Gissa ljudet?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
PhR34k
Regionombud Gold
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Youtube klipp
<a href="" target="_blank">

Lyssna, skit i filmen :P.
De börjar med att jag kör på ettan-tvåan-trean sen i slutet växlar jag ner från trean till tvåan och då låter de som fan.
Har inte mycket att jämföra med förutom min ep3 och en citroen jumpy :P men lådan är hård den är lite trög att gå i mellan växlarna liksom. Plus att de låter sådär när man kör. Låter som aset kommer braka ihop vid nästa rödljus nästan.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Användarvisningsbild
NitraM
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Has thanked: 134 times
Been thanked: 86 times

jag har liknande problem.

LarsP och Rickard sa till mig att det var uttrampningslagret som bråkade. vilket gjorde att kopplingen lätt typ hela tiden.

för det låter ju inget när du trycker ner kopplingen helt eller hur. och låter mest när du "motorbromsar".

gör det det så är det troligtvis uttrampningslagret.

Mvh Martin
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
Kontakt:

Japp, exakt när man trycker ner koppligen försvinner ljudet helt. Låter mest på när man motorbromsar eller kör på tvåan låter knappt nåt på fyran, femman. Låter även en del på neutral. De som jag tycker är skumt är när man kör på typ 4-5:an så låter det som växelspaken är spänd som fan.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Det låter absolut som urtrampningslagret. Dock så är ljudet typ 300 ggr värre än det var för mig så jag tror att det är mer eller mindre skuret. Ingen särskilt dyr del, men knöligt jobb. Passa på att byta koppling samtidigt!

Hur långt har din bil gått? Mitt lager började låta en aning redan efter ca 5000 mil, men det blev inte värre innan jag bytte koppling (pga montering av diffbroms)vid 7000 mil.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
PhR34k
Regionombud Gold
Kontakt:

Det låter inte _lika_ högt som det gör i videon men de låter rätt så bra på tvåan. Sökte efter delen här i forumet och de visar sig att honda säljer kopplingen tillsammans med urtrampningslagret och de kostar typ 2000kr? Men vad kan det kosta att be någon stackars jävl byta den? :/
Den har väl rullat 22k mil.
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
Quick
Namn: Olof Karlsson

Är det utrampningslager så låter det när man tycker ner kopplingen och inte tvärt om. Det är först när man trycker ner kopplingen som utrampningslagret börjar snurra och låta. Jag skulle tippa på dåligt lager i växelådan eller stödlagret i svänghjulet.
Olof Karlsson
Featherweight
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson

har du kollat om det är det jag har sagt? om du tar tag i spaken, låter det fortfarande?
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
PhR34k
Regionombud Gold
Kontakt:

Quick skrev:Är det utrampningslager så låter det när man tycker ner kopplingen och inte tvärt om. Det är först när man trycker ner kopplingen som utrampningslagret börjar snurra och låta. Jag skulle tippa på dåligt lager i växelådan eller stödlagret i svänghjulet.
Läste att de kunde vara axellager, vad kostar de o byta?

Feather, jo det låter ändå. De försvinner lite men som när man kör på tvåan låter de så mycket att de inte hjälper.
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Quick skrev:Är det utrampningslager så låter det när man tycker ner kopplingen och inte tvärt om. Det är först när man trycker ner kopplingen som utrampningslagret börjar snurra och låta. Jag skulle tippa på dåligt lager i växelådan eller stödlagret i svänghjulet.
Det verkar väldigt skumt i så fall!
Det ljudet jag hade var också bara med kopplingen uppsläppt och det slutade när jag tryckte ner pedalen. Ljudet försvann när jag bytte koppling och urtrampningslager.
Stockholm
PhR34k
Regionombud Gold
Kontakt:

Men då är det urtrampningslager. Får väl bytas då :)
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
PhR34k
Regionombud Gold
Kontakt:

När jag ändå är inne så får jag väl byta motorkuddar, fan kostar de o köpa nya? Man grejar inte o göra det själv på okq8 va? Isåfall får mecken byta det tillsammans med kopplingen o urtrampningslagret! Hittade på AKR P motorkuddar "inserts" som man sätter runt orginal? Men hur är det om orginal kuddarna är dåliga?
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
Quick

Hur kan ett lager som inte snurra låta illa då? Förklara det för mig. Utrampningslagret sitter på kopplingsarmen som skjuts fram emot tryckplattan när man kopplar ut. Efter som tryckplattansnurrar runt om motorn är igång och kopplingsarmen är stilla så sitter det ett lager emellan så man inte ska slita ut kopplingsarmen. Snurrar lagret med har man inte tillräckligt med spel på kopplingsarmen och då sliter man ut utrampningslagret för fort. Men då hade det knappast blivit tystare när man trycker ner kopplingen och får tryck på lager samtidigt som man kopplar ur. Där emot att lådan rasslar lite om man står still och har kopplingen uppsläppt är inget onormalt om det inte låter jätte högt. Sen att det tystnar när man trycker ner kopplingen är ju för att växelådan då slutar snurra. Men som i detta fallet för trådskaparen så är det säkert nått lager i lådan som är dåligt. När han kopplar ut så snurrar bara lådan med och har således ingen större belastning på lagrena så att det tystnar.

Steffo antar att det bytes olja i växelådan samtidigt som diffen bytes och dessutom var lådan öppnad under diffbytet. En sån grej kan påverka oxå. Antar att du bara hörde ljudet när du stod still och hade kopplingen uppsläppt. Inget konstigt att en lådan låter lite då. Att det tystnar när man trycker ner är för att lådan helt enkelt slutar snurra strax efter man tryckt ner kopplingen.
Senast redigerad av Quick den 24 maj 2009, 15:49, redigerad totalt 1 gånger.
Olof Karlsson
Featherweight

jag hade iaf samma ljud på min innan vinterns mekande, numera är det borta, det jag gjort under vintern är att jag bytt lamell, tryckplatta och svänghjul (inte urtrampningslagret, dum som jag är:)), bytt olja i lådan och monterat av och sedan på växellänkaget.
ljudet jag hade uppstod mest vid motorbroms.. dock fanns det ett litet surr där hela tiden på vissa växlar, minns ej vilka annat än 5an, det var så irriterande vid långkörning.

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
PhR34k
Regionombud Gold
Kontakt:

Quick skrev:Hur kan ett lager som inte snurra låta illa då? Förklara det för mig. Utrampningslagret sitter på kopplingsarmen som skjuts fram emot tryckplattan när man kopplar ut. Efter som tryckplattansnurrar runt om motorn är igång och kopplingsarmen är stilla så sitter det ett lager emellan så man inte ska slita ut kopplingsarmen. Snurrar lagret med har man inte tillräckligt med spel på kopplingsarmen och då sliter man ut utrampningslagret för fort. Men då hade det knappast blivit tystare när man trycker ner kopplingen och får tryck på lager samtidigt som man kopplar ur. Där emot att lådan rasslar lite om man står still och har kopplingen uppsläppt är inget onormalt om det inte låter jätte högt. Sen att det tystnar när man trycker ner kopplingen är ju för att växelådan då slutar snurra. Men som i detta fallet för trådskaparen så är det säkert nått lager i lådan som är dåligt. När han kopplar ut så snurrar bara lådan med och har således ingen större belastning på lagrena så att det tystnar.

Steffo antar att det bytes olja i växelådan samtidigt som diffen bytes och dessutom var lådan öppnad under diffbytet. En sån grej kan påverka oxå. Antar att du bara hörde ljudet när du stod still och hade kopplingen uppsläppt. Inget konstigt att en lådan låter lite då. Att det tystnar när man trycker ner är för att lådan helt enkelt slutar snurra strax efter man tryckt ner kopplingen.

Okej, Tack för att du verkligen tog dig tiden :).
Jag har sökt efter "urtrampningslager" här på forumet och fått upp massa människor som fått samma problem och alla verkar säga att det är utl. lagret, jag vet inte ett skit om det men jag testade igen iförrigår och bilen är tyst när den är på neutral ljudet uppstår som högst på 2:an och mest när man motorbromsar på tvåan. Annars är det rätt tyst, ettan låter också lite. Det är aboslut inga problem eller skrap att få in växlarna det enda är väl att den är seg känns inte direkt som ctr:en ;). Men sen på tex, femman eller fyran är den nästan helt tyst. Jag tror inte ens man hör nåt på femman.

Har ljudet försvunnit för dig Featherwight? Vad fick du pröjsa för att byta kopplingen osv?
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
Quick

Är svårt att höra på filmen men efter som det är mest på tvåan kan det ju vara dreven som är dåligt. Låter det mer eller mindre ifall du gasar mycket eller lite? Enklast är nog att försöka få tag på en bättre beg låda och byta den bara.
Olof Karlsson
PhR34k
Regionombud Gold
Kontakt:

Kommer inte riktigt ihåg. Men jag har för mig att de låter lika högt hela tiden.
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
Featherweight

jag gjorde allting själv, så det var ganska gratis:)

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
PhR34k
Regionombud Gold
Kontakt:

Featherweight skrev:jag gjorde allting själv, så det var ganska gratis:)
Aha då vet jag vem jag ska lämna in bilen hos :D
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
Featherweight

pff, dream on;)

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
PhR34k
Regionombud Gold
Kontakt:

Men quick så tror inte att det är UTL? Kan man testa på något sett ifall det är det som är fel?
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Min lät på alla växlar och även med neutralen i, men så fort jag kopplade ur så lät det inte längre. Jag har bytt växellådsolja 4 ggr i min låda och senaste gången innan kopplingsbytet var bara 500 mil innan och ljudet kvarstod. Men det försvann som sagt när koppling och urtrampningslaget byttes.

Jag säger inte att du har fel Quick. Dt låter ju rimligt det du säger. Jag vet bara hur det var för mig och att det blev bra efter byte av koppling och lager. Men inte varför :).
Stockholm
Kristian

Prova lägga lite tryck på kopplingspedalen utan att koppla ur, ändras karaktären på ljudet då så bör det vara urtrapningslagret.
Hursomhelst så måste du ju riva och då är det ju enkelt att kolla om det är urtrampningslagret, är det något annat så måste du byta/renovera lådan så då måste den ju ner ändå.
Kristian, Hondalös.
PhR34k
Regionombud Gold
Kontakt:

Jag får försöka sattsa på att byta koppling + låda :(
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
Featherweight

har du inga skrap och inte alltför trögt att få i växlarna så förstår jag inte varför du ska byta låda.. som sagt, jag kan prova den.

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
PhR34k
Regionombud Gold
Kontakt:

Den är trög :P När har du tid ellr när passar de bäst?
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
Featherweight

jahopp.. nu har jag provkört phreaks bil.. dock kunde jag inte riktigt pressa den..

den är ganska rejält tungväxlad.. men visst kan detta bero på att bilen i stort sett stått stilla i 5 år? oljan är bytt men visst kan den liksom behöva jobbas upp lite?
jag tror fortfarande att de mystiska ljuden är ifrån växellinkage eller så.. dessutom var det främre motorfästet inte fastbultat i växellådan, vilket ju tillåter en hel del rörelse.

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Användarvisningsbild
NilsG
Bil: Saab x5, Berlingo
Namn: Nils-Gunnar Johansson

prova lossa lite på skruven som spaken sitter fast med i länkaget, kan ju vara en idé att testa smörja upp lite där också
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
PhR34k
Regionombud Gold
Kontakt:

Okej, får palla upp den på okq8 och titta. Tack för tipset!
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
johancivic

Steffo skrev:Min lät på alla växlar och även med neutralen i, men så fort jag kopplade ur så lät det inte längre. Jag har bytt växellådsolja 4 ggr i min låda och senaste gången innan kopplingsbytet var bara 500 mil innan och ljudet kvarstod. Men det försvann som sagt när koppling och urtrampningslaget byttes.

Jag säger inte att du har fel Quick. Dt låter ju rimligt det du säger. Jag vet bara hur det var för mig och att det blev bra efter byte av koppling och lager. Men inte varför :).
vill bara tillägga en sak, jag har samma ljud i min ctr, givetvis inte lika högt som på filmen, hade även samma ljud i min tidigare ctr, den hade gått 6000mil när den såldes, den ctr jag äger idag har endast gått 1600mil, och jag hör ljudet när jag står still med all utrustning avstängd,(AC)(stereo) men så fort jag trycker ner kopplingen försvinner det, vid motorbroms hörs det också, verkar vara så på ctr, kan ju knappast vara nåt som börjar bli slitet efter 1600mil,
växellådan och utrampningslagret kanske ska låta så på ctr?
PhR34k
Regionombud Gold
Kontakt:

Okej, men det är en CRX på filmen. Och min CTR låter inte sådär! :)
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
Skriv svar