Rost på CTR!!!!!
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Som i alla andra fall av garantianspråk, kontakta din Honda åf och visa upp bilen samt serviceboken.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Som Martin säger så ska du kontakta en Honda ÅF. Gäller det Goodwill så behöver du inte besvära dig om du inte servat bilen på auktoriserad verkstad.
Senast redigerad av Joakim Olsson den 18 juni 2009, 10:24, redigerad totalt 1 gånger.
- Nollåttan

- Bil: UXY en ctr från -04
- Namn: Gustavo Mastalli
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Alltid servad på Honda, föra ägare missade/skett i 10.000 mil ser. mätaren står på 12.003 nu! Ska jag förvänta mig då svaren att rosten dök upp vid 10.000 mil :prop:Joakim Olsson skrev:Som Martin säger så ska du kontakta en Honda ÅF. Gäller det Goodwill så behöver du inte besvära dig om du inte servat bilen på auktoriserad verkstad.
- Chrille79

- Bil: CH1
- Namn: Christian Roskjaer
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 24 times
Alla bilar rostar och med dom flesta garantierna är man ändå körd.
Mest kul nu när det gått ett par år sen vi diskuterade "super plåten". Men varför går Honda ut med nåt som kanske inte stämmer ? Varför inte bara säga att vi är inte bättre än nån annan. Vem säger att plåten är en super plåt ? Även om plåten är bra och håller lika länge som nån annan så är det ju dåligt att kalla det nåt annat än vanlig bil plåt som då Honda gick ut med.
Mest kul nu när det gått ett par år sen vi diskuterade "super plåten". Men varför går Honda ut med nåt som kanske inte stämmer ? Varför inte bara säga att vi är inte bättre än nån annan. Vem säger att plåten är en super plåt ? Även om plåten är bra och håller lika länge som nån annan så är det ju dåligt att kalla det nåt annat än vanlig bil plåt som då Honda gick ut med.
Gammal räv...
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Det ÄR en annorlunda plåt. Jag är inte 100% insatt i det tekniska men jag har för mig att plåten förebygger genomrost som kommer utifrån från stenskott och annat genom att ytskiftet "offras".
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Vad jag förstår så är det samma princip som med båtars rostskydd. Båtar har som en guldtacka gjord av tillexempel zink eller magnesium på skrovet och denna äts upp efter en viss tid och då skyddas själva skrovet från rost istället. Offeranoden som den heter måste vara av oädlare metall än den metall man ska skydda. Vad jag vet så är galvaneal av denna princip att det är inblandat någon metall i ytskiktet på bilplåten som fungerar på detta sätt. Grejen är att galvanisering är ju just detta, man belägger plåten med zink, exakt vad som är skillnaden med galvaneal vet jag inte.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- StockholmsJOCKE
- Bil: ITR DC2
- Namn: Jocke
- Been thanked: 3 times
Nä verkligen inte, såg inte så roligt ut.....
/Jocke
/Jocke
Om man nu lyckats få tag på en ctr som är rostfri helt och hållet hur ska man då göra för att slippa få rosten krypandes?
Bilen kommer aldrig köras på vintern i min ägo.
Jag tvättar när jag känner att det behövs och är absolut ingen pedant när det kommer till det. Jag ska försöka vara mer nogrann när jag tvättar med att tvätta alla insteg och göra rent i motor utrymmet och runt alla lister osv.
Jag brukar bilen oavsett väder och om det är grusväg eller asfalt skiter jag i så visst blir det stenskott och allt som tillhör.
Så hur gör man för att bäst skydda bilen?
Bilen kommer aldrig köras på vintern i min ägo.
Jag tvättar när jag känner att det behövs och är absolut ingen pedant när det kommer till det. Jag ska försöka vara mer nogrann när jag tvättar med att tvätta alla insteg och göra rent i motor utrymmet och runt alla lister osv.
Jag brukar bilen oavsett väder och om det är grusväg eller asfalt skiter jag i så visst blir det stenskott och allt som tillhör.
Så hur gör man för att bäst skydda bilen?
Kan en bil någonsin bli perfekt?
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Arson: Det där ser ut som föroreningar som kommer ifrån luften/vägen, testa att polera bort det med tex Turtle lackrengöring så ser du om det är bilen som rostar eller om du har fått partiklar utifrån som lagt sig på lacken och rostar.
Xzbatt: Tvättar 1gång i veckan och waxar/polerar 4ggr per år.
Xzbatt: Tvättar 1gång i veckan och waxar/polerar 4ggr per år.
- Arson
- Bil: Civic FK2 2016
- Namn: Mattias Aronsson
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Har polerat bort på samma ställe en gång tidigare, och nu är prickarna tillbaka igen 
Senast redigerad av Arson den 20 juli 2009, 14:31, redigerad totalt 1 gånger.
//Mattias Aronsson
- Chrille79

- Bil: CH1
- Namn: Christian Roskjaer
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 24 times
Ser ut som metall flis eller asfalt. Tror inte det är rost i karossen. Som sagt pilla bort det bara.Arson skrev:Har polerat bort på samma ställe en gång tidigare, och nu är prickarna tillbaka igen
Gammal räv...
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Försvinner det när du polerar är det ju garanterat inget som kommer underifrån. 
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06