Welen XLR8 Performance skrev:<!--quoteo(post=512686:date=2 Nov 2008, 14:24:15:name=Steffo)--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo @ 2 Nov 2008, 14:24:15) <a href="index.php?act=findpost&pid=512686"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag menade inte att den mapp jag har i bilen skulle vara perfekt ifall jag bytte kammar och sedan bara ställde in bränslet. Det var kanske lite otydligt uttryckt. Jag skulle definitivt mappa om i bänk efter en sådan operation, men för att kunna köra säkert ett tag innan jag fick upp bilen i en bänk så skulle jag behöva ställa in bränslet först och till det skulle jag behöva låna en bredbandslambda eller låta någon annan (Kraft) göra det åt mig.
Beträffande K20 och behovet av bromsbänk så är det väl ingen skillnad mot andra motorer. Vill man ha ut maximalt av sin setup så är det bromsbänk som gäller för alla motorer. Både K20 och andra motorer går ju att justera in godtyckligt med skapligt resultat på gata, men som sagt om man vill vara 100% säker på att allt står rätt till i motorn och dessutom få ut max effekt och vrid så är det ju bromsbänk som gäller.
Skillnaden med K20 och VTC är ju att det finns massor av vrid att hitta på mellanregistret om man får till det bra. Jag personligen tror att det är svårt för att inte säga omöjligt att få till kamvinklarna riktigt bra på gata även om man har en exeptionellt fin stjärtdyno

Men det är ju samma sak med tändningen förstås.
Grejjen är att det finns inget sätt att hitta på gatan rätt tändläge.. Hittar man inte rätt får man mindre effekt men viktigast av allt risk för skador.. I bänk kan man se att man ligger säkert det kan man inte på gatan.. Inte heller om man tankar ner mappar som andra gjort.. MAn har ingen koll med dem och det är bortom min förstelse hur man kan göra det.. Man är rädd om bilen i alla avseenden men med det viktigaste av allt så prutar man på säkerheten med mappning i bänk..
Att sttälla soppan med bredbandslambda är ju inga större problem men när man byggt om motorn med kammar osv flyttar man vart den optimala tändpunkten ska vara = ingen koll igen. Att ha kollat så den inte går snålt är långt i från ett sätt att se att man åker säkert.. Soppan är det enkla men tändningen är det som är farligast och det knepigast.. Byter man tex kammar och har en org tändkurva kanske den är för aggresiv på vissa ställen. Det finns mycket att hämta i mellanregistret med tändningen också om den står fel.. Över hela registret föresten dessutomn.. Lika när man ändrar vtc så ändrar du optimala tändpunkten igen.. Och hitta rätt gör man bara i bänk..
Med en turbohonda som jag mappade på gatan för att få en grundmapp till bänken började få tmisständningar vid 0,7 i ladd.. MAn hade ingen koll längre vad som var bra och när det började strula viste man inte om det va mappen eller fel på tändsystem etc.. Vid körning i bänk hade vi 370 hk på den mappen och med en sänkning av tändningen fick vi 20 hk på toppen och en ökning av hela kurvan under fullgas. Det ger en dubbelt så driftsäker motor som har mindre risk för spikning och dessutom en svalare förbränning..
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Grejen är att han har ett avgas filter k20, jag har kört med många mappar, dem mapparna som finns på kmanager är bra ur drifsäkerhet. Men effekt finns att hämta på många mappar.
Jag har även kört med knack senor och allt har varit frid och fröjd.
Så plz så sluta skrämm folk på forumet om ras osv.
Han ska inte ha 600 hk, där toleranserna är små, utan snarare en orginal maskin med lite bättre ändning.
Vill man ha 5-10 och ett finare register så går man till en bänk med en erfaren mappar och plockar ut dessa hk.
Är man nöjd med maskinen så behöver man inte det.
Yash har åkt med k20 maskin utan ras (inte mappad på bänk)
Malkom samma sak.
Kribban likadant.
Så detta snack med att motorn tar skada stämmer tyvär inte