Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Winding Roads test av Honda Insight...
- smacke
- Bil: NSX
- Namn: MarcusMaehlum
- Kontakt:
<a href="http://wrmag.nextautos.com/issue/42" target="_blank">http://wrmag.nextautos.com/issue/42</a> 
SMacke #364
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Riktigt bra artikel, dem är riktigt bra pålästa i USA om vem som var först med hybrider. De pekar ut alla dem saker som är key selling points på Insighten, valmöjligheten att köra hybrid istället för vanlig b-segmentsbil.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
mark.lindgren
Ser ut att vara en riktigt bra bil, blir intressant att se vilken bil svenska folket väljer.
Jag och min familj har alltid sett Honda som ett "premium märke" jämfört med Toyota, Japans BMW, men jag har en liten känsla i magen att de flesta i vårat land anser att Toyota är nr1, och kommer att välja Toyota, Honda eller Hyundai är ju båda lite udda i Sverige jämfört med Toyota. I synnerhet tjänstebilsförare tror jag kommer att välja Toyota för att inte sticka ut med en udda bil.
MEN, i USA, tror jag att det kommer att vara precis tvärtemot
Jag och min familj har alltid sett Honda som ett "premium märke" jämfört med Toyota, Japans BMW, men jag har en liten känsla i magen att de flesta i vårat land anser att Toyota är nr1, och kommer att välja Toyota, Honda eller Hyundai är ju båda lite udda i Sverige jämfört med Toyota. I synnerhet tjänstebilsförare tror jag kommer att välja Toyota för att inte sticka ut med en udda bil.
MEN, i USA, tror jag att det kommer att vara precis tvärtemot
-
Jay-c
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
lite trist att många tror att honda å hyundai är samma märke, skrämmande. väntar spänt på att få se när den kommer till sverige 
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Tyvärr så tror jag att Honda Jazz kommer att kannibalisera rätt friskt på honda insighten när svensson skall köpa bil
Jazzens fördelar
-------------------
* kommer kosta 40000 kr mindre än honda insighten, skillnaden i bränsleförbrukning vid normal svenssonkörning kommer kanske vara 0,1l skillnad per mil, finns inga större ekonomiska vinster att göra genom att välja insighten
*har större lastutrymme och även bättre benutrymme bak
*bilen är 100+ kg lättare vilket troligtvis gör bilen mer rolig att köra
*möjlighet att kunna välja mellan manuell växellåda och ny version av I-shift (som är betydligt förbättrad jämfört med tidiga slöa i-shift lådor)
*andrahandsvärdet på insight kommer troligtvis vara lägre än Honda jazzen, honda ger 8 års garanti på hybridsystemet och efter det kommer det kosta en del att byta ut batteriet, Svensson som köper en 3-4 år gammal bil kommer ha detta i åtanke
naturligtvis kommer kanske kommuner och andra institutioner att välja insigthen före den mycket dyrare priusen och hängivna hybridentusiaster och miljömuppar kommer ju att glädjas över att nu äntligen finns det en billig hybrid för dem...
...men enligt mitt sätt att se det så är honda jazzen en bättre bil på nästan alla punkter jämfört med honda insighten
Jazzens fördelar
-------------------
* kommer kosta 40000 kr mindre än honda insighten, skillnaden i bränsleförbrukning vid normal svenssonkörning kommer kanske vara 0,1l skillnad per mil, finns inga större ekonomiska vinster att göra genom att välja insighten
*har större lastutrymme och även bättre benutrymme bak
*bilen är 100+ kg lättare vilket troligtvis gör bilen mer rolig att köra
*möjlighet att kunna välja mellan manuell växellåda och ny version av I-shift (som är betydligt förbättrad jämfört med tidiga slöa i-shift lådor)
*andrahandsvärdet på insight kommer troligtvis vara lägre än Honda jazzen, honda ger 8 års garanti på hybridsystemet och efter det kommer det kosta en del att byta ut batteriet, Svensson som köper en 3-4 år gammal bil kommer ha detta i åtanke
naturligtvis kommer kanske kommuner och andra institutioner att välja insigthen före den mycket dyrare priusen och hängivna hybridentusiaster och miljömuppar kommer ju att glädjas över att nu äntligen finns det en billig hybrid för dem...
...men enligt mitt sätt att se det så är honda jazzen en bättre bil på nästan alla punkter jämfört med honda insighten
Senast redigerad av SiR den 25 januari 2009, 15:27, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan Hagman
Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Totalt olika kundkategorier som köper Jazz eller Insight.
Insight förmedlar en mer genomtänkt medvetenhet.
Insight förmedlar en mer genomtänkt medvetenhet.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Civicen då? den har ju funnits ett bra tag och varit billigare, men den kanske såg för mycket ut som en normal bil för att miljö mupparna skulle köpa den...SiR skrev:naturligtvis kommer kanske kommuner och andra institutioner att välja insigthen före den mycket dyrare priusen och hängivna hybridentusiaster och miljömuppar kommer ju att glädjas över att nu äntligen finns det en billig hybrid för dem...
Kristian, Hondalös.