Dålig väghållning, orsak?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Hegge
Kontakt:

Hej.

Min bil, Honda Civic VEi -93, har mycket dålig väghållning.

Min andra bil, en sliten volvo 745a, kör ifrån den med lätthet på kurviga vägar.

Är det normalt?

Tycker också att bilen är lite orolig i högre hastigheter, känns lite som den vill åka av vägen.

Om det inte är normalt, vad kan det finnas för orsaker. Är det bara stötfämpare/fjädrar som avgör eller finns det andra orsaker/delar som kan fela?

Såg att det var en kille som sålde originalstötdämpare+fjädrar för en spottstyver. Dom hade enligt uppgift gått 12000mil.
Kan det vara något för mig?

Min bil har, som jag nämnt i andra trådar, rullat strax under 38000mil. Hur länge håller frädrar/dämpare?

//Hegge
<span style='color:blue'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Herje Stamborg
Honda Civic VEi -93</span></span>
Användarvisningsbild
\/ision
Bil: Honda Civic Vti EK4 Night Rider
Namn: Calle Berletin

kanske är däcken? obalanserade, lite luft. drar den åt nått håll?
Calle Berletin -Kalmar
#Honda Civic Vti EK4 Night Rider-00 -------SÅLD
#Honda Jazz-02

SuperStage 1.28

Innehavare av snabbaste tiden i Sverige på Lunda banan med fwd bil
sug på den Benci ;) och lycka till iår!
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Kolla vad för däck som sitter på, däcktryck och sedan en hjulinställning.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Hegge
Kontakt:

/ision skrev:kanske är däcken? obalanserade, lite luft. drar den åt nått håll?
Samma dåliga väghållning med sommardäcken som med vinterdäcken.
Ingen märkbar obalans.
Däcktryck 2,5kilo.
Drar ytterst lite åt höger.
Inget snedslitage på däcken.

EDIT: Om man svänger lite fram och tillbaka så känns det som att bilen välter över mot yttersväng. Lite svårt att förklara.
Senast redigerad av Hegge den 2 februari 2009, 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
<span style='color:blue'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Herje Stamborg
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Gör en hjulinställning, men kolla dina bussningar först.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Jay-c
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson

tycker det låter som du har dåliga bussningar, är dom bra kan de va nåt annat, dämparna? men det borde inte påverka så mycket
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Hegge
Kontakt:

Jay%c skrev:tycker det låter som du har dåliga bussningar, är dom bra kan de va nåt annat, dämparna? men det borde inte påverka så mycket
Talar vi främst om bussningar i bakvagnen eller bilen rakt igenom?

Fram vet jag att dom är okay. Dvs inga glapp. Bytte den undre inre länkarmsnussningen ganska nyss efter att jag kontrollerat bussningar i framvagn och noterat att den var glapp.
Jay-c
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson

har den alltid vart dålig? för det finns nämligen ingen krängningshämmare bak, det kan göra att den känns lite vinglig

kolla samtliga bussningar i chassiet, bara att skruva av hjulen så kan man se/kontrollera om dom är okej
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Hegge
Kontakt:

Jay%c skrev:har den alltid vart dålig? för det finns nämligen ingen krängningshämmare bak, det kan göra att den känns lite vinglig

kolla samtliga bussningar i chassiet, bara att skruva av hjulen så kan man se/kontrollera om dom är okej
Jag har kört bilen ca 6000mil. Under dom milen har väghållningen alltid varigt dålig.

Frågan är juh hur dålig väghållningen är från början, vilket förmodligen är svårt att beskriva med ord.

Är krängningshämmare bak något som man kan få tag på på skroten och montera utan allt för stora ingrepp?

Skall kontrollera bussningar i veckan. Måste dock bli färdig med lite ombyggnationer i garaget först.
GamoorZ
Bil: Civic Ep3 -05
Namn: Hampus Sampson

Hegge skrev:Hej.

Min bil, Honda Civic VEi -93, har mycket dålig väghållning.

Min andra bil, en sliten volvo 745a, kör ifrån den med lätthet på kurviga vägar.

Är det normalt?

Tycker också att bilen är lite orolig i högre hastigheter, känns lite som den vill åka av vägen.

Om det inte är normalt, vad kan det finnas för orsaker. Är det bara stötfämpare/fjädrar som avgör eller finns det andra orsaker/delar som kan fela?

Såg att det var en kille som sålde originalstötdämpare+fjädrar för en spottstyver. Dom hade enligt uppgift gått 12000mil.
Kan det vara något för mig?

Min bil har, som jag nämnt i andra trådar, rullat strax under 38000mil. Hur länge håller frädrar/dämpare?

//Hegge
det är nog dags att byta då :)
Hampus Sampson
integramagnus
Bil: Integra -91
Namn: Magnus Larsson

ja har typ samma fel på min civic -90, har precis satt på nya vinterdäck bak... känns väldigt skumt...ska lyfta min imorgon å kolla..var dock på bes. i förrgår och då var det inga problem där iaf...det känns värst på motorväg, dvs högre fart, typ 90-100...
Magnus Larsson #1233
Honda Integra LS -91 DB1
Nissan Sunny -88 N13
Renault Scenic -02
Honda Civic -89 ED3
VW Passat CL 2.0 -91
Skriv svar