det är bortom min förstelse hur man kan göra det.. Man är rädd om bilen i alla avseenden men med det viktigaste av allt så prutar man på säkerheten med mappning i bänk..Welen XLR8 Performance skrev:<!--quoteo(post=512686:date=2 Nov 2008, 14:24:15:name=Steffo)--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo @ 2 Nov 2008, 14:24:15) <a href="index.php?act=findpost&pid=512686"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag menade inte att den mapp jag har i bilen skulle vara perfekt ifall jag bytte kammar och sedan bara ställde in bränslet. Det var kanske lite otydligt uttryckt. Jag skulle definitivt mappa om i bänk efter en sådan operation, men för att kunna köra säkert ett tag innan jag fick upp bilen i en bänk så skulle jag behöva ställa in bränslet först och till det skulle jag behöva låna en bredbandslambda eller låta någon annan (Kraft) göra det åt mig.
Skillnaden med K20 och VTC är ju att det finns massor av vrid att hitta på mellanregistret om man får till det bra. Jag personligen tror att det är svårt för att inte säga omöjligt att få till kamvinklarna riktigt bra på gata även om man har en exeptionellt fin stjärtdynoMen det är ju samma sak med tändningen förstås.
Att sttälla soppan med bredbandslambda är ju inga större problem men när man byggt om motorn med kammar osv flyttar man vart den optimala tändpunkten ska vara = ingen koll igen. Att ha kollat så den inte går snålt är långt i från ett sätt att se att man åker säkert.. Soppan är det enkla men tändningen är det som är farligast och det knepigast.. Byter man tex kammar och har en org tändkurva kanske den är för aggresiv på vissa ställen. Det finns mycket att hämta i mellanregistret med tändningen också om den står fel.. Över hela registret föresten dessutomn.. Lika när man ändrar vtc så ändrar du optimala tändpunkten igen.. Och hitta rätt gör man bara i bänk..
Med en turbohonda som jag mappade på gatan för att få en grundmapp till bänken började få tmisständningar vid 0,7 i ladd.. MAn hade ingen koll längre vad som var bra och när det började strula viste man inte om det va mappen eller fel på tändsystem etc.. Vid körning i bänk hade vi 370 hk på den mappen och med en sänkning av tändningen fick vi 20 hk på toppen och en ökning av hela kurvan under fullgas. Det ger en dubbelt så driftsäker motor som har mindre risk för spikning och dessutom en svalare förbränning..
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Grejen är att han har ett avgas filter k20, jag har kört med många mappar, dem mapparna som finns på kmanager är bra ur drifsäkerhet. Men effekt finns att hämta på många mappar.
Jag har även kört med knack senor och allt har varit frid och fröjd.
Så plz så sluta skrämm folk på forumet om ras osv.
Han ska inte ha 600 hk, där toleranserna är små, utan snarare en orginal maskin med lite bättre ändning.
Vill man ha 5-10 och ett finare register så går man till en bänk med en erfaren mappar och plockar ut dessa hk.
Är man nöjd med maskinen så behöver man inte det.
Yash har åkt med k20 maskin utan ras (inte mappad på bänk)
Malkom samma sak.
Kribban likadant.
Så detta snack med att motorn tar skada stämmer tyvär inte
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
- Yobaman
Nja... Om vi säger att du kör utomlands och tankar något lågotanigt skitbränsle så kommer bilen förmodligen att knacka några gånger innan den ställer om tändningen. Bilen dör inte av några knackningar.
Dessutom så är det väl många som haft knackningar och sen åtgärdat detta med tex k-pro.
Du säger "spikningar" och jag säger knackningar, menar vi samma sak?
Dessutom så är det väl många som haft knackningar och sen åtgärdat detta med tex k-pro.
Du säger "spikningar" och jag säger knackningar, menar vi samma sak?
Senast redigerad av Yobaman den 2 november 2008, 22:47, redigerad totalt 1 gånger.
Det beror på hur hårt den spikar också. Om det spikar lite och du släpper av gasen så är det inga som helst problem och bilen går inte sönder för det men du ska absolut se till att få det fixat för kör du under andra förhållande, varmt torrt väder så kan spikningarna bli värre och du kanske inte hör dem för att du kör på en grusväg.
Ett exempel, men jag tycker det är fel att skrämma folk och säga att bilen går sönder efter ett par spikningar för det gör den inte.
Ett exempel, men jag tycker det är fel att skrämma folk och säga att bilen går sönder efter ett par spikningar för det gör den inte.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Det är lätt att höra om den spikar hårt eller inte ?
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
-
Mooseman
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
Nej det är det ju inte, framför allt om man inte riktigt vet hur en spikning låter. Sedan att säga att Welen skräms är ju helt felaktigt. Däremot så informerar han om en sanning som verkar vara obekväm för många att läsa och samtidigt verkar träffa en öm punkt. Jag håller med welen, det är fullständigt obegripligt hur man kan spara in på det viktigaste av alla trimkostnader bara för att "det funkar ganska bra" utan att mappa. Min motor gick skit på alla Kpro-mappar jag provade jämfört med efter mappning. Det var ju inte lite skillnad, det var ju som natt och dag.
Sluta snåla med mappningar och försök förklara bort det som "helt ok" i efterhand, det är den absolut viktigaste pengen man lägger på motorn. Om man inte behagar mappa så bör man nog inte köpa trimdelar hellet!
Som lite passus så vill jag samtidigt passa på att nämna att om man bara kör med CAI+catback så behöver man inte mappa ur säkerhetssynpunkt, då funkar originalmappen alldeles utmärkt, men om man kommit så längt att man skaffat sig en Kpro så är det bortom mitt förstånd hur man kan strunta i mappningen.
Sluta snåla med mappningar och försök förklara bort det som "helt ok" i efterhand, det är den absolut viktigaste pengen man lägger på motorn. Om man inte behagar mappa så bör man nog inte köpa trimdelar hellet!
Som lite passus så vill jag samtidigt passa på att nämna att om man bara kör med CAI+catback så behöver man inte mappa ur säkerhetssynpunkt, då funkar originalmappen alldeles utmärkt, men om man kommit så längt att man skaffat sig en Kpro så är det bortom mitt förstånd hur man kan strunta i mappningen.
Team Kalmar
- Yobaman
Det är CAI+Catback + TODA grenrör.. Jag ska precis köpa bilen av en annan så det är inte jag som köpt k-pro utan att mappa den på bänk.
Den är mappad av säljaren så att den ger lite mer effekt men att den är safe.
Framtidsplanen är nog en mappning för det bästa resultatet men jag litar ganska bra på att han har en säker mappning fram till dess.
Den är mappad av säljaren så att den ger lite mer effekt men att den är safe.
Framtidsplanen är nog en mappning för det bästa resultatet men jag litar ganska bra på att han har en säker mappning fram till dess.
- Steffo

Jag vet inte riktigt vem det är ni diskuterar med. Om det är mig ni vänder er emot så känns det lite märkligt eftersom jag själv redan skrivit att jag tycker att man ska mappa sin bil i bromsbänk. Jag har ju själv gjort det! Det känns som att vi är på i princip samma spår, men att diskussionen ändå fortlever.
Skillnaden mellan mitt resonemang och Welens är att han tycker att man i princip ska ta med sig trimmet till bromsbänken, montera det där och mappa direkt, medan jag anser att det är helt OK att ladda ner en mapp från nätet som testats av mängder och åter mängder av användare med bra resultat och köra lite försiktigt (med huvudet) på den tills man får chansen att mappa på riktigt. I övrigt tror jag att vi är överens.
Att köra med original mapp och det trim jag har är inte ett alternativ eftersom bilen då bevisligen kommer att gå för snålt. Alternativet för mig hade varit att vänta 6 månader tills jag fick tid för mappning och kört original under tiden, sedan ta med sig bitarna till bromsbänken och börja monteringen där. Jag tyckte att det alternativet inte fungerade för mig och att jag hellre körde på en väl beprövad mapp (som jag dessutom gick igenom, tittade på och jämförde med den mapp jag körde på innan så att inget såg direkt galet ut).
De mappar jag har kört på (och som jag lagt upp i den tråd jag länkade till) har använts flitigt av folk i Sverige, England och USA. De har testats av åtskilliga andra beträffande A/F-värden i deras motorer och resultat i bänk. Visst, det skiljer mellan individuella motorer, men om det funkar för mängder av andra, så bör det funka för mig. Så resonerade jag. Over and out för min del.
Skillnaden mellan mitt resonemang och Welens är att han tycker att man i princip ska ta med sig trimmet till bromsbänken, montera det där och mappa direkt, medan jag anser att det är helt OK att ladda ner en mapp från nätet som testats av mängder och åter mängder av användare med bra resultat och köra lite försiktigt (med huvudet) på den tills man får chansen att mappa på riktigt. I övrigt tror jag att vi är överens.
Att köra med original mapp och det trim jag har är inte ett alternativ eftersom bilen då bevisligen kommer att gå för snålt. Alternativet för mig hade varit att vänta 6 månader tills jag fick tid för mappning och kört original under tiden, sedan ta med sig bitarna till bromsbänken och börja monteringen där. Jag tyckte att det alternativet inte fungerade för mig och att jag hellre körde på en väl beprövad mapp (som jag dessutom gick igenom, tittade på och jämförde med den mapp jag körde på innan så att inget såg direkt galet ut).
De mappar jag har kört på (och som jag lagt upp i den tråd jag länkade till) har använts flitigt av folk i Sverige, England och USA. De har testats av åtskilliga andra beträffande A/F-värden i deras motorer och resultat i bänk. Visst, det skiljer mellan individuella motorer, men om det funkar för mängder av andra, så bör det funka för mig. Så resonerade jag. Over and out för min del.
Stockholm
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Skapa inga argumentationer där det inte finns några 
Tror ingen sagt emot dig Steffo, känns mest som det blivit lite allmän diskussion och folk har fört fram sina åsikter.
Känns som alla fått fram sina åsikter utan personangrepp faktiskt, det finns hopp för vintern än
Tror ingen sagt emot dig Steffo, känns mest som det blivit lite allmän diskussion och folk har fört fram sina åsikter.
Känns som alla fått fram sina åsikter utan personangrepp faktiskt, det finns hopp för vintern än
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
kribban rasade pga felväxling. finns inte ett spår av spikningar i den motorn. den som inte tror mig är välkommen till mitt garage för att se det själv med egna ögon.
vilken av mina motorer?
- CTR med k100 som gick snålt i 2500mil? den har gått flera tusen mil efter det, säkerligen med samma snåla mapp..
- EG med k20 som i 500mil gick med AF 15-16 vid fullgas? den har gått 2000mil efter det..
-EG med k24 som jag stressmeckade ihop helt tokigt så att en kolvbult vandrade ut efter180mil? det hade ingenting med spikningar att göra.. och det är min enda motor som gått sönder och det va helt och hållet mitt egna fel vid ihopskruvandet. det tar jag på mig själv, det går inte att skylla på någonting annat.
-eller min f20 med k24 vev som kördes 150mil helt omaddad med original ecu och 11% större spidare på en motor som var 18% större? den har gått 7-800mil sen dess utan klagomål...
det finns massor med olika sätt att göra, det viktigaste är att veta vad man sysslar med. Det är väldigt smidigt då med kpro då man kan pröva olika mapparsom allihopa är väldigt safe att köra med.
och att om man drar åt en skruv till tex ventilkåpan lite extra skulle få knacksensorn att inte fungera korrekt, jadu det är helt befängt.
vilken av mina motorer?
- CTR med k100 som gick snålt i 2500mil? den har gått flera tusen mil efter det, säkerligen med samma snåla mapp..
- EG med k20 som i 500mil gick med AF 15-16 vid fullgas? den har gått 2000mil efter det..
-EG med k24 som jag stressmeckade ihop helt tokigt så att en kolvbult vandrade ut efter180mil? det hade ingenting med spikningar att göra.. och det är min enda motor som gått sönder och det va helt och hållet mitt egna fel vid ihopskruvandet. det tar jag på mig själv, det går inte att skylla på någonting annat.
-eller min f20 med k24 vev som kördes 150mil helt omaddad med original ecu och 11% större spidare på en motor som var 18% större? den har gått 7-800mil sen dess utan klagomål...
det finns massor med olika sätt att göra, det viktigaste är att veta vad man sysslar med. Det är väldigt smidigt då med kpro då man kan pröva olika mapparsom allihopa är väldigt safe att köra med.
och att om man drar åt en skruv till tex ventilkåpan lite extra skulle få knacksensorn att inte fungera korrekt, jadu det är helt befängt.