Montera ur baksäte.
Tänkte bara höra om era åsikter ang att plocka ur baksätet ur en CTR-03.
Som jag förstår det så gör det ganska mycket att lyfta ur baksäte och reservhjul.
Hur krångligt är det? Några bra tips innan man börjar?
Kan man göra några "snabbfästen" för enkel i och urmontering?
Som jag förstår det så gör det ganska mycket att lyfta ur baksäte och reservhjul.
Hur krångligt är det? Några bra tips innan man börjar?
Kan man göra några "snabbfästen" för enkel i och urmontering?
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Finns i mina planer också när vädret är lite skönare så man kan skruva i solen, måste hitta nånstans att förvara skiten också bara!
Sätet med hatthylla, matta och sånt väger 36kg (index.php?showtopic=14397) och jag har för mig reservhjulet väger 11kg.
Men låt reservhjulet sitta i tycker jag personligen! Skall du köra bana tar det 3 minuter att plocka bort, men det är rätt skönt att det finns där ifall något händer när man kör på vanliga vägar...
Har du WSM (verkstadshandbok) till bilen? Där skall du kunna se exakt hur du tar bort sätet.
Sätet med hatthylla, matta och sånt väger 36kg (index.php?showtopic=14397) och jag har för mig reservhjulet väger 11kg.
Men låt reservhjulet sitta i tycker jag personligen! Skall du köra bana tar det 3 minuter att plocka bort, men det är rätt skönt att det finns där ifall något händer när man kör på vanliga vägar...
Har du WSM (verkstadshandbok) till bilen? Där skall du kunna se exakt hur du tar bort sätet.
Nepp, har ingen WSM, borde väl vara hyffsat enkelt ändå?David Lundin skrev:Finns i mina planer också när vädret är lite skönare så man kan skruva i solen, måste hitta nånstans att förvara skiten också bara!
Finns ju spray, funkade fint sist jag fick punka
Finns det något som säger hur mycket mattan väger? Den vill jag nog inte ta bort.
Bara sätet och ryggstödet och hjulet.
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
För viktfördelningens del så är det nog inte så dumt att ha reservhjulet kvar. Det är ju 11kg som ligger precis över bakhjulen och dessutom lågt ner.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- David Lundin
WSM är säkert inte nödvändigt, men vet du inte hur du skall göra så är den ju bra att kolla i, för där står det 
Hittas här: <a href="http://www.spoonhonda.com/SearchResults.asp?Cat=119" target="_blank">http://www.spoonhonda.com/SearchResults.asp?Cat=119</a>
Steffo: Jag har funderat en del på det där, det är mycket enklare att lätta bilen bak men man skjuter ju lite på balansen. Frågan är om inte den lägre vikten ändå vinner i längden?
Hittas här: <a href="http://www.spoonhonda.com/SearchResults.asp?Cat=119" target="_blank">http://www.spoonhonda.com/SearchResults.asp?Cat=119</a>
Steffo: Jag har funderat en del på det där, det är mycket enklare att lätta bilen bak men man skjuter ju lite på balansen. Frågan är om inte den lägre vikten ändå vinner i längden?
- David Lundin
Det gör den ju oavsett, borde väl vara lättare att kontrollera om inte annat med mindre massa som rör på sig 
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Jag kan inte svara på det. jag kan bara spekulera. En lättare bakvagn borde bli mer nervös och släppa tidigare. Vinsten av lättningen blir i så fall bara när man kör rakt fram.
Stockholm
-
Masaru
- Bil: Integra DC5R
- Namn: Alessandro Kuric
Kör utan baksäte konstant och har mäkt av det som Steffo menar på. Dock får man va lite känslig på gasen i de lägena man känner att d släpper av lite, är ju inga bredsladdar direkt men ändå. Men ett par ordentliga coilisar och lite stag borde göra susen tycker jag^^
- David Lundin
Jo med justerbara coilovers bör man ju kunna motarbeta överstyrningen lite, med mina inställningar nu har jag inte minsta tendens till överstyrning om jag inte provocerar den själv, så blir den lite mer överstyrd är det knappast katastrof.