Koppling knorrar när bilen körts en stund

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
CrilleD

Hade bilen på 8000-mils service förra fredagen och när jag åkte därifrån tyckte jag kopplingen kändes otroligt lätt precis som om dom smörjt den. Och då ska tilläggas att den varit grymt lätt innan så inga problem där. Hur som helst. Nu på senare tid har kopplingen börjar knorra eller vad man ska säga. Istället för att röra sig mjukt så knorrar den på ett visst ställe när man kopplar till hälften och "hakar" på upp sig. "Hakar upp sig" - Väldigt milt uttryckt. Det är inte att den hugger eller dyl utan det blir bara en strävare gång.

Jag ringde till den auktoriserade firma jag haft bilen på hos service och sa detta. Han menade på att det kan vara något som kommit med tiden utan att det har och göra med servicen. Det tror jag med, men man vet ju aldrig. Han pratade även om att det kanske behövdes bytas någon cylinder. Vad är detta för cylinder?
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Honda Civic Type-R EP3<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->[b]"Black hawk"[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->- 04 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Låter som att din kopplinscylinder knorrar lite, kanske inte så kul ljud, men det är helt ofarligt och inget som kommer haverera.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
CrilleD

Okej. Det var ungefär så dom sa på verkstan också. Känns bra att det inte är haverimode på det men damn det är irriterande :)

Går det att smörja upp sånt här eller är det ny kopplingscylinder (dyrt?) som gäller om man vill få tyst på det?
M Scotte skrev:Låter som att din kopplinscylinder knorrar lite, kanske inte så kul ljud, men det är helt ofarligt och inget som kommer haverera.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Honda Civic Type-R EP3<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->[b]"Black hawk"[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->- 04 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
matte_d
Bil: EP3 -05
Namn: Mattias Dahl

CrilleD skrev:Okej. Det var ungefär så dom sa på verkstan också. Känns bra att det inte är haverimode på det men damn det är irriterande :)

Går det att smörja upp sånt här eller är det ny kopplingscylinder (dyrt?) som gäller om man vill få tyst på det?

<!--quoteo(post=561454:date=23 Aug 2009, 12:23:05:name=M Scotte)--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 23 Aug 2009, 12:23:05) <a href="index.php?act=findpost&pid=561454"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Låter som att din kopplinscylinder knorrar lite, kanske inte så kul ljud, men det är helt ofarligt och inget som kommer haverera.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Längst ner i denna tråd!

<a href="index.php?showtopic=45305&hl=knarr" target="_blank">index.ph...05&hl=knarr</a>
CrilleD

Jag testade att köra lite 5-56 över pedalstället och försöka få in det. Känns inte som det är där knarret ligger. Låter mer som om det skulle sitta under bilen så det "ekar" in under bil. Men det kanske är det som utgör hela lätet.

EDIT: Jag kan inte säga bu eller bä än om det är där problemet ligger då jag inte testat att åka ut och köra än. Men jag ska väl slänga mig i bilen nu när det är strålande sol ute också :)
Senast redigerad av CrilleD den 23 augusti 2009, 14:58, redigerad totalt 1 gånger.
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Du kan tyvärr inte smörja bort detta, ligge ri cylindern om det låter gummianka om pedalen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
CrilleD

Någon som har koll på om man kan byta detta själv med enbart pallbockar? Eller måste man ha lyft och grejer? Vad kostar en ny kopplingscylinder?
Skriv svar