Varför är Honda S2000 så dyr?

ENBART för motorrelaterade topics
D-No

Ser att BMW är med i snacket och jämförs med S2k , personligen tycker ja inte man kan jämnföra dem ,för MIG är inte BMW M3 någon sportbil , att det sen finns 4 utblås och de ynkliga intagen på skärmarna gör den inte till en sportbil till utseendet.
Tycker M3an ser ut som en "vanlig" bil till utseendet med en kraftigare motor än genomsnittet.

Då tycker jag S2k är långt mkt mer sportbil med hela sitt utseende och motorn den har.
JG
Kontakt:

pr0ny skrev:sry o/t fråga till jg om du vet.

Varför kör han med f snurra i sjuan? får man inte köra wankel?
wankel är inte tillåtet och s2k motorn ska ge bra driftsäkerhet i förhållande till hur hög effekt den har.
livslängden på grejjor till långlopp är ju enligt mig inte alls relevant här, men jag vill poängtera att det går att förstöra en sån maskin och att det har gjorts det. Driftsäkerheten anser jag är avsevärt högre än andra likvärdiga alternativ.
Det coola är att det kommer direkt från fabrik. Övriga motorer är ju mer eller mindre motorsport preppade.
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Användarvisningsbild
luckan
Namn: Daniel Lukjanovic

Scotte,

Menar du att det är mindre bil bara för att det är en import? Det är lika mkt en s2000 för det, iaf för mig..

Dinos,

Skulle varmt rekommendera att ta en titt på Istis länk som han postade upp.. Kan vara en tankeställare att M3 som inte alls är en sportbil är mycket snabbare än en "riktig" sportbil... Ironi årsmodell 2009

4 små blås, ynkliga intag på skärmarna, skärmbreddad, "bullen" på huven, ynka 343 hk... Ja det finns några saker till om man nu e riktigt petig.... Nä, det finns inga som helst indikationer på att M3 är en sportbil...

Mvh,
pr0ny
Namn: Ronny P

jag misstänkte det, b13rew är ju annars relativt lätt att få driftsäker inte direkt dyrt heller när man bara ska plocka ur orginaleffekten.

sry för ot igen
Senast redigerad av pr0ny den 11 januari 2009, 19:14, redigerad totalt 1 gånger.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

luckan skrev:Scotte,

Menar du att det är mindre bil bara för att det är en import? Det är lika mkt en s2000 för det, iaf för mig..

Dinos,

Skulle varmt rekommendera att ta en titt på Istis länk som han postade upp.. Kan vara en tankeställare att M3 som inte alls är en sportbil är mycket snabbare än en "riktig" sportbil... Ironi årsmodell 2009

4 små blås, ynkliga intag på skärmarna, skärmbreddad, "bullen" på huven, ynka 343 hk... Ja det finns några saker till om man nu e riktigt petig.... Nä, det finns inga som helst indikationer på att M3 är en sportbil...

Mvh,
Nej men du hänvisade hans problem som ett kvalitetsproblem, och då replikerade jag genom att berätta historia bakom bilen. Vem vet hur den har skötts innan den kom hit?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Junior

S2000 är grym bil, som kan ägas av dem flesta.

M3 hur många har råd att försäkra en sån på sitt namn??
Hur många här inne har råd med en rikigt bmw-service??

M3 är en bra bil men det kostar mycket mer än s2000 att äga!

Jag skrev tidigare att s2000 hade cab som fördel.

M3 cab är ju bara pinsam, vem vill åka runt i en pizza bagar räser och desseutom cab?? :)
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
luckan

Scotte,

Visserligen inte, men det hörde aldrig till diskussionen... Sen vet varken du (antar jag) eller jag hur den är stämplad osv, men antar att den va det... Det kanske Mr Tobbe himself kan svara på?

Mvh,
M Scotte
Kontakt:

Jag kan kolla all rep/garantihistorik på bilen men inte servicehistorik.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Användarvisningsbild
luckan

juniors inlägg orkar ja bara inte kommentera, det är så självklart att han försöker reta upp isti lite :P

Mvh,
JF.

Vilket är bäst, pizzabagar räser eller risbrännar räser? Nej nu ska ja sluta hetas er här inne. Jag gillar honda lika mycket som er men jag vet att de finns fler bra bilmärken som de inte står honda på.
iqbad
Namn: Eric Andrén

JF. skrev:Vilket är bäst, pizzabagar räser eller risbrännar räser? Nej nu ska ja sluta hetas er här inne. Jag gillar honda lika mycket som er men jag vet att de finns fler bra bilmärken som de inte står honda på.
Jag håller med. Det känns onödigt att vara märkesfanatiker (Det gäller alla märken, inte bara Honda.) Bätter att vara bilentusiast och uppskatta olika bilar för deras bra egenskaper. Jag gillar s2000 som fan, det är nog den roligast bilen jag kört speciellt med tanke på vad den kostar. Men jag är inte främmande för att byta mot andra bilar som jag tycker om och som det inte står Honda på.

Det här med pizzaräser mm. Vafan, då har väl pizzabagare bra smak helt enkelt =)
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
JG
Kontakt:

Junior skrev:S2000 är grym bil, som kan ägas av dem flesta.

M3 hur många har råd att försäkra en sån på sitt namn??
Hur många här inne har råd med en rikigt bmw-service??

M3 är en bra bil men det kostar mycket mer än s2000 att äga!

Jag skrev tidigare att s2000 hade cab som fördel.

M3 cab är ju bara pinsam, vem vill åka runt i en pizza bagar räser och desseutom cab?? :)
där håller jag inte med, jag skulle vilja säga att försäkring, service mm ligger på samma nivå. om inte tvärtom, BMW är riktigt billiga när det kommer till reservdelar faktiskt.
upp till 10000mil ungefär tycker jag det är försvarbart att lämna in en bil av denna kalibern på service för att få stämpeln, sen är det i mina ögon fullständigt onödigt.
att service sköts är ju självklart, men man kan göra det själv elelr lämna till billigare verkstad om man inte kan mecka.

men jag kan inte dra några direkta paralleler mellan bilarna mer än att båda är cab och dom ligger i någerlunda samma prisläge...annars är det 2 helt skiljda bilar.
kan hålla med om att m3 känns onödig i cab. och jag tycker faktiskt inte om att honda gjorde s2k enbart som cab...den gör sig så mkt bättre som coupé.
både m3 och s2k ska va coupéer, vill man glida öppet så tycker jag man lika gärna kan göra det i en motorsvagare bil med samma "styling" eftersom omöjligtvis kan ytnyttja bilen till fullo utan tak.
Johan Grönberg

iqbad

JG skrev:där håller jag inte med, jag skulle vilja säga att försäkring, service mm ligger på samma nivå. om inte tvärtom, BMW är riktigt billiga när det kommer till reservdelar faktiskt.
Inspektion II på en M3E46 kostar c:a 10-12K. Stora servicen på en s2000 c:a 4-5K. Jag skulle gissa att större reservdelar skiljer ganska mycket också när det gäller M-modeller.
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Istvan
Namn: István Csiszár
Kontakt:

JG, M3an är inte alls lika billig eller billigare att äga, det är skit snack.
Reservdelar är inte dyrare, men t.ex. en inspektion2 service kostar ca 11tusen hos BMW, en inspektion 1 kostar ca 8000kr.
Försäkringen är MKT dyrare än på en S2k.

Scotte, Kraft? Om jag får fråga, hur många mil körde han sin bil egentligen? Den har strulat en hel del i början av säsongen vet jag.
Den har väl gått ca en halv säsong riktigt? Sen sålde han ju den.. Så att ta den att jämnföra med är väl inte helt rättvist?
Visst, den hade kanske 100hk mer, men det är ändå ganska intressant om den gick 300mil eller 3000mil
Det finns folk som kört mer bana med sin S2k som haft problem, och det vet du om också. Inga nämnda, inga glömda :)

Nu vill ja inte starta nån mer disskution med detta, tyckte bara att de va lite orättvis argument.
Jag vet att Honda har bra kvalité på sina prylar oftast, och att detta jag pratar om gäller ett fåtal bilar i sverige.
Men det är också ett väldigt fåtal bilar som kör aktivt med dessa bilar :)

Peace and lööve

MVH
Senast redigerad av Istvan den 11 januari 2009, 21:48, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.fotoi.se
M Scotte
Kontakt:

Hur många har kört sin turboS2k på ställ mellan 8-17 utan ett enda avbrott förutom lunch i sträck, 4 uppsättningar bakdäck på en dag? Och diffen hör och häpna gick inte sönder. På vår servicemarknadskonferens med Honda Sverige Gick krafts bil på detta vis en hel dag på Barkaby. Vilken bil syftar du på har haft mer problem som jag borde känna till och är kvalitetsrelaterat? jag hade med däck till en hel dag till krafts bil och det gick åt.
Senast redigerad av M Scotte den 11 januari 2009, 21:54, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Istvan
Namn: István Csiszár
Kontakt:

Skit samma Scotte, jag ville inte starta nån mer diskution om detta sa jag, så jag slutar här :)

MVH
http://www.fotoi.se
M Scotte
Kontakt:

Att service/rep skulle vara samma på en s2k som en e46 m3 är rent strunt, sitter och gör jämförelser med BMW och finns ingen insp 1 till e46 som går på under 7500 beroende på timpeng. insp 2 går på minst 10700.

Dyraste servicen på s2k är 9000mils som går på 7400kr, då byts tändstift, bakaxelolja, ventiljustering etc, dvs rubbet. Alla andra utom denna och 18 000milsservice går på mellan 2500 och 4500kr. En S2000 kostar som en Accord att äga service och repmässigt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
JG
Kontakt:

tycker ni att där är stor skillnad på dessa priser ovan? det tycker inte jag iaf, det är en engångssumma vi snackar om som skiljer några ynka tusenlappar, piss i mississippi typ. för mig är siffrorna ovan helt i samma prisklass. 3000 kronor är inget att diskutera änns i sammanhanget.

försäkring på mig:

honda s2000: 19411kr (1618/mån)
BMW M3 cab: 30903 (2575/mån)

summering, en cab, körs halvårsvis, ställs av på vintern = 50% av på ovanstående pris direkt.

9705kr på hondan och 15451 på bmwn.

tycker ni ärligt talat att drygt 5000kr på ett helt år är så här pass avgörande som ni beskriver ovan på en bil som kostar mellan 150-250 tusen kronor? jag anser att ni är helt ute o cyklar gubbar. Spekulanterna på denna typ av bil bryr sig verkligen inte om några sånna här summor, det vågar jag garantera
Johan Grönberg

M Scotte
Kontakt:

Vad ska man då diskutera om inte ens tusenlappar betyder något?

Nästan 6000kr mer per halvår i försk. 3000kr mer per service.

9000kr mer på Bmw:n i bara förs och service. Om det behövs göras rep så kan vi dubbla priset.

Det är klart att dessa summor har betydelse annars hade alla kört Ferrari, då det troligtvis inte skiljer mer än 10 000kr per service mot en M3.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Johan Östensson
Namn: Johan Ostensson

Håller med JG. Det blir nog helt enkelt så illa att man blir tvungen att jämföra bilarna vad bilarna har att komma med i övrigt för att kunna kora en vinnare ;)

Om det jag sett nånstans om att fyratusenmilaservicen på Ferrari 360 kostar 160k stämmer (kan mycket väl vara båg, internet ni vet) så känns M3 rent av billig :)

Edit: Tog och sökte lite angående Ferrari och kostar det 160k måste det nog ingå mer än bara vanlig service (kopplingsbyte eller så), men den "vanliga servicen" verkar ju lätt gå på mellan 50 och 100k iaf.
Senast redigerad av Johan Östensson den 11 januari 2009, 22:46, redigerad totalt 1 gånger.
JG
Kontakt:

om vi då jämför med en ferrari så snackar vi däremot betydelsefull skillnad då en service kan kosta dig 100k

nu är du lite långsökt, service är väll inget man gör för att det är kul?
du behöver ju knappast göra inspektion 2 flera gånger om året, det är kanske 1 per 5e år, och antagligen bara en gång under din ägarperiod. samma gällande hondan, försäkringen är ju däremot fast. och där skiljer den några tusingar per år, jag hade köpt ditt resonemang om vi jämfört med en porsche eller ferrari
Senast redigerad av JG den 11 januari 2009, 22:46, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Grönberg

M Scotte
Kontakt:

Varför stanna vid en E46?
En R33 GT-R eller supra får man för den summan eller varför inte en EVO 8. M3 har inte mycket att sätta mot dem i lite busigt skick.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
JG
Kontakt:

det är bilar av samma typ av ekonomi ja, nissen och toyotan har visserligen blivit jäkla billiga i inköp pga all import. Men det är ju helt olika bilar, ska vi välja mellan dessa så är s2000 den roligaste tycker jag.

just för att den har 4cyl sugmotor, m3an känns som en glidarbil med önödigt mycket motor.
sypran, evo och skylinen har turbo, det är ett stort minus för mig..

men det är en smaksak, egentligen tycker jag man kan jämföra mer åt 350z, lotus elise, opel gt, opel speedster hållet om man ska mäta mot s2k.
Johan Grönberg

iqbad

M Scotte skrev:Vad ska man då diskutera om inte ens tusenlappar betyder något?

Nästan 6000kr mer per halvår i försk. 3000kr mer per service.

9000kr mer på Bmw:n i bara förs och service. Om det behövs göras rep så kan vi dubbla priset.

Det är klart att dessa summor har betydelse annars hade alla kört Ferrari, då det troligtvis inte skiljer mer än 10 000kr per service mot en M3.
Jag håller med. Man får också räkna in att en M3:a som är likvärdig i pris som en s2000 är av äldre årsmodell och har gått betydligt längre. Detta ökar risken för att större slitagedelar behöver bytas, tex. koppling och bromsar. Det här är en av anledningarna tillsammans med dyrare försäkring och service att jag inte köpte en sådan.

Att tex. åka på att byta bromsar på en M3:a runt om samtidigt som man har runt 25 tusen i kostnader bara på normal service och försäkring på ett år gör att man bränt minst 40K redan innan man kört en meter med bilen. Räknar man sedan in att man kör 200mil per månad med 1.3 i snittförbrukning så hamnar man på en månadskostnad på runt 10K! Då har man i så fall betalat bilen i cash och har inte lånat pengar.

Jag vet inte hur mycket pengar ni tjänar, men trots att jag jobbar som ingenjör i Norge så har jag nog inte råd att lägga ut 15K i månaden på en bil.
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Användarvisningsbild
Pirro
Bil: S2000 Turbo
Namn: Pierre S
Kontakt:

iqbad skrev:<!--quoteo(post=523755:date=11 Jan 2009, 11:47:36:name=Istvan)--><div class='quotetop'>QUOTE(Istvan @ 11 Jan 2009, 11:47:36) <a href="index.php?act=findpost&pid=523755"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Är detta med original däck och på oklistrad stripp? Samt med 2,0:an?

Men jag antar ändå att majoriteten av alla som kör ligger över 14s med gatdäck och inte klistrat, samt helt original.
Den 0-100 tiden på 5,5s är väl också lite överdriven för en original bil, Pierre körde det väl med varma R-däck, avgas, filter och kattersättare?
Lite skillnad för då kan man ju dumpa kopplingen vid typ 8000rpm och få till en jäkla start :)

En anledning till varför den faktiskt får till en bra 0-100 tid är ju att den gör över 100km/h på 2an också.

MVH
Det här med 0-100 på s2000, 5.5 sek tycker jag låter som en 0-60mph repa med en 2.2 med bättre fäste och kanske vassare koppling. Alla svenska biltidningar som testat s2000 har fått rätt så dåliga tider faktiskt (oftast närmare 7 sek). Många gånger har det berott på att kopplingen inte orkar med efter några starter. Jag tror man kan vara rätt så glad om man får till 6.2 sek med sin originalbil.

Varför kunde vi inte fått en lite stabilare koppling / bakaxel...?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Lär dig spaka så ska du nog också kunna komma ner i tid, 5,56 sek till 100 går. (med avgas, filter, tp, r-däck)
Remember, friends don't let friends roll on ROTA´s.
Amuse S2000 Turbo
Repsol CBR 600RR
JG
Kontakt:

tycker att man ska gå på tillverkarens prestanda mätningar, vad man har för däck och hur vass man är på att köra spelar mindre roll.
man kan nog få ner en standard s2k i ännu bättre tider på klistrat med slicks.

jag körde en original gsi16v på 4.51sec enligt mecas tidtagnings utrustning med fotoceller...med slicks, diff och lättad bil med original motor tex. =)
Johan Grönberg

Krister

Att påstå att 3k är struntsummor är ju kvalificerat skitsnack.
Vad skall man då jaga för skillnader i kostnader, går gränsen på 10k eller var? Eller är det är det skiljer 50%... OOooooppps, det var ju precis vad det gjorde.

Dessa "ynka" tusenlappar skall adderas med ett däck-konto, bensinkonto utöver normalt och även kostnaden för en vinterbil eftersom som du säger så körs den inte på vintern... kanske inte finns en marginal på 500-1000:- extra för sommarnöjet som redan som det är förmodligen pressar budgeten.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
tobbe__86
Bil: Honda s2000 kraftwerks.
Namn: Tobias Petersson

M Scotte skrev:<!--quoteo(post=523893:date=11 Jan 2009, 18:50:26:name=luckan)--><div class='quotetop'>QUOTE(luckan @ 11 Jan 2009, 18:50:26) <a href="index.php?act=findpost&pid=523893"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=523824:date=11 Jan 2009, 15:03:22:name=tobbe__86)--><div class='quotetop'>QUOTE(tobbe__86 @ 11 Jan 2009, 15:03:22) <a href="index.php?act=findpost&pid=523824"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->hehehe ja det kan dom jag körde sönder min motor :S vevlaget skarsig..
Scotte, där har du svaret...

Prony,

Där håller jag med... Förhållandet pris - mängd bil är riktigt bra...

Mvh,
Importbil med tveksam historik? Är det ett bra exempel. För jag har betydligt värre exempel i så fall. Hört om S2000 där i princip alla lager i hela bilen skar ihop? Importbilar som sålts hit billigt kan man inte ha med i en statistik om man inte vet hela händelseförloppet.

håller med dig men tur man fick allt nytt :P hehe det va inte billigt om man skulle stå för det sj. och jag märkte stor skillnad på den förra motor och denna nya..
Tobias Petersson
iqbad

Pirro skrev:Lär dig spaka så ska du nog också kunna komma ner i tid, 5,56 sek till 100 går. (med avgas, filter, tp, r-däck)
Ska jag lära mig spaka eller byta ut en massa grejer på bilen? ;) (Eftersom jag hävdade att det blir svårt att komma ned i tider på en originalbil)

Har du satt 5.56 med din bil? Har man en 2003 eller tidigare så har man i alla fall fördelen att man inte har CDV, vilket jag har på min bil. (2004). Då biter kopplingen lite bättre och man kan nog få till lite bättre tider. Jag hävdar ändå att det inte är så bara att komma under de tider som fabriken säger.

Krister: Det skiljer ju till och med 100% på servicekostnaderna =)
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Användarvisningsbild
Pirro
Bil: S2000 Turbo
Namn: Pierre S
Kontakt:

iqbad skrev:<!--quoteo(post=524001:date=12 Jan 2009, 10:12:32:name=Pirro)--><div class='quotetop'>QUOTE(Pirro @ 12 Jan 2009, 10:12:32) <a href="index.php?act=findpost&pid=524001"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Lär dig spaka så ska du nog också kunna komma ner i tid, 5,56 sek till 100 går. (med avgas, filter, tp, r-däck)
Ska jag lära mig spaka eller byta ut en massa grejer på bilen? ;) (Eftersom jag hävdade att det blir svårt att komma ned i tider på en originalbil)

Har du satt 5.56 med din bil?

nej 5.59 sek
Remember, friends don't let friends roll on ROTA´s.
Amuse S2000 Turbo
Repsol CBR 600RR
Skriv svar