Hur stor prestandaskillnad blir det med 6,30kg lätta fälgar?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
CrilleD

OZ nya rekordlättviktare Alleggerita väger bara 6,30kg per fälg. Vilket är cirka 3kg lättare än orginalfälgen. Givetvis är däck också viktigt för vikten så vi utgår ifrån att vi har bra/lätta däck och uppskattar utifrån det. Hur mycket skillnad kan det tänkas bli 0-100km/h? Handlar det om någon sekund eller till och med flera? Med orginalhjulen och bilen i övrigt orignal ligger den väl någonstans på 6,6-6,7sek enligt fabrik om jag inte miss minner mig? Vilket mer är fördelarna? Kan det inte vara en nackdel med lättare gods också?
Senast redigerad av CrilleD den 18 maj 2009, 19:05, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Honda Civic Type-R EP3<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->[b]"Black hawk"[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->- 04 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Jag har någonstans läst att ca 7kg är 1HK, det svarar väl inte direkt på din fråga men ändå.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Krister

Så du tror att du om du byter fälgar kommer få ned bilen till 5,6s på 0-100... eller ännu bättre?

Läs på bättre angående trim, bilprestanda osv osv...
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Någon sekund kan du nog glömma, kanske nån tiondel om det är mycket lättare däck+fälgkombo.

Däremot skadar det inte att ha så lite ofjädrad vikt som möjligt av andra skäl, men det är nog främst när du kör bana och liknande. Räkna inte med att dra några M3or av senare modell vid rödljusen dock ;)
Användarvisningsbild
*PAPPOUS*
Bil: Civic EK20
Namn: Christian Kutsudakis

Krister skrev:Så du tror att du om du byter fälgar kommer få ned bilen till 5,6s på 0-100... eller ännu bättre?

Ok du borde läsa på lite om vett och etikett......

Du är väldigt duktig på att låta fisförnäm Krister ;)
Du kanske kan förklara lite istället för att komma med sånna inlägg.
Honda Civic EK4 -00

N/A is the shit!
All motor K20

"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
Krister

Vett och etikett har jag, skiter bara i att lyssna på de delarna ibland då jag får hjärnsläpp av folk.

En bil (EP3) väger in på 1200kg lite drygt, den har 200hk, att då köpa fälgar som totalt blir 12kg lättare och sen tro att man kommer kapa 0-100 med 1 eller flera sekunder... nja, väldigt enkel matematik, överslagsräkning och faktiskt simpel tankeverksamhet ger svaret att nej, så är inte fallet.

CrilleD: Sorry om jag var jättedryg och allt sånt, kasta ut reservhjulet och känn skillnaden, det borde vara ungefär samma viktskillnad.

Men skall jag vara ärlig så kollade jag regdatum för användaren, CrilleD har varit här i drygt ett år... då borde man veta bättre anser jag.
Hade användaren varit reggad maj 09 så hade jag nog skrivit på ett lite mer informativt sätt.
Senast redigerad av Krister den 18 maj 2009, 20:18, redigerad totalt 1 gånger.

Kör:
CrilleD

Nej jag tror ingenting utan frågar ditt besserwisser. Men en viss inverkan på prestandan borde ju till och med du som är så fantastisk smart också fatta eller? Sen om det är några tiondelar, en sekund eller sekunder det vet inte jag utan det var min fråga.

Hoppa spydigheterna.

EDIT: Att jag har funnits här som användare i ett år eller i tio år spelar väl ingen roll. Jag behöver väl inte sitta här på forumet och läsa rad ner och rad upp varje dag? Jag har läst mycket här på forumet och lärt mig mycket. Något om detta ämne med fälgar/vikt har jag inte läst så mycket om. Dels för att det inte legat i mitt intresse utan kanske mer sneglat åt fälgar som är snygga och inte brytt mig om vikt. Numer ligger det som prio att ha lättviktare också då jag inte vill åka på tunga fälgar som segar ner bilen.
Krister skrev:Så du tror att du om du byter fälgar kommer få ned bilen till 5,6s på 0-100... eller ännu bättre?

Senast redigerad av CrilleD den 18 maj 2009, 20:26, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Honda Civic Type-R EP3<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->[b]"Black hawk"[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->- 04 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Krister

Som sagt, kasta ut reservhjulet, det är billigare.

Kör:
Mattias
Bil: Optima
Namn: M Silverglantz
Kontakt:

Skit i prestandaökningen, dem är värda sina pengar enbart på utseendet :)
Skit i Krister, han är inte värd att hetsa upp sig över :)
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
Användarvisningsbild
*PAPPOUS*
Bil: Civic EK20
Namn: Christian Kutsudakis

Krister skrev:Vett och etikett har jag, skiter bara i att lyssna på de delarna ibland då jag får hjärnsläpp av folk.
Då kanske du kan passa på att skita i och svara också ;)
Honda Civic EK4 -00

N/A is the shit!
All motor K20

"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
Ricer Superstar

det blir dyra hästar det där... enda som är gratis är att plocka bort inredning, det kan kapa lite på 0-100 tiden.
Användarvisningsbild
David Lundin

12kg blir du av med om du slänger ut reservhjulet och mattan bak t ex.

Däremot är inte 12kg = 12kg, det är fälgarna vi pratar om, det är ofjädrad vikt och dessutom en massa som måste sättas i rotation av bilen under acceleration. Skulle säga att 12kg ur bakluckan inte ger något märkbart, medan 12kg lättare fälgar+däck säkert gör någon tiondel.

EDIT: Här har du bra läsning:

<a href="http://hondaswap.com/general-tech-artic ... 1-a-29057/" target="_blank">http://hondaswap.com/general-tech-artic ... -29057/</a>
<a href="http://hondaswap.com/general-tech-artic ... 2-a-29058/" target="_blank">http://hondaswap.com/general-tech-artic ... -29058/</a>

I del 2 snackar han om hur det påverkar acceleration (och inbromsning).
Senast redigerad av David Lundin den 18 maj 2009, 20:38, redigerad totalt 1 gånger.
Krister

Ok, skall vara snäll och erbjuda ett riktigt svar istället då då.

Steg ett för att trimma en honda är att lätta på andningen, inte vikten, för vikten gör inte särskilt mycket på prestandan såvida du inte toklättar bilen.

Med lite lättare andning med hjälp av ett CAI (Cold Air Intake) så kommer motorn andas bättre, sen behöver du bättre på andra änden av motorn, dvs avgassidan. Det handlar inte om att sätta ett stuprör på bilen utan ett system med bra flöde och rätt motstånd i för din motor.

Dessa två grejer är relativt enkla och kostar inte skjortan och du kommer definitivt att märka prestandaskillnad.

Att byta fälgar på bilen gör ingenting för din prestanda, bara att bilen blir snyggare.

Sådär, nu har jag sonat mitt "brott" med att skriva ett lite utförligare ärligt och välmenat inlägg.

Kör:
Krister

David Lundin skrev:12kg blir du av med om du slänger ut reservhjulet och mattan bak t ex.

Däremot är inte 12kg = 12kg, det är fälgarna vi pratar om, det är ofjädrat vikt och dessutom en massa som måste sättas i rotation av bilen under acceleration. Skulle säga att 12kg ur bakluckan inte ger något märkbart, medan 12kg lättare fälgar+däck säkert gör någon tiondel.
Visst, med rätt förare som verkligen verkligen vet hur man kör 0-100 så kan man kapa en tiondel eller två som bäst med att byta till något lättare fälgar. Men att vem som helst gör det, inte en chans, de där tiondelarna tjänar man inte snabbare genom att öva på strippenkörning först och främst.

Som det sagts i flera år här på forumet, största och bästa trimmet du kan göra sitter bakom ratten.

Kör:
Användarvisningsbild
David Lundin

Vad har föraren med saken att göra?

Blir bilen snabbare blir den det oavsett vem som kör.

Sen att en duktig förare kör ÄNNU snabbare med samma bil är väl inte relevant eller?
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

CrilleD skrev:OZ nya rekordlättviktare Alleggerita väger bara 6,30kg per fälg. Vilket är cirka 3kg lättare än orginalfälgen. Givetvis är däck också viktigt för vikten så vi utgår ifrån att vi har bra/lätta däck och uppskattar utifrån det. Hur mycket skillnad kan det tänkas bli 0-100km/h? Handlar det om någon sekund eller till och med flera? Med orginalhjulen och bilen i övrigt orignal ligger den väl någonstans på 6,6-6,7sek enligt fabrik om jag inte miss minner mig? Vilket mer är fördelarna? Kan det inte vara en nackdel med lättare gods också?

Jag har läst väldigt mycket när det gäller ofjädrad vikt,med fälgar som väger 12kg mindre än orginal kan bilen vara snabbare upp till hundra ett par tiondelar max och upp till 402m nästan en halv sekund enligt det man har läst på Rejsa. Sen är det massa fördelar med lättare fälgar som kortare bromssträcka,snabbare acc,bättre bil beteende vid hårda inbromsningar,bättre körbarhet på bana osv osv

<a href="http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... 41e999eb6d" target="_blank">http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... 999eb6d</a>
Läst tråden och du kommer att fatta lite bättre-

MVH Saud
Saud Omerovic

För att om man (sorry nu CrilleD) tror att man klipper "nån sekund eller flera" på 0-100 med att byta fälgar så har man nog mer att hämta på att lära sig köra också. (Nej, försöker inte vara dryg nu)

Men men, jag har i alla fall kommit med några riktiga trimtips i tråden för att öka prestandan istället för att fortsätta raljera om huruvida snyggare fälgar gör bilen snabbare eller inte.

Kör:
CrilleD

Kanon! Tack David. Ska läsa igenom.
David Lundin skrev:12kg blir du av med om du slänger ut reservhjulet och mattan bak t ex.

Däremot är inte 12kg = 12kg, det är fälgarna vi pratar om, det är ofjädrad vikt och dessutom en massa som måste sättas i rotation av bilen under acceleration. Skulle säga att 12kg ur bakluckan inte ger något märkbart, medan 12kg lättare fälgar+däck säkert gör någon tiondel.

EDIT: Här har du bra läsning:

<a href="http://hondaswap.com/general-tech-artic ... 1-a-29057/" target="_blank">http://hondaswap.com/general-tech-artic ... -29057/</a>
<a href="http://hondaswap.com/general-tech-artic ... 2-a-29058/" target="_blank">http://hondaswap.com/general-tech-artic ... -29058/</a>

I del 2 snackar han om hur det påverkar acceleration (och inbromsning).
Mycket trevligare svar Krister!
Så om man vänder på det försämras inte prestandan markant med några tyngre budgetfälgar heller antar jag? Allt jag vill är att inte förlora på fälgbyte. Men om det är som ni säger att skillnaderna knappt är märkbara så öppnar sig bara en ny "fälgvärld" igen.
Krister skrev:Ok, skall vara snäll och erbjuda ett riktigt svar istället då då.

Steg ett för att trimma en honda är att lätta på andningen, inte vikten, för vikten gör inte särskilt mycket på prestandan såvida du inte toklättar bilen.

Med lite lättare andning med hjälp av ett CAI (Cold Air Intake) så kommer motorn andas bättre, sen behöver du bättre på andra änden av motorn, dvs avgassidan. Det handlar inte om att sätta ett stuprör på bilen utan ett system med bra flöde och rätt motstånd i för din motor.

Dessa två grejer är relativt enkla och kostar inte skjortan och du kommer definitivt att märka prestandaskillnad.

Att byta fälgar på bilen gör ingenting för din prestanda, bara att bilen blir snyggare.

Sådär, nu har jag sonat mitt "brott" med att skriva ett lite utförligare ärligt och välmenat inlägg.
Senast redigerad av CrilleD den 18 maj 2009, 20:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
David Lundin

Jag skulle absolut satsa på lättare fälgar!

Jag bytte till OEM på gatan och mina Rota på banan just för att det blev ca 6kg mindre ofjädrad vikt.

Gissa om jag fick samma dryga svar när jag tog upp saken här "bla bla, kanske Michael Schumacher känner skillnaden bla bla" :D

I mitt fall var det gratis då jag redan hade fälgarna och ändå behövde nya däck och skulle kränga om. I ditt fall om du ändå köper nya fälgar, varför inte köpa lättviktare så vet du att den har POTENTIAL att gå ett par tiondelar snabbare iaf ;)
Senast redigerad av David Lundin den 18 maj 2009, 20:51, redigerad totalt 1 gånger.
Krister

Jag skulle våga påstå att så länge du inte slänger på ett par större 19tummare med 235 breda sulor på så kommer du inte märka nån markant skillnad.
Vad gäller trim så har du så mycket mer att hämta på det som kallas BPU-trim (Basic Performance Update, vilket är olika på olika bilar egentligen).

Men är det så att du är en av dem som jagar hundradelar på strippen så visst, då handlar det om att jaga varje hekto och varje del du kan tjäna in tid på... men något säger mig att du inte spelar i den ligan.

Kör:
Krister

David Lundin skrev:Gissa om jag fick samma dryga svar när jag tog upp saken här "bla bla, kanske Michael Schumacher känner skillnaden bla bla" :D
Och för att poängtera, det var inte jag som skrev det den gången... och inte gångerna före det heller. ;)

Kör:
Användarvisningsbild
David Lundin

Haha, nää, jag minns inte ens vem som skrev och skiter i det också ;)

Vad man väljer att göra med sin bil och varför är ens eget val i slutändan, det bästa är att läsa på så mycket man kan själv och göra valen därefter. :)
Senast redigerad av David Lundin den 19 maj 2009, 00:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Hammerin
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Val av fälgar spelar en ganska stor roll.

För mina ändamål med bilen (bana,konbana) är det viktigt med följande:

Så små hjul som går på skivor och ok, (15" istället för 17") det är stor skillnad i acceleration.

Så lätta fälgar som möjligt, bättre acceleration, -1kg ofjädrad vikt är nästan som -4kg fjädrad vikt, dämparna kommer att arbeta mycket bättre

Men samtidigt så styva fälgar som möjligt, tidningen Track and racecars gjorde en stor studie på detta, det visade sig vara sekund skillnader på banan, med styvare fälgar.

I mitt fall, så valde jag Rota Slipstream 6,5*15, de var billiga, de är lätta 4,9kg, de är hyffsat styva.

Inte att glömma att med mindre hjul, så blir däcken även billigare :D

Lycka till / Richard
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
David Lundin

Bra info där Richard!

Tråden är nu öppen igen, och så håller vi oss till ämnet ;)
CrilleD

Tack så mycket för ditt svar Rickard!
Richard skrev:Val av fälgar spelar en ganska stor roll.

För mina ändamål med bilen (bana,konbana) är det viktigt med följande:

Så små hjul som går på skivor och ok, (15" istället för 17") det är stor skillnad i acceleration.

Så lätta fälgar som möjligt, bättre acceleration, -1kg ofjädrad vikt är nästan som -4kg fjädrad vikt, dämparna kommer att arbeta mycket bättre

Men samtidigt så styva fälgar som möjligt, tidningen Track and racecars gjorde en stor studie på detta, det visade sig vara sekund skillnader på banan, med styvare fälgar.

I mitt fall, så valde jag Rota Slipstream 6,5*15, de var billiga, de är lätta 4,9kg, de är hyffsat styva.

Inte att glömma att med mindre hjul, så blir däcken även billigare :D

Lycka till / Richard
ziggy

Skulle jag köpa ett par fälgar till en EP3a i dagens läge så skulle jag kika efter ett par lätta, styva 16" som man kan få på 225 breda r-däck på.
Detta skulle vara för bankörning i så fall.
För gata så skulle jag kika efter 17" eller 18" av relativt kännt märke för att förvissa mig om att det är bra kvalitet.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Tahiti

Jag blir faktiskt lite förvånad när jag läser den här tråden och jag antar (hoppas) att fler än jag blir det.

Vikten på hjulen spelar mycket stor betydelse vg accelerationen. Någon nämnde rotationsmassan däruppe och det är det det handlar om. Det finns ingen bra formel att räkna ut hur mycket det ena eller andra ger men en grov tumregel är 1kg på hjulet är 8kg i skuffen.

Alltså: Har jag däck på bilen som väger totalt 12kg mer (3kg styck) så betyder det samma sak som om du skjutsar runt Spy-Bars dörrvakt som väger 96kg. Är det fortfarande ingen skillnad?

Hur påverkar detta accelerationen? Ja, såklart negativt, men finns det någon tumregel här? Nej. Det beror på motorns karaktär, vridmoment, utväxling etc.

Bil 1: 200hk, hyfsat vrid. Ingen jätteskillnad med Fadde i baksätet även om den kanske är mätbar och kännbar.

Bil 2: 100hk, dåligt vrid. Fadde påverkar accelerationen 0-100 med flera sekunder.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
Peter_Karlsson
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson

Rakt fram gör det ingen större skillnad, men i kurvor och ut ur dem får man en mycket bättre bil med lättare fälgar.
Dämparna får jobba mer med bilens vikt och mindre med fälgarna.

Köp lättare fälgar om du vill ha bättre känsla runt banan, köp snyggare fälgar om du stylar bilen.
Är de lättare fälgarna snygga - köp lätta fälgar.

Allt som är lättare är bättre, typ...

MVH

//Peter
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Blomberg_Prelude

Krister skrev:Jag skulle våga påstå att så länge du inte slänger på ett par större 19tummare med 235 breda sulor på så kommer du inte märka nån markant skillnad.
Vad gäller trim så har du så mycket mer att hämta på det som kallas BPU-trim (Basic Performance Update, vilket är olika på olika bilar egentligen).

Men är det så att du är en av dem som jagar hundradelar på strippen så visst, då handlar det om att jaga varje hekto och varje del du kan tjäna in tid på... men något säger mig att du inte spelar i den ligan.

Va bara tvungen men BPU står för Basic Performance Upgrade och inte update.... :prop:
Jonas Blomberg

Integra Type-R
Yokto
Namn: Marcus Hamann

Blev intresserad av ämnet nu när man letar fäljar lite lätt, och hittade en massa länkar som någon hade samlat med mycket matnyttig information, synd att många av dom samlade länkarna inte fungerar men några bra fanns där iaf.

<a href="http://www.mazdas247.com/forum/showthread.php?p=4503386" target="_blank">http://www.mazdas247.com/forum/showthre ... 4503386</a>
[b]Marcus Hamann
[/b][b]
\: nʍop ǝpısdn sı plɹoʍ <sub><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->פ<!--colorc--></span><!--/colorc--></sub>[/b][b]<sub><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->uɪɔɐɹ<!--colorc--></span><!--/colorc--></sub> ![/b][u][b]unʞowop!

Honda Crx EE8
Domokun Racing[/b][/u]
Skriv svar