Jag vill börja med att säga att det som är snyggt inte bara är personligt, nu kanske många tycker jag har fel, men människor är flockdjur och när många anser att t.ex peugeot 206 är snygg så tycker många fler att den är det.
Bilar säljer bilar, honda blir anonyma eftersom så få rullar på gatorna, jag anser t.ex att
Accord - ÖVERLÄGSET snyggare än S60 - V70
Civic - Cleanare än 307 helt klart.
CR-V - En av de snyggaste i sin klass.
Jazz - Snart kopierad av fransmännen och då kommer de vara "först" enligt svenska journalister.
S2000 - Även den en clean bil.
Jag skojar inte när jag försöker trycka på vänner & bekanta + familj att honda är ett otroligt bra alternativ.
Men ibland är det svårt, min mor har nyligen sagt att hon tycker den nya accorden är rätt ok.
Trots att jag släpade henne till hondahandlaren och vi provkörde den och att hennes mercedes har varit inne på rep ca 5-6 gånger nu.
Jag valde förresten att de inte väljer honda för att "De är japanska".
Varför kör inte din familj/polare Honda?
<!--QuoteBegin-Anders Lundgren+6 Nov 2004, 11:43:17--><div class='quotetop'>QUOTE(Anders Lundgren 4 6 Nov 2004, 11:43:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Antonio+6 Nov 2004, 10:28:25--><div class='quotetop'>QUOTE(Antonio 4 6 Nov 2004, 10:28:25)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Anders Lundgren+6 Nov 2004, 11:18:14--><div class='quotetop'>QUOTE(Anders Lundgren 4 6 Nov 2004, 11:18:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Antonio+6 Nov 2004, 10:01:52--><div class='quotetop'>QUOTE(Antonio 4 6 Nov 2004, 10:01:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Folk som sätter upp sina kriterier för vad de vill ha ut av sin bil då utbudet är så stort, vad sätter de upp?
Vill man ha en statusbil köper man Audi/BMW etc
Vill man ha kvalité etc så tror jag att Toyota slår Honda på fingarna som jag skrev tidigare ( i ryktet & inte i verkligheten)
Designfreaks har andra bilar som sticker ut. Renault, Alfa Romeo, Citroen, Seat t.o.m Opel börjar sticka ut, eller så väljer man clena bilar så som VW/Audi
Honda är bra, men kommer knappast "Top of mind" i några av dessa grenar för medelsvenson...<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag delar din uppfattning men detta förklarar ändå inte varför märken som Ford, Opel, VW m. fl.,som jag känner varken platsar i Lyx, kvalitet eller design "segmentet"l, säljer mellan 5 till 10 gånger mer än Honda i Sverige.
Att Honda inte är "top of mind" i ovan "urvalssegment" borde ju inte vara det enda problemet. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ford tex skrivs det gott om. Focus nya har setts som ledande i Golfklassen & är känt för sitt underbara chassie.
Mondeo nya vinner ALLA tester. Nya Focus som kom nu skriver man är bättre än S40/V50...sånt säljer.
VW anses väl ha en clean design.Har ett kvalitétsrykte som visserligen börjar naggas i kanterna nu.
Opel, har liksom Ford sina trogna köpare.
Kom ihåg att en bil kan rasa sönder hur mkt som helst utan att irritera Anders.
Min Mondeo var det sämsta skit jag haft, gick sönder hur mkt som helst, men det som irriterade mig mest var inte att den gick sönder, de var de långa verkstadsstoppen.
Var nån på Olle Olsson som sade när man hade Mazda att går bilen sönder, & kunden åker till verkstaden & verkstaden kan fixa det hela på en gång så kan det vara BÄTTRE t.o.m än att den inte går sönder. Man får en personlig service etc jävligt fort. Man känner att man har gjort rätt val för man fick hjälpså fort(låter lite konstigt kanske)
Om min bil går sönder & jag vet att jag kan få det fixat bara så där så bryr man sig inte. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Så du tycker i andra ord att Honda är dåliga på det mesta: design, rostskydd, service, kännedom, pressen mm., men att Hondas starka sid som t ex. kvalitet inte är viktigt så länge man har en proffsig verkstad i närheten som man känner förtroende för?
Utifrån dessa antagantagande anser du vara det effektivaste sättet att sälja fler bilar?
Vad är Hondas styrka? <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Som sagt, en kombo av saker. Honda är inte dåliga på detta, men på många punkter är de medelmåttor.
Varför tror du själv att Honda inte säljer? Du frågade ju & jag försöker svara vad jag tror. (Får nåt är det ju eftersom de inte säljer)
Design är en smaksak. Honda är ganska medel, sticker inte ut.
Rostskyddet tror jag att folk uppfattar som dåligt.
Fråga nån på stan om Honda har ett bra rosskydd så säger han antingen, vet inte, eller nej. Folk tror på vad som skrivs.
Servicen har inget med saken att göra, för den kommer att bli viktig först bilen har sålts. (men hade Ford skött ex Mondeon snabbare & bättre än va det gjorde hade jag kunnat tänka mig att ha den kvar)
Kännedom & Press behöver vi knappt nämna. Tycker du att Honda får mkt press?
Journalister är lite som barn. De gillar märken som bjuder dem till sina fabriker & bjuder påprovkörningar på fabriksbanor & flotta middagar.
Finns generalagenter som varje gång de lämnar ut en pressbil har lagt en väska i bakluckan med lite promotionmatrial.
Om ni (kanske ni gör) läggeren Hondabag i luckan på CTR:en när den rullar ut med en BAR tröja, Hondaväska, solbrillor etc så är det en gest som mottages med glädje. Andra gör det iaf...
Och jag säger nu inte som du säkert kommer att fråga mig:
Antonio, Du tror alltså att Honda inte säljer för att vi inte lägger en Hondaväska i luckan på pressbilarna.
Nej säger jag då, men många bäckar små...
Summerar du helheten iallt så får du svaret tror jag iaf...
Honda säljer bättre i andra länder i Europa. SÅ förklaringen finns hos Generalagenten/Återförsäljarna mao, eftersom produkten tilltalar folk.
Genaralagenten har stort ansvar för vad som skrivs i press osv.
Vill man ha en statusbil köper man Audi/BMW etc
Vill man ha kvalité etc så tror jag att Toyota slår Honda på fingarna som jag skrev tidigare ( i ryktet & inte i verkligheten)
Designfreaks har andra bilar som sticker ut. Renault, Alfa Romeo, Citroen, Seat t.o.m Opel börjar sticka ut, eller så väljer man clena bilar så som VW/Audi
Honda är bra, men kommer knappast "Top of mind" i några av dessa grenar för medelsvenson...<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag delar din uppfattning men detta förklarar ändå inte varför märken som Ford, Opel, VW m. fl.,som jag känner varken platsar i Lyx, kvalitet eller design "segmentet"l, säljer mellan 5 till 10 gånger mer än Honda i Sverige.
Att Honda inte är "top of mind" i ovan "urvalssegment" borde ju inte vara det enda problemet. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ford tex skrivs det gott om. Focus nya har setts som ledande i Golfklassen & är känt för sitt underbara chassie.
Mondeo nya vinner ALLA tester. Nya Focus som kom nu skriver man är bättre än S40/V50...sånt säljer.
VW anses väl ha en clean design.Har ett kvalitétsrykte som visserligen börjar naggas i kanterna nu.
Opel, har liksom Ford sina trogna köpare.
Kom ihåg att en bil kan rasa sönder hur mkt som helst utan att irritera Anders.
Min Mondeo var det sämsta skit jag haft, gick sönder hur mkt som helst, men det som irriterade mig mest var inte att den gick sönder, de var de långa verkstadsstoppen.
Var nån på Olle Olsson som sade när man hade Mazda att går bilen sönder, & kunden åker till verkstaden & verkstaden kan fixa det hela på en gång så kan det vara BÄTTRE t.o.m än att den inte går sönder. Man får en personlig service etc jävligt fort. Man känner att man har gjort rätt val för man fick hjälpså fort(låter lite konstigt kanske)
Om min bil går sönder & jag vet att jag kan få det fixat bara så där så bryr man sig inte. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Så du tycker i andra ord att Honda är dåliga på det mesta: design, rostskydd, service, kännedom, pressen mm., men att Hondas starka sid som t ex. kvalitet inte är viktigt så länge man har en proffsig verkstad i närheten som man känner förtroende för?
Utifrån dessa antagantagande anser du vara det effektivaste sättet att sälja fler bilar?
Vad är Hondas styrka? <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Som sagt, en kombo av saker. Honda är inte dåliga på detta, men på många punkter är de medelmåttor.
Varför tror du själv att Honda inte säljer? Du frågade ju & jag försöker svara vad jag tror. (Får nåt är det ju eftersom de inte säljer)
Design är en smaksak. Honda är ganska medel, sticker inte ut.
Rostskyddet tror jag att folk uppfattar som dåligt.
Fråga nån på stan om Honda har ett bra rosskydd så säger han antingen, vet inte, eller nej. Folk tror på vad som skrivs.
Servicen har inget med saken att göra, för den kommer att bli viktig först bilen har sålts. (men hade Ford skött ex Mondeon snabbare & bättre än va det gjorde hade jag kunnat tänka mig att ha den kvar)
Kännedom & Press behöver vi knappt nämna. Tycker du att Honda får mkt press?
Journalister är lite som barn. De gillar märken som bjuder dem till sina fabriker & bjuder påprovkörningar på fabriksbanor & flotta middagar.
Finns generalagenter som varje gång de lämnar ut en pressbil har lagt en väska i bakluckan med lite promotionmatrial.
Om ni (kanske ni gör) läggeren Hondabag i luckan på CTR:en när den rullar ut med en BAR tröja, Hondaväska, solbrillor etc så är det en gest som mottages med glädje. Andra gör det iaf...
Och jag säger nu inte som du säkert kommer att fråga mig:
Antonio, Du tror alltså att Honda inte säljer för att vi inte lägger en Hondaväska i luckan på pressbilarna.
Nej säger jag då, men många bäckar små...
Summerar du helheten iallt så får du svaret tror jag iaf...
Honda säljer bättre i andra länder i Europa. SÅ förklaringen finns hos Generalagenten/Återförsäljarna mao, eftersom produkten tilltalar folk.
Genaralagenten har stort ansvar för vad som skrivs i press osv.
Antonio Pozzi
Fortsätter på Antonios linje angående folkets synsätt och uppfattning om honda:
1. Märket Honda: Folk tror att man kör motorcykel när man nämner Hondaklubben. Att honda gör sportiga bilar känner folk i allmänhet inte till. Vilket tar mig till nästa punkt.
2. Image: Små, bensinsnåla bilar. Hållbara, men plastiga. Rostar mycket. Dålig säkerhet.
3. Tradition: Man kan ju inte köra japanskt. Vi är ju förf*n svenskar! Volvo, saab eller iaf nåt annat europeiskt ska det vara!
För att få folk att ändra uppfattning i någon/alla av de ovanstående punkterna krävs nog att en bra mix av denna trådens poll genomförs. Marknadsföring av hondas sportiga modeller kan föra ut ordet att honda minsann gör annat än motorcyklar som rör på sig. Lobba för ViBilägare angående hondas nya rostskydd och kvalitet. Bjud in folk på specialhelger med provköningar av nya modeller med fika, korvgrillning, tipsrundor och dylikt hos återförsäljarna. Sånt som medelsvensson uppskattar på helgerna.
Dessa medel kan förhoppningsvis förändra folks uppfattning i min 3:e punkt ovan.
1. Märket Honda: Folk tror att man kör motorcykel när man nämner Hondaklubben. Att honda gör sportiga bilar känner folk i allmänhet inte till. Vilket tar mig till nästa punkt.
2. Image: Små, bensinsnåla bilar. Hållbara, men plastiga. Rostar mycket. Dålig säkerhet.
3. Tradition: Man kan ju inte köra japanskt. Vi är ju förf*n svenskar! Volvo, saab eller iaf nåt annat europeiskt ska det vara!
För att få folk att ändra uppfattning i någon/alla av de ovanstående punkterna krävs nog att en bra mix av denna trådens poll genomförs. Marknadsföring av hondas sportiga modeller kan föra ut ordet att honda minsann gör annat än motorcyklar som rör på sig. Lobba för ViBilägare angående hondas nya rostskydd och kvalitet. Bjud in folk på specialhelger med provköningar av nya modeller med fika, korvgrillning, tipsrundor och dylikt hos återförsäljarna. Sånt som medelsvensson uppskattar på helgerna.
Dessa medel kan förhoppningsvis förändra folks uppfattning i min 3:e punkt ovan.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
<!--QuoteBegin-ToLo+6 Nov 2004, 12:01:07--><div class='quotetop'>QUOTE(ToLo @ 6 Nov 2004, 12:01:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->3. Tradition: Man kan ju inte köra japanskt. Vi är ju förf*n svenskar! Volvo, saab eller iaf nåt annat europeiskt ska det vara!<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
O vill man köra japanskt så sätter folk av någon anledning Toyota före Honda.
Toyota säljer faktiskt riktigt mkt bilar i Sverige.
Toyota säljer faktiskt riktigt mkt bilar i Sverige.
Antonio Pozzi
Anders, om jag får ta ett ex med Pressen o relationer.
Säljer man ett märke som är lite mindre (som tidningarna tycker inte är av folks intresse) så är det ännu viktigare som GENERALAGENT att ligga på & va påtidningarna att fan, den härmåste ni testa snart osv, komma med förslag, istället för att vänta på att tidningarna ska komma till er.
Jag vill påpeka att jag faktiskt inte vet hur Honda jobbar här, men jag vet hur andra jobbar här.
Sen andra småsaker.
Många tidningar etc har ju sina kontor här i Stockholm. Honda vet jag har sina pressbilar i Vällingby, dit journalisten i fråga får åka för att hämta bilen.
Jag vet att andra märken kan köra hem en testbil, hem till journalisten i fråga för att han skall slippa åka eller fixa nån som kör en för att själv hämta bilen. Detta är småsaker, men ack så viktiga.
Jag vet pressbilar av andra märken som har varit rent urusla, som spakar etc har gått av i under provkörningar etc, men där journalisten i fråga inte skrivit ett ord om det, just för att han har en sådan god relation till pressansvarige på den generalagenten. Bilen var en katastrof men fick edan lovord i pressen, som bilhandlarna tryckte ut kopior av som faktiskt hjälpte till att sälja bilar.
Hade spaken gått av & annat gåttsönder & jag inte känner att jag har en bra relation till den genralagenten så kan du vara ganska säker på att det skrivs om det & folk läser det & blir inte så sugna på den bilen.
Säljer man ett märke som är lite mindre (som tidningarna tycker inte är av folks intresse) så är det ännu viktigare som GENERALAGENT att ligga på & va påtidningarna att fan, den härmåste ni testa snart osv, komma med förslag, istället för att vänta på att tidningarna ska komma till er.
Jag vill påpeka att jag faktiskt inte vet hur Honda jobbar här, men jag vet hur andra jobbar här.
Sen andra småsaker.
Många tidningar etc har ju sina kontor här i Stockholm. Honda vet jag har sina pressbilar i Vällingby, dit journalisten i fråga får åka för att hämta bilen.
Jag vet att andra märken kan köra hem en testbil, hem till journalisten i fråga för att han skall slippa åka eller fixa nån som kör en för att själv hämta bilen. Detta är småsaker, men ack så viktiga.
Jag vet pressbilar av andra märken som har varit rent urusla, som spakar etc har gått av i under provkörningar etc, men där journalisten i fråga inte skrivit ett ord om det, just för att han har en sådan god relation till pressansvarige på den generalagenten. Bilen var en katastrof men fick edan lovord i pressen, som bilhandlarna tryckte ut kopior av som faktiskt hjälpte till att sälja bilar.
Hade spaken gått av & annat gåttsönder & jag inte känner att jag har en bra relation till den genralagenten så kan du vara ganska säker på att det skrivs om det & folk läser det & blir inte så sugna på den bilen.
Antonio Pozzi
-
Anders Lundgren
- Kontakt:
Hehehe....det verkar som du blir irriterad på alla mina frågor. Jag vill ju veta vad du (och resten av alla på detta forum) tycker är svaret på Hondas svaga ställning är, utifrån era erfarenheter. Ni har ju för någon anledning trotsat denna svaga ställning och köpt en Honda.
Min uppfattning är att Honda är svagt mer eller mindre på alla områden. Däremot tror jag inte den svaga ställningen i Sverige är produktbaserat utan en kombination av mycket annat. T ex. små och få återförsäljare/verkstäder, syns för lite i pressen/media etc.
Min uppfattning är att Honda är svagt mer eller mindre på alla områden. Däremot tror jag inte den svaga ställningen i Sverige är produktbaserat utan en kombination av mycket annat. T ex. små och få återförsäljare/verkstäder, syns för lite i pressen/media etc.
Assumption is the mother of all fuck-ups!
Anders Lundgren
Medlem #049
<a href='http://www.welavracing.com' target='_blank'>www.welavracing.com</a>
Anders Lundgren
Medlem #049
-
moggesthlm
- Been thanked: 6 times
Så är inte fallet i min omkrets, där har många bytt till just Honda, är väl jag som gjort så mkt reklam att suget på att just provköra märket varit en option [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] . Det är ju en grej som Honda e värdelösa på, marknadsföring, tycker det är en klar signal när folk tror Huinday och Honda e samma sak.
Fick farsan att sälja forden å skaffa en Accord utan större prob (bästa bil han haft tycker han).En på jobbet håller på med hästar på fritiden å ville ha en schysst dragbil som tål miljön, jag rekomenderarde CRV (dom hade inte ens tänkt tanken innan), dom åkte iväg å provkörde, å sen var det klart.Nu åker dom CRV [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Mer exempel finns det.....
Fick farsan att sälja forden å skaffa en Accord utan större prob (bästa bil han haft tycker han).En på jobbet håller på med hästar på fritiden å ville ha en schysst dragbil som tål miljön, jag rekomenderarde CRV (dom hade inte ens tänkt tanken innan), dom åkte iväg å provkörde, å sen var det klart.Nu åker dom CRV [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Mer exempel finns det.....
//Morgan Blom, Stockholm
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
<!--QuoteBegin-Anders Lundgren+6 Nov 2004, 12:13:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Anders Lundgren 4 6 Nov 2004, 12:13:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hehehe....det verkar som du blir irriterad på alla mina frågor. Jag vill ju veta vad du (och resten av alla på detta forum) tycker är svaret på Hondas svaga ställning är, utifrån era erfarenheter. Ni har ju för någon anledning trotsat denna svaga ställning och köpt en Honda.
Min uppfattning är att Honda är svagt mer eller mindre på alla områden. Däremot tror jag inte den svaga ställningen i Sverige är produktbaserat utan en kombination av mycket annat. T ex. små och få återförsäljare/verkstäder, syns för lite i pressen/media etc.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Nej, men det låter inte som att du köper det jag säger. Jag försöker & vara ärlig på en svår fråga. Men då gäller det att du ärmottaglig för kritik också [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
För att svara på det så är en gemensam nämare för oss i klubben att vi inte köper allt vi läser, vi är såpass bilintresserade så att vi väljer bil utifrån vad vi själva tycker & tänker, men det gör inte alla. (Entusiaster och dessa är inte så ofta självkritiska OAVSETT vilket märke man gillar)
PR-delen kan man inte prata nog om, men nu vet jag inte om det är Carina eller va hon hette som sitter på Hondafortfarande, men hon har det ABSOLUT VIKTIGASTE jobbet hos er.
Hon måste bli polare med pressfolket. Veta att tex Collin gillar ostar osv, kunna prata om sådant, få en kompisrelation, det är skitviktigt, för det är svårare att skriva skit om något som en kompis har hand om eller hur.
Bjuda herr Collin på middag & bjuda på goda ostar & inte bara snacka bilar.
Det tar låååång tid att komma så långt, men det är sååå långt man ska gå.
Då får man bra press. Jag har sett det i verkligheten...trots att bilarna som sagt, ofta var rena katastrofen...
EDIT:
Det underlättar också om de som jobbar hos generalagenten är entusiaster för märket, speciellt pr-personen, vilket nämts tidigare i nån tråd där det sas att det inte är Hondabilar som står på parkeringen hos er. men detta har ALLA problem med så det är ingen förklaring...
Min uppfattning är att Honda är svagt mer eller mindre på alla områden. Däremot tror jag inte den svaga ställningen i Sverige är produktbaserat utan en kombination av mycket annat. T ex. små och få återförsäljare/verkstäder, syns för lite i pressen/media etc.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Nej, men det låter inte som att du köper det jag säger. Jag försöker & vara ärlig på en svår fråga. Men då gäller det att du ärmottaglig för kritik också [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
För att svara på det så är en gemensam nämare för oss i klubben att vi inte köper allt vi läser, vi är såpass bilintresserade så att vi väljer bil utifrån vad vi själva tycker & tänker, men det gör inte alla. (Entusiaster och dessa är inte så ofta självkritiska OAVSETT vilket märke man gillar)
PR-delen kan man inte prata nog om, men nu vet jag inte om det är Carina eller va hon hette som sitter på Hondafortfarande, men hon har det ABSOLUT VIKTIGASTE jobbet hos er.
Hon måste bli polare med pressfolket. Veta att tex Collin gillar ostar osv, kunna prata om sådant, få en kompisrelation, det är skitviktigt, för det är svårare att skriva skit om något som en kompis har hand om eller hur.
Bjuda herr Collin på middag & bjuda på goda ostar & inte bara snacka bilar.
Det tar låååång tid att komma så långt, men det är sååå långt man ska gå.
Då får man bra press. Jag har sett det i verkligheten...trots att bilarna som sagt, ofta var rena katastrofen...
EDIT:
Det underlättar också om de som jobbar hos generalagenten är entusiaster för märket, speciellt pr-personen, vilket nämts tidigare i nån tråd där det sas att det inte är Hondabilar som står på parkeringen hos er. men detta har ALLA problem med så det är ingen förklaring...
Senast redigerad av Antonio den 6 november 2004, 11:26, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
- smacke
- Bil: NSX
- Namn: MarcusMaehlum
- Kontakt:
jag startade en poll på rejsa.nu (ja snodde dina frågor anders) för att se vad folk utanför Hondaklubban har för anledning...
rejsa.nu är ju just den kategorin av folk man kan tycka borde köra honda, men en stor del av folket kör BMW... ( förvånande va??)
ja kanske var lite provocerande i inlägget så vi får se vad de blir för svar... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
rejsa.nu är ju just den kategorin av folk man kan tycka borde köra honda, men en stor del av folket kör BMW... ( förvånande va??)
ja kanske var lite provocerande i inlägget så vi får se vad de blir för svar... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
SMacke #364
-
Anders Lundgren
- Kontakt:
Antonio, jag är definitivt mottaglig för kritik, varför skulle jag inte vara det? Varför skulle jag ta illa om du tyckar att Honda brister inom vissa områden.
Jag är inte på något sätt inblandad med någon generalagents marknadsföring eller uppkomst/lösning på problemen som diskuteras ovan. Jag är bara allmänt intresserad av ovan problem i egenskap som entusiast av märket. Dessutom kan denna diskussion leda till en gemensam grund där klubben och generalagenten kan samarbeta runt.
Antonio, jag respekterar dina åsikter till fullo och delar dom till 99%.
Jag är inte på något sätt inblandad med någon generalagents marknadsföring eller uppkomst/lösning på problemen som diskuteras ovan. Jag är bara allmänt intresserad av ovan problem i egenskap som entusiast av märket. Dessutom kan denna diskussion leda till en gemensam grund där klubben och generalagenten kan samarbeta runt.
Antonio, jag respekterar dina åsikter till fullo och delar dom till 99%.
Anders Lundgren
Medlem #049
Anders Lundgren
Medlem #049
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
de som saknas för att folk inte köper Honda är att
där är förlite av en blaning mellan 5 o 10...
villket för mig har dessa två allt gemensamt.
folk får sin info genom reklam o då oxå kunskapen om
prudukten o kvalitet, de är de som är sytfet med en reklam.
morsan har jag nästan övertalat efter at ha berätat
om honda o des kunskapor om tekniken o desutom
lite historia om de. så när hon byte bil nästa gång
så blir den en hnda JAZZ då denna är 100% rätt
för henne. men dok innan jag sa något så visste
hon inte ens att den fanns på marknaden.
alltså dåligt med reklam o marknadsförning.
tror att Honda hade sålt bilar som f*n om dom
bara marknadsförde sig något. då om deras
lösningar o hur dom egentligen har bilar för
alla behov. villket folk knapt vet.
dom på jobbet tror ju att Honda är ett
"lite företag som går någon bil mellan Motorcyklarna då o då typ"
eller iallafal den kännslan jag fått [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
så helt klart Nr 5 i en mix av Nr 10
då kommer Honda sälja....
där är förlite av en blaning mellan 5 o 10...
villket för mig har dessa två allt gemensamt.
folk får sin info genom reklam o då oxå kunskapen om
prudukten o kvalitet, de är de som är sytfet med en reklam.
morsan har jag nästan övertalat efter at ha berätat
om honda o des kunskapor om tekniken o desutom
lite historia om de. så när hon byte bil nästa gång
så blir den en hnda JAZZ då denna är 100% rätt
för henne. men dok innan jag sa något så visste
hon inte ens att den fanns på marknaden.
alltså dåligt med reklam o marknadsförning.
tror att Honda hade sålt bilar som f*n om dom
bara marknadsförde sig något. då om deras
lösningar o hur dom egentligen har bilar för
alla behov. villket folk knapt vet.
dom på jobbet tror ju att Honda är ett
"lite företag som går någon bil mellan Motorcyklarna då o då typ"
eller iallafal den kännslan jag fått [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
så helt klart Nr 5 i en mix av Nr 10
då kommer Honda sälja....
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Hehe, ok, kände bara att de kom ifrågasättningar, men det var väl för att du ville veta mer antar jag [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Nej, jag vet att du inte sitter på den avdelningen, men jag skrev i ni-form ibland eftersom jag tänkte på att det var samma företag.
Jo, helt klart är det något att fundera på & förbättra.
Och allt jag skrev om pressen är hur jag anser att det borde vara, men jag vill påpeka att jag inte har en aning om hur pr avdelningen jobbar hos er. De kanske redan jobbar så här.
Och jag hoppas att Honda nordic & HPC kan stärka banden ytterligare i framtiden.
OT: Tycker Skoda gjorde en häftig grej med RS-dagen. Detta var häftigt då de hela kom från generalagenten. De vart ju succé o skall göras om nästa år igen.
Mer sådant från Hondas sida också. Så Jontis kan få glänsa lite i konbanan [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Nej, jag vet att du inte sitter på den avdelningen, men jag skrev i ni-form ibland eftersom jag tänkte på att det var samma företag.
Jo, helt klart är det något att fundera på & förbättra.
Och allt jag skrev om pressen är hur jag anser att det borde vara, men jag vill påpeka att jag inte har en aning om hur pr avdelningen jobbar hos er. De kanske redan jobbar så här.
Och jag hoppas att Honda nordic & HPC kan stärka banden ytterligare i framtiden.
OT: Tycker Skoda gjorde en häftig grej med RS-dagen. Detta var häftigt då de hela kom från generalagenten. De vart ju succé o skall göras om nästa år igen.
Mer sådant från Hondas sida också. Så Jontis kan få glänsa lite i konbanan [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Senast redigerad av Antonio den 6 november 2004, 12:11, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 37 times
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-Antonio+6 Nov 2004, 11:02:35--><div class='quotetop'>QUOTE(Antonio 4 6 Nov 2004, 11:02:35)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-ToLo+6 Nov 2004, 12:01:07--><div class='quotetop'>QUOTE(ToLo 4 6 Nov 2004, 12:01:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->
3. Tradition: Man kan ju inte köra japanskt. Vi är ju förf*n svenskar! Volvo, saab eller iaf nåt annat europeiskt ska det vara!<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Toyota säljer faktiskt riktigt mkt bilar i Sverige. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Toyota är största/mest säljande märket i norden, så de säljer nog en hel del bilar.
3. Tradition: Man kan ju inte köra japanskt. Vi är ju förf*n svenskar! Volvo, saab eller iaf nåt annat europeiskt ska det vara!<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Toyota säljer faktiskt riktigt mkt bilar i Sverige. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Toyota är största/mest säljande märket i norden, så de säljer nog en hel del bilar.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
M Scotte
- Kontakt:
Vad jag tror hade gjort oss här i klubben betydligt lugnare och även gett oss förståelse för hur saker och ting ligger till, är om vår Generalagent, Honda Nordic hade bjudit in oss (eller vi bjuder in dem) till en förläsning/visning där marknadsavdelningen går igenom lite om hur deras prognoser, säljmetod, vinstkrav etc ser ut för Sverige/Norden.
Detta tror jag hade rätat ut en massa frågetecken för merparten av klubben och även fått ett ansikte på hur marknadsavdelningen/Honda Nordic ser ut. Som det är nu, är troligtvis jag den enda som träffat någon ur personalen på Västkustvägen(Honda Nordic). Har man tur kanske Robert på Honda läser detta och kanske skriver en rad till <a href="mailto:scotte@hondaklubben.com">scotte@hondaklubben.com</a> [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
vissa saker kanske har en enklare förklaring än vad vi ibland kanske ser. Vinstkrav kan vara ett.
Vad jag vet så köper sig PSA marknadsandelar genom att gå med förlust. Dessutom tycker jag det verkar svårt att tävla mot ett halvstatligt företag som PSA är.
Detta tror jag hade rätat ut en massa frågetecken för merparten av klubben och även fått ett ansikte på hur marknadsavdelningen/Honda Nordic ser ut. Som det är nu, är troligtvis jag den enda som träffat någon ur personalen på Västkustvägen(Honda Nordic). Har man tur kanske Robert på Honda läser detta och kanske skriver en rad till <a href="mailto:scotte@hondaklubben.com">scotte@hondaklubben.com</a> [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
vissa saker kanske har en enklare förklaring än vad vi ibland kanske ser. Vinstkrav kan vara ett.
Vad jag vet så köper sig PSA marknadsandelar genom att gå med förlust. Dessutom tycker jag det verkar svårt att tävla mot ett halvstatligt företag som PSA är.
Senast redigerad av M Scotte den 6 november 2004, 12:34, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Här kan man gå in och jämföra olika bilar med varandra, bl.a baserad av besiktningsstatestik.
Gå in på länken, klicka på "jämför bilar", "välj ...", "lägg till". Upprepa med ny bil osv.
Man kan välja fyra bilar åt gången och jämföra "bilfakta", "besiktning", "säkerhet", "krocktest" och "omdömen".
Om man t.ex jämför Civic och Corolla från -91 så ser man att Civicen har flera röda markeringar på "besiktning" och på "säkerhet" är det katastrof.
Att äldre Honda rostar mer än motsvarande Toyota är dessvärre även min uppfattning ifrån jobbet (SBP)!
Om den nya plåten från bl.a Honda fungerar i verkligheten återstår att se.
Jag tror på det när jag ser det, vilket tar 10-12 år!
Här är länken: <a href="http://begbilguiden.bilprovningen.se/" target="_blank">http://begbilguiden.bilprovningen.se/</a>
Gå in på länken, klicka på "jämför bilar", "välj ...", "lägg till". Upprepa med ny bil osv.
Man kan välja fyra bilar åt gången och jämföra "bilfakta", "besiktning", "säkerhet", "krocktest" och "omdömen".
Om man t.ex jämför Civic och Corolla från -91 så ser man att Civicen har flera röda markeringar på "besiktning" och på "säkerhet" är det katastrof.
Att äldre Honda rostar mer än motsvarande Toyota är dessvärre även min uppfattning ifrån jobbet (SBP)!
Om den nya plåten från bl.a Honda fungerar i verkligheten återstår att se.
Jag tror på det när jag ser det, vilket tar 10-12 år!
Här är länken: <a href="http://begbilguiden.bilprovningen.se/" target="_blank">http://begbilguiden.bilprovningen.se/</a>
Senast redigerad av andno den 6 november 2004, 12:30, redigerad totalt 1 gånger.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Såld:
Scotte har helt rätt givetvis.
Det är lätt att tycka & tänka som utomstående givetvis.
Honda Nordic har säkert en väldans tight budget och vill man göra en satsning a´la Peugeot osv så måste det ju till stöd från självaste huvudbolaget. Och sett ur deras synvinkel kanske inte Honda Nordic är de allra viktigaste.
Men man kan ju föra upp saker & ting till ytan & se vilken av dessa punkter man kan göra nåt åt i dagsläget? Allt behöver kanske inte kosta en förmögenhet att "rätta till".
Sen undrar jag hur det står till med kommunikationen mellan generalagent & ÅF.
Förra helgen på Lördagen så var det faktiskt en jävligt fin annons på CTR i DN häri Stockholm, som jag antar att Honda Nordic har betalat, eftersom alla Sthlms återförsäljare stod som "avsändare"
Stod nåt i stil med Nya CTR, 200 HK!Iaf, ni fattar budskapet & sedan kom in & provkör!
Var förbi en åf denna dagen & de berättade att de inte hade nån aning om att annonsen skulle komma & att de på morgonen när de hade sett annonsen var livrädda för att stans halva bestånd av 18 åringar nu skulle komma & leka av sig i bilen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Jättebra att det syns tycker jag, men känns ju inte så kul som ÅF att "bli tagen på sängen" helt plötsligt & få läsa det där.
Har alla ÅF i Sthlm en CTR för provkörning ens?
Det är lätt att tycka & tänka som utomstående givetvis.
Honda Nordic har säkert en väldans tight budget och vill man göra en satsning a´la Peugeot osv så måste det ju till stöd från självaste huvudbolaget. Och sett ur deras synvinkel kanske inte Honda Nordic är de allra viktigaste.
Men man kan ju föra upp saker & ting till ytan & se vilken av dessa punkter man kan göra nåt åt i dagsläget? Allt behöver kanske inte kosta en förmögenhet att "rätta till".
Sen undrar jag hur det står till med kommunikationen mellan generalagent & ÅF.
Förra helgen på Lördagen så var det faktiskt en jävligt fin annons på CTR i DN häri Stockholm, som jag antar att Honda Nordic har betalat, eftersom alla Sthlms återförsäljare stod som "avsändare"
Stod nåt i stil med Nya CTR, 200 HK!Iaf, ni fattar budskapet & sedan kom in & provkör!
Var förbi en åf denna dagen & de berättade att de inte hade nån aning om att annonsen skulle komma & att de på morgonen när de hade sett annonsen var livrädda för att stans halva bestånd av 18 åringar nu skulle komma & leka av sig i bilen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Jättebra att det syns tycker jag, men känns ju inte så kul som ÅF att "bli tagen på sängen" helt plötsligt & få läsa det där.
Har alla ÅF i Sthlm en CTR för provkörning ens?
Senast redigerad av Antonio den 6 november 2004, 12:38, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
Sen skulle det vara som Scotte föreslår vääääääldigt kul att få till ett möte med Honda Nordic. Skulle tycka det var kul om de kom & besökte klubben i samband med årsmötet kanske för att göra en dragning & presentera sig osv. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Senast redigerad av Antonio den 6 november 2004, 12:41, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
min kompis kör honda..bara inte fått han o regga sig här..han ska köpa VTI efter julen säger han..då ska ja få med han [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
[b]Adam Härder [/b]
S2000 -01
S2000 -01
-
M Scotte
- Kontakt:
En sak jag kan bli lite lätt irriterad på är Hondas fortsatta nonchalans gentemot oss. Jag personligen har gjort så att Honda har kunnat sälja minst 4 nya bilar. Lägger man ihop hur många nybilar denna klubb säljer så är det nog en stor del.
Förstår att Honda Nordic inte bryr sig ett dugg om hur många begangnade bilar vi säljer, men de nybilar vi trots allt alstrar borde i alla fall ge en fingervisning om att vi är till någon nytta för Honda Nordic. Vi är den reklampelare de inte ens betalar för, vi gör allt gratis.
Hoppas att Anders visar denna tråd för sina medarbetare på honda och att de på något vis i alla fall ger oss en föreläsning om deras mål, det är allt jag önskar i dagsläget.
Tyvärr ser större delen av klubben idag marknadsavdelningen som en stor klump inkompetenta marknadsförare som inte kan få igång försäljningen i Sverige, detta kan absolut inte vara fallet, måste finnas en bättre förklaring. Låt oss veta den riktiga anledningen så vi kan förmedla den och slå hål på alla spekulationer inom klubben.
Förstår att Honda Nordic inte bryr sig ett dugg om hur många begangnade bilar vi säljer, men de nybilar vi trots allt alstrar borde i alla fall ge en fingervisning om att vi är till någon nytta för Honda Nordic. Vi är den reklampelare de inte ens betalar för, vi gör allt gratis.
Hoppas att Anders visar denna tråd för sina medarbetare på honda och att de på något vis i alla fall ger oss en föreläsning om deras mål, det är allt jag önskar i dagsläget.
Tyvärr ser större delen av klubben idag marknadsavdelningen som en stor klump inkompetenta marknadsförare som inte kan få igång försäljningen i Sverige, detta kan absolut inte vara fallet, måste finnas en bättre förklaring. Låt oss veta den riktiga anledningen så vi kan förmedla den och slå hål på alla spekulationer inom klubben.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Jag hade en kund som var och besiktade sin bil igår.
Vi småpratade lite och så frågade han:
K = kund, A = Anders (andno)
K - Vilken bil har du själv?
A - Honda Prelude!
K - Honda. ... ... ... ... ... den kommer från Japan??
A - Det stämmer!
K - Jag själv har alltid kört Ford, det är den femte jag har nu. Ford gör bra bilar!
A - OK, så du är helt nöjd med din bil?
K - ? ... ? ... ? ... ? ... ?
Vi står och väntar på att lyften framför skulle bli ledig. Killen som besiktar där bankar frenetiskt på underredet med en rosthammare.
K - Det verkar vara mycket fel där, eller?
A - Jo!
K - Vad är det för bil?
A- Ford!
K - ?? ... ?
A - [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Vi småpratade lite och så frågade han:
K = kund, A = Anders (andno)
K - Vilken bil har du själv?
A - Honda Prelude!
K - Honda. ... ... ... ... ... den kommer från Japan??
A - Det stämmer!
K - Jag själv har alltid kört Ford, det är den femte jag har nu. Ford gör bra bilar!
A - OK, så du är helt nöjd med din bil?
K - ? ... ? ... ? ... ? ... ?
Vi står och väntar på att lyften framför skulle bli ledig. Killen som besiktar där bankar frenetiskt på underredet med en rosthammare.
K - Det verkar vara mycket fel där, eller?
A - Jo!
K - Vad är det för bil?
A- Ford!
K - ?? ... ?
A - [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
Såld:
Såld:
Hos oss är det tvärtom. Jag kör mitsubishi o farsan honda=)
Saab 9-5 Kombi 2.3t -2003
Vector + Pilotpaket
http://www.boltis.se
Vector + Pilotpaket
http://www.boltis.se
Här uppe i norr tycker jag mej se allt fler Honda bilar, här känns det som att Honda stormar fram [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/punk.gif[/img]
<!--QuoteBegin-Wikmaldo+6 Nov 2004, 16:00:34--><div class='quotetop'>QUOTE(Wikmaldo 4 6 Nov 2004, 16:00:34)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Här uppe i norr tycker jag mej se allt fler Honda bilar, här känns det som att Honda stormar fram [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/punk.gif[/img]<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jepps, tror bosses bil fick någon utmärkelse för att dom sålt flest nya hondor av alla handlare i år... Den störst säljande modellen var föga förvånande CRV.. Och högsäsongen är tydligen runt älgjakten av någon anledning.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Jepps, tror bosses bil fick någon utmärkelse för att dom sålt flest nya hondor av alla handlare i år... Den störst säljande modellen var föga förvånande CRV.. Och högsäsongen är tydligen runt älgjakten av någon anledning.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
-
Anders Lundgren
- Kontakt:
Vissa återförsäljare satsar mer på Honda än andra. Luleå är helt klart en av de största Honda-återförsäljarna i Sverige. Även Helsingborg och Habo säljer mycket bilar i respektive "region".
Anders Lundgren
Medlem #049
Anders Lundgren
Medlem #049
Mycket som sagts...
Men helt klart så är det så att press och marknadsföring är en stor bov i dramat. Folket känner knappt till att honda säljer bilar i Sverige.
Antonio skrev, Syns man inte så finns man inte.
Och det är så sant som det är sagt... jag tror att just marknadsföring är det som måste till.
Sen känns det lite som att kommunikationen mellan Honda Nordic och ÅF inte är den bästa... speciellt inte om det är en annons ute och ÅF i regionen inte ens känner till det. Det MÅSTE man jobba bot på.
Fler bilar på gatorna gör att fler känner till märket och att fler ser det som ett alternativ...
Sen gäller det att bearbeta företagen... t.ex. så får polarn som måste välja ny bil nu som tjänstebil inte välja Honda... han får bara välja Audi, Volvo, Saab, Opel, BMW. Jag har frågat varför han inte får välja honda och han visste inte men så var reglerna... detta är på HP och de har några hundra bilar kan jag säga.
Över lag så kan jag säga att det finns inte många företag som har Honda som tjänstebilar... varför?
Men helt klart så är det så att press och marknadsföring är en stor bov i dramat. Folket känner knappt till att honda säljer bilar i Sverige.
Antonio skrev, Syns man inte så finns man inte.
Och det är så sant som det är sagt... jag tror att just marknadsföring är det som måste till.
Sen känns det lite som att kommunikationen mellan Honda Nordic och ÅF inte är den bästa... speciellt inte om det är en annons ute och ÅF i regionen inte ens känner till det. Det MÅSTE man jobba bot på.
Fler bilar på gatorna gör att fler känner till märket och att fler ser det som ett alternativ...
Sen gäller det att bearbeta företagen... t.ex. så får polarn som måste välja ny bil nu som tjänstebil inte välja Honda... han får bara välja Audi, Volvo, Saab, Opel, BMW. Jag har frågat varför han inte får välja honda och han visste inte men så var reglerna... detta är på HP och de har några hundra bilar kan jag säga.
Över lag så kan jag säga att det finns inte många företag som har Honda som tjänstebilar... varför?
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Något ni glömt ta upp är att väldigt många bilar som säljs i Sverige är tjänstebilar. Där har väl inte honda haft någon riktig utmanare till tex v70 eller 9-5 innan nya Accorden kom. En egenskap som är viktig för den kategorin är ju komforten, och där tycker jag honda inte riktigt står lika högt som saab/volvo och de andra. Ett exempel är ju ljudnivån, nu vet jag inte hur mycket nya accorden bullrar inuti, men vad man läst är den ju ganska högljudd av sig.
En annan faktor är att många företag har en viss grupp märken att välja mellan när de ska välja tjänstebil. Det vanligaste är väl VAG/Saab/Volvo. Anledningen till att honda inte finns med här är väl antagligen att det inte finns lika många försäljnings- och serviceställen.
Varför Toyota har lyckats bättre än honda kanske kan bero på prissättningen. Detta är bara gissningar från min sida, men det är väl inte förrens på senare år Toyota börjat ta betalt för sin kvalitet. Om man då för några år sedan stod i begrepp attt köpa en ny bil i tex lilla mellanklassen valde man nog Toyota framför Honda främst pga av prissättningen. Om kraven på bilen är att den ska fungera bra och gå billigt kanske inte en medelålders medelsvensson tycker det är nödvändigt att betala för ett mer avancerat chassi med mer körglädje tex. Man tycker man klarar sig bra med Toyotans lite tråkiga beteende, och sen när den aldrig går sönder köper man naturligtvis en likadan till. För Honda har väl alltid varit lite högre prissatta än övriga japaner?
Sedan beror nog väldigt mycket på återförsäljare också. Ta tex här i småland där jag bor. Här finns Holmgrens, som är Sveriges största Saab/Opelhandlare. De är nog numera även största Peugothandlare tror jag. Om man då köpt en Saab som tjänstebil och har en bra kontakt med sin handlare så ligger det nog väldigt nära till hands att köpa en Opel eller Peugot som andra bil. Så har det varit för mina föräldrar i alla fall, och jag vet även fler som gör så.
Slutligen kan det ju vara så att Honda-handlarna norrut i Sverige har lyckats växa sig starka eftersom den största nackdelen med äldre Hondor inte är ett speciellt stort bekymmer där, nämligen rosten.
En annan faktor är att många företag har en viss grupp märken att välja mellan när de ska välja tjänstebil. Det vanligaste är väl VAG/Saab/Volvo. Anledningen till att honda inte finns med här är väl antagligen att det inte finns lika många försäljnings- och serviceställen.
Varför Toyota har lyckats bättre än honda kanske kan bero på prissättningen. Detta är bara gissningar från min sida, men det är väl inte förrens på senare år Toyota börjat ta betalt för sin kvalitet. Om man då för några år sedan stod i begrepp attt köpa en ny bil i tex lilla mellanklassen valde man nog Toyota framför Honda främst pga av prissättningen. Om kraven på bilen är att den ska fungera bra och gå billigt kanske inte en medelålders medelsvensson tycker det är nödvändigt att betala för ett mer avancerat chassi med mer körglädje tex. Man tycker man klarar sig bra med Toyotans lite tråkiga beteende, och sen när den aldrig går sönder köper man naturligtvis en likadan till. För Honda har väl alltid varit lite högre prissatta än övriga japaner?
Sedan beror nog väldigt mycket på återförsäljare också. Ta tex här i småland där jag bor. Här finns Holmgrens, som är Sveriges största Saab/Opelhandlare. De är nog numera även största Peugothandlare tror jag. Om man då köpt en Saab som tjänstebil och har en bra kontakt med sin handlare så ligger det nog väldigt nära till hands att köpa en Opel eller Peugot som andra bil. Så har det varit för mina föräldrar i alla fall, och jag vet även fler som gör så.
Slutligen kan det ju vara så att Honda-handlarna norrut i Sverige har lyckats växa sig starka eftersom den största nackdelen med äldre Hondor inte är ett speciellt stort bekymmer där, nämligen rosten.
<span style='color:blue'>Tobias Rydholm
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Media äger,
man pratar tyskar, volvo å saab
Sen kan man fråga sig om Honda
är så där jätte intresserad, dom
har definitivt muskler om så skulle pehövas
Själv tycker ja Honda är NR 1 har mycke svårt
att välja nåt annat.
För att upptäcka honda måste man köra den
sen är de kört [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... blink2.gif[/img]
[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img]
man pratar tyskar, volvo å saab
Sen kan man fråga sig om Honda
är så där jätte intresserad, dom
har definitivt muskler om så skulle pehövas
Själv tycker ja Honda är NR 1 har mycke svårt
att välja nåt annat.
För att upptäcka honda måste man köra den
sen är de kört [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... blink2.gif[/img]
[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img]
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
-
Anonymous
<!--QuoteBegin-M Scotte+6 Nov 2004, 13:03:52--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 6 Nov 2004, 13:03:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->...Tyvärr ser större delen av klubben idag marknadsavdelningen som en stor klump inkompetenta marknadsförare som inte kan få igång försäljningen i Sverige, detta kan absolut inte vara fallet, måste finnas en bättre förklaring. Låt oss veta den riktiga anledningen så vi kan förmedla den och slå hål på alla spekulationer inom klubben.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
En Sådan pangträff, huvudet på spiken!
Snälla Honda Nordic slå hål på mitt tvivel och mina fördomar om er marknadsföringstaktik, eller sittstrejk, vilket nu är närmast sanningen.
--------------------------------------------------------------------------------
Jag kan bara svara för västkusten&göteborg om vad folk känner till och anser om Honda men efter att ha diskuterat med närmare 300 personer på mitt jobb under ett års tid ang vad de känner till om Honda och anser är resultatet följande:
* Bra bilar mekaniskt med de rostar ju något otroligt mycket (årsmodeller 84-00 säger folk beroende på när de nu ägde en Honda senast, många jag pratat med är ju i medelåldern och ägde Honda på 80/90-talet)
*Jävla motorer till att gå, varvvilliga, effektstarka och slitstarka
*Krocksäkra som ölburkar
*Plastiga, för det har de ju alla hört att grannen tycker
* Säljs de fortfarande i Sverige? Har inte sett någon ny Honda sedan 95
Sedan har vi den stora klumpen som nu på senare år tror att Honda och Hyundai är samma företag eller att Honda äger Hyundai och att det är samma skit som VW och Skoda är. Flera Gånger har man ju fått höra; fin Hyundai du har.
Tolka det som ni vill men detta är vad folk känner till och anser om Honda i Göteborgsområdet.
Igen det som Antonio skrev tidigare: Syns man inte finns man inte
En Sådan pangträff, huvudet på spiken!
Snälla Honda Nordic slå hål på mitt tvivel och mina fördomar om er marknadsföringstaktik, eller sittstrejk, vilket nu är närmast sanningen.
--------------------------------------------------------------------------------
Jag kan bara svara för västkusten&göteborg om vad folk känner till och anser om Honda men efter att ha diskuterat med närmare 300 personer på mitt jobb under ett års tid ang vad de känner till om Honda och anser är resultatet följande:
* Bra bilar mekaniskt med de rostar ju något otroligt mycket (årsmodeller 84-00 säger folk beroende på när de nu ägde en Honda senast, många jag pratat med är ju i medelåldern och ägde Honda på 80/90-talet)
*Jävla motorer till att gå, varvvilliga, effektstarka och slitstarka
*Krocksäkra som ölburkar
*Plastiga, för det har de ju alla hört att grannen tycker
* Säljs de fortfarande i Sverige? Har inte sett någon ny Honda sedan 95
Sedan har vi den stora klumpen som nu på senare år tror att Honda och Hyundai är samma företag eller att Honda äger Hyundai och att det är samma skit som VW och Skoda är. Flera Gånger har man ju fått höra; fin Hyundai du har.
Tolka det som ni vill men detta är vad folk känner till och anser om Honda i Göteborgsområdet.
Igen det som Antonio skrev tidigare: Syns man inte finns man inte
<!--QuoteBegin-Antonio+6 Nov 2004, 12:10:04--><div class='quotetop'>QUOTE(Antonio 4 6 Nov 2004, 12:10:04)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag vet pressbilar av andra märken som har varit rent urusla, som spakar etc har gått av i under provkörningar etc, men där journalisten i fråga inte skrivit ett ord om det, just för att han har en sådan god relation till pressansvarige på den generalagenten. Bilen var en katastrof men fick edan lovord i pressen, som bilhandlarna tryckte ut kopior av som faktiskt hjälpte till att sälja bilar.
Hade spaken gått av & annat gåttsönder & jag inte känner att jag har en bra relation till den genralagenten så kan du vara ganska säker på att det skrivs om det & folk läser det & blir inte så sugna på den bilen.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
När R. Collin testade S60R i europa så började den brinna som bekant.
Detta stod ingenting om i hans recension, bilen fick en 4-a av 5 i betyg.
Underbar väghållnings som är bättre än allt annat och fick 4-a för att den kanske var lite dyr o törstig.
Hade spaken gått av & annat gåttsönder & jag inte känner att jag har en bra relation till den genralagenten så kan du vara ganska säker på att det skrivs om det & folk läser det & blir inte så sugna på den bilen.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
När R. Collin testade S60R i europa så började den brinna som bekant.
Detta stod ingenting om i hans recension, bilen fick en 4-a av 5 i betyg.
Underbar väghållnings som är bättre än allt annat och fick 4-a för att den kanske var lite dyr o törstig.
Medlem 427